تراپیست 1

تصویر جدید تلسکوپ فضایی جیمز وب از تراپیست-1، قلمرو بعدی انسان‌ها را به نمایش می‌گذارد!

تصویر جدید تلسکوپ جیمز وب، تراپیست-1 را نشان می‌دهد؛ منظومه‌ای که یکی از بهترین نامزدها برای میزبانی از حیات در ورای کره زمین است.

یک منجم آماتور با استفاده از داده‌های جدید تلسکوپ فضایی جیمز وب (JWST)، نخستین تصویر از منظومه تراپیست-1 را خلق کرد تا علاقه‌مندان به سیارات فرازمینی را به هیجان بیاورد.

او با تجمیع داده‌های در دسترس عموم JWST، نه تنها عکس ستاره TRAPPIST-1؛ بلکه تصویر گذر یکی از 7 سیاره آن را نیز استخراج کرد. البته این‌یکی هنوز به تایید نرسیده است.

این ردیتور با نام کاربری arizonaskies2022 می‌گوید: «هر دو تصویر، در واقع فایل‌های خام عمومی هستند که من از وب‌سایت MAST پیدا و دانلود کردم. کمترین پردازش را هم اعمال کردم و هیچ‌کدام از آن‌ها کراپ نشده‌اند؛ بلکه فقط کمی کشیده و رنگ‌دار شده‌اند».

تراپیست-1 به دلایل متعددی برای اخترشناسان دارای اهمیت است. اول اینکه 7 سیاره تقریبا هم‌اندازه با زمین دارد که به دور ستاره می‌چرخند و سه تای آن‌ها، در کمربند حیات واقع شده‌اند. همچنین این کوتوله قرمز فراسرد، فقط 40 سال نوری با ما فاصله دارد و همین هم مطالعه روی آن را ساده‌تر می‌کند.

حتی احتمال می‌رود آب هم در این منظومه پیدا شود. حالا که تلسکوپ فضایی جیمز وب روی آن نشانه رفته است؛ دانشمندان می‌توانند صحت این موضوع را بررسی کنند. الیویا لیم، یکی از مدیران پروه JWST دراین‌باره می‌گوید:

 ما روی 4 سیاره در این منظومه زوم کرده‌ایم و می‌خواهیم ببینیم که سیارات تراپیست1 g ، c ، b و h اتمسفر دارند یا خیر؟ برای این منظور، روی شناسایی ویژگی‌های مولکولی؛ نظیر دی اکسید کربن، آب و اُزون در مسیر گذر آن‌ها متمرکز شده‌ایم.

نتایج این تحقیقات نه تنها جزئیات بیشتری از تراپیست-1 و سیارات آن به ما ارائه می‌دهد؛ بلکه توانایی ما را برای حدس‌های آگاهانه درباره وجود حیات در سایر منظومه‌های فراخورشیدی، افزایش می‌دهد.

مثلا اگر دریابیم که سیارات سنگی نزدیک‌تر به خورشید، از اتمسفر تهی شده‌اند؛ می‌توانیم این را به سایر منظومه‌ها تعمیم داده و تعداد کاندیداهای میزبانی از حیات را کاهش دهیم.

به گفته‌ی یکی دیگر از محققان این پروژه، جیکوب لاستیگ-ییگر:

این منظومه، فرصتی را برای تست مفهوم کمربند حیات در خارج از منظومه شمسی فراهم کرده است. تراپیست-1 خیلی با خورشید فرق می‌کند و سیارات بسیار نزدیک به آن هستند. پس احتمالا هنگام مطالعه روی آن‌ها، با غافلگیری‌های زیادی مواجه خواهیم شد و درک این سورپرایزها، می‌تواند مرزهای علم سیاره‌شناسی را جابه‌جا کند.

انتظار می‌رود به زودی، داده‌ها و عکس‌های بیشتری توسط تیم‌های تحقیقاتی منتشر شود. تا آن موقع اما این بهترین چشم‌انداز از یک منظومه فراخورشیدی است و شاید یکی از بهترین شانس‌های ما برای کشف حیات فرازمینی!