آبله میمون

اعلام وضعیت اضطراری در جهان؛ آبله میمون 70 کشور را در نوردید

سازمان جهانی بهداشت به علت شیوع آبله میمون در 70 کشور دنیا، اعلام وضعیت اضطراری در جهان کرد. جزئیات این خبر را در ادامه بخوانید.

همه ما تا حدودی درباره آبله میمون می‌دانیم. این بیماری که به تازگی وارد برخی از کشورها شده تلفات هم داشته و جان افراد زیادی را گرفته است، اما دانشمندان و محققان معتقدند که چندان هم ویروس خطرناکی نیست و حتی گفته شده که واکسن آن هم وجود دارد تا در صورت نیاز به افراد مبتلا تزریق شود.

اعلام وضعیت اضطراری در جهان به علت شیوع آبله میمون

لازم به ذکر است که هم‌اکنون آبله میمون در آفریقا غوغا به پا کرده و از طریق برخی از حیوانات همچون جوندگان به مردم انتقال و سرایت پیدا می‌کند. البته این بدین معنی نیست که حتما باید این حیوانات جونده شما را گاز بگیرند یا این که سفر به آفریقا داشته باشید تا مبتلا شوید، چرا که هم اکنون افرادی درگیر آبله میمون شده‌اند که اصلا ارتباطی با آفریقا و سفر به این کشور نداشته‌اند.

به گفته سازمان جهانی بهداشت هم‌اکنون علاوه بر ویروس کرونا که مجددا در برخی از کشورها شیوع پیدا کرده، ویروس آبله میمون نیز در وضعیت اضطراری قرار دارد؛ چرا که حدود 70 کشور جهان را درگیر و برای اکثر کشورها وضعیت فوق‌العاده ایجاد کرده است. به نظر می‌رسد وضعیت اصلا خوب نیست، چرا که دبیرکل سازمان جهانی بهداشت بدون این که اعضای کمیته اضطراری روی این موضوع به اجماع برسند، اقدام به صدور بیانیه کرده که در کل اقدامی غیر منتظره و خارج از عرف به نظر می‌رسد. گفتنی است که اقدام دبیرکل در راستای اعلام وضعیت اضطراری، برای نخستین بار صورت گرفته و پیش از آن سابقه نداشته است.

اعلام وضعیت اضطراری در جهان

به گفته تدروس آدهانوم گبریسوس، به طور خلاصه با شیوعی روبه‌رو هستیم که به سرعت در سراسر جهان در حال انتشار است و از روش‌های انتقال جدیدی که درباره آن خیلی کم می‌دانیم، گسترش یافته است. وی در ادامه سخنرانی خود افزوده است:

می‌دانم که این یک روند آسان یا ساده نبود و دیدگاه‌های متفاوتی در بین اعضای کمیته وجود دارد، ولی میزان خطر هم‌اکنون در حالت متوسط قرار دارد و برای اروپا نیز وضعیت در حالت خطر بالا قرار گرفته است.

بد نیست بدانید که ویروس آبله میمون ده‌ها سال است که در مناطقی از آفریقا و مرکز آن شیوع پیدا کرده، اما متاسفانه طی ماه‌های اخیر و به طور دقیق‌تر از ماه می سال جاری در بخش‌هایی از اروپا، آمریکای شمالی و کشورهای دیگر شناسایی شده است.

هنگامی که دبیرکل سازمان جهانی بهداشت وضعیت اضطراری اعلام کرده یعنی اوضاع به قدری وخیم است که شاید تمامی کشورهای جهان مبتلا به چنین شرایطی شوند و بنابراین باید تدابیر احتیاطی در نظر گرفته شود و اقدامات هماهنگ جهانی در راستای حل این مشکل ایجاد گردد.

اعلام وضعیت اضطراری در جهان

همچنین جالب است بدانید که سازمان جهانی بهداشت طی سال‌های فعالیت خود تنها برای چند ویروس اعلام شرایط اضطراری کرده بود که عبارتند از: کووید 19، شیوع ابولا در غرب آفریقا، ویروس زیکا در آمریکای لاتین و تلاش مداوم برای ریشه‌کن کردن فلج اطفال. وقتی وضعیت اضطراری اعلام می‌شود یعنی این که کشورهای دیگر باید احتیاط بیشتری روی رفتارها و اقدامات خود داشته باشند و همه در یک ردیف حرکت کنند.

ماه پیش کمیته تخصصی سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده بود که نیازی به اعلام وضعیت اضطراری پیرامون ویروس آبله میمون نیست، زیرا تبدیل به یک بحران بین المللی نشده است؛ اما این هیات برای این که دوباره وضعیت این بیماری را مورد بررسی قرار دهد، تشکیل شد.

بر اساس آنچه آمارهای مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده آمریکا می‌گویند، حدود 16 هزار مورد ابتلای جدید به آبله میمون در 74 کشور جهان داشته‌ایم. همچنین بد نیست بدانید که این بیماری تنها در آفریقا مرگ و میر داشته و باقی بیماران در کشورهای دیگر بهبود پیدا می‌کنند. در کنار آفریقا وضعیت دو کشور نیجریه و کنگو نیز مساعد نیست و ویروس پیشرفته در حال گسترش است.

آبله میمون

همان‌طور که گفتیم آبله میمون از حیوانات وحشی و جونده به انسان سرایت می‌کند و این مهم‌ترین روش سرایت‌پذیری در آفریقا محسوب می‌شود. علاوه بر آفریقا کشورهای اروپایی، آمریکای شمالی و برخی نقاط دیگر، شدیدا درگیر هستند. به گفته روزاموند لوئیس که از کارشناسان آبله میمون در سازمان جهانی بهداشت است، 99 درصد از تمام موارد آبله میمون در خارج از آفریقا در مردان بوده و 98 درصد از این موارد مربوط به کسانی است با یکدیگر رابطه جنسی داشته‌اند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*