دوره افت تبلت ها

هیچکس دیگر تبلت نمی‌خرد؛ دوران مرگ تبلت‌ها آغاز شده است؟

بازار تبلت ها افتی عظیم را تجربه کرده است و حتی شرکت‌هایی مثل اپل و سامسونگ هم در امان نبوده‌اند؛ آیا پایان دوره تبلت ها سر رسیده است؟

شاید کم و بیش از مدت‌ها قبل معلوم بود که تبلت ها کم‌کم از دور خارج خواهند شد. گزارش جدید Canalys حکایت از این دارد که بازار جهانی رایانه‌های شخصی شامل تبلت ها با عرضه مجموعاً 105 میلیون دستگاه، افتی 14 درصدی نسبت به سال گذشته را تجربه کرده است. به عبارتی دیگر باید گفت که پس از پاندمی کرونا که این بخش از بازار جانی تازه گرفته بود، حالا اکثر کاربران گجت‌های دیگری را که نمایشگر بزرگ دارند به تبلت ترجیح می‌دهند.

وضعیت بازار تبلت ها در سه‌ماهه دوم 2022

نمودار عرضه تبلت ها از سال 2020 تا 2022

در واقع عرضه تبلت ها چهار سه‌ماهه پشت سر هم است که با افت مواجه شده و در سه‌ماهه دوم سال 2022 نیز افتی 11 درصدی را نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته به خود دیده است. طی سه‌ماهه دوم امسال در مجموع 34.8 میلیون دستگاه عرضه شده است. علاوه بر تبلت ها، کروم بوک‌ها هم چهار ماه متوالی افت داشته‌اند و عرضه آن‌ها با کاهش 57 درصدی به 5.1 میلیون دستگاه رسیده است.

جدول عرضه تبلت در سه ماهه دوم 2022

همان‌طور که می‌توان حدس زد، این نزول قابل توجه به کاهش تقاضا در بخش‌های مصرف عادی و آموزشی برمی‌گردد. در ادامه به نکاتی کلیدی در خصوص روند چند وقت اخیر بازار تبلت ها اشاره می‌کنیم:

  • در کمال ناباوری بازیگر اصلی بازار هم افت داشته است. اپل 12.1 میلیون دستگاه به عرضه رسانده که کاهشی 15 درصدی در مقایسه با سال گذشته به شمار می‌رود.
  • سامسونگ هم شاهد افتی 13 درصدی در عرضه تبلت نسبت به سال قبل بوده و در کل 7 میلیون دستگاه عرضه کرده است. با وجود این، همچنان برند دوم این بخش از بازار به حساب می‌آید.
  • لنوو یکی از برندهایی بوده که بیشتر از همه ضرر کرده است. عرضه این شرکت با کاهش 25 درصدی به 3.5 میلیون دستگاه رسید و در حال حاضر جایگاه سوم را در اختیار دارد.
  • آمازون بر خلاف همه برندهای مذکور با عرضه 3.3 میلیون دستگاه به رشدی 6 درصدی دست پیدا کرد. این شرکت در جایگاه چهارم بازار قرار می‌گیرد.
  • هواوی با عرضه 1.7 میلیون دستگاه در مجموع، کاهشی 26 درصدی در عرضه تبلت نسبت به سال گذشته داشته است. این شرکت چینی هنوز در جایگاه پنجم جا دارد.

بازار کروم بوک و به طور کلی رایانه‌های شخصی

جدول عرضه کروم بوک در سه ماهه دوم 2022

ایسر طی سه‌ماهه دوم سال 2022 با در اختیار گرفتن بیش از یک چهارم بازار کروم بوک‌ها، به شرکت اول این بازار تبدیل شده است. هرچند عرضه آن 28 درصد نسبت به سال قبل کاهش پیدا کرده اما در مقایسه با سایر رقیب‌ها کمتر بوده است. به عنوان مثال، افت لنوو که در جایگاه دوم قرار دارد به 56 درصد می‌رسد. با این حال، اچ پی حتی وضعیت نگران‌کننده‌تری دارد. این شرکت به خاطر اتکای بیش از حد خود به بخش آموزشی در آمریکا، بیشترین افت را بین شرکت‌های اول بازار تجربه کرده و عرضه آن 79 درصد کاهش داشته است. دل و ایسوس هم به ترتیب در جایگاه‌های چهارم و پنجم به سر می‌برند.

لنوو در حال حاضر رهبر اصلی بازار جهانی رایانه‌های به شمار می‌رود که کامپیوترهای دسکتاپ، نوت بوک‌ها و تبلت ها را در بر می‌گیرد. این شرکت چینی روی هم رفته 20.9 میلیون دستگاه رایانه شخصی را در سراسر جهان به عرضه رسانده و 20 درصد سهم بازار دارد. در عین حال، اپل با عرضه 16.6 میلیون دستگاه نظاره‌گر افت 19 درصدی در عرضه بوده و شرکت دوم بازار محسوب می‌شود. اچ پی هم با کاهش 27 درصدی به دنبال عرضه 13.6 میلیون دستگاه، توانسته در جایگاه سوم قرار بگیرد.

جدول عرضه رایانه های شخصی در سه ماهه دوم 2022

در این بین، شرکت دل در سه‌ماهه دوم کمترین افت را داشت. این شرکت آمریکایی مجموعاً 13.3 میلیون دستگاه عرضه کرد و یک درصد سهم بیشتر از بازار نصیب آن شد. درحالی که دل جایگاه چهارم را به دست آورده، غول فناوری کره‌ای سامسونگ با عرضه 7.7 میلیون دستگاه به جایگاه پنجم بسنده کرده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*