ماهواره خیام ایران

ماهواره خیام ایران، با موشک روسی سایوز به فضا می‌رود

بر اساس آنچه سازمان فضایی ایران اعلام کرده، ماهواره خیام ایران قرار است با موشک سایوز روسیه به فضا پرتاب شود. جزئیات را در ادامه بخوانید.

کشور عزیزمان ایران طی سال‌های اخیر تلاش زیادی کرده تا بتواند ماهواره‌های مختلفی را روانه فضا کند. یکی از جدیدترین ماهواره‌های فعلی با نام خیام که تحت مالکیت سازمان فضایی ایران است قرار شده با راکت فضایی روسیه به مقصد خود ارسال شود. این ماهواره هفته آینده و از پایگاه قزاقستان پرتاب می‌شود.

ماهواره خیام ایران با همکاری روسکاموس پرتاب می‌شود

ماهواره خیام ایران

تلاش ایران برای پیشرفت در زمینه ساخت و ارسال ماهواره‌ها ستودنی است و طی دو دهه گذشته دانشمندان ایرانی با وجود تحریم‌های بسیار موفق شده‌اند چندین مورد ماهواره راهی مدار زمین کنند. اگرچه گاهی مأموریت‌های ماهواره‌ای با شکست مواجه شده، اما خوشبختانه دانشمندان ایرانی تسلیم شرایط موجود نشده‌اند.

ماهواره خیام قدم مهمی در حوزه صنعت فضایی کشور محسوب می‌شود. یکی از نکات جالب درباره این ماهواره همکاری سازمان فضایی ایران با روسکاموس روسیه است. نام ایستگاهی که قرار است خیام از آن به فضا پرتاب شود، بایکونور قزاقستان خواهد بود و نام راکت ماهواره‌بر سایوز روسی است.

ماهواره خیام ایران

به نظر می‌رسد ماهواره خیام گام مهمی در جهت توسعه زیرساخت‌ها و هوشمندسازی بخش‌های مختلف کشور برداشته و سنجنده‌های آن در طیف‌های مختلف اقدامات مهمی انجام داده‌اند. از جمله کاربردهایی که ماهواره مذکور دارد می‌توان به پایش مرزهای کشور، پایش معادن و اکتشافات معدنی، پایش مخاطرات زیست محیطی، ساخت‌وسازهای غیر مجاز و مقابله با جنگل‌خواری، پایش تغییرات کاربری، مدیریت مخاطرات طبیعی، پایش دقیق منابع آبی کشور و ارتقای بهره‌وری در حوزه کشاورزی اشاره کرد.

به گفته سازمان فضایی ایران، هدف این است که در حوزه ساخت و پرتاب ماهواره‌های مورد نیاز کشور و همچنین توسعه و ارتقای ایستگاه‌های زمینی به توانمندی‌های لازم برسیم و در این زمینه با کشورهای پیشرو در صنعت فضایی همکاری خواهیم کرد. لازم به ذکر است که اخبار تکمیلی پرتاب ماهواره خیام از هفته آینده منتشر می‌شود.