ویندوز هارد SSD

چگونه بدون نصب مجدد، ویندوز کامپیوتر را از هارد به یک SSD منتقل کنیم؟

اگر تصمیم دارید بدون نیاز به نصب مجدد ویندوز، این سیستم عامل را از هارد دیسک به درایو SSD انتقال دهید، مطالعه این متن را از دست ندهید.

یکی از مهم‌ترین راه‌ها برای افزایش چشمگیر سرعت کامپیوتر ویندوزی، نصب سیستم عامل بر روی یک درایو SSD است. نصب یک ویندوز جدید بر روی SSD کار نسبتا ساده و سرراستی است. با این حال اگر قصد داشته باشید ویندوز را بدون نصب مجدد از هارد به یک SSD منتقل کنید، باید مراحل پیچیده‌تری را طی کنید.

انتقال ویندوز از یک هارد دیسک به اس اس دی بدون نصب مجدد، فرآیند دقیقی است و در صورتی که هریک از مراحل با دقت انجام نشود می‌تواند منجر به از بین رفتن اطلاعات سیستم شود. بنابراین امروز در گجت نیوز قصد داریم روش انتقال ویندوز از هارد به SSD را با جزئیات کامل به شما آموزش دهیم.

به عنوان مقدمه، بد نیست نگاه به درایوهای SSD و تفاوت آن‌ها با هارد دیسک‌ها داشته باشیم.

SSD چیست؟

درایو حالت جامد یا اس اس دی نوعی از حافظه است که برای ذخیره اطلاعات به جای قطعات متحرک از حافظه فلش استفاده می‌کند. این دسته حافظه‌ها نسل جدیدتر و پیشرفته‌تر حافظه‌های سخت یا HDD به شمار می‌روند.

موارد استفاده حافظه‌های SSD دقیقا مشابه با HDD است؛ اما این حافظه‌ها عملکردی بسیار بهینه‌تر از هارد دیسک‌ها دارند. بنابراین سیستم‌هایی چون رایانه‌های شخصی، گوشی‌های هوشمند، حافظه‌های خارجی و کنسول‌های گیمینگ نظیر ایکس باکس سری ایکس و پلی استیشن 5 از جمله مهم‌ترین موارد استفاده این دسته حافظه‌ها به شمار می‌روند.

جدیدترین نوع از حافظه‌های SSD موسوم به درایوهای NVMe سریع‌ترین سرعت انتقال در بین تمامی دستگاه‌های ذخیره‌سازی را در اختیار دارد. البته این سرعت بالاتر باعث گران‌تر بودن این حافظه‌ها در مقایسه با حافظه‌های HDD خواهد شد.

چرا SSD برای نصب ویندوز بهتر از HDD است؟

درایوهای اس اس دی از جنبه‌های متفاوتی دست بالاتر را در مقایسه با HDD در اختیار دارند. به عنوان مثال سرعت میانگین این حافظه‌ها چهار برابر سریع‌تر از حافظه‌های HDD است. همچنین با نصب ویندوز روی این حافظه‌ها زمان بوت شدن این سیستم عامل حدودا 20 ثانیه خواهد بود. این در حالی است که با نصب ویندوز بر روی حافظه‌های HDD بوت شدن ویندوز حدودا یک دقیقه زمان خواهد برد.

علاوه بر این، SSD کوچک‌تر و سبک‌تر از HDD بوده و فاقد هرگونه قطعات متحرک هستند. به همین جهت احتمال آسیب فیزیکی به آن‌ها کمتر است.

البته در حال حاضر ظرفیت حافظه‌های HDD بالاتر از SSD است. با این حال اختلاف میان فضای ذخیره‌سازی این دو نوع حافظه در حال کاهش است.

گیمرها، موزیسین‌ها و طراحان گرافیکی احتمالا بیشتر از سایر کاربران متوجه تفاوت حافظه‌های SSD و HDD می‌شوند. این درایوها سرعت بیشتر و نویز کمتری داشته و عملکرد فنی قدرتمندتری را ارائه می‌دهند. علاوه بر این، کاربرانی که دائما در سفر هستند احتمالا از سرعت بالاتر بوت شدن ویندوز در اثر استفاده از درایوهای SSD استقبال خواهند کرد.

انتقال ویندوز از هارد به SSD

پس از آگاهی از تفاوت‌های میان حافظه‌های SSD و HDD زمان آن رسیده که مراحل انتقال ویندوز از هارد به SSD را بررسی کنیم. برای انجام این کار باید گام‌های زیر را انجام دهید.

از اطلاعات مهم خود بکاپ بگیرید

انتقال سیستم عامل ویندوز از یک هارد دیسک به حافظه SSD فرآیندی سخت و البته خطرناک است. بنابراین در صورت انجام کوچک‌ترین اشتباه، امکان آسیب دیدن بخش‌هایی از اطلاعات و یا حذف شدن کلی آن‌ها وجود خواهد داشت. بنابراین پیش از اینکه فرآیند انتقال را آغاز کنید حتما از داده‌های مهم و حیاتی خود بکاپ بگیرید.

فرآیند انتقال همچنین تمامی داده‌های موجود بر روی حافظه SSD را هم پاک خواهد کرد. بنابراین لازم است که پیش از آغاز، اطلاعات این حافظه را هم بررسی کنید.

اطلاعات کنونی حافظه خود را می‌توانید بر روی یک حافظه دیگر و یا بر روی فضای ابری ذخیره کنید. توصیه ما استفاده از فضای ابری است که حداکثر امنیت را برای شما به همراه خواهد آورد؛ چرا که اطلاعات ذخیره شده بر روی این فضا از آسیب‌های فیزیکی، بدافزارها و سایر خطرات مصون هستند.‌ البته باید به این نکته توجه کرد که ذخیره‌سازی اطلاعات بر روی حافظه ابری نیازمند اتصال به اینترنت است.

نرم افزار DiskGenius را دانلود و اجرا کنید

DiskGenius یک نرم‌افزار مخصوص مدیریت دیسک و بازیابی داده‌هاست که مورد اعتماد بسیاری کاربران است. این اپلکیشن کاملا رایگان است و آخرین نسخه آن با مراجعه به صفحه دانلود این اپلیکیشن قابل دانلود است. در صفحه دانلود این محصول تنها کافیست که بر روی کلید Download کلیک کنید تا اپلیکیشن دانلود شود.

دانلود و نصب DiskGenius

پس از دانلود اپلیکیشن به محل دانلود شدن آن رفته و فایل نصب آن را باز کنید. پس از بازگشایی این فایل زبان نصب برنامه را انتخاب کرده و سایر مراحل را دنبال کنید. سپس منتظر بمانید تا نصب اپلیکیشن با موفقیت انجام شود. پس از نصب برنامه احتمالا یک میانبر از آن بر روی دسکتاپ قابل مشاهده خواهد بود.

نرم افزار DiskGenius

در گام بعدی، میانبر اپلیکیشن DiskGenius را بر روی دسکتاپ پیدا کنید و بر روی آن دبل کلیک کنید تا باز شود.

ابزار System Migration Tool را در DiskGenius باز کنید

ویندوز هارد SSD

پس از اینکه اپلیکیشن DiskGenius را باز کردید، از طریق نوار ابزار یا با وارد شدن به منوی Tools در بالای صفحه، گزینه OS Migration را انتخاب کنید. مطمئن شوید که درایو SSD خود را به کامپیوتر متصل کرده‌اید. این کار را می‌توانید با سوار کردن آن بر روی مادربرد یا نصب به عنوان یک دستگاه خارجی انجام دهید.

دیسک هدف را انتخاب کنید

بعد از اینکه ابزار OS Migration را انتخاب کردید، درایو اس اس دی را شناسایی کرده و به عنوان دیسک هدف انتخاب کنید. در صورتی که درایو SSD تنها دیسک خارجی متصل به کامپیوتر شما باشد، این کار بسیار ساده خواهد بود. به همین دلیل برای جلوگیری از رخ دادن هرگونه ایراد احتمالی توصیه می‌کنیم تمامی درایوهای دیگر متصل به کامپیوترتان را دیسکانکت کنید.

انتخاب دیسک هدف

پس از اینکه درایو SSD را به عنوان درایو اصلی انتخاب کردید، پیامی بر روی صفحه نمایش داده شده و به شما اخطار می‌دهد که تمامی اطلاعات روی این درایو از نو نوشته خواهد شد. در صورتی که طبق راهنمایی‌های بخش اول از اطلاعات مهم خود بک آپ گرفته باشید، در این زمینه جای نگرانی وجود ندارد. کلید OK را فشار داده و فرآیند انتقال را ادامه دهید.

تنظیمات مربوط به انتقال ویندوز از هارد به SSD را تایید کنید

تنظیمات انتقال سیستم عامل از از هارد دیسک به SSD به شما اجازه می‌دهد که این فرآیند را تا جای ممکن شخصی‌سازی کنید. به عنوان مثال اندازه پارتیشن‌ها در این قسمت قابل تنظیم خواهد بود.

همچنین این امکان برایتان فراهم است که تعیین کنید پس از انتقال سیستم عامل، کامپیوتر از روی درایو SSD بوت شود یا خیر. در صورتی که تمایل دارید پس از انتقال ویندوز هم سیستم عامل همچنان از روی HDD بارگذاری شود، بهتر است تیک این گزینه را بردارید.

علاوه بر این، در بخش تنظیمات همچنین می‌توانید از فعال شدن مد Sleep در حین فرآیند انتقال جلوگیری کنید. پس از تایید کامل تنظیمات بر روی کلید Start کلیک کنید تا فرآیند انتقال سیستم عامل آغاز شود.

تنظیمات برنامه DiskGenius

پس از فشردن کلید شروع، بار دیگری پیغامی بر روی صفحه ظاهر شده و به شما هشدار می‌دهد که اطلاعات روی SSD به طور کامل پاک شده و با داده‌های جدید جایگزین خواهند شد. در صورت موافقت با این تنظیمات، کلید OK را فشار دهید.

نوع انتقال اطلاعات را تعیین کنید

ویندوز هارد SSD

در گام بعدی باید از میان دو مد متفاوت انتقال اطلاعات، یکی را انتخاب کنید. این مدها عبارتند از Hot Migration و Reboot to the WinPE. توصیه ما این است که از مد Hot Migration برای انتقال اطلاعات استفاده کنید؛ چرا که در این صورت کنترل بیشتری بر روی فرآیند انتقال سیستم عامل خواهید داشت. در این مد می‌توانید به سادگی فرآیند انتقال را در هر نقطه‌ای متوقف کنید یا در صورت بروز مشکل در اتصالات، داده‌های دیسک اصلی را بازیابی نمایید.

منتظر اتمام فرآیند انتقال ویندوز از هارد به SSD بمانید

پس از انتخاب مد انتقال، نرم افزار DiskGenius فرآیند کپی کردن اطلاعات از HDD به SSD را آغاز می‌کند. در این مرحله تنها کاری که شما باید انجام دهید، صبر کردن است.

انتقال ویندوز از HDD به SSD

دقت کنید که در حین پیشروی فرآیند کپی کردن اطلاعات می‌توانید مثل همیشه با کامپیوتر خود کار کنید. با این حال ما به دو دلیل توصیه می‌کنیم این کار را انجام ندهید. اول آنکه ممکن است فعالیت شما در کامپیوتر باعث اختلال در فرآیند انتقال اطلاعات شود و مجبور شوید آن را مجددا آغاز کنید. ثانیا آنکه تمامی فعالیت‌های شما در این شرایط تنها بر روی ویندوز قدیمی انجام خواهد شد و سیستم عامل جدید شما هیچگونه تاثیری از آن نخواهد پذیرفت.

کامپیوتر را از روی SSD بارگذاری کنید

پس از اینکه انتقال سیستم عامل از هارد دیسک به اس اس دی انجام شد، می‌توانید به سادگی کامپیوتر خود را از روی SSD بوت کنید. در این شرایط بر اساس تنظیمات مربوط به انتقال، ممکن است کامپیوتر به طور خودکار ریستارت شده و سپس از روی اس اس دی بارگذاری شود.

با این حال اگر کامپیوتر شما از روی اس اس دی بوت نشد، می‌توانید با ورود به BIOS ویندوز، اس اس دی را به عنوان درایو اصلی سیستم برای بوت معرفی کنید. دقت کنید که در این شرایط ویندوز حاضر بر روی اس اس دی دقیقا مشابه با ویندوز موجود روی دیسک است. بنابراین تمامی فایل‌ها و تنظیمات کامپیوتر شما دست نخورده باقی خواهند ماند.

البته توجه داشته باشید که پیش از حذف کردن ویندوز از روی HDD مطمئن شوید که سیستم شما قادر است به طور کامل از روی اس اس دی بوت شود.

استفاده از حداکثر قابلیت‌های درایو SSD

اگر مراحل بالا را درست انجام داده باشید، اکنون ویندوز شما از طریق SSD قابل بارگذاری خواهد بود و می‌توانید از حداکثر توان این درایوها استفاده کنید. یکی از نخستین مواردی که با استفاده از SSD متوجه آن خواهید شد، سرعت بالاتر بارگذاری برنامه‌هاست. به این ترتیب می‌توانید برنامه‌های مختلف را با حداکثر سرعت بر روی سیستم خود راه‌اندازی کنید.

با این حال باید توجه کنید که به دلیل ظرفیت محدودتر اس اس دی‌ها در مقایسه با هارد دیسک‌ها بهتر است از ریختن فایل‌های اضافی بر روی اس اس دی خودداری کنید. در این شرایط بهتر است فایل‌های چندرسانه‌ای مانند عکس‌ها، آهنگ‌ها و ویدیوها را به همراه اپلیکیشن‌هایی که کمتر استفاده می‌کنید، بر روی HDD نصب کنید و بازی‌ها و اپلیکیشن‌های مورد علاقه‌تان را بر روی SSD نگه دارید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*