لاک پشت ماده

تغییرات اقلیمی، تمام بچه لاک پشت های جدید ساحل فلوریدا را ماده کرده است!

تحقیقات جدید دانشمندان نشان می‌دهد که گرمایش زمین باعث کاهش شدید لاک پشت‌های نر شده و جنس ماده غالب شده است.

یک بیمارستان لاک پشت‌ها در فلوریدا اعلام کرده که تمام لاک پشت‌هایی که در چهار سال گذشته بررسی شدند، ماده بوده‌اند. روند نگران کننده‌ای که کارشناسان، آن را به تغییرات اقلیمی نسبت می‌دهند.

دمای شن و ماسه‌ای که تخم‌ها در آن دفن می‌شوند، بر جنسیت لاک پشت های دریایی تاثیر می‌گذارد. نرها در حال حاضر اقلیت کوچکی از لاک پشت‌های دریایی را تشکیل می‌دهند و تعداد آنها به 10 درصد رسیده است. با داغ‌تر شدن شن‌ها، تعداد کمتری از لاک پشت‌های نر رشد می‌کنند و جنس ماده غالب می‌شود.

کارشناسان در مورد تاثیر این روند بر بقای گونه‌های لاک پشت دریایی اختلاف نظر دارند. با این حال، یکی از کارشناسان به رسانه‌ی اینسایدر گفت تغییرات اقلیمی، فشار زیادی بر گونه‌های در معرض انقراض وارد می‌شود.

لاک پشت‌های دریایی ماده در ماسه داغ متولد می‌شوند

لاک پشت دریایی

لوسی هاکس، بوم شناس از دانشگاه اکستر که از سال 2007 روی این پدیده مطالعه می‌کند، گفت:

هفت گونه لاک پشت دریایی وجود دارد و همه آنها با گرم شدن هوا، ماده بیشتری تولید می‌کنند. همه آنها کفه‌ی نسبت جنسیتی را به شدت به سمت جنس ماده متمایل کرده‌اند.

طبق گفته‌ی اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا (NOAA)، تخم‌های لاک پشت دریایی که در شن‌های داغ‌تر از 88.8 درجه فارنهایت (31 درجه سانتی‌گراد) دفن شده‌اند، ماده خواهند بود.

بت زیرکلباخ، مدیر بیمارستان لاک پشت‌ها در ماراتون، شهری در فلوریدا به رویترز گفت که چهار سال گذشته، شاهد گرم‌ترین تابستان‌های ممکن بوده‌ایم. او گفت:

دانشمندانی که در حال مطالعه بر روی لاک پشت های دریایی و تخم آنها هستند، هیچ لاک پشت دریایی نری پیدا نکرده‌اند. بنابراین در چهار سال گذشته، فقط لاک پشت های دریایی ماده متولد شده‌اند.

این پدیده در سراسر جهان مشاهده شده است. یک مقاله‌ی تحقیقاتی در سال 2018 نشان داد که 99 درصد از لاک پشت‌ها در شرق استرالیا هم ماده هستند.

انقراض جنسیت نر در راه است؟

بچه لاک پشت ماده

کارشناسان در مورد نتیجه‌ی این واقعه برای جمعیت لاک پشت‌های دریایی اختلاف نظر دارند. دیوید اونز زیست شناس و استاد بازنشسته کالج چارلستون در سال 2018 به واشنگتن پست گفت که طی چند دهه تا یک قرن آینده، جمعیت لاک پشت‌های دریایی با کمبود شدید نرها مواجه خواهد شد.

ملیسا روزالس رودریگز، محافظ لاک پشت‌های دریایی از باغ وحش میامی، به رویترز گفت:

کاهش لاک پشت‌های نر می‌تواند منجر به تنوع ژنتیکی ناپایدار بین لاک پشت‌های دریایی شود.

با این حال هاکس ادعا کرد که احتمالا این قضیه، پیچیده تر از این حرف‌ها باشد. او گفت مشخص نیست که تعادل جنسیتی «بهینه» برای حفظ گونه، دقیقا چقدر باشد. به طور معمول در هر گروه از لاک پشت‌های دریایی، تقریبا 90 درصد مواقع، ماده ها از تخم بیرون می‌آیند و شواهد نشان می‌دهد که برای بارور کردن همه تخم‌ها تنها به چند نر نیاز است.

بنابراین گفته می‌شود که داشتن تعداد زیادی جنس ماده، می‌تواند یک سازگاری تکاملی برای افزایش جمعیت گونه‌ی در معرض انقراض باشد. چند مطالعه دیگر هم نشان داده‌اند که اگر تخم‌ها خیس باشند، نرها همچنان در لانه‌های داغ هم تولید می‌شوند.

لانه حفاظت شده

یکی از لانه‌های حفاظت شده، متعلق به لاک پشت‌های دریایی

او گفت: «اگر جنسیت نر به طور کامل ناپدید شود، جمعیت را تهدید می‌کند، اما ما فکر نمی‌کنیم که این اتفاق به این زودی رخ دهد». صرف نظر از این موضوع، نمی‌توان انکار کرد که تغییرات اقلیمی بر لاک پشت‌های دریایی فشار وارد می‌کند.

هاکس می‌گوید تغییرات آب و هوایی باعث ایجاد طوفان‌های بیشتری می‌شود که می‌تواند هزاران لانه‌ی تخم‌گذاری را به یکباره از بین ببرد. گاهی هم با بالا آمدن سطح دریا، لانه را آب می‌گیرد و تخم‌ها می‌شکنند.

هاکس در انتها اعلام کرد: «بزرگترین کمکی که می‌توانیم در این زمینه انجام دهیم، محدود کردن ساخت و ساز ساحلی است. بنابراین باید تعداد هتل‌ها و تفریحگاه‌های جدید را که در کنار ساحل ساخته می‌شوند، کاهش دهیم».

نسخه‌ی کامل این مقاله در رسانه Business Insider منتشر شده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*