ماهواره ایرانی خیام

ماهواره ایرانی خیام با موفقیت در مدار زمین قرار گرفت + ویدیو

سرانجام انتظارها به پایان رسید و ماهواره ایرانی خیام، ساعاتی پیش به فضا پرتاب شد. در ادامه می‌تولنید لحظه هیجان‌انگیز و جذاب پرتاب شدن این ماهواره را تماشا کنید.

ماهواره خیام صبح امروز به تاریخ 18 مرداد 1401 در ساعت ۱۰ و ۲۰ دقیقه از مقر فضایی بایکونور در کشور قزاقستان به فضا پرتاب شد. این ماهواره توسط یک موشک سایوز روسی به مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین پرتاب شد. عمر عملیاتی این ماهواره ۵ سال اعلام شده است.

ماهواره خیام یک ماهواره سنجش از راه دور است که تمام فرامین مربوط به کنترل و بهره‌برداری از این ماهواره از روز اول و درست بلافاصله پس از پرتاب توسط کارشناسان ایرانی مستقر در پایگاه‌های فضایی متعلق به وزارت ارتباطات در خاک جمهوری اسلام ایران انجام و صادر خواهد شد.

لحظه پرتاب ماهواره ایرانی خیام به فضا

مرکز کنترل عملیات ماهواره، ارسال فرامین و ایستگاه‌های اخذ داده‌های ماهواره‌ای «خیام» تنها در خاک جمهوری اسلامی ایران و تحت مدیریت سازمان فضایی ایران بوده و محققان و مهندسان ایرانی در آن مستقر هستند.

اما شاید برایتان جالب باشد بدانید ماهواره خیام چه وظایفی دارد و چه کارهایی را می‌تواند انجام دهد. با توجه به فعالیت‌ها و اهداف صرفا صلح‌آمیز و غیر نظامی سازمان فضایی ایران، تصاویر ماهواره خیام برای ارتقای توانایی مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در حوزه‌های گوناگون اعم از کشاورزی، منابع طبیعی، منابع آبی، محیط زیست، معادن و پایش مرزها و مدیریت حوادث غیر مترقبه استفاده می‌شود. همچنین این ماهواره قادر است روزی چهار مرتبه، تصاویری را از مدار زمین در اختیار ایران قرار دهد.

نظر شما درباره ماهواره خیام و لحظه پرتاب شدن این ماهواره به فضا چیست؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.