صندوق بین المللی پول

چشم‌انداز صندوق بین المللی پول روزهای تاریکی را پیش روی ارزهای دیجیتال نشان می‌دهد

پیش‌بینی اخیر صندوق بین المللی پول از احتمال رکود در بازار ارزهای دیجیتال خبر می‌دهد؛ سرعت رشد اقتصادی امسال حدود 50 درصد کمتر می‌شود.

اگرچه شرایط برای بیت کوین و در کل مارکت رمز ارزها خوب به نظر می‌رسد، اما نامناسب بودن وضعیت اقتصادی کل دنیا سبب شده فضای کریپتو توانی برای رشد نداشته باشد. بر اساس پیش‌بینی صندوق بین المللی پول (IMF) پیامدهایی منفی برای ارزهای دیجیتال و در کل بازارهای مالی پرریسک در راه است، چرا که سرعت رشد اقتصادی از 6.1 درصد در سال گذشته به 3.2 درصد در 2022 کاهش پیدا خواهد کرد.

بیانیه اخیر IMF برای فعالان بازار رمز ارزها یک هشدار محسوب می‌شود، چرا که کاهش تقریبا 50 درصدی سرعت رشد اقتصاد جهانی را پیش‌بینی کرده است. چشم‌انداز اقتصاد جهانی توسط این نهاد «تاریک و نامطمئن‌تر» خطاب شده است. همچنین تورمی بالاتر از حد انتظار پیش روی ما است و با کاهش تولید جهانی مواجه خواهیم شد. سازمان IMF تاکید می‌کند در چشم‌انداز اقتصاد جهان ریسک حرکت نزولی به مراتب بیشتر است.

در این گزارش به طور خلاصه تاکید شد که به احتمال زیاد حرکت اقتصاد جهانی کند خواهد شد. اگر این پیش‌بینی صندوق بین المللی پول تبدیل به واقعیت شود، ارزهای دیجیتال وارد یک دوره رکود سنگین می‌شوند. حتی ممکن است رمز ارزهای مهم از جمله بیت کوین حمایت‌های مهم خود را از دست بدهند، پس نباید پیش بینی ریزش بیت کوین تا ۱۳,۰۰۰ دلار با وجود رشد اخیر را نادیده گرفت.

بازار رمز ارزها برخلاف اولین سال‌های ظهور، اکنون از عوامل کلان به طور مستقیم تاثیر می‌پذیرد. یکی از دلایل خسته‌کننده شدن بازار خرسی کنونی همین عوامل بوده‌اند، به طوری که با وجود خوب بودن وضعیت از نظر عوامل فاندامنتال نظیر رشد پیوسته هش ریت شبکه بیت کوین و این واقعیت که ۸۰ درصد عرضه بیت کوین در اختیار هولدرهای بلند مدت است، BTC قادر نیست دوباره حمایت‌های مهم از دست رفته، مخصوصا 30,000 دلار، را به دست آورد.

مایلز دویچر (Miles Deutscher)، یک تحلیلگر بازار رمز ارزها، با توجه به همین عوامل کلان به 154 هزار دنبال‌کننده خود در توییتر گفت منتظر نوسانات بیشتری باشند. این پیش‌بینی مشابه چشم‌انداز صندوق بین المللی پول از مارکت ارزهای دیجیتال است. به عقیده وی، انتشار گزارش‌‌های درآمد شرکت‌های بزرگ دنیا نظیر مایکروسافت، گوگل، اپل و متا به همراه اعلام تولید ناخالص داخلی (GDP) آمریکا آشفتگی بیشتری ایجاد خواهند کرد.

توییت مایلز دویچر

یکی از عوامل کلان بسیار تاثیرگذار در بازار ارزهای دیجیتال که در چشم‌انداز صندوق بین المللی پول نیز دیده می‌شود، تاثیرپذیری فضای کریپتو از افزایش نرخ بهره بانکی در آمریکا است. از چند ماه پیش، فدرال رزرو به خاطر افزایش نرخ تورم آمریکا به بیشترین میزان در ۴۰ سال اخیر با سرعتی بالا در حال افزایش نرخ بهره بانکی است، بلکه تورم فزاینده را کنترل کند. روز گذشته نیز بانک مرکزی آمریکا در اقدامی بی‌سابقه طی 30 سال اخیر، در یک مرحله نرخ بهره بانکی را 0.75 درصد افزایش داد و به 2.5 درصد رساند. انتظار می‌رود این رقم تا آخر سال به 3 الی 3.5 درصد برسد.

سایر پیش‌بینی‌های مشابه چشم‌انداز صندوق بین المللی پول

دو هفته قبل گفتیم قیمت بیت کوین هنوز به کف نرسیده و احتمالا ریزش بیشتری در راه است. بر اساس بررسی شرکت تجزیه و تحلیل گلس نود، در دو روند نزولی قبلی طی سال‌‌های 2015 و 2018، هولدرهای بلند مدت 34 درصد و هولدرهای کوتاه مدت 3 الی 4 درصد بیت کوین‌های در وضعیت ضرر را در اختیار داشتند. اما در حال حاضر هولدرهای کوتاه مدت 16.2 درصد بیت کوین‌های در وضعیت ضرر را دارند و این عدد برای هولدرهای بلند مدت 28.5 درصد است. منظور از آن، مقدار رمز ارزی است یک نفر با وجود کاهش قیمت نسبت به زمان خرید، هنوز نگه داشته و به فروش نرسانده است. از طرفی می‌دانیم هولدرهای کوتاه مدت تمایل زیادی به فروش دارند و ممکن است پشت بیت کوین را خالی کنند.

از طرفی دیگر، فشار فروش ماینرها نشان می‌دهد احتمال تست محدود‌ه‌های پایین‌تر وجود دارد. طی روند نزولی بین سال‌های 2018-2019، فشار فروش استخراج‌کنندگان چهار ماه طول کشید و بعد از آن به کف قیمت بیت کوین برخورد کردیم، اما در بازار خرسی کنونی، آن‌ها از حدود یک الی دو ماه پیش فشار فروش را آغاز کرده‌اند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*