ماهواره خیام

شمارش معکوس برای پرتاب ماهواره خیام به فضا، آغاز شد

سازمان فضایی ایران با تاکید بر این که ماهواره خیام برای اهداف نظامی ساخته نشده گفت این ماهواره ایرانی روز سه شنبه 18 مردادماه به فضا پرتاب خواهد شد.

سازمان فضایی ایران اعلام کرد ماهواره خیام صبح روز سه شنبه 18 مرداد 1401 از پایگاه فضایی بایکونور قزاقستان با پرتابگر سایوز به فضا پرتاب خواهد شد. همچنین این سازمان فضایی شایعاتی که در خصوص استفاده از تصاویر این ماهواره ایرانی برای مقاصد نظامی سایر کشورها منتشر شده را نیز تکذیب کرد.

ماهواره خیام برای اهداف نظامی نیست

ماهواره خیام یک ماهواره سنجش از دور بوده که به طور کامل به ایران تعلق دارد. همچنین تمام دستورهای مربوط به کنترل و استفاده از ماهواره خیام از روز نخست و پس از پرتاب توسط کارشناسان ایرانی که در پایگاه‌های فضایی وزارت ارتباطات در ایران مستقر هستند، صادر خواهد شد.

مرکز کنترل عملیات ماهواره، ارسال دستورها و ایستگاه‌های دریافت داده‌های ماهواره‌ای ماهواره خیام به شکل کامل در ایران و تحت مدیریت سازمان فضایی ایران توسط مهندسان و محققان ایرانی انجام خواهد شد.

همچنین فرایند ارسال دستورها و دریافت اطلاعات از این ماهواره ایرانی به طور کامل بر اساس الگوریتم رمزنگاری شده‌ای که قبلا توسط محققان سازمان فضایی طراحی شده به انجام خواهد رسید و در این فرایند هیچ کشور دیگری نمی‌تواند به اطلاعات دسترسی داشته باشد. از این رو شایعاتی که در مورد استفاده از این ماهواره برای مقاصد نظامی سایر کشورها منتشر شده، نادرست است.

ماهواره خیام

از آنجایی که فعالیت‌ها و اهداف سازمان فضایی ایران صلح‌آمیز و غیر نظامی است، تصاویر ماهواره خیام برای ارتقای توانایی مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در حوزه‌های مختلفی چون مدیریت حوادث غیر مترقبه، معادن و پایش مرزها، منابع آبی، محیط زیست، منابع طبیعی و کشاورزی مورد استفاده قرار خواهد کرد. همچنین نیروهای دفاعی کشور نیز برای پاسخ به نیازهای خود مسیرهای اختصاصی و ویژه‌ای را از لحاظ فنی و راهبردی پیگیری خواهند کرد.

با توجه به این که مسیر توسعه ماهواره‌های بومی در یک کشور یک مسیر غیر قابل انکار محسوب می‌شود، همکاری‌های بین‌المللی نیز علاوه بر این که باعث وارداتی شدن صنعتی فضایی ایران نخواهد شد، باعث می‌شود تا با عزم جدی محققان ایران بتوان این صنعت کشور را به یک صنعت صادرکننده تبدیل کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*