سفر با اسنپ

امنیت بیشتر در سفرهای اسنپی، با رعایت قوانین؛ چرا سفر با اسنپ برای افراد زیر ۱۸ سال مجاز نیست؟

طبق قوانین و برای امنیت بیشتر کاربران، سفر با اسنپ برای افراد زیر 18 سال مجاز نیست. در ادامه، علت را بررسی می‌کنیم.

سفر با اسنپ یا دیگر تاکسی‌های اینترنتی بر اساس توافق بین کاربر مسافر، کاربر راننده و پلتفرم واسط انجام می‌شود و مثل هر توافق دیگری، طرفین ملزم به آگاهی از وظایف و حقوق متقابل یکدیگر و رعایت قوانین آن هستند.

اقدامات امنیتی اسنپ 

تاکسی اینترنتی اسنپ با ارائه‌ راه‌حل‌های فناوری‌محور و با در نظر گرفتن تمهیداتی تلاش می‌کند امنیت هر دو گروه از کاربرانش را ارتقا دهد. در همین راستا اسنپ تایید صلاحیت کاربران راننده خود را به ناجا سپرده، همچنین قابلیت «امنیت سفر» برای پیگیری فوری موارد اضطراری به اپلیکیشن اسنپ اضافه شده و از حدود یک سال پیش در همکاری با بخش روانشناسی اسنپ دکتر اجرای «تست روانشناسی برای ارتقای سلامت روان کاربران راننده اسنپ» را به صورت آزمایشی آغاز کرده است. 

آگاهی و مسئولیت کاربران راننده و مسافر

تامین امنیت سفرها، علاوه بر راهکارهای اسنپ، نیازمند همراهی هر دو گروه از کاربرانش است. کاربران مسافر و راننده با رعایت قوانین می‌توانند تکمیل‌کننده‌ اقدامات اسنپ باشند و به بهبود کیفیت سفر و حفظ امنیت آن کمک کنند. یکی از قوانینی که با شروع فصل تابستان نیازمند رعایت بیشتر است به محدودیت استفاده از این سرویس برای افراد زیر ۱۸ سال برمی‌گردد.

گاه راحتی، در دسترس بودن و امنیت تاکسی‌های اینترنتی نسبت به دیگر شیوه‌های حمل‌ونقل منجر می‌شود که والدین اولین انتخاب‌شان استفاده از این سرویس‌ها باشد. اما تمامی تاکسی های اینترنتی در دنیا از جمله اسنپ، در شرایط و قوانین‌شان به این مورد اشاره کرده‌اند که افراد زیر ۱۸ سال نه تنها اجازه ساخت حساب کاربری در این اپلیکیشن‌ها را ندارند، بلکه سفر بدون همراهی یک فرد بزرگسال برای آن‌ها ممنوع است. 

از طرف دیگر سوار کردن مسافر زیر ۱۸ سال برای کاربران راننده نیز ممنوع است و از آن‌ها خواسته شده از انجام چنین سفرهایی خودداری کنند و با انتخاب گزینه‌ مربوطه در بخش دلایل لغو سفر در اپلیکیشن، اسنپ را مطلع سازند.

دلایل ممنوعیت سفر برای افراد زیر ۱۸ سال

ممنوعیت سفر افراد زیر ۱۸ سال با اسنپ دلایل متعددی دارد؛ توانایی محدود‌ آن‌ها در استفاده از امکانات امنیتی اپلیکیشن، احتمال کم‌توجهی‌شان به رعایت موارد مهم امنیتی مثل مطابقت دادن مشخصات راننده و خودرو و مهم‌تر از همه قدرت تصمیم‌گیری و واکنش در شرایط اضطراری از جمله دلایل ممنوعیت سفر این افراد با اسنپ است. از سوی دیگر سفر فرد زیر ۱۸ سال بدون همراه، مسئولیت دوچندانی را به عهده‌ کاربر راننده می‌گذارد. با وجود این که تمامی رانندگان برای فعالیت در اسنپ از طرف پلیس نظارت بر اماکن عمومی ناجا  تایید صلاحیت می‌شوند، مراقبت و محافظت از کودکان، نیازمند مهارت‌ و تجربه‌ای است که همه افراد از آن برخوردار نیستند.

از این رو، اسنپ به کاربرانش توصیه می‌کند، با وجود راحتی و در دسترس بودن و امنیت بیشتر سفر با تاکسی‌ اینترنتی، به هیچ عنوان از اسنپ برای رفت‌وآمد فرزند خود استفاده نکنند و در شرایطی که به دلیل مشغله زیاد نمی‌توانند کنار فرزندشان باشند، فرد بزرگسال و مورد اعتماد دیگری را با او همراه کنند.

در آخر باید به این نکته توجه داشت که اسنپ مانند سایر اپلیکیشن‌های رابط‌ کاربری، به طور مستقل امکان پیگیری قضایی موارد پیش آمده در سفر را ندارد و در صورت وقوع جرم، ابتدا طرفین باید به مقامات قضایی و انتظامی مراجعه کنند. در این مسیر، اسنپ در کنار کاربران خود خواهد بود و در روند رسیدگی به پرونده شکایات کاربران با مراجع قضایی و انتظامی همکاری خواهد کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*