صرافی کراکن

صرافی ارز دیجیتال آمریکایی کراکن به خاطر سرویس‌دهی به کاربران ایرانی تحت پیگرد قرار گرفت

به گزارش نیویورک تایمز، وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا تحقیقات خود راجع به صرافی ارز دیجیتال کراکن – Kraken که در پلتفرم خود به کاربران ایرانی اجازه معاملات رمزارزها را می‌داد، آغاز کرد.

صرافی ارز دیجیتال کراکن که در سال 2011 میلادی تأسیس شد، اخیراً به دلیل نقض احتمالی تحریم‌های ایالات متحده آمریکا مبنی بر سرویس‌دهی به کاربران ایرانی و دیگر کشورها تحریم‌شده توسط آمریکا مورد تحقیقات فدرال قرار گرفت. نیویورک تایمز این خبر را به نقل از افراد مطلع منتشر کرد. طبق گفته‌های این منابع با وجود تحریم‌های آمریکا، صرافی کراکن همچنان سرویس‌دهی خود به کشورهای ایران، سوریه و کوبا برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال را ادامه داده است.

حالا وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا وارد شده تا این موضوع را بررسی کند که آیا صرافی کراکن تحریم‌های آمریکا را نقض کرده است یا خیر. در گزارشی که نیویورک تایمز روز گذشته منتشر کرده، آمده است که دفتر کنترل سرمایه‌های خارجی نیز از سال 2019 میلادی صرافی کراکن را تحت پیگیری قرار داده و به احتمال بسیار زیاد یک جریمه برای این صرافی صادر خواهد کرد. در این گزارش ادعا شده است که جسی پاول، مدیرعامل صرافی کراکن، در ماه ژوئن از طریق نرم‌افراز Slack شرکت کاربرگی را به اشتراک گذاشته که نشان می‌دهد این صرافی به 1522 مشتری ایرانی، 149 مشتری سوری و 83 مشتری کوبایی خدمات ارائه می‌دهد.

همچنین در این گزارش ادعا شده است که پاول در گذشته به همکارانش گفته بود شرکت آنها باید این موقعیت را برآورد کند که آیا ارزش دارد از الزامات قانونی پیروی کنند یا خیر و اینکه قانون را زیرپا گذاشتن همیشه باید در کراکن به عنوان یک گزینه در نظر گرفته شود، اما پاول اشاره‌ای به شرایطی خاص برای قانون‌شکنی نداشت. صرافی کراکن در سال 2021 به دلیل عدم ثبت نام به عنوان یک پذیرنده آتی، از سوی کمیسیون معاملاتی معاملات آتی کالای ایالات متحده به جریمه 1.25 میلیون دلاری محکوم شد.

ارزهای دیجیتال و تحریم‌ها

صرافی کراکن

تحریم‌ها در سال جاری پس از حمله نظامی کشور روسیه به اوکراین، موضوع بسیار داغی در فضای ارزهای دیجیتال بوده است. ایالات متحده و سایر کشورهای غربی تحریم‌های اقتصادی علیه کشور روسیه وضع کردند به این امید که بتوانند رئیس جمهور این کشور ولادیمیر پوتین را متقاعد کنند که نیروهای نظامی‌اش را از کشور اوکراین خارج کند. با هشدار سیاستمداران مبنی بر اینکه سرمایه‌داران روسی می‌توانند برای فرار از تحریم‌ها به بیت‌ کوین یا سایر دارایی‌های دیجیتالی روی بیاورند، ارزهای دیجیتال در محور اصلی تحریم‌ها قرار گرفت.

پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین، میخایلو فدوروف، وزیر تحول دیجیتال اوکراین، از صرافی‌های ارزهای دیجیتال خواست تا کاربران روسی را بن کنند. جسی پاول یکی از چندین مدیرعامل‌ صرافی‌هایی که راجع به این درخواست صحبت کرد بود گفت که صرافی کراکن کاربران روسی را بن نمی‌کند مگر اینکه طبق قانون الزامی شود.

جسی پاول، که از اولین استفاده‌کننده‌های بیت کوین بود و کراکن را در سال 2011 تأسیس کرد، در گذشته به خاطر دیدگاه‌های رک و راست و آزادی‌خواهانه‌اش خودش شهرت داشت. پاول در ماه فوریه پس از اینکه نخست وزیر کانادا، جاستین ترودو، تصمیمی بحث برانگیزی مبنی بر مسدود کردن حساب‌های بانکی و ردیابی کیف پول‌های ارزهای دیجیتال کاروان اعتراضی رانندگان کامیون کانادا گرفت، از دولت این کشور انتقاد کرد.

ارزش صرافی کراکن حدود ده میلیارد دلار تخمین زده شده و آخرین بار 65 میلیون دلار برای راه اندازی اولین صندوق سرمایه گذاری خود در دسامبر 2021 جمع آوری کرد. جسی پاول سال گذشته اشاره کرد که این صرافی ممکن است در سال 2022 میلادی تبدیل به شرکت سهامی عام شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*