تونل های زیرزمینی

تونل های زیرزمینی 12000 ساله واقعی هستند و از اسکاتلند تا ترکیه امتداد دارند

کشف تونل های عظیم زیرزمینی با قدمت 12000 ساله در بخش‌های گسترده‌ای از اروپا، موجب حیرت باستان‌شناسان از دانش و ابزار تمدن باستانی شده است.

آیا این احتمال وجود دارد که تمدن‌های باستانی هزاران سال پیش به یکدیگر مرتبط باشند؟ با توجه به هزاران تونل زیرزمینی که از شمال اسکاتلند تا دریای مدیترانه در امتداد هستند، پاسخ به طور قطع مثبت است. در حالی‌که دلایل ایجاد این تونل‌های پیچیده هم‌چنان به عنوان یک معمای بزرگ باقی مانده است، بسیاری از کارشناسان معتقدند که این شبکه عظیم 12000 ساله برای محافظت در برابر شکارچیان و سایر تهدیدهای آن زمان ساخته شده است.

از سوی دیگر، برخی از کارشناسان بر این باورند که تونل‌های زیرزمینی عظیم و مرموز، با کارکردی شبیه به بزرگراه‌های امروزی مورد استفاده قرار می‌گرفتند و امکان انتقال افراد و اتصال آنها به مکان‌های دوردست در سراسر اروپا را فراهم می‌کردند.

دکتر هاینریش کوش، باستان‌شناس آلمانی در کتاب اسرار درب زیرزمینی دنیای باستان بیان می‌کند که شواهدی از تونل های زیرزمینی عظیم در زیر ده ها سکونت‌گاه نوسنگی در سراسر قاره‌ اروپا کشف شده است. از این تونل‌ها اغلب به عنوان بزرگراه‌های باستانی یاد می‌شود.

تونل زیرزمینی

به گفته دکتر کوش، اینکه بسیاری از این تونل‌ها هنوز هم پس از گذشت 12000 سال به قوت خود باقی هستند، نشان می‌دهد که از ساختاری پیچیده و بسیار بزرگ برخوردار هستند.

وی در ادامه افزود:

در سراسر اروپا هزاران مورد از این تونل‌ها وجود داشته است. در آلمان صدها متر تونل زیرزمینی کشف کرده‌ایم و در اتریش نیز صدها نمونه دیگر یافت شده است. این تونل های عظیم زیرزمینی را می‌توان در سراسر اروپا پیدا کرد و هزاران مورد از آنها وجود دارند.

در حالی‌که برخی از این تونل‌ها نسبتا کوچک هستند، عرض تعدادی از آنها به بیش از یک متر می‌رسد، هم‌چنین تونل‌‌های دیگری نیز وجود دارند که دارای اتاقک‌های زیرزمینی و بخش‌هایی برای ذخیره‌سازی و انبار هستند.

کشف این تونل‌ها ما را با نبوغ باورنکردنی باستانی آشنا می‌کند که فراتر از آنچه در کتاب‌های تاریخی اشاره شده را به ما نشان می‌دهند. تمدن باستانی بیش از ده هراز سال پیش، از دانش و ابزار لازم برای ساختن سازه‌های پیچیده برخوردار بود. از نمونه‌های برجسته می‌توان به اهرام بوسنی در اروپا و تونل‌ های زیرزمینی باورنکردنی آن اشاره کرد که تا کیلومترها امتداد دارد.

تونل زیر زمینی

سایر بناهای باستانی مانند گوبکلی تپه نیز از شواهدی مهم حکایت دارند که به مهارت‌ها و دانش فوق‌العاده افرادی اشاره دارند که بیش از ده هزار سال پیش در سیاره ما سکونت داشتند.

به نقل از دکتر گوش، کلیساها اغلب در ورودی تونل‌ های زیرزمینی ساخته می‌شدند، زیرا اهالی آن از میراث بت‌های تونل در هراس بودند و مانند بسیاری از چیزهای دیگر، کلیسا سعی داشت از محفوظ ماندن راز اطلاعات مربوط به تونل‌ها مطمئن شود.  در برخی از تونل‌های زیرزمینی، نوشته‌هایی کشف شده که از آنها به عنوان دروازه‌های ورود به دنیای زیرزمینی یاد می‌شود.