خاص‌ترین ماشین فرمول یک مایکل شوماخر

خاص‌ترین ماشین فرمول یک مایکل شوماخر، به حراج گذاشته شد + ویدیو

خاص‌ترین ماشین فرمول یک مایکل شوماخر یا همان F300 مدل 1998، یکی از بهترین خودروهای F1 تاریخ فراری است که به تازگی به حراج گذاشته شده. در ادامه به مشخصات فنی و قیمت Ferrari F300 F1 نگاهی خواهیم داشت.

عبارت اصالت در ورزش فرمول یک، شاید فقط و فقط شایسته‌ یک تیم باشد و آن تیمی نیست جر اسکودریا فراری! ایتالیایی‌های انزو فراری از سال 1950، کار خود را به همراه ورزش فرمول یک، در پیست تاریخی سیلورستون شروع کردند و از آن زمان تا به امروز، بدون حتی یک دوره غیبت، در تمام فصل‌های F1 حضور داشته‌اند. از آیترون سنا تا نیکی لائودا و جوانانی مثل فیلیپه مسا یا جوان‌ترین قهرمان تاریخ فرمول یک یعنی سباستین فتل، همه و همه بهترین دوران حرفه‌‌ای خود در فرمول یک را با اسب سرکش ایتالیایی‌ها پشت سر گذاشتند.

بهترین رانندگان فرمول یک فراری در تاریخ

پر افتخارترین و ماهرترین رانندگان تیم فراری در طول تاریخ

امروز به سراغ یکی از بهترین و خاطره‌ انگیزترین خودروهای F1 فراری می‌رویم که در فصل 1998 فرمول یک، به عقیده بسیاری از کارشناسان و منتقدین فرمول یک، بهترین فصل از تاریخ این ورزش را به طرفداران تحویل داد. جدال‌های نفس گیر شوماخر و میکا هاکینن (تیم ویلیامز) در این فصل و جنجال بحث برانگیزِ رقابت مرگ و زندگیِ بلژیک 1998 در پیست اسپا، دعوای تصادف مرموز شوماخر با دیوید کولتارد و شانس از دست رفته‌ی قهرمانی برای شوماخر که واقعا در دست او بود، همه و همه در این فصل رخ داده‌اند.

ماشین Ferrari F300 F1 شوماخر

حال شما حساب کنید که فراری F300 فرمول یک، از نظر تاریخی، چقدر خاص است و باید به چه قیمتی فروخته شود! در ادامه به هر دو سوال، پاسخ می‌دهیم. اما پیش از رسیدن به لیست افتخارات بلند بالای این خودرو افسانه‌ای فرمول یک و بررسی دقیق مشخصات فنی و تاریخچه‌ی مسابقات آن، با ما همراه باشید تا در یک ویدیو جذاب که به تست‌های پیش از شروع فصل 1998 مربوط می‌شود، به سراغ رانندگی بی نقص مایکل شوماخر با فراری F300 در پیست مونزا ایتالیا برویم و صدای خالص پیشرانه V10 آن را با لذت گوش کنیم.

معرفی خاص‌ترین ماشین فرمول یک مایکل شوماخر

فراری F300 قرار بود تا سومین قهرمانی F1 مایکل شوماخر را به شهر مارانلو (Maranello) ایتالیا یعنی خواستگاه فراری هدیه دهد. این نسخه از خودرو که قرار است به حراج گذاشته شود، در فصل 1998 F1 با رانندگی مایکل شوماخر افسانه‌ای، فقط در چهار رقابت پیاپی شرکت کرد و تمام آن‌ها را با پیروزی به پایان رساند. چنین رکوردی، این نسخه از F1 F300 را نسبت به تمام ماشین‌های فرمول یک جهان، خاص و بی‌همتا می‌کند. در اصل اگر به آمار سر بزنیم، این خودرو از نظر فاکتور «تعداد مسابقه و پیروزی»، در صدر تمام فراری‌های فرمول یک دنیا و شاید تمام ماشین‌های تاریخ فرمولا 1 قرار می‌گیرد.

خاص‌ترین ماشین فرمول یک مایکل شوماخر

اما بیایید و به خاص‌ترین ماشین فرمول یک مایکل شوماخر، نگاه دقیق‌تری داشته باشیم. از F300 فقط 9 نسخه تولید شده است که این خودرو با کد شاسی 187، هفتمینِ آن‌ها لقب می‌گیرد. اولین برد آن در 7 ژوئن 1998 و گرندپری کانادا، در حالی شکل گرفت که شوماخر کار خود را از رده سوم آغاز کرد و نهایتا با تمام کردن رقابت در جایگاه اول، داستان این اسب زیبای ایتالیایی را استارت زد. این مسابقه، هفتمین رقابت فصل 1998 و دومین برد شوماخر در آن فصل بود.

در ادامه به پیست Le Castellet فرانسه در روستایی با همین نام و سپس به سیلورستون تاریخی در بریتانیا می‌رویم و نهایتا جشن شاگردان انزو فراری در میعادگاه تیفوسی‌ها یعنی پیست مونزا ایتالیا، به اوج خود می‌رسد و این نسخه از فراری F300 با رانندگی شوماخر، چهارمین پیروزی متوالی خود را کسب می‌کند. کار این نسخه از F300 همینجا به پایان رسید و در انتهای فصل در یک حراجی، به دست مالک جدیدش رسید و اکنون پس از 22 سال، دوباره به روی صحنه آمده است تا در روزهایی که فراری به اوج خود بازگشته، با یک سود عالی به کلکسیون یکی دیگر از ثروتمندان جهان برود.

این حراجی به صورت خصوصی برگزار می‌شود اما با یک حساب و کتاب ساده و نگاهی به قیمت ماشین‌های معمولی فراری در حراجی‌های سراسر جهان می‌توان به راحتی حدس زد که خاص‌ترین ماشین فرمول یک مایکل شوماخر، بیش از 6 میلیون دلار قیمت خواهد داشت.

مشخصات فنی F300 فراری

ماشین Ferrari F300 F1 شوماخر

نام مایکل شوماخر و اسپانسرهای این خودرو بر روی ایرباکس (airbox) آن درج شده است.

اما بیایید و کمی از تاریخ و نگاه بازاری دور شویم تا به مشخصات فنی این زیبای ایتالیایی هم نگاهی داشته باشیم. F300 یکی از شاهکارهای طراح افسانه‌ای تاریخ فرمول یک یعنی «راس براون» (Ross Brawn) است و از شاسی و بدنه‌ی تمام فیبر کربن با سیستم تعلیق پوش رود دو جناغی (pushrod) و پیشرانه‌ 10 سیلندر خورجینی تنفس طبیعی Tipo بهره می‌برد. این پیشرانه از طریق یک گیربکس نیمه اتوماتیک ترتیبی 7 سرعته یا همان “AT SS” به چرخ‌های عقبی متصل شده است و می‌تواند 805 اسب بخار را تولید کند و تا دور موتور 17300rpm هم تاب بیاورد.

خاص‌ترین ماشین فرمول یک مایکل شوماخر

مایکل شوماخر در حال خروج از پیت استاپ با فراری F300

شرکت شل (Shell) هم همیشه همراه فراری بوده تا سوخت خودروهای آن‌ها را تامین کند و لاستیک‌های F300 از محصولات «گودیر» (Goodyear) بودند (در سال‌های گذشته، بر خلاف حال حاضر، تیم‌ها می‌توانستند لاستیک‌های خود را از بین چند تامین کننده انتخاب کنند). تمام 9 نسخه‌ی فراری F300 مجموعا در 16 مسابقه شرکت کردند که 6 پیروزی و 19 سکو، نتیجه‌ی این رقابت‌ها بود. همچنین غیر از مایکل شوماخر، هم تیمی او یعنی ادی اروین (Eddie Irvine) هم افتخار راندن این خودرو افسانه‌ای را دارد.

خاص‌ترین ماشین فرمول یک مایکل شوماخر

به هر حال شاید این خودرو از نظر آمار و نگاه طرفداران، از جایگاه ویژه‌ای برخوردار باشد اما زمانی که بخواهیم از بهترین ماشین فرمول یک مایکل شوماخر اسم ببریم، هیچ خودرویی به جز F2004 F1 فراری، در ذهن ما نخواهد آمد. در آینده و در یک مطلب کامل، به سراغ این ماشین پرافتخار فرمول یک که آخرین اسب مایکل شوماخر فقید هم بود خواهیم رفت.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*