لوازم ضروری برای صندوق عقب خودرو

۱۳ چیز مهمی که باید در صندوق عقب خودرو همراه داشته باشیم

وسایلی هستند که وجود آن‌ها در صندوق عقب خودرو شما در شرایط و موقعیت‌های مختلف واجب است. اما این لوازم چه هستند و چه فایده‌ای دارند؟

احتمالا تا به حال به صندوق عقب اتومبیل خود فکر نکرده باشید یا اصلا فرصتش پیش نیامده که بخواهید در موردش فکر کنید. صندوق خودرو معمولا جایی است که شما لوازمی را داخل آن گذاشته‌اید تا وقتی به منزل رسیدید آن‌ها را بردارید، ولی برای همیشه فراموش شده‌اند. یا شاید هم وقتی به خرید می‌روید، متوجه خواهید شد که لیوان‌های یکبار مصرف یادگاری از آخرین سفر شما به کوه، هنوز داخل صندوق مانده‌اند.

این تفکر بسیار اشتباهی است که صندوق عقب اتومبیل‌تان را به زباله‌دان تبدیل کنید، در حالی که می‌توانید وسایلی را در آن قرار دهید که کاربردی هستند و روزی به درد شما خواهند خورد. اگر درست استفاده کنید، صندوق عقب خودرو شما می‌تواند تجربه سفرهایی راحت‌تر و امن‌تر را برای شما به ارمغان میاورد.

به جز آب و ضدیخ، موارد لوازم دیگری هم هست که هر راننده‌ای باید پشت اتومبیل خودش آن‌ها را همراه داشته باشد. اما این‌ها چه وسایلی هستند؟

این وسایل باید داخل صندوق عقب خودرو شما باشند

پمپ باد برقی

پمپ باد برقی

آیا تا به حال برای شما پیش آمده است که یک روز صبح بیدار شوید و ببینید لاستیک اتومبیل‌تان کم باد شده یا اصلا باد ندارد؟ چنین اتفافاتی همیشه در بدترین زمان رخ می‌دهد. معمولا وقتی گریبان شما را می‌گیرد که دیرتان شده و فرصتی برای منتظر کمک گرفتن از امدادیارهای اتومبیل را ندارید.

قطعا باد کردن دستی لاستیک زمان زیادی از شما می‌گیرد و به احتمال زیاد وقتی هم آن را پر کنید، دوباره خالی می‌شود. اگر لاستیک خودرو شما کاملا خالی ‌شده، دو راه پیش رویتان است. شما می‌توانید لاستیک را از زیر خودرو خود باز کنید و به نزدیک‌ترین آپاراتی محل زندگی خود ببرید یا اگر در نزدیکی شما هیچ تعمیرگاهی نیست با یکی از دوستانتان تماس بگیرید و درخواست کمک کنید. اما یک پمپ باد برقی می‌تواند شما را از کمک دیگران بی‌نیاز کند و مشکل را به راحتی حل کند.

استفاده از این دستگاه بسیار آسان است. فقط کافیست آن را به درگاه فندکی خودرو خود وصل کنید، سری آن را به ورودی هوای لاستیک وصل کنید، فشار باد را تنظیم کنید و منتظر بمانید باد لاستیک پر شود.

چراغ قوه ضد آب

چراغ قوه ضد آب برای صندوق عقب خودرو

وقتی سوار ماشین می‌شویم، فقط به سریع‌تر حرکت کردن و رسیدن به مقصد فکر می‌کنیم. اما گاهی اوقات هم ممکن است مشکلی به وجود بیاید که شما را در جاده بگذارد. از آنجا که کائنات دوست دارند ما را به دردسر بیاندازند، احتمالا زیر بارش باران کنار جاده اتومبیل شما خراب شود. خرابی خودرو در کنار خیابان به کنار، حالا به آن باید خیس شدن زیر باران را هم اضافه کنیم.

یک چراغ قوه ضد آب پشت صندوق عقب خودرو شاید نتواند جلوی بارش باران را بگیرد، اما حداقل دردسر شما زیر باران را کم می‌کند. یک چراغ قوه ضد آب به شما کمک می‌کند تا در تاریکی شب و زیر باران حداقل نور کافی برای عیب‌یابی خودروی خود را داشته باشید یا خدایی نکرده برای درخواست کمک از آن استفاده کنید.

جعبه کمک‌های اولیه

جعبه کمک‌های اولیه برای صندوق عقب خودرو

وقتی در خانه باشید به تمام داروها و لوازم پزشکی برای مشکلات اولیه احتمالی دسترسی دارید، اما اگر در ماشین باشید هیچکدام از آن‌ها را نخواهید دا‌شت.

ولی به خاطر داشته باشید که هر زمانی ممکن است چه برای خود چه دیگران به یک جعبه کمک‌های اولیه احتیاج داشته باشید. به خصوص اگر سفر طولانی در پیش داشته باشید. ممکن است هنگام تعمیر کردن خودرو دست شما آسیبی ببیند و نیاز به بانداژ کردن داشته باشید. در چنین مواقعی، یک جعبه کمک‌های اولیه می‌تواند به کمک شما بیاید.

بنابراین حتما یک جعبه کمک‌های اولیه استاندارد تهیه کنید و برای مواقع ضروری داخل صندوق عقب خودرو خود بگذارید.

یک جفت کابل جامپر

یک جفت کابل جامپر

این ممکن است برای همه‌ی ما اتفاق بیافتد. شما به مقصد رسیده‌اید و می‌خواهید شب دوباره به منزل بازگردید، ولی متوجه می‌شوید که خودرو شما روشن نمی‌شود. سوئیچ را می‌چرخانید و صدای باتری مرده به گوش شما می‌رسد. مشخص نیست که به چه علتی، به خاطر روشن ماندن چراغ سقفی یا هر دلیل دیگری، باتری خودرو شما مرده است. اما نگران نباشید، این مشکل به سادگی حل می‌شود.

یک باتری تخلیه شده فقط به کمی کمک نیاز دارد تا دوباره کار کند و دینام بتواند حرکت خودرو را در دست بگیرد. باتری به باتری با یک خودرو دیگر، یک راه ساده و خوب برای نجات پیدا کردن از این وضعیت است. اما بدون کابل این کار امکان‌پذیر نخواهد بود.

قرار دادن یک جفت کابل جامپر باکیفیت داخل صندوق عقب خودرو می‌تواند برای چنین مواقعی مفید باشد. آن‌ها خیلی گران نیستند و می‌توانید به راحتی آن‌ها را در فروشگاه‌های لوازم خودرو پیدا کنید.

جامپر استارتر قابل حمل

جامپر استارتر قابل حمل

کابل‌های جامپر، وسیله‌ی بسیار مفیدی برای مشکلات مربوط به باتری اتومبیل هستند. شما معمولا می‌توانید از اتومبیل‌هایی که در نزدیکی شما هستند کمک بگیرید. اما گاهی هم باید ممکن است خودتان باشید و خودتان و هیچ‌کسی در نزدیکی شما نباشد. شاید شما در پارکینگ منزل هستید و تمام همسایه‌های شما به محل کار رفته باشند. شاید هم روز طولانی را در سر کار گذرانده باشید و خودتان تنها در پارکینگ اداره مانده باشید. یا شاید هم از آن دسته افرادی هستید که نمی‌توانید از کس دیگری کمک بگیرید و یا به هر کسی اعتماد کنید. در چنین مواقعی یک دستگاه استارتر جامپر اتوماتیک گزینه بسیار خوبی است.

این دستگاه‌ها معمولاً حاوی یک باتری بزرگ هستند که به دو کابل جامپر متصل بوده و می‌توانند تا یک سال یا حتی بیشتر شارژ نگه دارند. تهیه چنین دستگاهی و قرار دادن آن داخل صندوق عقب می‌تواند روزی که شاید فکرش را هم نمی‌کنید، به دردتان بخورد. بسیاری از این کیت‌ها، علاوه بر روشن کردن اتومبیل شما می‌توانند برای شارژ دیگر وسایل شما هم مورد استفاده قرار بگیرند. حتی برخی از آن‌ها دارای یک پورت خروجی USB یا پریز برق ۱۲ ولت برای شارژ وسایل مورد نیاز شما هستند.

پنچرگیر چرخ

پنچرگیر چرخ

یک پمپ باد برقی ابزار خوبی برای برطرف کردن کم بادی چرخ‌ها هستند، اما اگر پنچر کرده باشید آن‌ها کمکی به شما نخواهند کرد و باید پنچری چرخ‌ها را بگیرید. جاده‌ها پر از خطرات مختلفی مثل رانندگان ناایمن و حیواناتی هستند که به خیابان‌ها آمده‌اند. شما می‌توانید این موانع را کنترل کنید، اما میخ یا شیشه شکسته کف خیابان به راحتی دیده نمی‌شوند و می‌توانند به همان اندازه خطرناک باشند.

لاستیکی که پنجر می‌شود، شما را کنار خیابان اسیر خودش خواهد کرد و قطعا منطقی نیست که برای چنین مشکلی بخواهید به یک یدک کش زنگ بزنید تا شما را تا منزل برساند و هزینه هنگفتی روی دست شما بگذارد. همه‌ی این مشکلات به راحتی با یک اسپری پنچرگیر چرخ حل می‌شود. انواع مختلفی از این اسپری‌ها در بازار وجود دارد که اکثرا عملکرد مشابهی دارند.

این اسپری‌ها دارای یک نوع مایع چسبناک هستند که ذراتی را از طریق ورودی هوای ایجاد شده روی تایر به داخل آن انتقال می‌دهند و جلوی بخش سوراخ شده را پر می‌کنند. اگر سوراخ ایجاد شده خیلی بزرگ نباشد، این اسپری می‌تواند مشکل را برطرف کند تا بتوانید به سفر خود ادامه دهید. البته به خاطر داشته باشید که اسپری پنچرگیر راه حل دائمی نیست و باید بعد از استفاده، خودتان را به نزدیک‌ترین آپاراتی برسانید و مشکل پنچری را برطرف کنید.

یک لاستیک زاپاس

یک لاستیک زاپاس

اگر مشکل تایر به قدری جدی بود که نه با پمپ باد برقی و نه اسپری پنچرگیر مشکل آن حل نمی‌شد، چه باید کرد؟ در صورتی که پنجری لاستیک خیلی بزرگ باشد، پنچرگیر نمی‌تواند مشکل را حل کند، بهترین راه جابجا کردن لاستیک با یک لاستیک زاپاس است. در صورتی که اتومبیل شما صفر باشد (آن را نو خریده باشید)، احتمالاً یک زاپاس داخل صندوق عقب آن قرار دارد. اما اگر به هر دلیلی ندارد یا قبلاً از زاپاس خود استفاده کرده‌اید یا فرسوده شده است، چه خوب که یکی تهیه کرده و داخل صندوق عقب خودرو خود بگذارید.

قطعا اگر سایز تایر زاپاس هم اندازه لاستیک‌های اصلی اتومبیل شما باشد خوب است، اما اگر می‌خواهید هزینه کمتری را متقبل شوید، می‌توانید یک لاستیک زاپاس کوچک‌تر را تهیه کنید تا به صورت موقتی کار شما را راه بیاندازد. یکی از مزیت‌های چنین لاستیک‌های زاپاسی، جاگیری کمتر آن‌ها در صندوق خودرو است. البته به خاطر داشته باشید که وقتی از آن‌ها استفاده می‌کنید، نباید با سرعتی بیش از ۸۰ کیلومتر با خودرو خود برانید و مسافتی دورتر از ۸۰ کیلومتر را نپیمایید.

جک و آچار چرخ

جک و آچار چرخ

این که یک اسپری پنچرگیر را داخل صندوق عقب اتومبیل خود به همراه داشته باشید ضروری است، اما اگر نیاز به درآوردن لاستیک و تعویض آن با لاستیک زاپاس باشد، کمکی به شما نمی‌کنند. تعویض تایر مهارتی است که هر راننده‌ای باید آن را بلد باشد. این کار دشوار نیست و به راحتی می‌توانید آن را در عرض چند دقیقه انجام دهید. اما پیش از هر چیزی باید بدانید که برای انجام این کار شما به یک جک و آچار چرخ نیاز دارید.

از جک‌های قیچی برقی گرفته تا پنوماتیکی، بالابرهای هیدرولیکی و یا جک‌های چکشی ساده، گزینه‌های مختلفی در بازار وجود دارد که متناسب با بودجه خود می‌توانید یکی از آن‌ها را تهیه کنید. همه‌ی این جک‌ها یک وظیفه مشترک دارند و آن، ارتفاع دادن به اتومبیل شما برای درآوردن لاستیک آسیب دیده است.

چراغ LED مخصوص شب

چراغ LED مخصوص شب

وقتی به هر دلیلی کنار جاده با اتومبیل خود گیر بیافتید، خطرات خاص خودش را دارد. به خصوص وقتی دید کم باشد، احتمال تصادف خودروهای دیگر با شما زیاد است. بنابراین مهم است که حتما یک جفت چراغ شب‌تاب یا LED مخصوص شب را در خودرو خود داشته باشید. این نه تنها جلوی تصادف‌های احتمالی حاصل از دید کم در شب را می‌گیرد، بلکه می‌تواند به عابران آن مسیر بفهماند که خودرو شما دچار مشکل شده و به کمک احتیاج دارید.

شما می‌توانید چراغ‌های شراره‌ای درخشنده را در نزدیکی اتومبیل خود قرار داده یا با استفاده از یک آهنربا روی بدنه خودرو خود بچسبانید. عمر باتری این چراغ‌ها هم طولانی است و بدون نگرانی می‌توانید تا رسیدن کمک، از آن‌ها استفاده کنید.

خاک گربه

خاک گربه

شاید تصور کنید این گزینه یک شوخی ساده است، اما در مواقع اضطراری می‌تواند نجات‌بخش شما باشد؛ به خصوص اگر در مناطق سردسیری زندگی کنید. خاک گربه، از خاک رس ساخته شده است که می‌تواند به خوبی ادرار گربه را جذب خودش کند. اما همین ویژگی می‌تواند در خودروی شما کاربردی باشد.

خاک گربه می‌تواند گزینه‌ای عالی برای جذب مایعات مختلفی مثل روغن موتور باشد. به طور مثال اگر روغن موتور اتومبیلتان را در پارکینگ منزلتان عوض کرده‌اید، احتمال این که کمی روغن روی زمین بریزد زیاد است. اینجاست که می‌توانید فوراً کمی خاک گربه در آن محل قرار دهید تا روغن را جذب خودش کند و از نفوذ بیشتر آن به راهرو پارکینگ جلوگیری کند. البته وقتی خودرو شما در منزل باشد، ضرورتی ندارد که خاک گربه داخل صندوق عقب آن بگذارید، اما بودن آن هم ضرری ندارد.

توصیه می‌کنیم هنگام سفر در جاده‌های یخی و برفی هم کمی خاک گربه همراه خود داشته باشید. در چنین مواقعی، خاک گربه ضروری است. این گزینه خوبی برای ایجاد کمی کشش بیشتر است که می‌توانید برای نجات پیدا کردن از یک جاده برف گرفته از آن استفاده کنید. تا جایی که می‌توانید برف را از کنار تایرهای خودرو خود خالی کنید و سپس کمی خاک گربه اطراف آن بپاچید. حالا پدال گاز را فشار دهید و معجزه را تماشا کنید!

کیت بقا ۷۲ ساعته

کیت بقا ۷۲ ساعته برای صندوق عقب خودرو

اگر سفر چند ساعته درون جاده‌ای می‌روید نیازی به این گزینه نیست. ولی اگر مسیر شما ناهموار و خارج از شهر است یا می‌خواهید به دل کویر بزنید، توصیه می‌کنیم حتما یک کیت بقا ۷۲ ساعته تهیه کنید و داخل صندوق عقب خودرو خود بگذارید. این یکی از گران قیمت‌ترین اقلام در این لیست است، اما گاهی می‌تواند مهم‌ترین گزینه‌ای باشد که با خود حمل می‌کنید.

کیت‌های بقا نسبت به موقعیتی که قصد سفر کردن به آنجا را دارید متفاوت هستند و هر کدام از اقلام استاندارد مخصوص آن موقعیت استفاده می‌کنند. آن‌ها معمولاً آب و غذای کافی برای یک نفر، دو نفر یا یک خانواده چند نفره را برای چند روز تأمین می‌کنند. اما به جز خوراکی، از دیگر اقلام موجود در این کیت‌ها می‌توان به دستکش، ماسک تنفسی، جعبه کمک‌های اولیه، چراغ قوه و غیره اشاره کرد. این کیت‌ها می‌توانند خیلی گران قیمت باشند، اما حتما باید کیتی را انتخاب کنید که مناسب موقعیت سفر شما است. البته اگر هم به همین زودی‌ها نیازی به استفاده از آن‌ها نشد، نگران خراب شدن خوراکی‌های داخل آن نباشید. آن‌ها تا چندین ماه یا حتی چندین سال تاریخ انقضا دارند. نهایتا اگر هیچ‌وقت نیازی به آن‌ها نبود و تاریخ انقضای آن‌ها نزدیک بود، می‌توانید در یکی از سفرهای جاده‌ای به عنوان تنقلات خوراکی‌های داخل این کیت‌ها را بخورید.

رادیو دستی اضطراری

رادیو دستی اضطراری برای صندوق عقب خودرو

سفر جاده‌ای بدون موسیقی را تجربه کرده‌اید؟ احتمالا خودرو شما دارای سیستم صوتی است، اما یک رادیو دستی کوچک گزینه خوبی برای مواقع اضطراری است. اگر از کمپ کردن لذت می‌برید و می‌خواهید در همه حال موسیقی همراهتان باشد، یک رادیو دستی گزینه جذابی برای شما است.

رادیوهای دستی در مواقع اضطراری واقعا عالی هستند. یک رادیو دستی خوب می‌تواند در منطقه‌ای که شما هستید رادیو FM یا AM را پخش کند تا از وضعیت آب و هوا و هشدارهای هواشناسی مطلع شوید. البته بسیاری از این دستگاه‌ها ویژگی‌های دیگری مثل چراغ قوه و سوت را هم ارائه می‌کنند که می‌تواند وقتی به کمک احتیاج داشته باشید،‌ مفید واقع شوند.

ما برای شارژ در این مواقع یک میل‌لنگ دستی یا پنل‌های خورشیدی را پیشنهاد می‌کنیم. باتری‌های یک بار مصرف انرژی محدودی دارند، اما یک میل‌لنگ دستی تا هر وقت که آن را بچرخانید شارژ تولید می‌کند و رادیوی شما را روشن نگه می‌دارد. برخی از آن‌ها نیز با باتری داخلی کار می‌کنند و می‌توانید آن‌ها را با چرخاندن شارژ کنید. همین که می‌توانید گوشی‌تان را با یک میل‌لنگ دستی شارژ کنید، دلیل خوبی برای تهیه آن و گذاشتن داخل صندوق عقب خودرو است.