تلسکوپ بزرگ ماژلان

تصاویر تلسکوپ بزرگ ماژلان، ۴ برابر وضوح بیشتری از جیمز وب خواهند داشت

تلسکوپ بزرگ ماژلان که با ترکیب بزرگترین آینه‌ها در حال ساخت است می‌تواند تصاویری با ۴ برابر وضوح بیشتر نسبت به تلسکوپ جیمز وب را به ثبت برساند.

تلسکوپ بزرگ ماژلان که با بزرگترین آینه‌ها در حال ساخت بوده به زودی لقب قوی ترین تلسکوپ جهان را به خود اختصاص خواهد داد. در ساخت این تلسکوپ علاوه بر کمک مالی از سوی دانشگاه شیکاگو، دانشگاه آریزونا، دانشگاه تگزاس در آستین، بنیاد تحقیقات سائو پائولو، دانشگاه هاروارد و موسسه علمی کارنگی، به تازگی کنسرسیوم جهانی نیز برای آن بودجه 205 میلیون دلاری را در نظر گرفت که یکی از بزرگترین اعتبارات این پروژه محسوب می‌شود.

مسئولان این پروژه قصد دارند کمک مالی جدید 205 میلیون دلاری خود را برای ساخت یکی از پیشرفته‌ترین ابزارهای طیف نگار علمی تلسکوپ در تگزاس، ساخت هفت آینه اصلی تلسکوپ در آزمایشگاه آینه در ریچارد اف. کاریس در دانشگاه آریزونا و ساخت سازه 12 طبقه این تلسکوپ بزرگ در ایلینوی آمریکا صرف کنند.

جزئیات ساخت تلسکوپ بزرگ ماژلان

تلسکوپ بزرگ ماژلان

دکتر رابرت شلتون، رئیس برنامه تلسکوپ بزرگ ماژلان در مورد کمک مالی جدید به این پروژه عنوان کرد دریافت این سرمایه‌گذاری برای ما بسیار افتخارآمیز است. در واقع این کمک مالی جدید یک تلاش مشترک از طرف بنیان‌گذاران ما محسوب می‌شود که نتیجه آن ساخت بزرگترین آینه‌های جهان و یک تلسکوپ بسیار قدرتمند خواهد بود. به واسطه این تلسکوپ می‌توان برای اولین بار تکامل شیمایی ستاره‌ها و سیارات را مورد بررسی قرار داد.

آکادمی ملی علوم آمریکا پس از این که تلسکوپ بزرگ ماژلان را به عنوان شریک اصلی برنامه تلسکوپ بسیار بزرگ آمریکا مورد بررسی قرار دارد، اعطای این بودجه را به تصویب رساند. در واقع اگر آمریکا به دنبال حفظ جایگاه خود به عنوان یک رهبر در نجوم زمینی باشد، اجرای این پروژه بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

تلسکوپ بزرگ ماژلان

دکتر اریک آیزاکس، رئیس مؤسسه علوم کارنگی عنوان کرد برای کاهش شکاف مالی بین منابع مالی که برای ساخت تلسکوپ جمع‌آوری شده و آن منابعی که برای تکمیل پروژه لازم است، شش بنیان‌گذار تلسکوپ بزرگ ماژلان طی همکاری با یکدیگر توانستند بودجه لازم را جذب کنند. با چنین سرمایه‌گذاری، این تلسکوپ به اولین نورگیری نزدیک خواهد شد و درک بشر از جهان را افزایش خواهد دارد.

تلسکوپ بزرگ ماژلان در رصدخانه لاس کامپاناس که به موسسه علمی کارنگی تعلق دارد در شیلی ساخته خواهد شد. ستاره‌شناسان با این تلسکوپ بیشتر از هر تلسکوپ نوری یا اپتیکی دیگری می‌توانند نقاط دورتر را با وضوح بیشتری رصد کنند.

تلسکوپ بزرگ ماژلان

تلسکوپ بزرگ ماژلان حدود 200 برابر از تلسکوپ‌های تحقیقاتی فعلی قدرتمندتر بوده و حدود 10 برابر نیز از وسعت نورگیری بیشتری بهره می‌برد. ضمن این که این تلسکوپ قادر است تصاویری با 4 برابر وضوح بیشتر نسبت به تلسکوپ فضایی جیمز وب را به ثبت برساند.

تلسکوپ بزرگ ماژلان به واسطه ابزارهای قدرتمند خود می‌تواند به دانشمندان برای کشف نشانه‌هایی از حیات فرازمینی در جو سیارات دیگر کمک کند. همچنین با این تلسکوپ می‌توان اولین کهکشان‌هایی که در کیهان ایجاد شده‌اند را مورد بررسی قرار دارد و برای حل معماهایی چون ایجاد هستی، سیاهچاله‌ها، انرژی تاریک و ماده تاریک اطلاعات مهمی را جمع‌آوری کرد.

Giant Magellan Telescope

دکتر والتر ماسی، رئیس هیئت مدیره تلسکوپ بزرگ ماژلان نیز عنوان کرد ما برای ساخت تلسکوپ بزرگ ماژلان با دانشمندان و مهندسان نخبه در موسسه‌های تحقیقاتی برتر در سراسر جهان همکاری داریم. وی افزود به واسطه این پروژه می‌توان مرزهای نجوم را جابه‌جا کرد و به این پرسش که آیا ما در کیهان تنها هستیم یا خیر پاسخ داد.

تلسکوپ بزرگ ماژلان دارای 25.4 متر طول بوده و با 7 آینه خود که به عنوان بزرگ‌ترین آینه‌های جهان محسوب می‌شوند، می‌تواند نمایی جامع از جهان را ارائه دهد. از این رو به کمک این تلسکوپ می‌توان مقدمات سفرهای فضایی آینده را فراهم ساخت. همچنین پیدا کردن منشا عناصر شیمایی، پاسخ به پرسش‌هایی پیرامون ماده تاریک و همچنین تایید یا رد وجود حیات در سایر سیارات به عنوان سایر ویژگی‌های مهم این تلسکوپ محسوب می‌شود.

گفتنی است یک اتحاد جهانی از سازمان‌های تحقیقاتی معتبر از 5 کشور مختلف با نام GMTO Corporation پروژه ساخت تلسکوپ بزرگ ماژلان را آغاز کردند که در حال حاضر فرایند ساخت پروژه در کشور شیلی ادامه دارد و به احتمال زیاد در اوایل سال 2030 تکمیل خواهد شد.