حالت قفل آیفون - Lockdown Mode

آیفون های اپل با «حالت قفل» مثل کوه مقاوم می‌شوند

اپل یک حالت قفل جدید به نام Lockdown Mode را به آیفون های خودش اضافه کرده که می‌تواند امنیت اشخاص مهم را در گوشی‌های دو برابری تأمین کند.

اپل برای حفظ حریم خصوصی و امنیت دستگاه‌هایش در بالاترین سطح شهرت پیدا کرده است. بنابراین وقتی در خبرها می‌خوانیم که آیفون‌های اپل اوایل امسال هدف یک بدافزار قدرتمند شده‌اند که اطلاعات کاربران را به می‌دزدد، ما می‌دانیم که فقط زمان لازم است تا اپل وارد صحنه شود. و اپل هم همیشه به موقع وارد عمل می‌شود.

اپل نه تنها حملات جاسوس افزاری Pegasus که توسط یک گروه اسرائیلی به نام NSO Group انجام شده را خنثی کرده است، بلکه قابلیت جدیدی را برای افزایش امنیت آیفون‌ها ارائه کرده است. اپل نام این حالت امنیتی را “Lockdown Mode” گذاشته که یک گزینه اختیاری است؛ زیرا جاسوس افزارهایی مثل Pegasus فقط برخی از کاربران خاص را هدف قرار می‌دهند. این شامل مخالفان دولت‌ها، وکلا، روزنامه‌نگاران، فعالان حقوق بشر و سیاست‌مداران می‌شود.

گروه هکری NSO Group

حالت قفل آیفون که به زودی همراه آپدیت iOS 16 رونمایی می‌شود، خودش میزبان امکانات جدید زیادی است که یکی از آن‌ها قابلیت لغو ارسال و ویرایش پیام‌های iMessage است. در ادامه به طور مفصل حالت امنیتی Lockdown Mode آیفون های اپل، چگونگی کار کردن آن و نحوه فعال کردنش خواهیم پرداخت.

حالت امنیتی Lockdown Mode آیفون چیست و چگونه کار می‌کند؟

به زبان ساده، حالت قفل آیفون با غیرفعال کردن پاسخ‌های خودکار که آسیب‌پذیری در برابر حملات (به ویژه حملات پیچیده و سطح بالایی مثل جاسوس افزار Pegasus) را فراهم می‌کند، از دستگاه شما محافظت خواهد کرد. این حالت باعث تقویت سیستم دفاعی گوشی شده ولی به ناچار برخی از قابلیت‌های دستگاه را محدود می‌کند.

اگر این حالت را روی آیفون خود فعال کنید، امکانات زیر در دسترس شما قرار نخواهد گرفت:

  • وب‌گردی: Lockdown Mode دسترسی به مرورگرهای وب را مسدود می‌کند، به غیر از زمانی که کاربر یک سایت مورد اعتماد را از فهرست مسدودی درآورد.
  • پیوست‌های پیام:‌ فقط فرمت‌های عکس مورد اعتماد از طریق iMessage به نمایش درخواهند آمد و کاربر نمی‌تواند پیش‌نمایش لینک‌های ارسالی را مشاهده کند.
  • آلبوم‌های اشتراک گذاشته: آلبوم‌های اشتراک گذاشته از اپلیکیشن Photos حذف می‌شوند و دعوتنامه برای هرگونه آلبوم‌های اشتراک گذاشته شده جدید هم مسدود می‌شود.
  • اتصال لوازم جانبی: اگر دستگاه شما قفل شود، اتصال سیمی به کامپیوتر یا هر لوازم جانبی دیگری به آن هم به صورت خودکار مسدود می‌شود.
  • فیس تایم: محدودیت‌هایی روی دعوتنامه‌ها یا درخواست‌های دریافتی از جمله فیس تایم اعمال می‌شود. مگر شما خودتان قبلاً شروع کننده یک گفتگو بوده باشید.
  • پروفایل‌های جدید: آیفون شما دیگر نمی‌تواند مدیریت دستگاه همراه (MDM) را فعال کند. علاوه بر این، پروفایل‌های پیکربندی که سازمان ها برای بروزرسانی تنظیمات و پروتکل‌های امنیتی روی دستگاه‌های خود ارسال می‌کنند هم مسدود خواهد شد.

گرچه اپل توضیح نداده که چرا این امکانات با حالت قفل در آیفون ها غیرفعال می‌شود، اما پیدا کردن علت آن کار سختی نیست. این بخش‌ها، عمده‌ترین قسمت‌هایی هستند که هکرها می‌توانند از آنجا به قلب دستگاه کاربر نفوذ کنند. در واقع جاسوس افزار پگاسوس هم از برخی از همین روزنه‌ها استفاده کرده است. این جاسوس افزار از طریق استک VoIP واتساپ که برای مکالمه صوتی و تصویری استفاده می‌شود، حمله کرده است.

نحوه فعالسازی Lockdown Mode

حالت قفل آیفون - Lockdown Mode

اگر از کاربران عادی هستید، نیازی به فعالسازی این حالت نیست. اما اگر تصور می‌کنید که به خاطر شغل خود در معرض حملات هکرها هستید، توصیه می‌کنیم که حتماً قابلیت قفل آیفون را فعال کنید. البته که آیفون شما برای استفاده از این حالت باید به iOS 16 آپدیت ‌شده باشد.

  1. وارد صفحه تنظیمات آیفون شوید.
  2. به دنبال گزینه Privacy & Security بگردید و ٱن را انتخاب کنید.
  3. وقتی یک صفحه پاپ آپ روی نمایشگر نمایان شد، به پایین صفحه آمده و روی گزینه Turn On Lockdown Mode بزنید.
  4. در صفحه بعدی اطلاعاتی در مورد این حالت به نمایش درمی‌آید. به پایین صفحه آمده و حالت قفل را فعال کنید.
  5. مرحله بعدی پیغامی روی صفحه به نمایش درخواهد آمد که از شما می‌پرسد آیا مطمئنید که می‌خواهید این حالت را فعال کنید، سپس روی گزینه Turn On & Restart ضربه بزنید.

دستگاه شما ریستارت خواهد شد و حالت قفل آیفون فعال می‌شود و تمام محدودیت‌هایی که در بالا توضیح دادیم غیرفعال خواهد شد. برای خروج دستگاه از این حالت هم همین مراحل را انجام دهید و فقط گزینه را به حالت خاموش دربیاورید. البته شما باید بعد از خاموش کردن حالت قفل، برخی قابلیت‌ها مثل Shared Photo Albums را به صورت دستی فعال کنید.

حالت قفل آیفون های اپل هنوز ناپخته است

اپل تازه این حالت را فعال کرده و برای عملکرد بهتر، نیاز به کار بیشتری دارد. اپل می‌گوید این حالت در مرور زمان با اضافه کردن امکانات امنیتی بیشتر، بهتر خواهد شد. این حالت بیش از هر چیز دیگری وظیفه دارد لکه دار شدن شهرت اپل در نتیجه حملات پگاسوس را برطرف کند. اپل همیشه به تأمین امنیت کاربرانش افتخار می‌کند، بنابراین اگر جزو اشخاص مهم دولتی یا هر شخص مهم دیگری هستید توصیه می‌کنیم حتماً این حالت را فعال کنید. در غیر این صورت، حالت قفل خیلی برایتان کارایی نخواهد داشت.

حالت قفل آیفون

اگرچه این حالت مناسب افراد خاص است، اما اپل با تأمین امنیت این دسته از کاربرانش می‌تواند شهرت همیشگی خود در محافظت همه جانبه از کاربرانش را مجددا سر زبان‌ها بیاندازد. این کمپانی برنامه امنیتی جدیدی به نام Apple Search Bounty را هم راه‌اندازی کرده که به محققان مبلغی را بابت کشف حفره‌های امنیتی احتمالی Lockdown Mode می‌پردازد تا به بهبود امنیت آن کمک کند. پاداش‌هایی که اپل برای کشف حفره در این حالت پرداخت می‌کند، می‌تواند تا ۲ میلیون دلار بالا برود که این بالاترین پاداش ارائه شده در کل صنعت است.

برای شروع، اپل ۱۰ میلیون دلار به سازمان‌هایی که حملات هدفمند سایبری را بررسی می‌کنند پاداش خواهد داد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*