هارد دیسک قدیمی

10 کاربرد جالب برای هارد دیسک های قدیمی

در اینجا به شما نشان می‌دهیم که چگونه می‌توان با استفاده از هارد دیسک قدیمی کامپیوتری که دیگر از آن استفاده نمی‌کنید، کارهای جالب انجام داد.

قانونی که در رابطه با کامپیوترها وجود دارد این است که سخت افزارهای امروزی در مدت زمان کوتاهی به طرز عجیبی منسوخ می‌شوند و به سرعت مدل‌های جدید وارد بازار می‌شوند. بنابراین احتمال اینکه به ارتقای رم، کارت گرافیک و سایر اجزای سخت افزاری نیاز پیدا کنید، خیلی دور نیست. بسته به اینکه از کامپیوتر خود برای چه کاری استفاده می‌کنید، یکی از اولین چیزهایی که ممکن است نیاز به ارتقا داشته باشد، هارد دیسک شماست.

اگر در کامپیوتر خود فایل‌های حجیم زیادی را ذخیره کنید، فضای ذخیره سازی که چند سال پیش بسیار وسیع و بی‌پایان بنظر می‌رسید، به سرعت می‌تواند پر شود. بنابراین در چنین موقعیتی شما یک Hard Drive جدید تهیه کرده و آن را در کامپیوتر خود قرار می‌دهید. اکنون یک هارد دیسک قدیمی روی میز شماست که نمی‌دانید با آن چه کار کنید. این هارد دیسک کار خود را برای شما در زمانش انجام داده و اکنون جای آن کشو یا انباری است، اما اگر فکر خود را به کار بیندازید همچنان می‌توانید از آن استفاده کنید. در واقع با کمی خلاقیت، می‌توانید به هارد دیسک قدیمی خود زندگی دومی ببخشید.

هارد اینترنال خود را به یک هارد اکسترنال تبدیل کنید

هارد دیسک قدیمی

اگر هارد دیسک شما هنوز به خوبی کار می‌کند، می‌توانید آن را از کامپیوتر خود جدا کنید و در یک کیف قرار دهید و با بدون پرداخت هزینه و صرفه جویی در زمان یک هارد اکسترنال داشته باشید. لازم به ذکر است که هارد دیسک‌ها عمر محدودی دارند و بسته به طول عمرشان می‌توانید از آن‌ها به عنوان هارد اکسترنال استفاده کنید. پس هنگام استفاده مجدد از آن‌ها این مورد مهم را در نظر داشته باشید.

با در نظر گرفتن این مسئله، تبدیل Hard اینترنال کامپیوتر یا لپ تاپ به یک Hard اکسترنال نسبتا ساده است. اگر کیس خود را باز کنید می‌بینید که هارد دیسک شما به گونه‌ای در آن متصل شده که با تکان دادن کیس هم تکانی نمی‌خورد و حسابی ایمن نگه داشته شده است. یک هارد دیسک جدا شده از سیستم مانند یک لاک پشت بدون لاک است. برای آنکه بتوانید آن را به یک هارد اکسترنال تبدیل کنید لازم است که آن را در یک محافظ یا کاور قرار دهید.

اولین کاری که لازم است انجام دهید این است که اندازه دیسک را مشخص کنید، آنها معمولا به صورت ۲.۵ یا ۳.۵ اینچی عرضه می‌شوند. سپس باید چیزهایی مثل براکت‌‌ها و پیچ‌ها را جدا کنید و به آرامی هارد دیسک خود را درون کاور یا محافظ مورد نظر خود قرار دهید. می‌توانید به صورت آنلاین یک قاب هارد دیسک ارزان قیمت پیدا کنید یا اینکه آن را در قاب یک گیم بوی قدیمی قرار دهید و از آن نگهداری کنید.

هارد دیسک قدیمی خود را به یک سنباده رومیزی تبدیل کنید

هارد دیسک قدیمی

حتی اگر هارد دیسک قدیمی شما از کار افتاده باشد و دیگر فایل‌های‌تان را ذخیره و نگهداری نکند، می‌توانید از قطعات متحرک آن به خوبی استفاده کنید. برای مثال شما می‌توانید از موتورها و صفحات چرخان هارد دیسک‌ها یک سنباده رومیزی بسازید.

البته لازم به ذکر است که این مورد فقط برای هارد دیسک‌هاییست که صفحات سرامیکی دارند. صفحات شیشه‌ای شکننده هستند و باعث آسیب می‌شوند. قبل از انجام این کار ابتدا بهتر است جنس صفحه را بررسی کنید، سپس با احتیاط کامل ادامه دهید. ابزار و وسایل مورد نیاز شما برای این کار نسبتا رایج و مقرون به صرفه هستند. این وسایل شامل کنترل کننده سرعت، فیش‌های نری و مادگی موزی، مقداری سمباده و یک هارد دیسک قدیمی هستند.

برای شروع، ابتدا باید هارد دیسک خود را باز کنید و اجزای داخلی آن را بررسی کنید. ممکن است برای این کار به یک پیچ گوشتی تخصصی نیاز داشته باشید، برای اینکه بفهمید به چه ابزار و پیچ گوشتی نیاز دارید، به پیچ‌های درایو خود نگاهی بیندازید. پس از این کار، آن را به دقت بررسی کنید تا در صورت وجود پیچ مخفی آن‌ها را نیز باز کنید، زیرا ممکن است تعدادی پیچ زیر برچسب‌ها پنهان شده باشند.

پس از آنکه هارد دیسک خود را باز کردید، کنترل کننده سرعت را با سیم کشی کرده و کاغذ سنباده را به صفحه وصل کنید. حالا با چرخاندن صفحات ساینده جدید، می‌توانید هر سطح زبری را سمباده کنید و صیقل دهید.

از آهنرباهای هارد دیسک برای چاقوهای مگنتی استفاده کنید

هارد دیسک قدیمی

تبدیل هارد دیسک به یک صفحه آهنربایی برای چاقو‌های مغناطیسی کار بسیار ساده‌ایست و با استفاده از از ابزارهای معمولی دم دستی قابل انجام است. اگر ابزار پیشرفته‌ای در دسترس داشته باشید این کار به مراتب برای شما راحت‌تر می‌شود. هیچ چیز پیشرفته و پیچیده‌ای در ساخت این ابزار وجود ندارد، تنها کاری که شما باید انجام دهید این است که آهن ربا‌ها را از هارد دیسک قدیمی خود جدا کنید و آن‌ها را روی یک تخته چوبی کوچک نصب کنید.

در مرحله بعد آن تخته را روی دیوار آشپزخانه آویزان کنید، سپس به راحتی می‌توانید چاقوهای آشپزخانه خود را روی آن بچسبانید و به راحتی از آن‌ها استفاده کنید. همانند پروژه قبلی برای این مورد هم اول از هر چیز باید هارد دیسک خود را جدا از کیس جدا کنید تا به آهنرباهای داخل آن دسترسی پیدا کنید.

برای اینکه نتیجه نهایی خوبی کسب کنید، به آهنرباهای بیشتر و در نتیجه هارد دیسک‌های بیشتری نیاز دارید تا بتوان به طور مساوی در طول این تخته چاقو چسباند. هنگامی که آهنربا‌های هارد را جدا کردید، می‌توانید آن‌ها را روی چوب بچسبانید یا با استفاده از محفظه اصلی هارد دیسک، آن‌ها را پیچ کنید. اگر فقط یک هارد دیسک قدیمی در دسترس دارید، ممکن است ساخت این وسیله کاربردی برای شما مناسب نباشد، اما حداقل می‌توانید با این آهنرباهای قوی کارهای جالب و سرگرم کننده دیگری انجام دهید.

اگر می‌خواهید این تعداد کم آهنربایی که در دسترس دارید، کاربرد دیگری داشته باشد، آن‌ها را به ته یک سینی بچسبانید و از آن‌ها برای پیچ‌های شل و سایر ابزارها در زمانی که روی پروژه‌های دیگر کار می‌کنید، استفاده کنید.

از هارد دیسک قدیمی خود یک سرور ذخیره سازی متصل به شبکه بسازید

هارد دیسک قدیمی

استفاده از هارد اینترنال قدیمی به عنوان یک هارد اکسترنال، همانطور که در اولین مورد توضیح دادیم، مطمئنا جان تازه‌ای به آن می‌بخشد، اما لازم است که آن را در یک کاور قرار دهید و به صورت دستی آن را به هر دستگاهی که فایل‌های مهم شما در آن ذخیره شده، وصل کنید. اما تبدیل هارد دیسک به یک سرور ذخیره سازی متصل به شبکه باعث می‌شود تا آن فایل‌ها به صورت بی‌سیم قابل دسترسی باشند.

برای شروع نیاز به دو وسیله اضافی از جمله روتر و آداپتور NAS دارید. احتمالا شما مورد اول یعنی مودم را دارید و ممکن است نیاز به خرید آداپتور داشته باشید. با در دست داشتن این سه قلم، فرآیند راه اندازی و ساخت این وسیله نسبتا ساده است. ابتدا باید آداپتور NAS را وصل کرده و هارد دیسک خود را به پورت USB آن متصل کنید. در مرحله بعد، شما باید آداپتور را با استفاده از کابل اترنت به روتر وصل کنید.

بقیه مراحل این پروژه را باید در کامپیوتر خود ادامه دهید. هنگامی که دستگاه را به کامپیوتر خود وصل کردید، به صورت خودکار آدرس IP را شناسایی می‌کند و به شما اجازه می‌دهد تا اطلاعات و رمز عبور را تنظیم کرده و همچنین یک پروفایل کاربری نیز برای خود ایجاد کنید.

به این ترتیب هر فایلی که در هارد دیسک قدیمی شما ذخیره شده از طریق هر کامپیوتری در شبکه شما از درایو شبکه به اشتراک گذاشته شده قابل دسترسی خواهد بود، به این شرط که کاربر اطلاعات ورود را به درستی وارد کند. به این صورت دیگر مجبور نیستید که هارد خود را جابجا یا حمل کنید.

هارد درایو خود را به یک ساعت سایبر پانک تبدیل کنید

هارد دیسک قدیمی

با جداسازی یک سری قطعات و تهیه چند ابزار نسبتا رایج می‌توانید هارد دیسک قدیمی خود را به یک ساعت سایبرپانک تبدیل کنید. پیچ گوشتی ترکس خود را بردارید و شروع به باز کردن پیچ‌های هارد دیسک کنید تا به داخل آن دسترسی داشته باشید. اکنون از بین قطعات داخلی آن، باید کنترل کننده مرکزی را جدا کنید. قطعا برای نگهداری آهنربا چندین پیچ وجود دارد، آن را هم بردارید و کنار بگذارید، سپس با برداشتن یک پیج دیگر می‌توانید کنترل کننده مرکزی را شل کنید.

مراحل بعدی شامل تغییر مونتاژ کنترل کننده مرکزی با استفاده از گیره، چکش و دریل است. این تغییرات را روی هاردی انجام دهید که دیگر قابل استفاده نیست، معمولا روی یک هارد دیسکی که از آن استفاده می‌کنید، نباید چنین کارهایی انجام داد. قبل از شروع کار مطمئن شوید که فایل‌های مهم را انتقال داده‌اید. در اینجا هدف ما تبدیل قطعات هارد دیسک به یک بدنه برای نگه داشتن کیت حرکتی ساعت است.

با تکمیل قسمت بدنه، موتور عقربه‌های یک ساعت را از طریق سوراخی که دریل کرد‌ه‌اید، به آن وصل کنید. برای ساخت این ساعت می‌توانید یک کیت ساعت را به صورت آنلاین فقط با پرداخت چند دلار خریداری کنید. سپس دستورالعمل‌های مربوط به کیت را با دقت دنبال کنید تا همه چیز به خوبی پیش برود.

از هارد دیسک قدیمی خود یک اسپیکر کار نه چندان حرفه‌ای بسازید

هارد دیسک قدیمی

باورتان بشود یا نشود، هارد دیسک‌ها و اسپیکر‌های صوتی ارتباط نزدیکی با هم دارند، بسیاری از اجزای آن‌ها با هم مشابه هستند و آن‌ها با این اجزای مشابه عملکرد فوق‌العاده متفاوت از هم دارند. پس با چند تغییر جزئی، می‌توانید هارد دیسک قدیمی خود را به یک اسپیکر دم دستی برای پخش آهنگ‌های مورد علاقه خود تبدیل کنید.

از میان ابزار‌ها، تنها چیزی که نیاز دارید یک آهن لحیم کاری، کاتر سیم، یک پیچ گوشتی Trox، مقداری سیم و یک تقویت کننده برای اتصال به علاوه هارد دیسک قدیمی است. با استفاده از پیچ گوشتی ترکس، تمام پیچ‌ها را باز کنید و کیس را باز کنید. اکنون باید آهنربا، قفل هد و هد هارد درایو را جدا کنید.

در مرحله بعد، سیم‌ها را از هارد به تقویت کننده وصل کنید. سپس تمام کاری که باید انجام دهید این است که فایل صوتی پخش کنید و منتظر بمانید تا صدایی از آن خارج شود. توصیه می‌شود که از نازک‌ترین سیم‌های موجود برای این کار استفاده کنید تا امکان حرکت وجود داشته باشد.

اگه همه چیز به درستی سیم کشی شده باشد، سیگنال از تقویت کننده شما به هارد دیسک می‌رود و باعث می‌شود که مانند یک اسپیکر بلرزد و صدا تولید کند. کیفیت صدای این اسپیکر کیفیت چندانی ندارد. برای استفاده از این اسپیکر موزیک‌های دهه ۹۰ را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

اشیا با ارزش خود را از معرض دید پنهان کنید

هارد دیسک قدیمی

این ساده‌ترین شیوه استفاده از هارد دیسک قدیمی در این لیست است، زیرا به دانش الکترونیکی نیاز ندارد. به راحتی هارد دیسک خود را باز کنید، دل و روده آن را بیرون بکشید، و با ایجاد برخی تغییرات جزئی به طوری که طبیعی بنظر برسد و بعد مهم‌ترین و با ارزش‌ترین چیزهای خود را در آن پنهان کنید.

با استفاده از پیچ گوشتی Trox تمام پیچ‌ها را باز کنید تا بتوانید به داخل آن دسترسی داشته باشید، اما حواستان باشد که پیچ‌ها گم نشوند، زیرا بعدا به آن‌ها نیاز خواهید داشت. یک سوراخ پیچ در یکی از گوشه‌ها انتخاب کنید و به آن دست نزنید، این لولای شما برای باز و بسته کردن گاو صندوق کوچک شما خواهد بود. تمام محتویات داخل آن را بردارید و آن را به یک محفظه خالی برای نگهداری اشیا قیمتی خود تبدیل کنید.

با استفاده از یک مته دریل، سوراخ‌ پیچ‌های خارجی روی هارد را دریل کرده و آن‌ها را باز کنید. سپس تمام پیچ‌هایی که در ابتدای کار باز کرده بودید را با استفاده از کمی چسب روی این دهانه‌های باز شده بچسبانید، با این کار بنظر می‌رسد که تمام پیچ‌های هارد دیسک شما بسته شده‌اند.

همچنین با این کار با باز و بسته کردن بدنه پیچ‌ها در جای خود باقی می‌مانند و دیگر نیازی نیست که هر بار موقع استفاده از آن، همه‌ی پیچ‌ها را باز کنید. برای دسترسی به داخل آن فقط باید همان پیچ مورد نظر که دست نخورده باقی ماند را بپیچانید و آن را شل کنید، به گونه‌ای که بدنه هارد آزادانه بتواند بچرخد. اکنون می‌توانید پول یا سایر اشیا کوچک ارزشمند خود را با خیال راحت در جایی که هیچ کس به آن کوچک‌ترین شکی نمی‌کند قرار دهید.

یک چرخ پیشرفته برای همستر خانگی خود بسازید

هارد دیسک قدیمی

با جدا کردن موتور هارد دیسک قدیمی خود، کارهای جالب و سرگرم کننده‌ای می‌توان انجام داد. به عنوان مثال شما می‌توانید یک چرخ پیشرفته برای قفس همستر خود بسازید. به عبارت واضح‌تر موتور هارد دیسک خود را به یک چرخی که از فروشگاه خریده‌اید یا با استفاده از مواد بازیافتی ساخته‌اید، وصل کنید و یک چرخ متحرک بسازید که به صورت دائم می‌چرخد.

برای ساخت یه چنین چیزی به هارد دیسک، پیچ گوشتی Trox، یک قوطی بزرگ، قیچی فلزی، چسب حرارتی و یک بست زیپی نیاز دارید. درایو خود را با استفاده از پیچ گوشتی Trox باز کنید و صفحات آن را بردارید. چند پیچ دیگر را باز کنید تا موتور آن را جدا کنید، در غیر این صورت موتوری که چرخش درایو را تنظیم می‌کند، بلااستفاده می‌ماند. اما حالا می‌توان آن را به یک عنصر حیاتی برای همستر خود تبدیل کرد.

قوطی که را ببرید و کوتاه کنید، یعنی به اندازه‌ای باشد که همستر شما بتواند به راحتی در امتداد سطح داخلی آن حرکت کند. برای این کار بهتر است از قیچی فلز بر استفاده کنید، اما بسیار مراقب دست خود باشید، زیرا فلز بریده شده می‌تواند بسیار تیز باشد. موتور چرخاننده را به قسمت زیرین قوطی وصل کنید، مطمئن شوید که آن را به درستی تراز کرده‌اید تا از چرخش خارج نشود.

مقداری پد نرم به داخل و لبه بریده شده‌ی تیز قوطی بچسبانید. از بست‌های زیپی هم برای اتصال آن به دیوار قفس همستر استفاده کنید. به این شکل کارتان تمام و چرخ پیشرفته‌ی شما آماده است. خالق این پروژه تعدادی سیم به این موتور متصل کرد تا بتواند سرعت دویدن همستر خود را اندازه‌گیری کند. شما هم می‌توانید از آن به عنوان یک ژنراتور استفاده کنید تا از دویدن همستر خود مقداری انرژی بازیابی کنید، اما این مقدار زیاد نیست، چون نمی‌توان توقع زیادی از یک همستر کوچک داشت.

با استفاده از هارد دیسک قدیمی خود یک پیتزا بر بسازید!

هارد دیسک قدیمی

اگر علاوه بر یک هارد دیسک قدیمی، یک قلم موی بلااستفاده، یک تکه فلز و یک پیتزای برش نخورده در خانه داشته باشید، به راحتی می‌توانید این پروژه را عملی کنید. با آنکه وسیله‌ی پیشرفته‌ای از آب درنمی‌آید، اما در عوض کار راه انداز است. همانطور که در موارد فوق ذکر شد، موتور و صفحات هارد دیسک شما به درد این مدل پرو‌ژه‌ها می‌خورند. شما با تغییرات جزئی می‌توانید از آن یک پیتزا بر بسازید و پیتزای خود را به صورت عالی برش بزنید.

عرض تیکه فلزی که می‌خواهید برای چسباندن موتور چرخشی به دسته قلم مو استفاده کنید را اندازه بگیرید و یک قوس برای آن ایجاد کنید. چند سوراخ در هر دو سر فلز ایجاد کنید تا دسته قلم مو را در جایی که قوس ایجاد کرده‌اید وصل کنید. سر دیگر برای اتصال موتور و صفحات هارد درایو استفاده می‌شود.

در مرحله بعد، هارد دیسک خود را باز کنید و موتور و صفحات آن را جدا کنید. این کار سختی بریدن پیتزا را برای شما آسان می‌کند، اما ابتدا بهتر است لبه های این صفحات گرد را تیز کنید. هیچ کس یک پیتزا بر با لبه‌های کند نمی‌خواهد. هنگامی که صفحات هارد شما به خوبی تیز شدند، آن‌ها را به خوبی تمیز کنید تا هیچ اثری از گرد و غبار باقی نماند و بعد به راحتی پیتزای خود را به چند اسلایس مساوی تقسیم کنید. کار شما به پایان رسید و اکنون شما برای تکه تکه کردن پیتزا یک پیتزا بر تیز دارید.

ایجاد تصاویر متحرک از طریق خطای دید

هارد دیسک قدیمی

این مورد یکی از جالب‌ترین و پر زحمت‌ترین کارهایی است که می‌توانید با یک هارد دیسک قدیمی انجام دهید. برای این کار نیاز به درک مناسبی از الکترونیک و کدنویسی یا توانایی پیروی دقیق از دستورالعمل‌های نسبتا پیچیده دارید. فلسفه پشت این پروژه شبیه دستگاه زوتروپ Zoetrope (دستگاهی بر پایه خطای دیداری ما و توالی حرکت حول محور یک دایره شکل می‌گیرد) است. تصاویر خیالی کاملی با چرخش سریع موتور و صفحات ایجاد می‌شوند که نور از پشت آن‌ها عبور می‌کند.

برای این پروژه شما باید تغییرات قابل توجهی را در هارد دیسک خود ایجاد کنید، تغییراتی نظیر نصب چراغ‌های ال ای دی، ایجاد انعکاس بیشتر در پس زمینه و اتصال سنسورهای حرکتی. برای استفاده از همه این‌ها شما به چسب، چراغ‌های LED ، یک آردوینو و تعدادی لوازم دیگر نیاز دارید.

با استفاده از یک اره نواری، صفحات هارد دیسک را که با چرخاندن آن‌ها قرار است یک تصویر کامل نشان داده شود، برش نازک بزنید. خالق این پروژه از عکس‌های خود برای نمایش زمان و همچنین تصاویر آزمایشی رنگارنگ استفاده کرده است، اما این امکانات فقط به آنچه برای نمایش نورها برنامه ریزی کرده‌اید محدود می‌شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*