زشت ترین فراری

زشت ترین فراری ساخته شده آن چیزی نیست که شما تصور می کنید

F150 M6 شاید زشت ترین خودروی فراری باشد، ولی نقش مهمی در تاریخ این خودروساز ایتالیایی داشته است. در ادامه این خودروی عجیب را معرفی می‌کنیم.

زشت ترین فراری ساخته شده تاکنون یکی از برجسته‌ترین خودروهای این شرکت خوشنام ایتالیایی هم به حساب می‌آید. علی‌رغم ظاهر فاجعه‌بار و قیمت سرسام‌آور این خودرو، فراری عمدتاً به ساخت خودروهایی با طراحی مبهوت‌کننده شهرت دارد. اول از همه باید نگاهی به سوپرکار پرچمدار این خودروساز بزرگ یعنی لافراری داشته باشیم. لافراری نه تنها گران‌ترین خودروی فراری در دنیا به شمار می‌رود، بلکه به عنوان اولین خودروی هیبرید این شرکت نقشی برجسته در تاریخ آن دارد.

زشت ترین خودروی فراری

حالا شاید از خود بپرسید که سوپرکار خیره‌کننده لافراری با لیست بلند و بالای افتخاراتش چه ارتباطی با زشت ترین فراری دارد؟ لافراری پرماجراتر از آن چیزی بوده است که به نظر می‌رسد. در واقع این سوپرکار در ابتدا یکی از زشت ترین خودروهای لوکسی بود که تا به حال ساخته شده بود؛ به حدی که نمونه‌های اولیه آن به محصول دلربایی که امروز مشاهده می‌کنید، هیچ شباهتی نداشتند.

زشت ترین فراری؛ باعث شکل‌گیری شاهکار لافراری

زشت ترین خودروی فراری

فراری F150 M6 مدل 2012 یک خودروی آزمایشی بود که نهایتاً به همان لافراری درخشان سال 2013 تبدیل شد. برای خودرویی که نام آن به نوعی به معنای «نهایت فراری» است، نمونه اولیه لافراری کم‌ترین شباهتی به نقطه اوج ساخته‌های فراری نداشت. این نمونه اولیه آخرین بار از طریق خانه حراج RM Sotheby’s با قیمت تقریبی بین 1.42 تا 1.83 میلیون دلار به مزایده گذاشته شد، هرچند هیچ خریداری نداشت!

نکته این است که شاسی آن حتی شباهتی هم به لافراری ندارد و بر پایه فراری 458 ایتالیا ساخته شده است. البته باید به این نکته توجه داشت که زشت ترین فراری اصلاً قرار نبود ظاهر چشمگیری داشته باشد و صرفاً برای آزمایش اجزای اصلی ساخته شده بود.

فراری F150 M6، نمونه اولیه لافراری

فراری M6 مثل یک فراری 458 ایتالیا به نظر می‌آید که در تصادف له و لورده شده؛ محفظه موتور آن هم کاملاً درهم و برهم و پُر از لوله‌های عجیب و غریب، فویل‌ها و سیم‌های فراوان است. در حقیقت، پشت پوسته نمای بیرونی این خودرو می‌توان اهمیت تاریخی آن را دید: نسخه‌ای ابتدایی از سیستم «بازیابی انرژی حرکتی» (Kinetic Energy Recovery System) و اولین مورد استفاده از «برنامه پایداری الکترونیکی» (Electronic Stability Program) از فراری.

اگر این‌ها برای بیان ارزش M6 کافی نیست، باید گفت که حتی در سرتاسر فضای داخلی آن یادداشت‌های دست‌نویس مهندسان به چشم می‌خورد. بی‌شک عده‌ای پرداخت میلیون‌ها دلار برای زشت ترین فراری ساخته شده تا به حال را کار مضحکی می‌دانند، ولی از طرفی باید توجه کرد که این خودرو علی‌رغم ظاهر زشت و عجیب خود، نمایان‌گر بخشی مهم از تاریخ فراری است؛ تصور کنید بخشی از تاریخ یکی از بزرگ‌ترین خودرسازان تاریخ را در پارکینگ خود داشته باشید!

تجربه پشت فرمان فراری بدریخت؛ کاملاً برخلاف انتظار

زشت ترین خودروی فراری

کمتر کسی هست که بخواهد با این خودروی شبیه به قراضه رانندگی کند، ولی به نظر می‌آید تجربه پشت فرمان زشت ترین فراری متفاوت از نمای بیرونی آن است. در واقع فراری F150 M6 بدون مشکل کار می‌کند و نسخه‌ای که توسط RM Sotheby’s به مزایده گذاشته شده، مجهز به یک پیشرانه V12 فوق‌العاده قدرتمند 950 اسب بخاری است و بیش از 3 هزار کیلومتر کارکرد دارد. با وجود این، فروشنده زشت ترین فراری اعلام کرده است که امکان ثبت رسمی آن وجود ندارد چون به خاطر عدم همسان‌سازی، از معیارهای لازم برای تردد در جاده‌ها برخوردار نیست.

البته همه نمونه‌های اولیه لافراری در این حد بدریخت نیستند و فراری F150 M4 مشکی مات که در Mecum به فروش رسیده، خودروی بسیار تر و تمیزتر و چشم‌نوازتری است. به گفته فروشنده M4، این خودرو برای آزمایش اجزای مکانیکی و پارامترهای آلایندگی لافراری استفاده می‌شد.

کابین فراری F150 M6، نمونه اولیه لافراری

البته M4 در زمینه عملکرد در حد و اندازه M6 یا همان زشت ترین فراری نیست؛ خصوصاً از آنجا که M6 همان خودرویی بود که راه را برای اولین سیستم هیبرید فراری هموار کرد. با وجود تمام این‌ها می‌توان با اطمینان گفت که لافراری، یکی از بهترین خودروهای فراری در کل دوران، پیشرانه هیبرید خود را مدیون زشت ترین فراری ساخته شده تاکنون است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*