سیستم 4Matic مرسدس بنز

بررسی نحوه عملکرد سیستم 4Matic مرسدس بنز

سیستم 4Matic مرسدس بنز به عنوان نوع پیشرفته‌ای از سامانه چهار چرخ محرک محسوب می‌شود. در ادامه با نحوه عملکرد و مزایای این سیستم آشنا خواهیم شد.

خودروهای دیفرانسیل جلو و دیفرانسیل عقب تا مدت‌ها طرفداران خاص خود را داشتند، اما سرانجام خودروسازان بزرگی چون مرسدس بنز با طراحی سیستم چهار چرخ محرک توانستند نگاه طرفداران خودروهای دیفرانسیل جلو و عقب را به خود جلب کنند و با ارائه مزایایی ویژه آمار فروش محصولات خود را به میزان چشمگیری افزایش دهند.

چسبندگی بالا به عنوان یکی از مزایای اصلی سیستم‌های چهار چرخ محرک محسوب می‌شود و این سیستم در مسیرهای ناهموار عملکرد بسیار مناسبی را ارائه می‌دهد. در همین راستا سیستم 4Matic مرسدس بنز یکی از بهترین سیستم‌های چهار چرخ محرک در جهان به شمار می‌رود و به همین دلیل قصد داریم شما را با این سیستم محبوب آشنا کنیم.

معرفی سیستم 4Matic مرسدس بنز

تاریخچه

سیستم 4Matic مرسدس بنز

مرسدس بنز جزو آن دسته از خودروسازانی شناخته می‌شود که همواره با ارائه نوآوری‌های کاربردی متعددی چون سیستم 4Matic توانسته باعث پیشرفت چشمگیر صنعت خودرو شود. سیستم 4Matic مرسدس بنز برای اولین بار در سال 1985 میلادی در مرسدس بنز W124 نصب شد.

این سیستم چهار چرخ محرک دائمی باعث شد میزان فروش این خودرو به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کند. در واقع مرسدس بنز به واسطه فروش بالای W124 تصمیم گرفت در سایر محصولات خود نیز از سیستم 4Matic استفاده کند. این خودروساز آلمانی تاکنون نسل‌های جدیدی از این سیستم را نیز به بازار عرضه کرده است.

آشنایی با عملکرد سیستم چهار چرخ محرک

سیستم 4Matic مرسدس بنز

گیربکس‌ها در خودروهای عادی قدرت و گشتاور تولیدی از پیشرانه را به یک محور منتقل می‌کنند، اما در طول رانندگی به خصوص در مسیرهای ناهموار ممکن است یک چرخ از زمین فاصله بگیرد و مانع ادامه حرکت خودرو با حداکثر قدرت شود؛ موضوعی که کارشناسان برای آن نام لغزش را در نظر گرفتند.

در همین راستا طراحان سیستم چهار چرخ محرک را توسعه دادند که به واسطه آن قدرت و گشتاور به شکل همزمان به تمام چرخ‌ها منتقل می‌شود تا اگر یکی از چرخ‌ها با سطح زمین فاصله گرفت، خودرو بدون مشکل حرکت کند. امروزه سیستم‌های چهار چرخ محرک مدرن به شکل دائمی با سیستم کنترل پایداری و سیستم کنترل کشش نیز در ارتباط هستند.

سیستم 4Matic مرسدس بنز چگونه عمل می‌کند؟

سیستم 4Matic مرسدس بنز

مرسدس بنز برای تمام محصولات خود اعم از شاسی بلندها، سدان‌ها و هاچ‌بک‌ها سیستمی ویژه را برای ارائه سامانه چهار چرخ محرک دائمی با نام 4Matic طراحی کرد که مورد استقبال مشتریان نیز قرار گرفته است. این سیستم در محصولات مختلف مرسدس بنز طبق چند اصل مهم فعالیت می‌کند که در ادامه با این اصول آشنا خواهیم شد:

1. گشتاور طبق تقاضا ارسال می‌شود

خودروسازان معمولا خودروهای کوچک خود را نظیر مرسدس بنز کلاس A و کلاس B را با سیستم دیفرانسیل جلو روانه بازار می‌کنند. در همین راستا سیستم 4Matic مرسدس بنز به گونه‌ای طراحی شده تا گشتاور را طبق تقاضا به چرخ‌ها منتقل کند؛ یعنی این سیستم در صورت نیاز گشتاور بیش از حد چرخ‌های جلو را به چرخ‌های عقب منتقل خواهد کرد. این اصل باعث ارتقای عملکرد خودرو در زمان مانورهای ناگهانی می‌شود.

2. گشتاور با نرخ ثابت توزیع می‌شود

سیستم 4Matic مرسدس بنز

سیستم 4Matic مرسدس بنز در کلاس‌های بالاتر شامل کلاس C، کلاس E، کلاس S، کلاس V و در GLC میزان گشتاور را طبق یک نرخ ثابت به چرخ‌های جلو و عقب منتقل می‌کند. در واقع در تمام محصولاتی که در این کلاس‌ها تولید می‌شوند، سیستم 4Matic حدود 45 درصد گشتاور را به محور جلو و حدود 55 درصد را به عقب منتقل خواهد کرد.

3. نیرو به شکل برابر و نابرابر به چرخ‌ها منتقل می‌شود

سیستم 4Matic مرسدس بنز در شاسی بلندهای نیمه لوکس و لوکس این شرکت از ساختار متفاوتی بهره می‌برد. در واقع این سیستم در خودروهای مرسدس بنز GLE و GLS به گونه‌ای طراحی شده تا گشتاور و قدرت را به شکل 50-50 میان دیفرانسیل جلو و عقب توزیع کند.

mercedes benz 4matic system

البته پیشرانه‌های هیبریدی نسبت به پیشرانه‌های بنزینی پیچیده‌تر بوده و به همین دلیل مهندسان این خودروساز آلمانی برای نسخه پلاگین هیبریدی مرسدس بنز GLE ساختار متفاوت‌تری را در نظر گرفتند. در حقیقت سیستم 4Matic مرسدس بنز در این خودروها طبق تقاضای راننده عمل کرده و قادر است تمام قدرت و گشتاور را به یک محور ارسال کند یا در صورت نیاز آنها را به شکل برابر به هر دو محور بفرستد.

4. افزایش توانایی‌ها برای مسیرهای آفرود 

mercedes benz 4matic system

مرسدس بنز G‌ کلاس به عنوان یکی از خودروهای آفرودی این خودروساز آلمانی محسوب می‌شود که البته توانایی‌های آفرودی خود را باید مدیون سیستم 4Matic مرسدس بنز باشد. در واقع طراحان این سیستم را برای افزایش توانایی‌های آفرود به چند مدل توزیع قدرت مجهز کردند. این سیستم در حال استاندارد حدود 60 درصد قدرت را به دیفرانسیل جلو و 40 درصد مابقی را به دیفرانسیل عقب منتقل خواهد کرد.

مرسدس بنز G‌ کلاس از قفل دیفرانسیل 3 حالته و حالت رانندگی با برد محدود نیز بهره می‌برد؛ قفل دیفرانسیل 3 حالته در این خودروی امکان درگیر شدن جداگانه در محور جلو، محور عقب و بین دو محور را به همراه دارد که می‌تواند سرعت چرخ محورها را در زمان قفل شدن محور کنترل کرده و باعث تعادل میان آنها شود. حالت رانندگی با برد محدود هم باعث محدود شدن سرعت خودرو به 70 کیلومتر بر ساعت می‌شود که برای عبور از مسیرهای آفرودی مناسب خواهد بود.

5. نسخه ویژه AMG حداکثر لذت رانندگی را ارائه می‌کند

AMG که به عنوان زیرمجموعه شرکت مرسدس بنز محسوب می‌شود محصولات این خودروساز را تیونینگ کرده و در قالب نسخه‌های ویژه به بازار عرضه می‌کند. در همین راستا AMG یک نسخه ویژه از سیستم 4Matic را توسعه داده و برای آن نام سیستم 4Matic‌ پلاس را در نظر گرفته است.

در حال حاضر بسیاری از خودروهای تیون شده این برند از جمله AMG 45 و AMG GT 2 از این سیستم بهره می‌برند؛ سیستمی که دارای عملکردی پویا بوده و به شکل دائمی وضعیت هر چهار چرخ را بررسی می‌کند.

سیستم 4Matic‌ پلاس قادر است قدرت را به شکل لحظه‌ای میان محور جلو و عقب توزیع کند. این سبک طراحی باعث شده تا کشش بهینه علاوه بر جاده‌های ناهموار در پیچ‌های شدید یا در مسیرهای مسابقه نیز در سطح بالایی باشد. از این رو در زمان گردش خودرو، سرعت گردش چرخ‌های داخلی کمتر شده و چرخ‌های خارجی با سرعت بیشتری خواهند چرخید.

جمع‌بندی در مورد سیستم 4Matic مرسدس بنز

mercedes benz 4matic system

مرسدس بنز سیستم 4Matic را برای تمام محصولات خود توسعه داده و به همین دلیل مالکان انواع کلاس خودرویی اعم از شاسی بلندها، سدان‌ها و هاچ بک‌های این خودروساز هنگام رانندگی به این سیستم پیشرفته دسترسی خواهند داشت. گفتنی است این سیستم معمولا در تیپ‌های پایه عرضه نمی‌شود و مرسدس بنز آن را در قالب آپشن در تیپ‌های گران‌قیمت ارائه می‌کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*