قطع برق چین

به لطف هوش مصنوعی، در کشور چین دیگر برق قطع نمی‌شود!

شاید تعجب کنید اما در کشور چین دیگر برق قطع نمی‌شود، زیرا هوش مصنوعی تمام بار روی دوش عامل انسانی را انجام می‌دهد؛ اما چگونه؟

قطعی برق در تمام کشورها رخ می‌دهد و موضوع آزاردهنده‌ای است. همین سال گذشته در کشور ما قطعی‌های مکرر برق داد مردم را درآورده بود. به نظر می‌رسد در حال حاضر چین با آن حجم از مصرف برق دیگر دچار قطعی نخواهد شد، چرا که هوش مصنوعی سه ثانیه بعد مشکل را حل می‌کند. پیش از این راه‌اندازی مجدد برق در این کشور بین 6 تا 10 ساعت زمان می‌برد.

چرا در چین دیگر خبری از قطع برق نیست؟

در صورتی که هوش مصنوعی در چین بتواند قطعی‌های برق را ظرف چند ثانیه حل کند باید اعتراف کرد پیشرفت بزرگی خواهد بود. به نظر می‌رسد در حال حاضر چینی‌های پرتلاش موفق شده‌اند با کمک هوش مصنوعی به این هدف دست یابند. نتایج یکی از مطالعات در رسانه دولتی SCMP چین نشان می‌دهد که شرکت دولتی شبکه برق چین توانسته به یاری هوش مصنوعی مشکلات مربوط به خاموشی برق را تنها در عرض چند ثانیه حل کند.

البته یک نکته مهم درباره این سیستم، عملیاتی نبودن آن در هر شرایطی است. به عبارت دقیق‌تر اگرچه این سیستم کارآمد و قدرتمند است، اما در هر موقعیتی کار نخواهد کرد. لازم به ذکر است که سیستم هوش مصنوعی جدید چینی‌ها برای اولین بار در یکی از مناطق چین به نام کیتایلو که جمعا دارای 200 خانوار است آزمایش شد.

در کشور چین دیگر برق قطع نمی‌شود

شبکه برقی که چینی‌ها موفق به ساخت آن شده‌اند سنسورهای زیادی در خود دارد و جالب اینجاست که ساختار هر یک از این حسگرها شبیه مغز انسان است. سنسورهای مذکور قادر هستند بهترین و کارآمدترین منابع تغذیه را پیدا کنند و در خصوص کارایی آنها نیاز به هیچ‌گونه مداخله انسانی نیست؛ زیرا این سیستم به طور شایان توجهی سرعت تمام فعالیت‌های مرتبط با شبکه را افزایش می‌دهد.

در گزارشی که شبکه برق چین منتشر کرده توضیح داده شده که در صورت بروز هر گونه نقص، سیستم هوش مصنوعی طوری طراحی شده که عملکرد خودترمیمی از جمله مکان‌یابی خودکار، جداسازی خطا و بازیابی نیرو را سریعا آغاز کند. بدین ترتیب منبع تغذیه به طور قابل توجهی بهبود می‌یابد.

به گفته یکی از ساکنان منطقه کیتایلو، اکنون قطعی برق تقریبا دیگر وجود ندارد. برق به محض قطع شدن دوباره وصل می‌شود و به هیچ‌وجه روی زندگی و کار ما تأثیر منفی نمی‌گذارد. البته در همین راستا یکی از مهندسان و کارشناسان ارشد که مشغول فعالیت در شرکت دولتی شبکه برق چین است خاطرنشان کرد در حال حاضر عمده قطعی‌های برق به صورت دستی رسیدگی می‌شوند. وی در ادامه افزود:

در یک جامعه مسکونی، شبکه برق به تعداد زیادی از کاربران نهایی متصل می‌شود. محیط آن کاملا پیچیده است. انواع مختلفی از مشکلات ممکن است رخ دهد. بسیاری از مسائل باید به صورت دستی شناسایی و رسیدگی شوند و کارگران شبکه برق چین احتمالا کارآمدترین در جهان هستند؛ اما با وجود این، وقتی این اتفاق می‌افتد، هنوز ساعت‌ها طول می‌کشد تا مشکل برطرف شود.

در کشور چین دیگر برق قطع نمی‌شود

این کارشناس ارشد در مورد تفاوت عملکرد انسان و هوش مصنوعی نیز پاره‌ای توضیحات داد. به گفته او وقتی که خاموشی اتفاق می‌افتد، کامپیوترهای مدیریت شبکه برق معمولی تعداد زیادی کد خطا صادر می‌کنند. پس از صدور این کدها یک عامل انسانی به بررسی کدها می‌پردازد و فرض کنید که رفع خطای این کدها تا چه اندازه ممکن است وقت‌گیر باشد.

هوش مصنوعی برای حل این مشکل از پردازش زبان طبیعی استفاده می‌کند که بسیار سریع‌تر از عامل انسانی عمل خواهد کرد. همچنین از طرف دیگر سیستم هوش مصنوعی جدید چینی‌ها مثل دیگر هوش‌های مصنوعی مقادیر زیادی از داده‌های جمع‌آوری شده از سنسورها را در خود نگه می‌دارد تا در خاموشی‌های بعدی بهتر عمل کند.

به گفته این مهندس برق، به زودی این سرویس در سراسر چین حتی در کوچک‌ترین و دورافتاده‌ترین مناطق در دسترس خواهد بود. از این حسگرها در گذشته فقط برای خطوط فشار قوی استفاده می‌شد، ولی در حال حاضر راه خود را به محله‌های کوچک شهروندان نیز باز کرده‌اند.