Hrim-2

نیروی هوایی اوکراین: اگر هزار موشک Hrim-2 می‌ساختیم روسیه جرات حمله نداشت

یوری ایگنات، سخنگوی نیروی هوایی اوکراین اخیرا اظهار داشت اگر کشورش هزار تیر موشک بالستیک Hrim-2 تولید می‌کرد، آنگاه روسیه جرات حمله نداشت.

در حال حاضر 163 روز از جنگی که مسکو خیال می‌کرد تنها 3 روز طول می‌کشد گذشته و مقاومت اوکراینی‌ها همچنان در مقابل دشمن متجاوز ادامه دارد. چندی پیش سخنگوی نیروی هوایی اوکراین اشاره کرد که در صورت داشتن هزار موشک بالستیک Hrim-2، روسیه جرات نمی‌کرد به کشورش حمله کند. این موشک با نام Grіm-2 و همچنین Grom نیز شناخته می‌شود که همگی به معنی «تندر» هستند. این سلاح بومی و ساخت خود اوکراین است که در ادامه آن را معرفی می‌کنیم.

grim-2

ماکتی از موشک هریم 2

هِریم 2 موشک بالستیک کوتاه بردی است که توسط کمپانی یوژنوی طراحی و توسعه یافت. یک کمپانی مشابه دیگر به نام یوزماش نیز مسئول تولید آن شد؛ هر دو کمپانی اوکراینی مذکور دولتی هستند و در زمینه هوافضا و دفاعی فعالیت می‌کنند. طرح این موشک به سال 2003 باز می‌گردد اما کی‌یف بودجه لازم برای آن را در دست نداشت. با وقوع انقلاب 2014 اوکراین و برکناری دولت نزدیک به مسکو، با شروع دخالت‌های روسیه در شرق، اوکراین تصمیم به ساخت آن گرفت.

در نهایت اوکراین موفق به جذب سرمایه گذار خارجی شد و کار طراحی و توسعه موشک از سال 2016 با حمایت مالی 40 میلیون دلاری دولت عربستان آغاز شد. این موشک در سال 2017 نخستین آزمایش شلیک خود را با موفقیت انجام داد. در سال 2018 نیز رسما معرفی شد و قرار بود از 2022 وارد خدمت شود که تجاوز نظامی روسیه به اوکراین سبب بر هم خوردن برنامه‌های قبلی شد. عربستان نیز انتظار داشت تا دیگر کاربر موشک مذکور باشد و آن را به خدمت ارتش خود گیرد.

grom

تصویری از موتور موشک کنار ماکت آن

موشک Hrim-2 یک موتور راکتی سوخت جامد تک مرحله‌ای دارد که برد آن را تا 500 کیلومتر می‌رساند؛ البته در نسخه‌های که قرار بود برای عربستان ساخته شود به دلیل قوانین بین المللی فروش موشک، برد آن به دلیل حمل سوخت کمتر تا 280 کیلومتر می‌رسید. سرجنگی نسخه اوکراینی نیز 500 کیلوگرم و برای عربستان 480 کیلوگرم می‌شد. سرجنگی می‌تواند خوشه‌ای، ترموباریک، سنگرشکن و شدیدا انفجاری ترکش‌زا باشد. ناوبری موشک نیز بر عهده سیستم هدایت داخلی است.

طول موشک کمی بیشتر از 7 متر، قطرش کمتر از یک متر و وزن کلی آن به 3.5 تن می‌رسد. خودروی حامل از نوع 6 چرخ متحرک بوده و هر کدام 2 پرتابگر جهت حمل 2 موشک آماده شلیک دارد. این موشک هنگام شیرجه روی هدف مانورهای سنگین جهت گریز از پدافند دشمن انجام می‌دهد، ضمن اینکه سرعت آن در این فاز هایپرسونیک (بیش از 5 ماخ) است. سرعت بالا، مانورهای گریز و برد کم سبب می‌شود کشف و مقابله با موشک برای سامانه‌های پدافندی بسیار مشکل باشد.

Hrim-2

سه مدل جستجوگر Hrim-2

جهت هدایت در فاز پایانی 3 مدل جستجوگر برای موشک توسعه یافت که یک مورد راداری، نمونه‌ای دیگر تصویرساز فروسرخ و دیگری دوربین تلوزیونی است. در حالت تلوزیونی کاربر با مشاهده تصویر به صورت زنده، موشک را هدایت می‌کند. در حالت دیگر رادار دماغه به روش فعال هدف را کشف و در حالت فروسرخ نیز جستجوگر هدف را دیده و موشک را به سمتش هدایت می‌کند. می‌توان جستجوگر راداری و فروسرخ را همزمان روی آن نصب کرد تا هدایت دوگانه داشته باشد.

هریم 2 از نظر عملکردی و ظاهری مشابه موشک بالستیک کوتاه برد روسی اسکندر M است. تاکنون حمله‌های متعددی از موشک‌های اسکندر M روسی به اوکراین ثبت شده است و اگر اوکراینی‌ها نیز موشک خود را در اختیار داشتند، آنگاه شهرهای مهم روسیه خصوصا مسکو در تیررس آن‌ها قرار داشت. اوکراین فعلا موشکی که به روسیه برسد ندارد، اما احتمالا موشک‌ بالستیک ATACMS را از آمریکا دریافت کند که البته رسما متعهد می‌شود آن‌ها را به خاک اصلی روسیه شلیک نکند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

7 دیدگاه

  1. با بمب اتم به درک واصل می شدید اوکراینی های فاشیست
    مرگ بر زلنسکی دلقک
    مرگ بر غربگدا های آشغال و حرومزاده

  2. خیلی واضح بود که روسیه بلخره به اکراین حمله میکنه چون قبلش به گرجستان و مولداوی و حتی کریمه که متعلق به همین اکراین بود و هست حمله کرد به نظرم زیادی تو خواب خرگوشی بودین و کم کاری کردین یا اینکه زیادی به وعدهای پوچ غرب اتکا کردین ای لعنت بر روسیه و پوتین

    • دقیقا، این یه‌هشداره! برای تمامی کشورهای آزاد جهان .. قوانین جهانی و دموکراتیک در مغز حاکمان حکومت‌های تمامیت‌خواه بی‌معنیه. سوئد و فنلاند سریع و به‌خوبی متوجه شدند.

      • اگه بخاطر نوکری اروپا و امریکا همچنین بخاطر اعتماد اروپا و امریکا برنامهٔ هسته ای اکراین را نابود نمیکردید و خلع سلاح هسته ای نمیشدید هم الان استقلال داشتید و نه تنها روسیه حمله نمیکردبلکه پشتیبانتون هم بود
        ولی اعتناد به امریکا و اروپا تاوانش همینه
        بهتون گفتن خلع سلاح بشید ما ازتون دفاع میکنیم حالا بخورید این هم دفاع اونها از شما
        فقط تا زمانی که براشون منفعت دارید سلاح میدن بهتون وقتی بدردشون نخوردید میگن حق بودجه نداریم و بما چمربوط و اونوقت کل اکراین نابود میشه
        همون برنامه ای که برای ایران چیدن الان بسر شما اومده ولی ایران فریبشون رو نخورد

      • هیچ جای جهان دموکراسی وجود نداره
        این کشور های غربی به اسم دموکراسی جنایت می کنند

    • لعنت بر آمریکا و بایدن