فرزند آوری

علاقه انسان‌ها به داشتن فرزند، به پایین‌ترین حد خود رسیده است

نتیجه مطالعه جدید محققان بر روی ساکنین ایالتی در آمریکا نشان می‌دهد که علاقه انسان‌ها به داشتن فرزند در میان زوج‌ها رو به کاهش است.

مطالعه جدید دو محقق نشان می‌دهد که از هر پنج بزرگسال ساکن ایالت میشیگان آمریکا، یک نفر نسبت به داشتن فرزند بی علاقه است و به این زودی ها نیز تصمیمی برای تشکیل خانواده ندارد. صرف نظر از توانایی باروری، بزرگسالان بی‌میل به فرزند، تصمیم گرفته‌اند تا از فرزندآوری خودداری کنند.

رازچاری نیل، جامعه‌شناس دانشگاه ایالتی میشیگان در توییتی درباره این مطالعه نوشت:

طبق محاسبه ما، 21.64% بزرگسالان ساکن میشیگان، علاقه ای به داشتن فرزند ندارند.

او و جنیفر واتلینگ نیل، روانشناس پژوهش‌گر، از نویسندگان ارشد این مقاله هستند. آنها با تحقیق اخیر خود، توانستند تعیین کنند که چه تعداد از بزرگسالان آمریکایی زندگی بدون فرزند را انتخاب می‌کنند و اینکه آیا در طولانی مدت به آن پایبند هستند یا خیر. نویسندگان در مقاله خود از نتایج بینش‌های انتقادی در مورد بزرگسالان بدون فرزند که برخلاف نادیده گرفته شدن، جمعیت قبل توجهی را تشکیل داده‌اند، پرده برداشته‌اند.

دست‌کم گرفتن بزرگسالانی که به داشتن فرزند علاقه ای ندارند، به دلیل مطالعات قبلی بوده که فقط بر روی زنان متمرکز شده یا بر اساس داده‌هایی بوده که نماینده مقایس گسترده‌تر جمعیت نیستند. برای مثال، برآوردهای قبلی در زمینه باروری، شیوع بی‌میلی نسبت به فرزندآوری را تنها بین 2 تا 9 درصد نشان می‌دهند. در زنان بدون فرزند زیر 40 سال، محققان دریافتند که تصمیم به عدم فرزندآوری بسیار رایج است، به طوری که طبق مطالعات، 30 درصد از زنان در سنین باروری، در این دسته قرار می‌گیرند.

بچه

واتلینگ نیل گفت:

زنانی که در بازه نوجوانی تا 20 سالگی تصمیم گرفته‌اند که بی فرزند باشند، اکنون به طور متوسط 40 سال سن دارند و هنوز بچه‌دار نشده‌اند.

نیل نیز در توییتی نوشت:

زنان معمولا با گذشت زمان، نظر خود را تغییر نخواهند داد. به طور متوسط، زنان بدون فرزند ثبت شده در این مطالعه برای نزدیک به دو دهه، به تصمیم خود پایبند بوده‌اند.

وی در ادامه افزود که اگر این ارقام برای مردان و زنان در دیگر بخش‌های کشور نیز قابل تعمیم باشد، بدین معنا است که بین 50 تا 60 میلیون آمریکایی، علاقه ای به داشتن فرزندآوری ندارند. این مطالعه هم‌چنین نشان می‌دهد افرادی که می‌خواهند کودکی را به سرپرستی قبول کنند، میل به بی‌فرزندی ندارند و این گروه‌ از دسته بزرگسالانی که بی تمایل به بچه دار شدن هستند، تفکیک شده است.

در این تحقیق از داده‌های آماری جمع‌آوری شده در سپتامبر 2021 از 1500 بزرگسال ساکن میشیگان استفاده شده و به گونه‌ای طبق‌بندی شده که نماینده‌ای از کل بخش‌های ایالات متحده باشد. این نظرسنجی مجموعه‌ای از عوامل جمعیت‌شناسی مانند سن، جنسیت، نژاد و قومیت، تحصیلات، آرای ریاست جمهوری، علاقه به اخبار، ایدئولوژی سیاسی و حتی اعتقادات مذهبی را به تصویر می‌کشد.

بر اساس داده‌های سرشماری، ایالت میشیگان در واقع از نظر ترکیب جمعیتی، با کلیت ایالات متحده شباهت دارد، بنابراین این یافته‌ها احتمالا به روند سراسری کل کشور قابل تعمیم است. این روند، میل به فرزندآوری آمریکایی‌ها که اکنون در برخی از ایالت‌ها با محدودیت دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی باروری مواجه هستند را مشخص می‌کند.

واتلینگ نیل اضافه کرد:

به دنبال قانون ممنوعیت سقط جنین توسط دادگاه عالی ایالات متحده، تعداد زیادی از مردم آمریکا اکنون در شرایطی قرار دارند که مجبور هستند علی‌رغم میل خود، بچه‌دار شوند.

نویسندگان این مقاله هم‌چنین معتقدند ترس پزشکان از پذیرش درخواست انجام روش‌های جراحی بر روی افرادی که قصد کنترل باروری خود را دارند، به دلیل امکان پشیمانی و تجدیدنظر، اشتباه و مداخله‌جویانه است.

زوج

در این نظرسنجی هم‌چنین از بزرگسالان بدون فرزند و والدین پرسیده شد که آنها در مورد یکدیگر چه احساسی دارند که برخی نتایج، از اختلافات و تنش‌هایی در میان گروه‌ها حکایت داشت. در این نظرسنجی از افراد خواسته شد که عددی را از 0 تا 100 انتخاب کنند که صفر به معنای «بسیار سرد یا نامطلوب» و 100 «بسیار گرم و مطلوب» تعیین شده بود.

هر دو گروه بزرگسالان بدون فرزند و والدین، احساسات مشابهی از گرمی را در مقایسه با یکدیگر نشان دادند و والدین نیز گرمای مشابهی را نسبت به بزرگسالان بدون فرزند احساس کردند. با این حال، والدین درجه بالاتری از همبستگی و نزدیکی را در میان همنوع خود نشان دادند.

محققان بر این باورند که نیازهای گروه بی‌میل به فرزند که به طور بالقوه‌ای در حال رشد هستند، توسط سیاست‌گذاران ایالات متحده نادیده شمرده می‌شوند و اغلب سیاست‌های اجرایی برای حمایت از والدین و کودکان طراحی شده‌اند.

نویسندگان در مقاله خود عنوان کردند:

بسیاری از افراد بی علاقه به داشتن فرزند، ممکن است تحت تاثیر پیامدهای منفی اجتماعی از جمله عدم رعایت تعادل میان کار و وقت آزاد توسط کارفرما، عدم برخورداری از مزایای پزشکی و بهداشتی و قضاوت‌های منفی جامعه قرار بگیرند.

محققان امیدوارند که با آشکار کردن رواج سبک زندگی بدون کودک، به بازنمایی بهتر و کاهش قضاوت بزرگسالان جوانی که علاقه ای به داشتند فرزند ندارند و تعداد آنها نیز رو به افزایش است، کمک کنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*