کشف دژ هخامنشی

کشف دژ هخامنشی در نیغده در منطقه تاریخی کاپادوکیه ترکیه

کشف دژ هخامنشی در نیغده در منطقه تاریخی کاپادوکیه ترکیه، خبرساز شد. این دیوارهای گچی که در کاوش‌های باستانی کشف شده‌اند، بسیار به تخت جمشید در شیراز شباهت دارند.

یک تیم کاوش و باستان‌شناسی بین‌المللی به تازگی موفق شدند یک دژ هخامنشی را در منطقه تاریخی کاپادوکیه ترکیه کشف کنند. این دیوارهای گچی ایرانی به دوران امپراتوری هخامنشیان تعلق دارد و در نزدیکی روستای پرسوک استان نیغده ترکیه کشف شده‌اند. شباهت زیاد این دژ و دیوارهای گچی آن به تخت جمشید بسیار جالب توجه به نظر می‌رسد.

خبرگزاری آناتولی در روز سه شنبه 11 مردادماه اعلام کرد یک تیم حفاری که از سال 1963 میلادی با مجوز سازمان باستان‌شناسی فرانسه در ترکیه مشغول به فعالیت است، موفق شده در جدیدترین کاوش‌های خود این دیوارهای گچی باستانی که از امپراتوری پارس باقی مانده‌اند را در تپه‌های استان شرقی نیغده ترکیه کشف کنند.

کشف دژ هخامنشی

این گروه حفاری و باستان‌شناسی در کاوش‌های قبلی خود نیز خطوط هیروگلیفی را پیدا کرده بودند که به دوره هیتی‌ها در قرن 8 پیش از میلاد تعلق داشتند. این خطوط هیروگلیفی روی برج دیده‌بانی یک قلعه حکاکی شده بودند. سرپرست تیم حفاری مذکور پس از کشف دژ هخامنشی گفت این سازه‌ها بسیار مهم هستند و تعداد کمی از این سازه‌های سنگی گچی ایرانی که به دوران هخامنشیان در قرن 4 تا 6 قبل از میلاد متعلق بودند، اکنون باقی مانده است.

جزئیات دژ هخامنشی کشف شده در ترکیه

کلر برات در ادامه افزود یک گروه 15 نفره از آمریکا، ایتالیا و فرانسه در حفاری‌های امسال در ترکیه مشغول به کار بودند و توانستند دیوارهای خشتی عصر آهن مربوط به قرون 7 و 8 پیش از میلاد را پیدا کنند. به گفته او، کار حفاظت و مرمت این دیوارها در سال آینده به انجام می‌رسد. سرپرست این تیم حفاری خاطرنشان کرد آثار باستانی به جا مانده از دوره هخامنشیان توسط یک حاکم محلی به اشغال درآمده بود. این آثار در منطقه کاپادوکیه‌ی ترکیه قرار دارند که منطقه‌ای بسیار حائز اهمیت و استراتژیک محسوب می‌شود.

این تیم حفاری در حین اکتشاف خود فهمیدند دیوارهای گچی یافته شده به دست رومی‌ها محاصره شده و به آتش کشیده شده بودند، اما بعدها رومی‌ها آنها را تعمیر کردند. بنابراین می‌توان به این نتیجه رسید که رومی‌ها جنوب کاپادوکیه را در جریان یک جنگ تمام عیار به اشغال خود درآورده بودند. دیوارهای سنگی که در کاوش امسال کشف شده نیز تخریب شده بودند که نشان‌دهنده حمله شدید رومی‌ها بوده است.

کلر برات در پایان تاکید کرد دیوارهای باستانی ایرانی که در این کاوش‌ها کشف شده‌اند، درست مانند دیوارهای تخت جمشید، قبرس و فلسطین هستند.

کاپادوکیه، یکی از جذاب‌ترین مناطق گردشگری ترکیه برای گردشگران و دوست‌داران تاریخ محسوب می‌شود. این منطقه در مرکز آناتولی یا ترکیه‌ی امروزی قرار گرفته است و 36 شهر زیرزمینی تاریخی در آن وجود دارد. کاپادوکیه در سال 1985 در فهرست میرث فرهنگی جهان در یونسکو به ثبت رسید.

مورخان و باستان‌شناسان معتقدند این سرزمین، مهد آمیزش فرهنگ‌ها و آیین‌های مختلف است. اکنون این شهر به سرزمین بالن‌ها شهرت پیدا کرده و سالانه گردشگران و باستان‌شناسان زیادی به آنجا می‌روند. تاکنون آثار تاریخی زیادی در کاپادوکیه کشف شده و کاوش‌های باستانی در این منطقه همچنان ادامه دارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

5 دیدگاه

  1. تورک های بوزقورد زاده ناراحتن :))))))))
    طرف میگه مال تمدن های دیگست
    تو بلدی اما تاریخدانان نه :)))))

  2. من موافق حرف عردوقان هستم باید به مرزهای تاریخمون برگردیم…

  3. با تخت جمشید خاخا منشان ایران ومنطقه را به گند کشیدید حالا نوبت به سایر مناطق رسیده ۱۰۰ ساله نتوانستیدید فقط توزیع روغن نباتی را در کشور عادلانه توزیع کنید مملکت فروختید تا پایه های راسیزم بارسی پا بر جا باشد

  4. احتمالا همه این اماکن متعلق به تاریخ دیگری است که در ایران با عنوان جعلی هخامنشی معرفی شده

  5. سلام
    یه نکته خیلی مهم که کل رسانه ها اشتباه میگن اینه که تخت جمشید واقع در شیراز ه
    یبار برا همیشه بدونید که تخت جمشید در شهرستان مرودشت قرار داره
    درسته مرکز فارس شیراز هست،ولی دیگه هر چیزی که تو استان فارس هست،قطعن نباید تو شهرستان شیراز باشه
    با سپاس