مقایسه برلیانس h330 با پژو 206 صندوقدار

مقایسه برلیانس h330 با پژو 206 صندوقدار

در این مطلب به مقایسه برلیانس h330 با پژو 206 صندوقدار می‌پردازیم و سعی می‌کنیم درباره مشخصات فنی و امکانات رفاهی آنها صحبت کنیم.

خرید خودرو در بازار فعلی پرریسک است، چرا که قیمت‌ها بالا است و واردات خودرو نیز به سرانجام مشخصی نرسیده است. از یک طرف خودروهای داخلی نه کیفیت دارند و نه قیمت مناسب و از طرف دیگر حضور خودروهای مونتاژی چینی در بازار زیاد شده، ولی قیمت‌ها بالا است و مشتریان ایرانی قادر به خرید آنها نیستند.

در این مقاله قصد داریم دو سدان قدیمی بازار را با یکدیگر مقایسه کنیم. این دو خودرو مدتی است که از خط تولید کنار رفته‌اند، ولی خوشبختانه هنوز پتانسیل بالایی برای جذب مشتری دارند و از طرفی خریداران ایرانی ترجیح می‌دهند صاحب یکی از این محصولات باشند. بنابراین در صورتی که به دنبال خرید یک سدان خانوادگی هستید که بتواند نیازهای روزمره شما را برطرف کند با ما همراه باشید.

برلیانس اچ 330 بخریم یا پژو 206 صندوقدار

برلیانس اچ 330

پژو 206 صندوقدار از آن دست خودروهای پرطرفداری است که تا به امروز توانسته مشتریان زیادی را به خود جذب کند؛ چرا که ویژگی‌های مشتری پسندی ارائه می‌دهد و طراحی ظاهری خوبی دارد. خودروی دیگری که قرار است مقابل پژو 206 اس دی قرار بگیرد، محصول پارس خودرو یعنی برلیانس h330 است. از آنجایی که این دو خودرو دارای تیپ‌های مختلفی هستند، ذکر این نکته الزامی است که برای مقایسه فعلی به سراغ پژو 206 صندوقدار و برلیانس اچ 330 دنده‌ای با پیشرانه 1.65 لیتری رفته‌ایم.

اول از پژو 206 صندوقدار شروع می‌کنیم. این خودروی سدان برای اولین بار در سال 1386 وارد بازار ما شد. پیش از آن شاهد حضور پژو 206 هاچ بک بودیم، ولی وقتی این خودرو با استقبال بی‌نظیر مردم مواجه شد، تصمیم گرفت نسخه سدان خانوادگی آن را تولید کند. شرکت ایران خودرو قصد داشت نام این خودرو را پژو 206 آریان بگذارد، ولی شرکت فرانسوی پژو با این اقدام مخالفت کرد، زیرا آریان نامی ایرانی برای یک سدان خارجی بود.

بنابراین این شرکت مجبور شد از اوامر شرکت مادر پیروی کند و در دنباله نام 206 کلمه سدان انگلیسی را بیاورد. حتی برخی می‌گویند منظور از SD در دنباله نام این خودرو، همان صندوقدار است و حتی اگر از اغلب خریداران این خودرو بپرسید، این خودرو را با نام پژو 206 صندوقدار می‌شناسند.

آن اوایل که پژو 206 صندوقدار تولید می‌شد دارای هشت تیپ مختلف بود و هر یک از این تیپ‌ها به لحاظ فنی و امکانات رفاهی با یکدیگر تفاوت‌هایی داشتند. پس از چند سال بالاخره ایران خودرو تصمیم گرفت آرام آرام تیپ‌های نزدیک به هم را از میدان به در کند و در سال 1393 تنها یک نسخه از این خودرو را روانه بازار کرد که به عنوان فول آپشن‌ترین نسخه پژو 206 صندوقدار V8 نام دارد. متاسفانه خط تولید این خودرو هم‌اکنون متوقف شده و به جای آن رانا پلاس تولید می‌شود.

پژو 206 صندوقدار

اما خودروی سدان دیگری که برای این رقابت انتخاب شده، برلیانس H330 است. این خودروی جذاب چینی اولین بار در سال 2013 رونمایی شد و از سال 1394 برای بازار ما در دو نسخه دنده‌ای و اتوماتیک تولید شد. گفتنی است این محصول سدان مونتاژی است و روی خط تولید شرکت پارس خودرو قرار دارد.

برلیانس اچ 330 تا سال 1397 با پیشرانه 1.5 لیتری راهی بازار می‌شد، تا جایی که پارس خودرو تصمیم گرفت تولید این تیپ را متوقف و محصول خود را مجهز به پیشرانه 1.65 لیتری کند. متاسفانه غول تحریم‌ها شاخ تولید این خودروی سدان را شکست و از اوایل سال گذشته خط تولید آن از کار بازایستاد.

مقایسه برلیانس h330 با پژو 206 صندوقدار به لحاظ طراحی ظاهری

حتما تا به حال نسخه هاچ بک پژو 206 صندوقدار را دیده‌اید. نسخه سدان شده این خودرو دقیقا دارای اصول طراحی نسخه هاچ بک است و تفاوتی با یکدیگر از نظر نوع طراحی ندارند. این سبک از طراحی خودرو متعلق به دهه 90 میلادی است و بسیار قدیمی محسوب می‌شود.

همان‌طور که ملاحظه کردید، 206 اس دی به لحاظ طراحی خودروی مدرنی به حساب نمی‌آید، زیرا مولفه‌های مهندسی آن مربوط به سال‌ها قبل است. البته ناگفته نماند که نسخه هاچ بک 206 هارمونی جذاب و بی‌نظیری در طراحی داشت و از این حیث جزو بهترین محصولات کمپانی پژو به حساب می‌آمد.

برلیانس اچ 330

متاسفانه طراحان فرانسوی و ایرانی به هنگام تغییر نسخه هاچ بک به سدان موفق نشده‌اند هارمونی و تناسب بین اجزای این خودرو را به خوبی حفظ کنند و به همین دلیل است که پژو 206 صندوقدار نامنظم از آب درآمده، ولی در کل خودروی زشتی محسوب نمی‌شود. شاید بتوان گفت طراحان در آن زمان قصد داشته‌اند این خودرو را شبیه به پژو 407 بسازند، ولی باز هم در این خصوص شکست خورده‌‌اند. خوشبختانه درون کابین این خودرو شاهد تعبیه داشبورد نسخه هاچ بک هستیم که قدیمی است، ولی خوش‌ظاهر سر جای خود نشسته است.

از نظر طراحی ظاهری و مدرن و تازه‌تر بودن آن به نظر می‌رسد برد با برلیانس اچ 330 است. محصول پارس خودرو 15 سال بعد از پژو 206 صندوقدار وارد بازار شده و طراحان آن سلیقه بیشتری به خرج داده‌اند. متاسفانه نباید گمان کنیم برلیانس در طراحی ظاهری گل کاشته، زیرا ظاهر ساده این سدان مشتری زیادی را به خود جلب نمی‌کند.

اگرچه به لحاظ اصول طراحی این خودرو حرف زیادی برای گفتن ندارد، اما مهم نظر مشتریان است که معتقدند از پژو 206 SD زیباتر و به‌روزتر است. در قسمت داشبورد برلیانس H330 سادگی طراحی پژو دیده می‌شود، اما غربیلک فرمان و پشت‌آمپر آن جدیدتر از رقیب است. با این حال این سدان چینی هم در بخش سرنشین جلو و رودری‌ها و هم در قسمت میانی‌اش دارای طراحی بیش از حد ساده‌ای است و در اینجا قافیه را به رقیب خود می‌بازد.

پژو 206 صندوقدار

مقایسه پژو 206 صندوقدار با برلیانس h330 به لحاظ امکانات رفاهی

اول از همه بگوییم که هم پژو 206 صندوقدار و هم برلیانس اچ 330 جزو محصولات مقرون به صرفه و اقتصادی بازار حساب می‌شوند و طبیعتا نباید انتظارات زیادی از نظر آپشن‌ها و امکانات رفاهی داشت. مجموع امکانات این دو خودرو که به صورت مشترک در هر دوی آنها قرار دارد عبارتند از: شیشه‌ها و آینه‌های جانبی برقی، سنسور پارک عقب، سیستم صوتی ساده که مانیتور ندارد، مه‌شکن جلو و عقب و روکش پارچه‌ای صندلی‌ها.

همچنین خودروی سدان پارس خودرو برخی آپشن‌ها نظیر رینگ آلومینیومی و فرمان برقی دارد که متاسفانه نمونه آنها در پژو 206 صندوقدار دیده نمی‌شود. از آن طرف خودروی سدان ایران خودرو هم امکاناتی مانند تهویه مطبوع اتوماتیک و ریموت کنترل قفل درب‌ها را دارد که در این رقیب چینی تعبیه نشده است.

بنابراین به خاطر داشته باشید که در بازار داخلی ما این دو خودرو امتیاز بالایی بابت امکانات رفاهی و آپشن‌ها کسب نمی‌کنند و مجموع آپشن‌های آنها چنگی به دل نمی‌زند و مورد پسند مشتریان ایرانی که از طرفداران آپشن هستند قرار نخواهند گرفت.

مقایسه برلیانس h330 با پژو 206 صندوقدار به لحاظ تجهیزات ایمنی

اما به بخشی می‌رسیم که در آن اغلب محصولات ایرانی بی‌بخار از آب در آمده‌اند و نمی‌توانند خوش بدرخشند. هم پژو 206 اس دی و هم برلیانس اچ 330 مجهز به برخی از حداقل‌های ایمنی هستند و می‌توانند مجوزهای لازم برای تولید شدن را کسب کنند. از جمله این امکانات می‌توان به تجهیزاتی نظیر ترمز مجهز به سیستم‌های ABS و EBD و دو ایربگ برای راننده اشاره کرد. نکته مهمی که در محصول ایران خودرو جالب توجه به نظر می‌رسد، برخورداری از ترمز کمکی EBA است.

برلیانس اچ 330

تنها نقطه ضعفی که پژو 206 دارد این است که تا سال 1398 با ترمزهای عقب دیسکی به تولید می‌رسید، اما متاسفانه از این سال به بعد ایران خودرو تصمیم گرفت ترمزهای آن را از نوع کاسه‌ای کند. تجهیزات ایمنی پژو 206 صندوقدار عبارتند از: کیسه هوای راننده و سرنشین جلو (در مجموع 2 عدد)، ترمز ضد قفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، ترمز کمکی (EBA)، ترمز جلو دیسکی خنک شونده و ترمز عقب کاسه‌ای (ترمز عقب دیسکی در مدل‌های قبل از 1398).

همچنین برلیانس اچ 330 دارای امکانات و تجهیزات ایمنی نظیر کیسه هوای راننده و سرنشین جلو (در مجموع 2 عدد) و ترمز ضد قفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، ترمز جلو دیسکی خنک‌شونده و ترمز عقب کاسه‌ای است. لازم به ذکر است این دو خودرو از هیچ موسسه معتبری تست‌های ایمنی را نگذرانده‌اند و بنابراین نمی‌توان در خصوص آنها به درستی قضاوت کرد.

مقایسه پژو 206 صندوقدار با برلیانس h330 به لحاظ مشخصات فنی

ایران خودرو تصمیم گرفته موتور پژو پارس یعنی پیشرانه TU5 را روی پژو 206 اس دی وی 8 تعبیه کند. این موتور 1.6 لیتری قادر به تولید حداکثر قدرت 105 اسب بخار و گشتاور 142 نیوتن‌متر است. همچنین بد نیست بدانید که موتور تنفس طبیعی این سدان استهلاک کمتری نسبت به موتورهای توربوشارژ دیگر محصولات ایران خودرو دارد.

قوای محرکه پژو 206 صندوقدار از طریق یک گیربکس 5 سرعته دستی به محورهای جلو انتقال داده می‌شود و در هر 100 کیلومتر 6.6 لیتر سوخت می‌سوزاند. سدان ایران خودرو می‌تواند تنها در عرض 11.4 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد.

پژو 206 صندوقدار

از آن طرف با خودروی سدان چینی برلیانس اچ 330 رو‌به‌رو هستیم. این خودرو پیش‌تر مجهز به یک موتور 1.5 لیتری بود، ولی پارس خودرو تصمیم گرفت با ارتقای آن به پیشرانه 1.65 لیتری آن را بین مشتریان محبوب‌تر از قبل کند. این محصول می‌تواند حداکثر قدرت 114 اسب بخار و گشتاور 154 نیوتن‌متر را تولید کند. نوع جعبه دنده این خودرو 5 سرعته دستی است و در هر 100 کیلومتر 7.8 لیتر سوخت مصرف می‌کند. برلیانس قادر است تنها در عرض 12.1 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد.

تا اینجا هر چه خواندیم تنها اعداد و ارقامی بودند که شرکت‌های تولیدکننده در بروشور این خودروها گنجانده بودند. اکنون زمان آن فرا رسیده که ببینیم در عمل کدام یک از این دو خودرو حرفی برای گفتن دارند و می‌توانند در میدان رقابت پیروز و برتر باشند. یکی از مهم‌ترین معایب و ایرادهایی که می‌توان به پژو 206 صندوقدار گرفت، کمبود فضای کابین و عدم آسایش سرنشینان عقب است.

متاسفانه ایران خودرو بی‌توجه به طراحی کابین آن، 206 هاچ بک را تبدیل به سدان کرده و نتوانسته در این فیس لیفت آن‌طور که باید فضای زیادی برای سرنشینان عقب و جلو تدارک ببیند. اما خوشبختانه رقیب ایران خودرو یعنی برلیانس H330 هم فضای کابین بزرگی دارد و هم برای مسافرت‌های خانوادگی بی‌نظیر به نظر می‌رسد.

برلیانس اچ 330

به جرات می‌توان گفت برلیانس توانایی این را دارد که 5 سرنشین بزرگسال را در خود جای دهد؛ حال آن که فضای کابین پژو 206 اس دی چنین قابلیتی نخواهد داشت. همچنین از دیگر نقاط قوت برلیانس سیستم تعلیق خوبی است که دارد؛ چرا که در دست اندازها و‌ جاده‌های ناهموار، ضربات و کوبش‌های کمتری را نصیب سرنشینان می‌کند.

پتانسیل‌ها و توانایی‌های حرکتی این دو خودرو مناسب ارزیابی می‌شود و این دو محصول سدان امکاناتی را ارائه می‌دهند که در حد و اندازه یک خودروی اقتصادی و مقرون‌به‌صرفه است. البته ناگفته نماند که پژو 206 صندوقدار چون خودرویی اصالتا اروپایی است، کنترل و هندلینگ بهتری در اختیار راننده می‌گذارد.

سخن پایانی

از همه این‌ها که بگذریم باید دید خودرویی که قصد خرید آن را داریم از نظر خدمات پس از فروش و در دسترس بودن قطعات یدکی شرایط خوبی دارد یا خیر. در صورتی که چنین شرایطی را داشت و می‌شد به راحتی و با قیمتی منصفانه قطعات و هزینه‌های آن را هندل کرد، خودروی کم استهلاک و کم‌هزینه‌ای است که پتانسیل فروش بالا را دارد.

پژو 206 صندوقدار خوشبختانه دارای چنین شرایطی است. این سدان فرانسوی که در داخل مونتاژ شده و بعدا درصد داخلی‌سازی آن بالا رفته، هم‌اکنون سالیان سال است که تولید می‌شود و بازار خرید و فروش آن بهتر از رقیب چینی است. شما هر زمان که اراده کنید می‌توانید خودروی خود را بفروشید و مشکلی از نظر خریداران پیدا نخواهید کرد.

پژو 206 صندوقدار

اما رقیب چینی یعنی برلیانس اچ 330 هم بازار خوبی دارد و به راحتی خرید و فروش می‌شود. البته برلیانس گیربکس اتوماتیک محبوبیت بیشتری در میان دیگر نسخه‌های آن دارد. حالا بیایید درباره این که کدام‌یک از این دو خودرو را بخریم صحبت کنیم.

به طور کلی اگر از آن دسته خریدارانی هستید که خودرو را برای استفاده‌های درون شهری لازم دارید و می‌خواهید در اسرع وقت به فروش برسد، پژو 206 صندوقدار برای شما مناسب است. اما اگر قصد سفرهای طولانی را دارید و می‌خواهید خودروی شما دارای فضای کابین بزرگ‌تر باشد، بد نیست نگاهی به برلیانس اچ 330 بیندازید. با این خودرو می‌توانید سفرهای طولانی بروید و خودرویی داشته باشید که نمونه آن در بازار کم پیدا می‌شود.

نظر شما درباره مقایسه برلیانس h330 با پژو 206 صندوقدار چیست؟