قیمت ماشین چینی های بازار

مقایسه قیمت ماشین چینی های بازار در ایران و چین

بازار داخلی ما پر شده از محصولات مونتاژی چینی و به همین دلیل در این مطلب به مقایسه قیمت ماشین چینی های بازار در ایران و چین می‌پردازیم.

اگر نیم نگاهی به بازار خودرو بیندازیم متوجه خواهیم شد که عمده محصولاتی که خرید و فروش می‌شوند مونتاژی و از کشور چین هستند. به نوعی می‌توان گفت که بازار خودرو در تسخیر کراس اوورها و پس از آن سدان‌های چینی است. به طور متوسط شاید هر هفته یک خودروی جدید از سوی خودروسازان خصوصی کشور معرفی و عرضه می‌شوند.

قیمت ماشین چینی های بازار در ایران و خود چین

دوران طلایی خودروهای چینی در ایران مربوط به زمانی است که واردات خودروهای خارجی به حالت تعلیق درآمد و به کلی ممنوع شد. امیدوار بودیم که آزادسازی واردات خودرو گرهی از مشکلات باز کند، اما تا به امروز خبری از واردات هیچ نوع خودروی خارجی در میان نیست.

البته برخی از کارشناسان خودرو و حتی نمایشگاه‌داران نیز در خصوص آخرین خودروی چینی رونمایی شده توسط کرمان موتور انتقاد کردند؛ چرا که قیمت خودروی کی ام سی جی 7 در خود چین حدود 500 میلیون تومان است، ولی در کشور ما حوالی یک میلیارد و 250 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است. این تفاوت عجیب قیمت داد مردم را درآورده است.

حال در نظر بگیرید که چنین خودرویی در خود چین نه تنها لوکس محسوب نمی‌شود، بلکه دست چندم است. اگر امروز واردات خودرو آزاد می‌بود دیگر شاهد فروش خودرویی با این کیفیت و قیمت نبودیم و چه بسا خودرویی آلمانی با کیفیتی بهتر سوار می‌شدیم. در این مقاله سعی می‌کنیم قیمت ماشین چینی های بازار ایران و چین مقایسه کنیم.

1. چری تیگو 7 آی ای

چری تیگو 7 آی ای

  • قیمت بازار ایران: یک میلیارد و 100 میلیون تومان
  • قیمت بازار چین: 23 هزار دلار

شاید بتوان گفت که چری تیگو 7 IE خودرویی با کیفیت و مناسب برای بازار ایران است، اما مطمئناً نمی‌توان از قیمت اقتصادی و مقرون به صرفه آن حرفی زد؛ زیرا واقعاً قیمت این خودرو نسبت به سایر هم‌قطارانش بالاست. همچنین مشکل دیگر این خودرو امکانات و آپشن‌های اندکی است که روی آن تعبیه شده است.

به عبارت دقیق‌تر چری تیگو 7 آی ای امکانات رفاهی چندانی ندارد و حتی در قیاس با سایر محصولات چری ضعیف و ناقص است، ولی متاسفانه قیمت‌گذاری آن طوری بوده که می‌توان گفت نامعقول و به دور از منطق است. قیمت بالای این خودرو در بازار داخلی ما می‌تواند به سادگی منجر به شکست این خودرو شود.

بنابراین ممکن است این سوال ذهن مشتریان تیگو 7 را درگیر کرده باشد که آیا این کراس اوور می‌تواند گزینه خوبی برای خرید باشد یا خیر؟ اگر بخواهیم صادقانه با شما صحبت کنیم باید بگوییم این محصول مدیران خودرو ارزش خرید ندارد. جالب اینجاست که مشخصات فنی تیگو 7 مناسب و مجهز به یک پیشرانه نسبتا قدرتمند است و اگر کمی به امکانات رفاهی و آپشن‌های آن پرداخته می‌شد، مسلما گزینه خوبی برای خرید بود.

هم اکنون در بازار داخلی ما و با این رنج قیمتی، محصولات تازه‌نفس‌تر و بهتری وجود دارد که اگر قرار به هزینه یک میلیارد تومانی باشد می‌توان آنها را خرید. همچنین قیمت این خودرو در بازار چین به پول ما تنها 640 میلیون تومان است و این یعنی تقریبا دو برابر قیمت چین در ایران به فروش می‌رسد.

2. هایما اس 7 پلاس

هایما اس 7 پلاس

  • قیمت بازار ایران: 963 میلیون تومان
  • قیمت بازار چین: 15 هزار دلار

لازم به ذکر است که خودروهای هایما را شرکت خودروسازی ایران خودرو مونتاژ و راهی بازار می‌کند. کمپانی هایما در سال 1992 با کمک‌های شرکت مزدا و به واسطه تلاش‌های بخش خصوصی تأسیس شد و شرکت مزدا در سال 2006 تصمیم گرفت سهام خود را به گروه صنعتی فاو منتقل کند.

شرکت فاو به لحاظ تعداد تولید خودرو در چین در جایگاه سوم قرار دارد که البته این آمار مربوط به سال 2013 است. خودروی هایما اس 7 پلاس با همکاری واحد ایران خودرو خراسان تولید و عرضه شده است. این کراس اوور یک محصول جمع و جور شهری به حساب می‌آید که در قیمت خود دارای رقبای کمی است.

برای مثال می‌توان تیگو 5 فیس جدید، جک اس 5 توربو و بی وای دی اس 6 را از جمله رقیبان این خودرو به حساب آورد. اگر بین این چهار خودرو مسئله شتاب اولیه مهم باشد باید گفت هایما S7 گزینه خوبی است. این خودرو در بازار چین تنها 417 میلیون تومان قیمت دارد.

3. بهمن دیگنیتی

بهمن دیگنیتی

  • قیمت بازار ایران: یک میلیارد و 350 میلیون تومان
  • قیمت بازار چین: 23 هزار و 750 دلار

شاید بد نباشد بدانید که خودروی بهمن دیگنیتی در خود چین و بین محصولات چینی دارای جایگاه 396 است. از نظر تعداد فروش این خودرو سال گذشته کمترین میزان فروش را داشته و این خبر بدی برای صنعت خودروسازی کشور ما محسوب می‌شود. کراس اوور مذکور از محصولات شرکت دانگ فنگ است و به یاد نداریم که این خودروساز چینی تاکنون دست رد به سینه یکی از شرکت‌های خودروسازی داخلی ما زده باشد.

جالب اینجاست که تقریبا تمامی خودروسازان ایرانی حداقل برای یک بار با این شرکت و برند همکاری داشته‌اند. گروه خودروسازی بهمن موتور هم مثل سایر رقبای ایرانی خود و برای این که از رقابت عقب نماند تلاش کرد تا یکی از محصولات دانگ فنگ را وارد بازار کند و خودرویی که نصیبش شد، دیگنیتی بود.

دیگنیتی بهمن موتور یا دانگ فنگ آی ایکس 5 مجهز به یک پیشرانه 1.5 لیتری است که می‌تواند حداکثر قدرت 148 اسب بخار و گشتاور 220 نیوتن‌متر را تولید کند. قوای محرکه این خودرو از طریق یک گیربکس سی وی تی تیپ ترونیک به محور جلوی این خودرو منتقل می‌شود و در کل نباید از این محصول چینی انتظار بالایی در مبحث شتاب‌گیری داشته باشید.

وزن این کراس اوور نزدیک 1570 کیلوگرم است و اگر دقت کنید متوجه خواهید شد که نمی‌تواند با قدرت 148 اسب بخاری شتاب فوق العاده‌ای از خود به نمایش بگذارد. از طرف دیگر چون گیربکس این خودرو از نوع CVT است نمی‌توان روی شتاب آن حساب باز کرد؛ زیرا این جعبه دنده‌ها تمایلی برای چابک نشان دادن خود ندارند. بنابراین همان‌طور که ملاحظه کردید، محصول بهمن موتور اگرچه قدرت خوبی دارد، اما به دلایلی که گفتیم نمی‌تواند چالاک باشد.

این خودرو در بازار ایران با قیمت عجیب و غریب یک میلیارد و 350 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود، ولی در بازار چین تنها 23 هزار و 750 دلار قیمت دارد که به پول ما نزدیک به 661 میلیون تومان خواهد شد. اگر دقت کنید متوجه می‌شوید که قیمت خودروهای مونتاژی در ایران دو برابر قیمت آنها در چین است.

4. فردا تی 5

فردا تی 5

  • قیمت بازار ایران: یک میلیارد و 180 میلیون تومان
  • قیمت بازار چین: 18 تا 20 هزار دلار

خودروی فردا تی 5 یا اف ام سی تی 5 یکی از دیگر محصولات دانگ فنگ است که با نام تجاری T5 راهی بازار شده و برای آن یک پیشرانه 1.5 لیتری توربو در نظر گرفته‌اند. بسته به امکانات رفاهی و آپشن‌هایی که این خودرو دارد با قیمت بین 18 تا 20 هزار دلار در بازار چین به فروش می‌رسد.

اگر دلار امروز را 28 هزار تومان در نظر بگیریم، قیمت فردا تی 5 در بازار چین تنها 504 میلیون تومان است، در حالی که در بازار داخلی ما با دو برابر قیمت به فروش می‌رسد. جالب اینجاست که کیفیت این خودرو چندان تعریفی نیست و نمی‌توان از این لحاظ روی آن حساب باز کرد؛ زیرا از طرف موسسه ایمنی سی انکپ موفق به دریافت تنها سه ستاره ایمنی شده است.

چنین خودرویی در کشور مادری‌اش طی یک سال حدود 10 هزار دستگاه فروش رفته و این آمار در کشور پرجمعیتی همچون چین یک شکست بزرگ محسوب می‌شود. همچنین شرکت دانگ فنگ برای محصول قبلی خود در ایران یعنی فردا اس ایکس 5 قیمت 750 میلیون تومانی اعلام کرده بود که هم‌اکنون با احتساب افزایش قیمت‌ها به 849 میلیون تومان رسیده است.

5. بهمن فیدلیتی

بهمن فیدلیتی

  • قیمت بازار ایران: یک میلیارد و 320 میلیون تومان
  • قیمت بازار چین: 16 تا 18 هزار دلار

یکی دیگر از کراس اوورهای محبوب بازار داخلی که برادر بهمن دیگنیتی محسوب می‌شود، بهمن فیدلیتی است. این خودرو از برند جتور بوده و در چین ایکس 70 نام‌گذاری شده است. فیدلیتی مجهز به یک پیشرانه توربو است که می‌تواند نهایت گشتاور مورد نیاز این محصول را تأمین کند و قوای محرکه را نیز از طریق یک گیربکس 6 سرعته دو کلاچه به محور جلو منتقل نماید.

گفتنی است که بهمن فیدلیتی تنها محصول گروه خودروسازی بهمن است که ظرفیت کابین آن 7 نفره محسوب می‌شود. این کراس اوور جذاب توسط بهمن موتور و در سال 1400 راهی بازار شد. میزان داخلی‌سازی این خودرو تنها 20 درصد است که مقدار کمی به حساب می‌آید.

همان‌طور که گفتیم نام اصلی این خودرو جتور ایکس 70 اس است و از آنجایی که ایران در تحریم به سر می‌برد با نام و برند متفاوتی به بازار ما راه یافت. بد نیست بدانید که جتور یک برند درجه دوم چینی محسوب می‌شود و از زیرمجموعه‌های چری است. کراس اوور جذاب بهمن موتور مجهز به یک پیشرانه 1.5 لیتری است که می‌تواند قدرت 150 اسب بخار را تولید کند.

همچون بهمن دیگنیتی، فیدلیتی نیز در چین خودروی کم‌فروشی است که در دو نسخه 5 یا 7 نفره عرضه شده و مدل 7 نفره تنها 12 میلیون گران‌تر از نسخه 5 نفره است. همچنین می‌توان گفت ردیف سوم صندلی‌ها بیشتر به درد کودکان می‌خورد تا بزرگسالان!

6. چری تیگو 8

تیگو 8 پرو

  • قیمت بازار ایران: یک میلیارد و 830 میلیون تومان
  • قیمت بازار چین: 19 هزار دلار

ماجرای پرحاشیه شدن قیمت گذاری خودروی تیگو 8 را به یاد دارید؟ سال گذشته شرکت مدیران خودرو در اقدامی عجیب برای خودروی تازه‌وارد خود رقم یک میلیارد و 830 میلیون تومان را برگزیده بود، ولی این قیمت از نظر سازمان حمایت از مصرف کنندگان مشکل داشت و به همین دلیل پیش فروش آن متوقف شد.

اگرچه جلوی فروش این خودرو برای چند هفته گرفته شد، اما وقتی جو ناآرام بازار خوابید و به اصطلاح آب‌ها از آسیاب افتاد، مجدداً پیش فروش‌ها از سر گرفته شد. البته قیمت این خودرو تغییری نکرد و به صورت نجومی تعیین شد. جالب است بدانید که قیمت این خودرو هم‌اکنون سه برابر آن چیزی است که در چین فروخته می‌شود.

مصیبت اصلی وقتی است که بدانیم این خودرو در کشور عربستان با یک سوم قیمت ایران به فروش می‌رسد. در آگهی‌های فروش این خودرو در عربستان قیمت تیگو 8 را 550 میلیون تومان تعیین کرده‌اند. تیگو 8 مدل 2021 پرچمدار شرکت چری محسوب می‌شود، ولی مدیران خودرو آن را با نام تیگو 8 پرو عرضه کرد.

قیمت این خودرو در ایران به دلار حدود 65 هزار دلار است و متاسفانه باید بگوییم که با این مبلغ می‌توان یک دستگاه مرسدس بنز ای کلاس مدل 2022 خرید. همچنین اگر واردات خودرو امروزه آزاد بود، می‌شد با این قیمت محصولاتی نظیر پرادو، کامارو، کوروت، جگوار و بی ام و ام 2 را وارد کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. نویسنده محترم، اینا همه رو ما خودمون هم میدونیم، راهکار چیه؟
    این همه تبلیغ مجلس انقلابی و دولت انقلابی رو کردن، آخرش چی شد؟
    اینا از اونا بدتر ،،

  2. دزدهای بیشرف
    یه کوییک مزخرف اسم عموم افتاد بعد 7 ماه تاخیر دادن بهش اونم به حای کوییک s کوئیک معمولی دادن بهش گفتن بقیه پولش ک حدودا 15 ماه تو سایپای بی پدر مادر خوابیده بعد 6 ماه بهش میدن اونم بار معلوم نیس
    مگه مسئولین آشغالمون خبر ندارن؟؟؟
    شما رسانه هام نون به نرخ روز خورین به جای اینکه مسئولین بیسوادمونو به چالش بکشین معلوم نیس چیکار میکنین
    کشوری مثه کانادا مگه نفت داره یا صنعت درستو حسابی داره ک خودروها با قیمت جهانی عرضه میشه؟؟؟
    ینی ابن بی عدالتی هارو میبینیم فحش عادی ترین کاره
    عمرا هم دیدگاهمو بذارین خیلیا امیدی به شما ندا ن نظر هم نمیدن پبج های ایرانخودرو و سایپا هم نظراتشونو بستن خیلی آشغالن خون مردمو کردن تو شیشه طلب کارم هستن