چانگان یونی تی

بررسی چانگان یونی تی/uni-t؛ مشخصات فنی و آپشن های شاسی بلند جدید سایپا

چانگان یونی تی به عنوان شاسی بلند جدید سایپا در آینده‌ای نزدیک به بازار عرضه خواهد شد. از این رو قصد داریم چانگان uni-t را از لحاظ طراحی، مشخصات فنی، سطح امکانات رفاهی و ایمنی بررسی کنیم.

اخیرا تصاویری از شاسی بلند چینی چانگان یونی تی در کارخانه سایپا منتشر شده که نشان می‌دهد این خودروساز بزرگ کشور قصد دارد طی همکاری مجدد با شرکت چانگان یک شاسی بلند جدید را به بازار عرضه کند و سهمی از بازار شاسی بلندهای ایران را به خود اختصاص دهد. خبرها حاکی از آن است که سایپا به زودی فرایند تست‌های جاده‌ای چانگان یونی تی را آغاز خواهد کرد تا در آینده‌ای نزدیک شاهد عرضه این خودروی چینی به بازار ایران باشیم.

چانگان یونی تی

چانگان یونی تی بر اساس خودرو مفهومی چانگان yuyue که در نمایشگاه خودرو پکن 2017 به معرض نمایش در آمده بود، توسعه پیدا کرده است. چانگان قصد داشت مدل تولیدی این کانسپت یعنی چانگان یونی تی را در نمایشگاه خودرو ژنو 2020 پرده‌برداری کند، اما بحران کرونا باعث لغو نمایشگاه شد و این خودروساز چینی تصمیم گرفت آن را بدون معرفی رسمی به بازار عرضه کند. در ادامه این خودرو را از لحاظ طراحی، مشخصات فنی و سطح امکانات بررسی خواهیم کرد.

بررسی چانگان یونی تی

بخش طراحی

چانگان یونی تی

چانگان یونی تی از طراحی جذاب و به‌روزی بهره می‌برد. در نمای جلو چراغ‌های اصلی پنهان‌شده در سپر و دی‌لایت‌های باریک در لبه کاپوت به چشم می‌خورد که ترکیب آن با جلوپنجره بزرگ توانسته نمای جذاب و البته اسپرتی را به وجود آورد. در نمای کنار این شاسی بلند چینی شیب سقف، دستگیره‌های در مخفی و رینگ‌های بزرگ با تم مشکی به چشم می‌خورد.

چانگان یونی تی

در نمای عقب این خودرو نیز طراحان با استفاده از مه شکن‌های جذاب، چهار خروجی اگزوز ذوزنقه‌ای و بال عقب دو قسمتی توانستند نمای جذاب و جوان‌پسندی را به وجود آورند. چراغ‌های عقب این خودرو نیز بر خلاف سایر خودروهای جدید چینی فاقد طرح یکپارچه بوده و طراحان برای آنها طراحی جدیدی را در نظر گرفتند.

چانگان یونی تی

هنگام ورود به کابین چانگان یونی تی شاهد سبک طراحی مشابه سایر خودروهای روز دنیا هستیم؛ یعنی در کابین آن عناصری نظیر غربیلک فرمان دی کات، دکمه‌های فیزیکی کمتر، صفحه آمپر دیجیتال متصل به مانیتور مرکزی خودرو به چشم می‌خورند. البته طراحان برای این خودرو اهرم دنده منحصربه‌فردی را در نظر گرفتند که آن را نسبت به سایر خودروها متمایز می‌سازد.

مشخصات فنی

چانگان یونی تی

چانگان یونی تی در بازارهای جهانی با دو پیشرانه به فروش می‌رسد. پیشرانه اول از نوع 1.5 لیتری توبو است که می‌تواند قدرتی برابر با 180 اسب بخار و گشتاور 300 نیوتن‌متر را به تولید برساند. قدرت تولیدی این پیشرانه توسط گیربکس 7 سرعته اتوماتیک دو کلاچه DCT به چرخ‌ها منتقل می‌شود. این پیشرانه مصرف سوختی برابر با 6.3 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر به همراه دارد و ظرف مدت 8.6 ثانیه می‌تواند از صفر به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد.

changan uni-t

جانگان یونی تی در سال 2021 با موتور 2 لیتری توربو نیز روانه بازار شد که این پیشرانه می‌تواند قدرتی برابر با 233 اسب بخار و گشتاور 390 نیوتن‌متر را تولید کند. یک گیربکس 8 سرعته اتوماتیک نیز وظیفه انتقال قدرت به چرخ‌ها را بر عهده دارد. این نسخه به ازای هر 100 کیلومتر به شکل ترکیبی حدود 6.7 لیتر سوخت مصرف می‌کند و ظرف مدت 7 ثانیه نیز از صفر به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست پیدا می‌کند.

در حال حاضر مشخص نیست سایپا قصد دارد کدام نسخه از چانگان یونی تی را مونتاژ و به بازار ایران عرضه کند، اما هر دو پیشرانه این خودرو در سطح مناسبی قرار دارند و می‌توانند به خوبی به نیاز مشتریان ایرانی پاسخ دهند.

امکانات رفاهی و ایمنی

changan uni-t

از امکانات چانگان یونی تی می‌توان به شش کیسه هوا، کنترل سرعت در شیب، کنترل شروع حرکت در سربالایی، کنترل کشش، کنترل پایداری الکترونیکی، تنظیم برقی صندلی‌های جلو، سنسور فشار باد لاستیک، سنسور باران، سنسور نور، چراغ‌های تمام، دی‌لایت، نورپردازی داخلی با قابلیت تنظیم رنگ، سقف پانوراما ثابت، مالتی‌مدیا با مانیتور 12.3 اینچی لمسی، تنظیم حالت رانندگی، ترمز پارک برقی با اتوهلد، تهویه مطبوع اتوماتیک، هشداردهنده نقاط کور، دوربین 360 درجه، در صندوق بار برقی، کروز کنترل هوشمند و کی‌لس استارتر اشاره کرد.

جمع‌بندی و قیمت چانگان یونی تی

changan uni-t

به طور کلی چانگان یونی تی از ظاهری جذاب، پیشرانه قدرتمند و امکانات سطح بالا بهره می‌برد و با چنین مزیت‌هایی می‌تواند همانند سایر خودروهای چینی در بازار ایران نیز به موفقیت‌های چشمگیری دست پیدا کند. این خودرو بر اساس نوع پیشرانه و سطح امکانات با قیمت 14 تا 24 هزار دلار به فروش می‌رسد. از این رو انتظار می‌رود سایپا این خودرو را با قیمت حدود یک میلیارد تومان به بازار ایران عرضه کند.