ماهواره خیام

وضعیت ماهواره خیام بسیار خوب و رضایت‌بخش است

مدیرکل بهره‌برداری و عملیات سازمان فضایی ایران با اعلام این که ماهواره خیام در وضعیت بسیار خوب و رضایت‌بخشی قرار دارد گفت اولین تصاویر آن ۴ ماه دیگر منتشر خواهد شد.

علیرضا نعیمی، مدیرکل بهره‌برداری و عملیات سازمان فضایی ایران در خصوص وضعیت ماهواره خیام گفت این ماهواره با موفقیت در مدار 500 کیلومتری از سطح زمین مستقر شد و ما نیز حدود 1.5 ساعت پس از آغاز فرایند پرتاب توانستیم نخستین سیگنال داده تله‌متری ماهواره را در مرکز فضایی ماهدشت دریافت کنیم.

جزئیاتی از وضعیت ماهواره خیام در مدار زمین

مدیرکل بهره‌برداری و عملیات سازمان فضایی ایران در ادامه گفته‌های خود با اعلام این که ماهواره خیام در وضعیت بسیار خوب و رضایت‌بخشی قرار دارد گفت ما با ماهواره خیام دو بار در ظهر در حدود ساعت 10.5 و 12 و همچنین دو مرتبه در شب در ساعات 10.5 و 12 شب ارتباط برقرار می‌کنیم.

وی افزود از آنجایی که این ماهواره در حال گردش به دور زمین است و از روی تمام مناطق کره زمین عبور می‌کند، ما فقط در ساعاتی که این ماهواره در حال گذر از ایران است می‌توانیم به واسطه ایستگاه زمینی مستقر در کشور با آن ارتباط برقرار کنیم.

ماهواره خیام

طبق گفته نعیمی، در زمان برقراری ارتباط با ماهواره داده‌هایی شامل داده‌های مربوط به وضعیت خود ماهواره نظیر دمای مربوط به قطعات مختلف را نیز دریافت می‌کنیم. همچنین ارسال فرمان‌ها به ماهواره نیز طی این ارتباط انجام می‌شود.

مدیرکل بهره‌برداری و عملیات سازمان فضایی ایران در ادامه تاکید کرد این ماهواره در حال حاضر در مرحله کاربردی قرار نداشته و هم‌اکنون در مداری که برای آن پیش‌بینی شده بود مستقر است. در واقع حدود 4 ماه طول می‌کشد تا فرایندهای تکمیلی به انجام برسد. از این رو حدود چهار ماه دیگر می‌توان به نخستین تصاویر دریافتی این ماهواره دسترسی پیدا کرد. گفتنی است عمر عملیاتی ماهواره خیام 5 سال خواهد بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*