نقشه 3D فضایی جهان کهکشان

بزرگ‌ترین نقشه 3 بعدی فضایی جهان، یک میلیون کهکشان پنهان را به تصویر می‌کشد

بزرگ‌ترین نقشه 3 بعدی فضایی از جهان، تصویری بی نظیر از یک میلیون کهکشان پنهان را نشان می‌دهد که در حالت عادی غیر قابل مشاهده هستند.

ستاره شناسان یک نقشه 3 بعدی فضایی جدید از جهان تهیه کردند که به کمک آن یک میلیون کهکشان پنهان به تصویر کشیده شد. این کهکشان‌ها در حالت عادی توسط ابرهای ماژلانی پنهان شده بودند؛ اما با استفاده از ابزارهای خاص مشخص شدند.

جزئیات نقشه 3 بعدی فضایی و یک میلیون کهکشان پنهان

ابرهای ماژلانی، کهکشان‌هایی نامنظم بسیار زیبا هستند که با چشم غیر مسلح نیز قابل مشاهده هستند. اما روشنایی این کهکشان‌های کوتوله و این که آن‌ها منطقه بزرگی از آسمان شب را اشغال می‌کنند، باعث می‌شود که این همسایگان راه شیری، مانع دیدن کهکشان‌های دورتر شوند.

به همین علت وقتی ستاره شناسان در حال مشاهده میلیاردها کهکشان در جهان هستند از این قسمت آسمان اجتناب می‌کنند.

جسیکا کریگ (Jessica Craig)،‌ ستاره شناس در دانشگاه کیل و یکی از اعضای گروه نقشه سازی بود. او در بیانیه‌ای گفت:

ابرهای ماژلانی، همسایه‌های زیبای کهکشانی ما هستند؛ اما متاسفانه بخشی از دید ما از اجرام دورتر را مسدود می‌کنند. کار ما به غلبه بر آن‌ها و فرآیند پر کردن شکاف‌های موجود در نقشه جهان کمک می‌کند.

نقشه 3 بعدی فضایی کهکشان

جسیکا کریگ و همکارانش با عکاسی وضوح بالا از ابرهای ماژلانی موفق شدند، از میان شکاف‌های بین ستاره‌های تشکیل دهنده این کهکشان‌ها مشکل را حل کنند. این گروه تحقیقاتی برای تهیه تصاویر از تلسکوپ مرئی و مادون قرمز نجوم که در رصدخانه پارانال شیلی مستقر بود، استفاده کردند.

دیدن کهکشان‌های پنهان که به طور فزاینده دور می‌شوند، بسیار دشوار است. این کهکشان‌های پنهان به دلیل غبار موجود در ابرهای ماژلانی، کم نورتر و قرمزتر به نظر می‌رسند.

به همین علت این گروه تحقیقاتی از یک تلسکوپ رادیویی کیلومتر مربعی کهکشانی استالیایی بررسی مسیریاب آرایه یا به اختصار GASKAP استفاده کردند. تلسکوپ GASKAP می‌تواند از میان غبار بین زمین و کهکشان‌های دوردست نگاه کند و به دانشمندان کمک کند تا نقشه‌ای دقیق از گاز و غبار در ابرهای ماژلانی ایجاد کنند.

چشم انسان توانایی تشخیص کهکشان‌های دورتر را از اجرام نزدیک‌تر ندارد؛ زیرا منابع نوری در تصاویر ابرهای ماژلانی زیاد هستند. درضمن ستاره‌ها با وجود این که در کهکشان‌های دور در همان مکان خود باقی مانده‌اند، در موقعیت خود جابه‌جا می شوند. اما گروه تحقیقات توانست از داده‌های رصدخانه ستاره نگاری گایا برای دست بندی مناسب هر منبع نور استفاده کند.

کهکشان پنهان

ستاره شناسان از یک روش دیگر نیز برای تایید تمایز بین کهکشان‌های دور و ستارگان نزدیک استفاده کردند.

می‌دانیم که همزمان با دور شدن کهکشان‌های دور از زمین‌، جهان نیز در حال انبساط و گسترده شدن است. به همین دلیل طول موج این کهکشان‌ها کشیده می‌شود. طول موج‌های طولانی‌تر مرئی، قرمز هستند؛ بنابراین ستاره شناسان این طولانی‌ شدن را ردشیفت یا انتقال به سرخ می‌نامند.

هر چقدر که یک جسم در کیهان دورتر باشد، سریع‌تر عقب نشینی می‌کند؛ بنابراین نور آن قرمزتر دیده می‌شود. بر همین اساس کهکشان‌های دورتر از ستاره‌‌ها قرمزتر هستند.

گروه تحقیقاتی با در نظر گرفتن فاکتور رنگ، توانست ستاره‌ها را از داده‌های خود حذف کند و در نتیجه با استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی، نقشه 3 بعدی فضایی از یک میلیون کهکشان‌ پنهان را بسازند.

جسیکا کریگ یافته‌های گروه تحقیقاتی خود را در اواسط ژوئیه و در نشست ملی نجوم که در دانشگاه وارویک بریتانیا برگذار شد، منتشرکرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*