عوارض بارداری در سنین پایین

با کوچکترین مادر جهان و عوارض وحشتناک بارداری در سنین پایین آشنا شوید

با لغو حق سقط جنین در آمریکا، بحث‌های زیادی پیرامون این مسئله شکل گرفته است. در ادامه به عوارض بارداری در سنین پایین می‌پردازیم و با کوچکترین مادر جهان آشنا می‌شویم.

در سال ۱۹۶۹ زنی به نام نورما مک‌کوری (شناخته شده با نام مستعار جین رو) به طور ناخواسته برای بار سوم باردار شد؛ اما قوانین ایالت تکزاس اجازه سقط جنین را به وی نمی‌دادند. همین نیز باعث شد که وی از دادستان تگزاس (هنری وید) شکایت کند. این پرونده که با نام رو علیه وید شناخته می‌شود، در نهایت به صدور یک حکم تاریخی در آمریکا منجر شد. بر اساس حکم دیوان عالی آمریکا مادر می‌توانست نسبت به سقط جنین تصمیم بگیرد.

اعتراض به لغو حق سقط جنین

هرچند که چندی پیش دیوان عالی آمریکا حکم پرونده رو علیه وید و به طور کلی حق قانونی زنان برای سقط جنین را لغو کرد. کمی پس از آن اخبار مربوط به یک دختر ۱۰ ساله منتشر شد که مجبور شده برای دسترسی به امکانات پزشکی از اوهایو به ایندیانا برود. این در حالی است که بارداری در سنین پایین عوارض بسیار بدی برای مادر دارد.

عوارض وحشتناک پدیده‌ای شوم به نام بارداری در سنین کم

حاملگی نوجوانان

این داستان نشان می‌دهد که چگونه قربانیان کم سن تجاوز ممکن است تحت تاثیر تصمیم جدید دیوان عالی آمریکا قرار گیرند و همین نیز بحث‌های زیادی را در رابطه با عوارض بارداری و زایمان در سنین پایین باز کرد. یک کودک ۱۰ ساله تا پایان حاملگی خود با خطرات زیادی مواجه خواهد شد که خیلی از آنها ممکن است به مرگ وی منجر شوند. ترسناک‌تر اینکه کمترین سن برای بارداری ۱۰ سال نیست.

به گفته دکتر ملیسا سایمون، متخصص زنان و زایمان و استاد دانشگاه نورث‌وسترن آمریکا، حاملگی از همان آغاز تخمک‌گذاری امکان‌پذیر است. به بیانی دیگر هر زمانی که تخمدان اولین تخمک‌های بالغ را آزاد کند، امکان بارداری وجود دارد و این موضوع لزوما به سن فرد مرتبط نیست. نکته مهم اینجاست که آزاد کردن تخمک می‌تواند حتی پیش از اولین دوره ماهیانه صورت گیرد و شاید با هیچگونه علائمی هم همراه نباشد.

عوارض بارداری در سنین پایین

معمولا تخمک‌گذاری پس از اولین قاعدگی فرد آغاز می‌شود. بر اساس آخرین‌ داده‌های جمع‌آوری شده در سال ۲۰۱۷ قاعدگی در سن ۱۰ تا ۱۶ سالگی رخ می‌دهد. هرچند که پژوهش‌های مختلف از کاهش سن قاعدگی حکایت دارند که یعنی تعداد کودکانی که پیش از ۱۰ سالگی اولین دوره ماهیانه خود را تجربه می‌کنند، افزایش یافته است.

Simon در توضیح عوارض بارداری در سنین پایین گفت:

وقتی در سن ۹ یا ۱۰ سالگی باردار می‌شوید، خطرات زیادی سلامتی شما را تهدید می‌‌کند. به عنوان مثال در طول بارداری حجم خون بدن حدود ۵۰ درصد افزایش می‌یابد و این حجم اضافی می‌تواند فشار زیادی به قلب کودک وارد کند. از طرفی بدن کودک در این سنین در حال رشد است و به مواد مغذی همچون کلسیوم نیاز دارد؛ اما جنین بخشی از آنها را از آن خود می‌کند.

عوارض بارداری در سنین پایین

به گفته سازمان بهداشت جهانی، افرادی که در سنین ۱۰ تا ۱۹ سالگی باردار می‌شوند، در مقایسه با زنان در دهه ۱۹۲۰ بیشتر در معرض فشار خون بالا در بارداری هستند. این مسئله می‌تواند به تشنج یا اغما منجر شود. همچنین این افراد بیشتر از گذشته در معرض عفونت‌های کلی و مخصوصا عفونت آستر رحم هستند.

عوارض بارداری در سنین پایین

علاوه بر اینها، کم‌خونی حاملگی که در آن تعداد سلول‌های قرمز سالم و حامل اکسیژن به شکل چشمگیری کاهش می‌یابد، این افراد را تهدید می‌کند. دکتر Ashok Dyalchand، مدیر موسسه مدیریت سلامتی Pachod هند در رابطه با عوارض بارداری در سنین پایین گفت:

عوارض، بیماری‌ها و نرخ مرگ و میر در دختران باردار زیر ۱۵ سال بسیار بیشتر از دختران ۱۶ تا ۱۹ ساله است. این در حالی است که آمار، نرخ مرگ و میر دختران ۱۶ تا ۱۹ ساله را دو برابر زنان بالای ۲۰ سال نشان می‌دهند.

از طرفی به خاطر کوچک بودن لگن، کودکان معمولا با مشکل زایمان سخت مواجه می‌شوند که در آن کودک در هنگام زایمان در دهانه رحم گیر می‌کند. در این حالت به مثانه و مجرای ادرار فشار وارد می‌شود و احتمال بیماری التهابی لگن (عفونت دستگاه  تناسلی) نیز افزایش می‌یابد. علاوه بر اینها زایمان سخت می‌تواند منجر به پاره شدن دهانه رحم یا ایجاد حفره‌هایی در واژن، مثانه یا مقعد شود.

جنین در بدن مادر

این حفره‌ها سبب خروج ناخواسته ادرار یا مدفوع از بدن خواهند شد و برطرف کردن آنها نیز به جراحی‌های سنگین نیاز دارد. به خاطر این خطرات، اغلب توصیه می‌شود که افراد در هنگام بارداری در سنین پایین به جای زایمان طبیعی به سراغ سزارین بروند. هرچند که سزارین نیز خطراتی همچون خونریزی شدید، عفونت و آسیب به مثانه و روده را همراه خواهد داشت.

از طرفی با توجه به عمل انجام شده، احتمالا فرد مجبور خواهد شد در زایمان‌های بعدی نیز به سراغ زایمان برود. سابقه سزارین هم می‌تواند به چسبندگی جفت منجر شود. در این عارضه جفت به محل جراحی پیشین بیش از حد نزدیک خواهد شد و همین می‌تواند جان مادر را به خطر بیندازد.

ازدواج کودکان

علاوه بر خطرات و عوارض پزشکی، بارداری در سنین پایین می‌تواند فشار روانی بسیار زیادی را به کودک وارد کند. این فشار قطعا فراتر از تحمل کودک است و برای همیشه روند زندگی او را تغییر خواهد داد.

کوچکترین مادر جهان

در سال ۲۰۰۴ تایید شد که فردی به نام Lina Medina کوچکترین مادر جهان به حساب می‌آید. وی وقتی که تنها ۵ سال و ۷ ماه و ۲۱ روز سن داشت، از طریق عمل سزارین فرزند خود را به دنیا آورد. Medina در پرو زندگی می‌کرد و در اپریل ۱۹۳۹ (فرودین ۱۳۱۸) والدینش با نگرانی از رشد یک تومور بزرگ در شکم، وی را به بیمارستان Pisco بردند.

پزشکان پس از ارزیابی وضعیت وی اعلام کردند که Medina یک جنین هفت ماهه را درون بدن خود دارد. متاسفانه به خاطر اینکه کودک ۵ ساله نمی‌توانست پاسخ‌های دقیقی به پرسش‌های مطرح شده بدهد، هیچ‌وقت فرد متجاوز شناسایی نشد. در نهایت در ۲۳ اردیبهشت ۱۳۱۸، فرزند Medina که تنها ۲.۷ کیلوگرم وزن داشت، متولد شد. البته پزشکان مجبور شدند با توجه به کوچک بودن لگن، نوزاد را از طریق سزارین به دنیا بیاورند.

کوچکترین مادر جهان

پزشکان در طول پروسه زایمان بخشی از تخمدان وی را نیز برای بررسی بیشتر برداشتند. آنها در کمال تعجب متوجه شدند که بافت برداشته شده به بافت یک زن بالغ شباهت دارد. در ابتدا گفته شده بود که Medina از سن سه سالگی شروع به آزادسازی تخمک کرده؛ اما بررسی‌های بیشتر نشان دادند که او اولین قاعدگی خود را در ۸ ماهگی تجربه کرده است.

بعدها گزارشی در دسامبر ۱۹۳۹ منتشر شد که بلوغ فوق‌العاده زودرس Medina را به مشکلی در هیپوفیز مربوط می‌دانست. این غده بسیار پیچیده و مهم در بخش پایینی مغز قرار دارد و مسئول کنترل تولید هورمون‌های جنسی در بدن است.

با توجه به دفاع برخی افراد از ازدواج در سنین پایین، نظر شما درباره بارداری کودکان و عوارض فیزیکی و روانی مرتبط با آن چیست؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*