خطرناک ترین فرودگاه های جهان

خطرناک ترین فرودگاه های جهان + عکس

فرودگاه‌هایی در جهان وجود دارند که نشست و برخاست هواپیما در آنها دشوار است. در این مطلب به معرفی خطرناک ترین فرودگاه های جهان می‌پردازیم.

افراد زیادی را می شناسیم که از هواپیما به عنوان یک وسیله حمل و نقل عمومی هراس دارند و گمان می‌کنند هر لحظه بیم سقوط می‌رود. خطرهای این‌چنینی برای هر وسیله نقلیه‌ای اعم از اتوبوس، قطار و کشتی وجود دارد و مختص هواپیما نیست، اما وقوع حوادث ناگوار و تلخ طی سالیان اخیر موجب شده تا هواپیما خطرناک‌تر از دیگر وسایل نقلیه همگانی باشد.

خطرناک ترین فرودگاه های جهان را بشناسید

در سراسر جهان فرودگاه های عجیب و غریبی وجود دارد که در رده بندی خطرناک ترین فرودگاه های جهان قرار دارند. موقعیت مکانی احداث فرودگاه و شرایط جوی آن باعث شده تا اغلب این باندهای پرواز تبدیل به مخوف ترین فرودگاه های جهان شوند. در این مطلب قصد داریم نگاهی به فهرست خطرناک ترین فرودگاه های جهان بیندازیم.

1. فرودگاه جبل الطارق (Gibraltar Airport)

یکی از عجیب و غریب و البته خطرناک ترین فرودگاه‌های جهان در جبل الطارق قرار دارد. گفتنی است که فرودگاه مورد اشاره هم به جهت اهداف نظامی و هم به صورت عمومی مورد استفاده قرار می‌گیرد و جالب اینجاست که خیابانی به نام وینستون چرچیل از داخل باند آن می‌گذرد.

با هر نشست و برخاست هواپیما این خیابان برای ساعاتی مسدود می‌شود. معمولا فرودگاه‌ها خارج از محیط شهری و در فضای باز تأسیس می‌شوند، اما جبل الطارق با هر فرودگاه دیگری متفاوت است.

2. فرودگاه بارا در اسکاتلند (Barra Airport Scotland)

فرودگاه بارا واقع در اسکاتلند یک فرودگاه برای عموم مردم است که باند فرود ماسه دارد. طول این باند هواپیمایی 799 متر بوده و در ارتفاع 2 متری از سطح دریا قرار گرفته است.

3. فرودگاه لوکلا در نپال (Lukla Airport)

فرودگاه لوکلا یکی از خطرناک ترین‌های این لیست محسوب می‌شود و در فاصله 40 دقیقه‌ای نپال واقع شده است. تاریخ تأسیس این فرودگاه به سال 1964 میلادی برمی‌گردد. در آن سال‌ها اولین کوهنوردی که موفق به صعود اورست شد (سر ادموند هیلاری) تصمیم به ساخت این باند فرود گرفت.

این باند فرود برای کوهنوردانی که قصد صعود به قله اورست را دارند نقطه شروع خوبی به حساب می‌آید. باند فرود لوکلا تنها 527 متر طول دارد که ابعاد بسیار کمی محسوب می‌شود. تصور کنید هواپیما می‌خواهد در این باند فرود بیاید و فکر کنید که این کار تا چه حد دشوار و سخت خواهد بود.

از طرفی چون ارتفاع این باند بسیار بالا است، خلبان باید با سرعت بیشتری فرود بیاید وگرنه کنترل هواپیما از دستش خارج خواهد شد. اطراف فرودگاه لوکلا دره‌های عمیق و خطرناکی وجود دارد که کوچک‌ترین اشتباه می‌تواند باعث مرگ سرنشینان شود. همچنین سراشیبی هنگام حرکت کردن هواپیما می‌تواند منجر به وقوع فاجعه‌ای بزرگ شود.

4. فرودگاه سنت مارتین کارائیب (Sint Maarten Airport)

نام دیگر این فرودگاه پرنسس جولیانا است و در هلند و جزیره کارائیب واقع شده است. پرنسس جولیانا این فرودگاه را در سال 1944 تأسیس کرد و از همان زمان به بعد به عنوان یکی از ترسناک و خطرناک ترین فرودگاه های جهان معرفی شد؛ زیرا وقتی هواپیما قرار است در باند این فرودگاه بنشیند باید از روی ساحل و از بالای سر شناگران عبور کند.

هر ساله گردشگران زیادی به کارائیب سفر می‌کنند تا از نزدیک فرود هواپیماها را تماشا کنند. همچنین متاسفانه با وجود تمام اخطارهایی که در ساحل این فرودگاه داده می‌شود، باز هم حوادث ناگواری برای شناگران در ساحل رخ می‌دهد.

5. فرودگاه کورشول فرانسه (Courchevel Airport)

از دیگر فرودگاه های خطرناک جهان می‌‌توان به فرودگاه کورشول فرانسه اشاره کرد. این فرودگاه در ارتفاع 2008 متری از سطح دریا قرار گرفته و دقیقا در میانه رشته کوه‌های آلپ است. بنابراین باند این فرودگاه در لبه یک کوه و در شرایط خطرناکی واقع شده است. شیب فرودگاه کورشول 18 درصد است و طول باند پرواز کوتاه و نزدیک به 540 متر خواهد بود. خلبانان با کوچک‌ترین اشتباهی دچار سانحه خواهند شد.

6. فرودگاه بین المللی کورفو (Corfu International Airport)

فرودگاه کورفو در کشور یونان واقع شده و یک فرودگاه عمومی است. این مکان دارای یک باند فرود آسفالت است و طول باند فرود آن به 2375 متر می‌رسد. همچنین در ارتفاع 2 متری از سطح دریا قرار گرفته است.

7. فرودگاه سابا در کارائیب (Juancho E. Yrausquin)

فرودگاه سابا در جزیره کارائیب قرار گرفته و از جمله خطرناک ترین فرودگاه های جهان محسوب می‌شود؛ چرا که باند فرود آن روی تپه‌های بلندی واقع شده که ابتدا و انتهای آن لبه صخره‌ها هستند. زیر این صخره‌ها چیزی جز آب دریا وجود ندارد و در صورت سقوط هواپیما همگی غرق خواهند شد.

از دیگر مشکلات این فرودگاه طول کوتاه باند این فرودگاه است؛ یعنی نزدیک به 400 متر. بنابراین خلبان‌ها باید دقت لازم به خرج دهند، زیرا کوچک‌ترین اشتباه آنها منجر به مرگ مسافران می‌شود. البته هر هواپیمایی نمی‌تواند در این فرودگاه نشست و برخاست کند و تنها در شرایط خاص دستور لازم صادر خواهد شد.

8. فرودگاه سائوپائولو یا کنگنهاس (Congonhas Airport)

یکی از مهم‌ترین فرودگاه های برزیل، کنگنهاس یا سائوپائولو است. طراحی این فرودگاه به نحوی است که آن را در زمره فرودگاه های خطرناک جهان قرار داده، زیرا آب باران ممکن است منجر به لغزندگی و در نتیجه مشکلات عدیده شود. تاکنون حوادث ناگوار زیادی در این فرودگاه رخ داده است.

9. فرودگاه بین المللی پارو در بوتان (Paro International Airport)

کشور بوتان تنها 4 فرودگاه دارد و پارو به عنوان تنها فرودگاه بین المللی این کشور مشغول خدمت‌رسانی است. مکان احداث این فرودگاه در 6 کیلومتری پارو و در میانه یک دره بوده است. اطراف این فرودگاه قله‌هایی به ارتفاع 5500 متر کشیده شده‌اند و خلبانان از آن به عنوان یکی از خطرناک ترین فرودگاه های دنیا یاد می‌کنند. از طرفی تنها برخی از خلبان‌ها و آن هم در طول روز قادر به پرواز خواهند بود.

10. فرودگاه کای تاک هنگ کنگ (Kai Tak Airport)

فرودگاه بین المللی کای تاک بین سال‌های 1925 تا 1998 فعالیت می‌کرد و به علت موقعیت جغرافیایی که دارد جزو یکی از خطرناک ترین فرودگاه های جهان شناخته شده است. هواپیماها هنگام تیک آف مجبور بودند با ساختمان‌های کولون سیتی و کوه‌های 2000 فوتی روبه‌رو شوند و به همین علت باید طبق الگوی خاصی مسیر خود را طی می‌کردند.

به لحاظ فنی مشکلات زیادی برای نشست و برخاست هواپیما وجود داشت و دولت چین پس از وقوع حوادث زیاد این فرودگاه تصمیم به تعطیلی آن گرفت. کای تاک ششمین فرودگاه خطرناک جهان محسوب می‌شود.

11. فرودگاه بین المللی مادیرا (Madeira International Airport)

فرودگاه مادیرا در شهر فونچال و در جزیره مادیرا واقع در پرتغال احداث شده است. باند این فرودگاه کوتاه است و به همین علت جزو خطرناک ترین فرودگاه های جهان محسوب می‌شود. دولت پرتغال پس از وقوع یک سانحه هوایی وحشتناک در سال 1977 تصمیم گرفت باند مادیرا را گسترش دهد.

البته زمین خالی برای وسیع‌تر کردن فرودگاه وجود نداشت و از ستون برای طولانی‌تر کردن آن استفاده کردند. اگرچه هم‌اکنون مشکلات این فرودگاه برطرف شده، اما از مادیرا به عنوان یک فرودگاه خطرناک یاد می‌شود.

12. فرودگاه لانگیر سوالبارد (Svalbard Airport)

فرودگاه بین المللی سوالبارد در مجمع‌الجزایر کشور نروژ و شمالی‌ترین نقطه کره زمین واقع شده است. ساختار فرودگاه بر اساس یخ ساخته شده و آشیانه‌ها متشکل از ستون‌های یخی است. اگر روزی یخ‌های قطب آب شود این فرودگاه بلااستفاده خواهد شد. البته مهندسان راهی برای جلوگیری از این فاجعه اندیشیده‌اند.

یکی از خطرناک ترین حوادثی که برای این فرودگاه اتفاق افتاده برخورد یک هواپیما با کوه یخ است. در این سانحه نزدیک به 141 نفر از مسافران و خدمه کشته شدند.

13. فرودگاه بین المللی دون مونگ (Don Muang Airport)

فرودگاه دن موئنگ

در میان دو باند فرود فرودگاه بین المللی بانکوک زمین گلفی واقع شده که بر اثر آن سوانح زیادی به وقوع پیوسته است. اغلب پروازهای این فرودگاه با سانحه هوایی روبه‌رو می‌شوند. با این حال متاسفانه پروازهای زیادی باید از این فرودگاه نشست و برخاست کنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*