سر کوچک شده انسان

سر عجیب و ترسناک کوچک شده موزه چتم کنت کانادا از قطعات حیوانات ساخته نشده، واقعا سر یک انسان است!

محققان اثبات کردند که سر عجیب کوچک شده موزه چتم کنت کانادا، واقعا سر انسان هستند و از اعضای حیوانات ساخته نشده‌اند.

تیمی از محققان کانادایی برای اولین بار به یک موفقیت خاص دست یافتند. آن‌ها تایید کردند که یک سر قدیمی کوچک شده ترسناک، ساخته شده از قطعات حیوانات نیست، بلکه واقعی و متعلق به انسان است.

بررسی سر کوچک شده انسان؛ جعلی یا واقعی

تیمی از محققان کانادایی با استفاده از توموگرافی کامپیوتری بالینی و میکرو سی تی اسکن با وضوح بالا، تایید کردند که یک سر کوچک شده در موزه چتم کنت، سر انسان واقعی است. دانشجوی انسان شناسی به نام لورن سپتامبر پونتا از دانشگاه وسترن در انتاریو، رهبر تحقیقاتی بود که منجر به این کشف مهم بی‌سابقه شد.

پونتا و همکارانش روی سر کوچک شده که تسانتسا (tsantsa) نامیده می‌شود، آزمایش‌های خود را انجام دادند. این سر اکنون در موزه انتاریو به نمایش گذاشته شده‌است و تصویر آن را می‌توانید در زیر مشاهده کنید.

سر کوچک شده انسان

این سر کوچک شده‌ متعلق به شوار، یعنی مردم بومی اکوادور و پرو در آمریکای جنوبی است. مردم این مناطق، تولید این آثار را در قرن شانزدهم آغاز کردند. در ابتدا تسانتساها را به عنوان یادآوری موفقیت در جنگ‌های گذشته از میله‌ها آویزان می‌کردند.

سپس در قرن نوزدهم، بازاری برای سر های کوچک شده شوار ایجاد شد و شوارها شروع به تجارت و فروش این آثار به مهاجران اروپایی کردند. وقتی تقاضا برای این اشیاء عجیب در میان کلکسیونرها بالا رفت، افرادی شروع به ساختن سرهای کوچک جعلی از اعضای بدن حیواناتی،‌مثل میمون، خوک و سایر حیوانات کردند.

جاعلان سرهای تقلبی به سطحی از مهارت دست یافتند که در نهایت امکان تشخیص کالای تقلبی و سر واقعی انسان برای خریداران وجود نداشت. در نتیجه  بسیاری از سرهای تقلبی به عنوان منبع معتبر به موزه‌ها ختم می‌شدند.

اعضای خانواده سولمان، این تسانتسا را در دهه ۱۹۴۰ میلادی به موزه اهدا کردند و گزارش دادند که آن را در آمازون از سرخ پوستان پرو خریداری کردند.

حتی دانشمندان حرفه‌ای نمی‌توانند تنها بر اساس یک بررسی سطحی، متوجه تفاوت بین سر کوچک شده جعلی و واقعی شوند. از طرف دیگر کالبدشکافی نیز امکان پذیر نیست؛ زیرا این اشیاء بسیار ارزشمند هستند و با کالبدشکافی از بین خواهند رفت.

سر کوچک شده انسان

به همین علت پونتا، طراح نرم افزار به نام اریک فورنیز و پروفسوری به نام اندرو جان نلسون با هم همکاری کردند تا یک برنامه اسکن با تکنولوژی بالا بسازند که بتواند بدون ایجاد آسیب به عمق تسانتسا نفوذ کند.

با استفاده از فناوری میکرو سی تی اسکن، امکان ایجاد تصویر دوبعدی نازک از بدن ایجاد می‌شود. سپس این تصویر را می‌توان با یک تصویر دیگر ترکیب کرد تا یک بازآفرینی سه بعدی واضح از بدن ایجاد شود. جزئیات این تصویر ترکیب شده را می‌توان از داخل و خارج بررسی کرد. پونتا در بیانیه مطبوعاتی دانشگاه وسترن درباره این ابتکار جدید گفت:

این تکنیک جدید، باستان شناسی را دوباره تعریف می‌کند. باستان شناسی سنتی می‌توانست تخریب کننده باشد؛ اما باستان شناسی دیجیتال، از جمله توموگرافی کامپیوتری یک بعد جدید از اعتبار و تازگی بدون تخریب را ارائه می‌کند.

سر کوچک شده انسان

آناتومی، کلید شناسایی بقایای واقعی انسان است. محققان بعد از بررسی متوجه ساختار گوش‌ها و چشم‌های انسان در تسانتسا شدند. آن‌ها موی سر را که هنوز به ریشه چسبیده بود، بررسی کردند و داده‌های خود را تایید کردند. زیرا در سر های کوچک شده جعلی، موی انسان‌ها فقط به سر چسبانده شده بودند.

همچنین محققان با استفاده از فناوری‌های پزشکی قانونی توانستند بریدگی‌ها و بخیه‌ها را روی سر کوچک شده انسان به صورت دیجیتالی ترسیم کنند.

در این تصویر میکرو سی تی اسکن، برشی را در پشت جمجمه مشاهده می‌کنید که برای برداشتن مو باز شده‌است.

سر کوچک شده انسان

این سر کوچک شده انسان ممکن است،‌ چندیدن قرن قدمت داشته باشد؛ با این حال محققان هنوز موفق به تایید این موضوع نشده‌اند. زیرا شایعاتی نیز وجود دارند مبنی این که گاهی جسدهای ناشناس از بیمارستان‌های آمریکای جنوبی دزدیده می‌شدند تا از آن‌ها برای ساخت تسانتساهای جعلی با ظاهر معتبرتر استفاده شود.

اما حقیقت دیر یا زود آشکار خواهد شد؛ زیرا محققان قصد دارند از فناوری سی تی اسکن دقیق برای بررسی بخیه‌های چشم و لب‌ سرهای کوچک شده استفاده کنند. هدف این بررسی، شناسایی مواد به کار رفته در بخیه‌ها خواهد بود. پونتا گفت:

اگر از مواد انگور برای مهر و موم کردن چشم و لب آن‌ها استفاده شده باشد احتملاً، تسانتساها باستانی‌‌تر تشخیص داده خواهند شد.

در تصویر زیر سر کوچک شده یک مرد جیبارو را می‌بیند که توسط مردم شوار کوچک شده‌است. این سر در موزه قاره آمریکا در مادرید به نمایش گذاشته شده‌است.

سر کوچک شده انسان جیبارو

سر کوچک شده واقعی انسان، قرن‌ها پیش توسط مردم شوار و از سر بریده دشمن آن‌ها ساخته می‌شد. با در نظر گرفتن این موضوع این سر احتمالا متعلق به فردی از قوم آچوار،‌ یعنی رقیب شوارها بوده است.

اکثر مورخان معتقدند که کوچک کردن سر و دوختن چشم و دهان آن‌ها به علت جلوگیری از فرار روح فرد مرده بوده است. شوارها از این طریق روح دشمن را به دام می‌انداختند تا روح او به دنیای ارواح و سپس برای انتقام به زمین برنگردد.

برنامه این است که اگر واقعی بودن این سر تایید شد، آن را به نمایندگان مردم شوار و آچوار تحویل دهند. جامعه علمی جهانی ابتکارات جدیدی را با هدف بازگرداندن آثار باستانی به جوامع بومی که صاحب آن‌ها هستند،‌ آغاز کرده است. این کار برای جبران سوء استفاده‌های استعماری گذشته در نظر گرفته شده‌است. پونتا گفت:

سر های کوچک شده انسان، نماینده بسیار خوبی از تاریخ بومیان آمریکای جنوبی هستند. اما میراث تجاری تسانتساها در واقع شبکه استعماری جهان را برجسته می‌کند. همکاری با محققان محلی اکوادو و ارتباط با مردم شوار و آچوار به ما کمک می‌کند تا در راه استعمار زدایی تلاش کنیم.

پونتا می‌گوید که همواره محترمانه در مورد این موضوعات تحقیق می‌کند و برای همکاری با مردم شوار و آچوار مشتاق است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*