راهنمای عکاسی حرفه ای با موبایل

راهنمای عکاسی حرفه ای با موبایل

عکاسی کردن با موبایل یکی از خواسته‌های کاربران گوشی های هوشمند است. در این مطلب با راهنمای عکاسی حرفه ای با موبایل همراه ما باشید.

بسیاری از ما علاقه زیادی به عکاسی و ثبت تصاویر به بهترین شکل ممکن داریم، ولی یا دوربین عکاسی نداریم یا گوشی هوشمند ما کیفیت مناسبی برای این کار را ندارد. از طرف دیگر ممکن است دوربین های عکاسی حرفه ای آنقدر گران‌قیمت باشند که نخواهیم یا نتوانیم یکی از آنها را خریداری کنیم.

عکاسی با موبایل در میان افراد مختلف، محبوبیت بیشتری دارد؛ چرا که می‌توان گوشی موبایل را همه جا برد و از آن استفاده کرد. این روزها نیز همه ما گوشی موبایلمان را در دست داریم و همچون جان از آن محافظت می‌کنیم. اما ممکن است گاهی به دلایلی به دوربین عکاسی دسترسی نداشته باشیم.

آموزش عکاسی حرفه ای با موبایل

به همراه داشتن گوشی موبایل در شرایط مختلف از این بابت مناسب است که هر زمان سوژه‌ای را در اطراف خود ببینید، می‌توانید سریعا از آن عکاسی کنید. ممکن است عکسی که گرفته‌ایم، دارای خروجی و نتیجه چندان رضایت‌بخشی نباشد، اما به هر حال اولین گام به سمت عکاس شدن را برداشته‌ایم.

همان‌طور که می‌دانید هر کاری نیاز به تخصص و کسب مهارت دارد و بدون در نظر گرفتن نکات هر حرفه‌ای، نمی‌توان به آن ورود کرد و در صورتی که ورود کنید، نتیجه کار دلچسب و مورد پسند نخواهد بود. در این مقاله قصد داریم به شما آموزش دهیم که چگونه عکس‌های بهتری با موبایل خود ثبت کنید.

به احتمال زیاد ضرب‌المثل هر چقدر پول دهید به همان میزان آش می‌خورید را شنیده‌اید. می‌دانید که در رابطه با خرید گوشی های هوشمند نیز همین مسئله به شدت صادق است و هر چه پول بیشتری برای خرید یک گوشی هوشمند صرف کنید، دوربین و امکانات بهتری نصیبتان خواهد شد.

البته یک نکته دیگر هم این است، در صورتی که عکاس خوبی باشید و اصول و نکات را به درستی به کار بگیرید، با دوربین گوشی های میان رده هم قادر به حرفه‌ای عکاسی کردن خواهید بود، ولی به شرطی که بخواهید و دقت لازم را داشته باشید. بنابراین همان‌طور که ملاحظه کردید، تفاوت چندانی بین گوشی های میان رده و پرچمدار نیست و همه چیز به مهارت شما و تجربه‌ای بستگی دارد که داشته‌اید. در ادامه به شما آموزش خواهیم داد که با گوشی موبایل خود عکس‌های باکیفیت بگیرید.

1. تمیز کردن لنز دوربین

راهنمای عکاسی حرفه ای با موبایل

به حرکات خود موقع عکاسی کردن دقت کرده‌اید؟ به نظر می‌رسد اغلب کسانی که می‌خواهند عکاسی کنند، ابتدا گوشی را از جیب خود در می‌آورند و سپس عکس را ثبت می‌کنند و با این حساب از نتیجه کار هم راضی نیستند. شاید شما هم پیش خودتان بگویید که نمی‌شود با لنز کثیف عکاسی کرد، ولی باور کنید که خودتان هم همین کار را می‌کنید.

حقیقت این است که موقع عکاسی کردن اصلا به لنز دوربین توجه نمی‌کنیم و فقط عکس می‌گیریم. نتیجه تمیز نکردن لنز دوربین می‌شود عکس‌های تار و بی‌کیفیتی که ما را از عکاسی کردن با دوربین موبایل بیزار می‌کنند. همین اقدام پیش پا افتاده که اغلب افراد آن را انجام نمی‌دهند می‌تواند شما را در فرآیند عکاسی کردن کلی جلو بیندازد.

با توضیحاتی که دادیم، انتظار می‌رود پیش از ثبت عکس با دوربین موبایل خود، ابتدا لنز را تمیز کنید. توجه داشته باشید که منظورمان از تمیز کردن لنز این نیست که فقط لنز دوربین اصلی یا عریض را تمیز کنید و باید پیش از سلفی گرفتن، آن را نیز تمیز کنید. بنابراین برنامه این شد که قبل از عکاسی حتما لنز را تمیز کنیم.

2. تمرکز روی سوژه

راهنمای عکاسی حرفه ای با موبایل

خوشبختانه دوربین گوشی های هوشمند طی سال‌های اخیر از نظر فوکوس یا همان تمرکز کردن بهبود قابل توجهی پیدا کرده؛ اما باز هم باید قبول داشت که در گوشی های میان رده چندان دقتی برای ساخت آنها صرف نمی‌شود و باز اگر در پرچمداران قصد مقایسه داشتیم، وضعیت به گونه دیگری می‌شد. با این اوصاف باید دقت داشته باشید که قبل از عکاسی کردن ابتدا مطمئن شوید که روی سوژه خود به درستی فوکوس کرده‌اید.

تقریبا می‌توان گفت که اغلب گوشی های هوشمند از فوکوس لمسی بهره می‌برند و در این حالت تنها کافی است که دوربین را برای متمرکز شدن لنز روی آن بگیرید و انگشت خود را روی محل مورد نظر ضربه بزنید. توجه داشته باشید که اگر دوربین نتوانست روی سوژه مورد نظر شما به درستی فوکوس کند، ایرادی در کار هست و آن نزدیک بودن بیش از حد شما به سوژه است.

در این حالت بهتر است که کمی عقب‌تر بروید و حتی در صورتی که سوژه مورد نظر شما کوچک است باید این کار را با دقت‌تر انجام دهید. البته نکته دیگر این است که ابتدا ببینید گوشی موبایل شما دارای لنز ماکرو هست یا خیر. در صورتی که لنز ماکرو داشته باشید، تصاویر شما به هیچ وجه تار نمی‌شود، چرا که لنز ماکرو برای عکاسی از مناظر بسیار نزدیک ساخته شده است.

از دیگر قابلیت‌ها و ویژگی‌هایی که طی سال‌های اخیر در گوشی های هوشمند تعبیه شده، حالت افکت بوکه کردن یا همان پرتره است. این حالت برای کاربر عمق تصاویر را بیشتر یا اصطلاحا آنها را بوکه می‌کند. به جداسازی پس زمینه از سوژه اصلی بوکه کردن گفته می‌شود. در این حالت فوکوس و تمرکز روی سوژه یا تصویر اصلی خواهد بود و نمای اطراف تار می‌شود.

اگر دقت کنید در این حالت تصاویر مذکور که بوکه شده‌اند، بسیار مصنوعی و غیر طبیعی به نظر می‌رسند، بنابراین باید شدت آنها را کم کنید یا کاملا آن را خاموش نمایید. البته یک پیشنهاد دیگر برای شما وجود دارد و آن این که یک بار از سوژه مورد نظر خود با حالت بوکه یا پرتره و یک بار دیگر با حالت عادی عکاسی کنید و با مقایسه نتایج، تصمیم بگیرید که کدام یک بهتر است.

3. نور مسئله مهمی است

راهنمای عکاسی حرفه ای با موبایل

یکی از مهم‌ترین مسائلی که در عکاسی با موبایل اهمیت به‌سزایی دارد، نور است. توجه داشته باشید که در صورت زیاد و کم بودن نور دیگر نمی‌توانید انتظار یک عکاسی ایده‌آل را داشته باشید؛ چرا که کیفیت یک عکس بیش از هر چیزی بستگی به نور محیط دارد. نور در مجموع بیشترین تأثیر را روی ثبت یک عکس باکیفیت دارد و به همین خاطر است که کمپانی‌های سازنده دوربین موبایل طی سالیان اخیر در تلاش بوده‌اند تا با تغییراتی در دریچه دیافراگم یا ترکیب پیکسل‌ها، موجب جذب نور بیشتری شوند.

بنابراین همان‌طور که گفتیم، نور می‌تواند تصویر شما را بهتر از هر زمان دیگری کند و بعید نیست که یکی از مهم‌ترین آموزش‌ها در عکاسی مربوط به نور است. یک نکته مهم این است که هنگام عکاسی کردن به سایه خورشید که روی اجسام و اشیا می‌افتد دقت داشته باشید. همچنین ممکن است وقتی که در حال عکاسی با موبایل هستید نور ساختمان‌ها هم در تصویر شما معلوم باشند.

بنابراین تقریبا تمام کسانی که با عکاسی حرفه ای سر و کار دارند بر این باورند که باید در ساعت طلایی عکاسی کرد. ساعت طلایی برای عکاسی مدت زمان کوتاه پس از طلوع آفتاب یا قبل از غروب خورشید است. در صورتی که نمی‌توانید در این زمان‌ها عکاسی کنید، بهتر است که به میزان نور وارد شده از پنجره به داخل اتاق دقت نمایید.

متاسفانه گوشی های هوشمند و خصوصا موبایل های میان رده نمی‌توانند در شرایط نوری ضعیف عملکرد بی‌نظیری از خود ارائه دهند و حتما باید به نور محیط توجه داشت. یکی از بهترین نورهایی که برای عکاسی خوب است، نور طبیعی خورشید است و حتی نورهای تابیده شده از بیرون توسط اجسام مصنوعی کیفیت قابل قبولی را برای ما به ارمغان نمی‌آورند.

4. زوم دیجیتال ممنوع

راهنمای عکاسی حرفه ای با موبایل

یکی دیگر از دوربین‌هایی که البته برای گوشی های پرچمدار وجود دارند و هنوز در میان گوشی های میان رده نمونه‌ای از آنها دیده نشده یا به ندرت دیده شده، لنز پریسکوپی یا همان تله فوتو است. این لنز می‌تواند زوم اپتیکال را در اختیار کاربران موبایلی برای عکاسی بهتر قرار دهند. اغلب موبایل‌های پرچمدار نیز دارای این لنز هستند و این لنز کمک شایان توجهی به آنها می‌کند.

ولی همان‌طور که می‌دانید اغلب ما چنین گوشی‌های گران قیمتی نداریم و تنها از یک گوشی میان رده ساده استفاده می‌کنیم که دارای چنین لنزهایی هم نیست. در عوض ما در گوشی های میان رده خود با پدیده‌ای به نام زوم دیجیتال آشنا هستیم و همین زوم دیجیتال است که کیفیت عکس‌ها را به طرز عجیبی کاهش می‌دهد.

گاهی پیش می‌آید که می‌خواهید از یک سوژه عکاسی کنید، اما از آن دور هستید و در این حالت به جای این که نزدیک آن بروید و از وضوح بیشتر عکاسی کنید، از همین زوم دیجیتال کمک می‌گیرید. این مورد یکی از بدترین اشتباهاتی است که این روزها انجام می‌دهیم. اغلب مواقعی که اقدام به ثبت تصاویر با این زوم دیجیتال می‌کنیم، کیفیت عکاسی به طرز ناخوشایندی پایین می‌آید و شفافیت آن هدر می‌رود.

بنابراین توجه داشته باشید که حتما به جای این که از زوم دیجیتال استفاده کنید و تصاویر خود را خراب کنید، به سوژه مورد نظرتان نزدیک شوید. نکته مهم این است که اگر لنز گوشی شما برای مثال 108 مگاپیکسل بود و از لنز بزرگی بهره می‌برد، می‌توانید کمی روی سوژه مورد نظرتان زوم کنید یا این که با همان رزولوشن و کیفیت اصلی عکاسی کنید. پس از آن می‌توانید تصویر را کراپ کنید و قطعا کیفیت بیشتری نصیب شما خواهد شد.

5. نگه داشتن دست به صورت ثابت

راهنمای عکاسی حرفه ای با موبایل

راهنمای عکاسی حرفه ای با موبایل

اگرچه امروزه این مشکل با تعبیه لرزشگیر اپتیکال برای برخی از گوشی های میان رده نیز حل شده، اما هنوز هم نیم بیشتری از گوشی های موبایل به آن مجهز نشده‌اند و ممکن است هنگام عکاسی دست شما بلرزد یا این که تکان بخورد و بدین ترتیب عکس شما را خراب کند. برای این که چنین اتفاقی رخ ندهد، باید بدانید که حتما دست شما باید ثابت باشد و کوچک‌ترین لرزشی هم نداشته باشد.

در کل لنز گوشی های موبایل به قدری حساس است که اگر دست شما لرزش کوچکی هم داشته باشد کیفیت و خروجی عکس شما خوب از آب در نخواهد آمد. برای این که نتیجه کار خوب باشد و حاصل تلاش‌های خود را در عکاسی کردن ببینید، بهتر است از هر دو دست خود استفاده کنید و کمک بگیرید.

یک اشتباه دیگر افراد هنگام عکس گرفتن، عجله زیاد آنها برای ثبت تصویر است. به یاد داشته باشید که هر چقدر روی گرفتن عکس زمان بگذارید، همان‌قدر هم خروجی کار شما ظریف و باکیفیت خواهد شد. البته گاهی هم می‌توانید برای ثابت نگه داشتن دوربین موبایل از اجسام ثابتی همچون میز یا دیوار کمک بگیرید.

از بهترین روش‌های ثابت نگه داشتن گوشی برای برخی از کسانی که به هیچ وجه نمی‌توانند دوربین را در دست‌های خود ثابت نگه دارند، تری پاد یا همان سه پایه است. چنین ابزاری می‌تواند مزایای زیادی برای شما داشته باشد و نیازهای مختلفی را برای شما برطرف کند. یکی از مهم‌ترین کاربردهای تری پاد یا سه پایه این است که می‌توانید گوشی را روی آن گذاشته و از سوژه عکاسی کنید.

6. از زوایای مختلف عکاسی کنید

راهنمای عکاسی حرفه ای با موبایل

راهنمای عکاسی حرفه ای با موبایل

به یاد داشته باشید که اگر گاهی با گوشی موبایل عکاسی می‌کنید و آن عکس را دوست ندارید و بد می‌افتد باید از زاویه دیگری هم امتحان کنید. در هنر عکاسی کردن گاهی تنها یک زاویه شما را به هدفتان می‌رساند و اگر از زاویه‌ای نتوانستید عکاسی کنید، حتما به سراغ سایر زوایا بروید.

همچنین می‌توانید از روی زمین، ارتفاع یا از کناره‌ها اقدام به عکاسی کنید تا زاویه مورد نظرتان به دست آید. هر یک از تصاویر که بهتر افتاد یعنی از آن زاویه بهتر می‌توان عکس گرفت.

7. توجه به ترکیب عکس

راهنمای عکاسی حرفه ای با موبایل

راهنمای عکاسی حرفه ای با موبایل

از عکاسی کردن چه هدفی دارید؟ یقینا هنگامی که به عکاسی کردن می‌پردازید، قصد دارید چیزی را به دیگرانی که در آن صحنه یا موقعیت نیستند نشان دهید. بنابراین همواره به منظره‌ای نگاه کنید که می‌خواهید نشان دهید. همچنین می‌توانید با توجه به المان‌هایی که در فریم قرار دارند شکل و شمایل عکس خود را تغییر دهید.

برای مثال فرض کنید می‌خواهید از منظره‌ای عکاسی کنید که خیلی شلوغ است. در این حالت نمی‌توانید منظورتان را از آنجا به درستی منتقل کنید و باید مکان یا زاویه خلوت‌تری را برگزینید. بنابراین ابتدا به این فکر کنید که پس از عکاسی کردن می‌خواهید چه چیزی را اول از همه به مخاطب خود نشان دهید و پس از آن اقدام به ثبت تصویر کنید.

لازم به ذکر است که عکاسان معمولا برای این که از یک سوژه عکاسی کنند از قانونی به نام قانون یک سوم استفاده می‌کنند. برای مثال فرض کنید که قاب تصویر شما به وسیله دو خط افقی و دو خط عمودی به سه بخش افقی و سه بخش عمودی تقسیم شده است. برای عکس‌های پویاتر هر المان جالب و جذاب باید در امتداد یکی از این خطوط یا یکی از تقاطع‌های آنها قرار بگیرد.

8. استفاده از فلاش دوربین

راهنمای عکاسی حرفه ای با موبایل

راهنمای عکاسی حرفه ای با موبایل

گاهی پیش می‌آید که به علت کمبود نور می‌خواهیم از فلاش دوربین استفاده کنیم و وقتی نتیجه کار را مشاهده می‌کنیم از عکسی که گرفته‌ایم ناامید می‌شویم. باید در نظر داشته باشید که عکاسی کردن با فلاش دوربین در اغلب موارد منجر به خراب شدن تصویر شما می‌شوند و اصلا کمکی به بهتر شدن تصاویر شما نخواهند کرد.

در مجموع فلاش دوربین ممکن است عکس‌های شما را مصنوعی‌تر از هر زمانی کند یا برای مثال در شرایطی که بین سوژه و شما شیشه‌ای قرار دارد، کیفیت تصویر را به طرز شدیدی کاهش دهد. در اغلب موارد وظیفه فلاش، خراب کردن تصویر شما است، ولی اگر بدانید که کجا و در چه زمانی از آن استفاده کنید، باعث کیفیت و ارتقای سطح کیفی عکاسی با موبایل شما می‌شوند.

برای مثال گاهی ممکن است سوژه مورد نظر شما در یک روز آفتابی، در سایه قرار داشته باشد. در این حالت می‌توانید از فلاش استفاده کنید و معجزه آن را تماشا نمایید. همچنین در صورتی که دوربین سلفی شما فلاش داشته باشد می‌تواند به هنگام گرفتن سلفی در تاریکی به کمک شما بیاید. از ما به شما پیشنهاد که در 90 درصد مواقع از گزینه فلاش استفاده نکنید و در 10 درصد مواقع از آن بهره ببرید.

9. استفاده از حالت شب

راهنمای عکاسی حرفه ای با موبایل

راهنمای عکاسی حرفه ای با موبایل

خوشبختانه یکی از مهم‌ترین قابلیت‌هایی که به گوشی های هوشمند طی سالیان اخیر اضافه شده، قابلیت تصویربرداری در شب یا همان نایت مود است. امروزه دیگر تمامی گوشی های سامسونگ، شیائومی، گوگل و آیفون دارای حالت شب هستند و می‌توان هنگام عکاسی از آن استفاده کرد.

حالت شب دارای فناوری‌ها و الگوریتم‌های بسیاری است که کمک می‌کند بتوانید در محیط‌های تاریک عکس‌های باکیفیت ثبت کنید. البته این قابلیت هم همچون سایر قابلیت‌های گوشی های هوشمند از یک موبایل به موبایل دیگر متفاوت است. در واقع هر شرکت تولیدکننده گوشی هوشمند از فناوری و الگوریتم‌های مخصوص به خود استفاده می‌کند. بنابراین اگر گوشی موبایل شما از این حالت پشتیبانی می‌کند حتما از آن استفاده کنید.

10. چند بار عکس بگیرید

راهنمای عکاسی حرفه ای با موبایل

راهنمای عکاسی حرفه ای با موبایل

خوشبختانه امروزه همچون سال‌های قبل نیست که از کمبود فضای ذخیره‌سازی و حافظه داخلی گوشی بترسیم و عکس‌های زیادی نگیریم. این روزها تمامی گوشی‌ها حافظه و فضای داخلی زیادی دارند که می‌توان با هر یک از آنها تصاویر زیادی ثبت کرد. بنابراین حالا که محدودیتی از این جهت پیش روی ما نیست می‌توانیم از سوژه مورد نظرمان عکس‌های زیادی بگیریم.

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، برای این که به خواسته و مقصودمان برسیم، بهتر است از یک سوژه به دفعات زیاد و از زوایای مختلف عکاسی کنیم تا آنچه به نظرمان ایده‌آل است محقق شود. البته ممکن است با وجود حافظه داخلی زیاد در گوشی شما، همه را مصرف کرده باشید و این مانعی بر سر راه شما خواهد بود که نتوانید به خواسته خود برسید.

بنابراین اگر حجم و حافظه داخلی گوشی خود را با فیلم و موسیقی زیاد پر کرده‌اید یا آنها را به مکان دیگری مانند لپ تاپ منتقل کنید یا این که قید ثبت تصاویر زیاد را بزنید و نهایتا دو الی سه تا از هر سوژه عکاسی کنید. توجه داشته باشید که عکاسی زیاد و فیلم برداری بیش از حد به سرعت باتری گوشی‌تان را خالی می‌کند و شارژدهی هم می‌تواند مانع گرفتن زیاد عکس گرفتن شود.

11. استفاده از همه دوربین‌ها

عکاسی حرفه ای با موبایل

مورد بعدی که در عکاسی با موبایل از اهمیت خاصی برخوردار است، ثبت تصاویر با دوربین‌های مختلف خواهد بود. اگر دقت کنید هر گوشی هوشمندی امروزه دارای حداقل دو یا سه دوربین است که یکی از آنها دوربین اصلی یا عریض، دیگری دوربین فوق عریض و سومی ماکرو است. گاهی اوقات گوشی های شیائومی و سامسونگ دوربین چهارمی نیز تحت عنوان عمق‌سنج نیز دارند.

همان‌طور که از ابتدای این مقاله گفته‌ایم، کیفیت و مرغوبیت دوربین‌ها و قابلیت‌های موجود در گوشی های پرچمدار نسبت به موبایل های میان رده بیشتر است و یکی از همین موارد، دوربین‌های اضافه است. از جمله دوربین‌هایی که می‌توانید در یک گوشی پیدا کنید می‌توان به تله فوتو، ماکرو، اولتراواید و پریسکوپی اشاره کرد.

گفتیم که دوربین‌های تله فوتو یا پریسکوپی زوم اپتیکال را در اختیار شما قرار می‌دهند و بدین ترتیب می‌توانید از فاصله دور و بدون آن که کیفیت تصاویر افت داشته باشد، روی سوژه مورد نظرتان زوم کنید. دوربین فوق عریض فضای بیشتری را در قاب فریم خود می‌گنجاند و دوربین ماکرو نیز برای سوژه‌های بسیار نزدیک خوب است.

بنابراین باید ببینید که از عکاسی کردن چه هدفی دارید و سوژه مورد نظر شما چیست تا بهترین نتیجه را کسب کنید. همچنین ممکن است ندانید که کدام دوربین می‌تواند نیاز شما را برطرف کند و برای سوژه شما مناسب باشد. در این حالت حتما از سوژه خود با تمام دوربین‌ها عکاسی کنید تا قلق کار دستتان بیاید.

12. استفاده از اپلیکیشن‌های شخص ثالث

عکاسی حرفه ای با موبایل

اگر سری به فروشگاه‌هایی همچون اپ استور یا گوگل پلی بزنید با انبوهی از برنامه‌هایی آشنا خواهید شد که مرتبط با عکاسی و ویرایش فیلم و عکس است. برخی از این برنامه‌ها قادر هستند تا خروجی کار شما را بهتر از آنچه به نظر می‌رسد، نشان دهند. برای مثال ممکن است برخی از آنها افکت‌هایی در اختیار شما بگذارند که بتوانید عکاسی بهتری داشته باشید.

در صورتی که صاحب گوشی اندرویدی هستید می‌توانید از فروشگاه گوگل پلی، برنامه گوگل کمرا را دانلود کرده و از قابلیت‌های آن بهره ببرید. همچنین یک‌سری برنامه‌های دیگر نظیر Halide MK II Pro Camera و یا Obscura Camera وجود دارند که می‌توانند به شما در عکاسی بهتر کمک کنند.

13. از دوربین درون اپلیکیشن‌ها استفاده نکنید

عکاسی حرفه ای با موبایل

حتما می‌دانید که شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام، واتساپ یا تلگرام دارای دوربین درون برنامه‌ای هستند که می‌توانید در برخی موقعیت‌ها از آن استفاده کنید. پیشنهاد می‌کنیم این کار را نکنید، چرا که کارایی این دوربین‌ها بسیار بدتر از دوربین اصلی موبایل هستند.

همچنین زمانی که قصد دارید در محیطی مانند اینستاگرام عکسی پست کنید، از افکت‌های اینستاگرام استفاده نکنید و از برنامه‌های شخص ثالث بهره ببرید تا عکس بهتری داشته باشید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*