پلی استیشن 5

پشتیبانی از رزولوشن 1440p، بالاخره به PS5 اضافه شد

به‌روزرسانی جدید نسخه بتای PS5 با امکانات قابل توجهی همراه شده که از جمله آن می‌توان به پشتیبانی از رزولوشن 1440p اشاره کرد.

سونی سرانجام قصد دارد پشتیبانی از رزولوشن 1440p را به کنسول PS5 اضافه کند. با این‌حال، فعلا تنها در صورتی می‌توانید از این وضوح استفاده کنید که در برنامه بتای پلی‌استیشن 5 ثبت نام کرده باشید. بسیاری از مالکان PS5 از زمان عرضه این کنسول، مشتاقانه منتظر پشتیبانی از وضوح 1440p هستند. در حال حاضر این ویژگی به عنوان بخشی از برنامه بتای پلی‌استیشن 5 در دسترس است، اما به نقل از سونی، این قابلیت تا آخر سال جاری در سطح جهانی عرضه خواهد شد.

از دیگر ویژگی‌های جدید اضافه شده به نسخه بتا، می‌توان به قابلیت ساخت لیست‌های بازی توسط بازیکن و منوی مقایسه صدای استریو و سه‌بعدی اشاره کرد. هم‌چنین انبوهی از ویژگی‌های اجتماعی نیز به این نسخه افزوده شده که شامل درخواست‌های اشتراک‌گذاری صفحه و اعلان‌ها برای بازی‌هایی است که قصد پیوستن به آنها را دارید. در مجموع، این یک به‌‌روزرسانی قابل توجه برای نسخه بتای PS5 محسوب می‌شود.

نحوه فعال‌سازی خروجی 1440p در PS5

اگر در برنامه بتای PS5 ثبت نام کرده‌اید، می‌توانید با ورود به منوی تنظیمات کنسول خود، رزولوشن آن را بر روی 1440p تنظیم کنید.

در منوی Settings، به بخش “Screen and Video” و سپس منوی فرعی “Video Output” بروید. سپس در بخش “Resolution and frequency”، وارد گزینه “Resolution” شوید و عبارت 1440p را از منوی کشویی انتخاب کنید.

اگر مطمئن نیستید که نمایشگر شما از این وضوح پشتیبانی می‌کند یا خیر، می‌توانید با انتخاب گزینه “Test 1440p output” از همان بخش، پشتیبانی از این رزولوشن را آزمایش کنید.

رزولوشن 1440p در ps5

چرا پشتیبانی پلی‌استیشن 5 از رزولوشن 1440پی حائز اهمیت است؟

رزولوشن 1440p، کاربردهایی فراتر از وضوح میانی HD و 4K را ارائه می‌دهد. برخی از بهترین عناوین پلی‌استیشن 5، به ‌طور استاندارد از وضوح 1440p پشتیبانی می‌کنند که از جمله آن می‌توان به بازی Final Fantasy 14 اشاره کرد. این دسته از بازی‌ها، هنگامی‌که با رزولوشن اصلی خود اجرا شوند، بسیار واضح‌تر به‌نظر می‌رسند. این به ویژه در مورد مانیتورهای کوچک‌تر که از این وضوح پشتیبانی می‌کنند نیز صادق است.

دیگر مزیت این ویژگی جدید، امکان کاهش رزولوشن بازی‌های 4K به 1440p خواهد بود. در این حالت، احتمالا می‌توانید از نرخ فریم بالاتر و آنتی-آلیاسینگ بهره‌مند شوید که تصویر روان‌تری را ایجاد کرده و به حذف لبه‌های تیز یا ناهموار در مواجهه با اشیاء سه‌بعدی کمک می‌کند.

در این میان، به‌نظر می‌رسد سونی از ارائه یک قابلیت مهم در ارتباط با رزولوشن 1440p چشم‌پوشی کرده و آن هم عدم امکان استفاده از این وضوح بر روی PS5 VRR است. با توجه به اینکه VRR صرفا با وضوح 1080p و 4K بر روی پلی‌استیشن 5 سازگاری دارد، عدم پشتیبانی از 1440p کمی عجیب به‌نظر می‌رسد. با این وجود امیدواریم تا زمان عرضه جهانی رزولوشن جدید برای دارندگان PS5، این مشکل نیز برطرف شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*