ابرخودرو FZero

ابرخودرو FZero از کشور نیوزلند با قدرت 1160 اسب بخار در راه است

شرکت رودین کارز از کشور نیوزلند، ابرخودرو FZero را با قدرت 1160 اسب بخار و حداکثر سرعت حدود 360 کیلومتر بر ساعت تولید و عرضه می‌کند. در ادامه با مشخصات رودین اف زیرو آشنا می‌شویم.

شرکت Rodin Cars یک خودروساز کوچک است که در کشور نیوزلند مستقر شده و حالا با عرضه ابرخودرو FZero به دنبال توسعه‌ی هایپرکاری فوق‌العاده است. این شرکت نیوزلندی، قطعا جذابیت برندهایی مثل پورشه یا فراری را ندارد، اما آنها یکی دو محصول متمرکز بر پیست را ساخته‌اند که حرف‌هایی برای گفتن دارند. قبلا خودرو FZED با قیمت حدود 500 هزار دلار توسط این شرکت معرفی شده بود که ادای احترامی به خودروهای مسابقات فرمول یک محسوب می‌شد و حالا رودین کارز پروژه جدید و بلندپروازانه خود را معرفی کرده است.

مشخصات ابرخودرو FZero

اف زیرو یک خودرو مخصوص پیست است، اما برای تولید و عرضه نسخه جاده‌ای آن نیز برنامه‌ریزی شده است. این هیولا که ظاهری شبیه بت موبیل بتمن دارد، یک خودروی تک نفره بسیار بزرگ است که طول آن به 5500 میلی‌متر، عرض آن به 2200 میلی‌متر و فاصله بین دو محور‌ آن به 3000 میلی‌متر می‌رسد. این خودرو به طور چشمگیری در ارتفاع 1130 میلی‌متری از زمین قرار گرفته است.

ابرخودرو FZero

رودین FZero با این که خودروی بزرگی محسوب می‌شود، اما فقط 698 کیلوگرم وزن دارد. همانطور که احتمالا تاکنون متوجه شده‌اید، استفاده از فیبر کربن کمک زیادی به کنترل وزن خودرو می‌کند. در این ابرخودرو نیوزلندی نیز از شاسی گرفته تا دماغه خودرو از کامپوزیت فیبر کربن ساخته شده است. ترمزهای 380 میلی‌متری جلو و عقب هم از نوع کربن سرامیک هستند.

در قلب این هیولای مخصوص پیست، یک موتور 4 لیتری V10 تویین توربو قرار گرفته که به ادعای شرکت نیوزلندی Rodin Cars، یک پیشرانه انقلابی است. این موتور کاملا جدید بوده و با همکاری مهندسی نیل براون برای تولید قدرت 986 اسب بخار در 9000 دور در دقیقه و حداکثر گشتاور 910 نیوتن‌متر در 7250 دور در دقیقه ساخته شده است.

قوای فنی ابرخودرو FZero با یک موتور الکتریکی تکمیل می‌شود تا خروجی قدرت آن به 1160 اسب بخار و گشتاور 1026 نیوتن‌متر برسد.  این میزان نیرو به طور کامل به چرخ‌های عقب منتقل خواهد شد. تنها 27 نفر می‌توانند از قدرت هیبریدی فوق‌العاده‌ای که توسط رودین اف زیرو ارائه می‌شود، لذت ببرند. اولین نمونه‌های این ابرخودرو هیبریدی در تابستان آینده با قیمت 1.8 میلیون پوند یا نزدیک به 2.2 میلیون دلار به خریداران تحویل داده می‌شود.

ابرخودرو FZero

موتور 10 سیلندر ابرخودرو FZero به گونه‌ای طراحی شده که سبک‌ترین و جمع‌وجورترین نمونه در نوع خود باشد. وزن این پیشرانه به کمتر از 132 کیلوگرم محدود شده و قادر است تا 10 هزار دور در دقیقه بچرخد. نیروی تولیدی پیشرانه نیز توسط جعبه دنده هشت دنده‌ای به چرخ‌ها منتقل می‌شود. این گیربکس توسط متخصصان مهندسی ریکاردو انگلستان ساخته شده و وزن آن نیز بسیار سبک خواهد بود. بر اساس اعلام شرکت رودین کارز، جعبه دنده این خودرو با طراحی بی نظیر خود فقط حدود 66 کیلوگرم به وزن خودرو اضافه می‌کند. گیربکس درون یک محفظه تیتانیومی ساخته شده با چاپ سه بعدی قرار گرفته که آن هم در تاسیسات پیشرفته این شرکت ساخته شده است. در نهایت این که دیفرانسیل هیدرولیک خودرو نیز به صورت کامپیوتری کنترل می‌شود.

با وجود وزن بسیار کم خودرو، رودین کارز تمهیداتی برای سیستم ترمز و توقف سریع این هایپرکار اندیشیده است که از جمله آنها می‌توان به دیسک‌های 14.9 اینچی کربنی به همراه کالیپرهای تیتانیومی شش پیستونی در جلو و چهار پیستونی در عقب، سیستم ترمز احیا کننده، ترمز ضد قفل ABS و سیستم کنترل کشش اشاره کرد. چرخ‌های 18 اینچی هم با همکاری OZ Racing و بر اساس استانداردهای فرمول یک ساخته شده‌اند. جنس این چرخ‌ها هم از منیزیم هستند و هر چهار چرخ در تایرهای مسابقه‌ای ساخته شده توسط AVON پیچیده شده‌اند.

ابرخودرو FZero

ابرخودرو FZero به گونه‌ای طراحی شده که تا حد امکان آیرودینامیک باشد و به همین دلیل آنچنان که باید و شاید به طراحی و زیبایی خودرو اهمیت داده نشده است. رودین کارز ادعا می‌کند که بال‌های بزرگ و کف اتاق خودرو به طور ویژه و به گونه‌ای طراحی شده‌اند که می‌توانند تا نزدیک 4 هزار کیلوگرم نیروی داون فورس ایجاد کنند که رقم چشمگیری محسوب می‌شود.

طبق اخبار منتشر شده، رودین کارز فقط 27 دستگاه از این هایپرکار را تولید خواهد کرد و به این ترتیب FZero به خودرویی کمیاب تبدیل خواهد شد. همانطور که گفته شد قیمت این ابرخودرو نیز حدود 2.2 میلیون دلار خواهد بود. تاکنون خبر رسمی درباره حداکثر سرعت اف زیرو منتشر نشده، اما گفته می‌شود این خودرو می‌تواند تا سرعت 360 کیلومتر بر ساعت پیش برود. هنوز خبری از عرضه نسخه جاده‌ای ابرخودرو FZero نیست و تا زمانی که نسخه مخصوص پیست این هایپرکار به فروش نرسد شاهد عرضه نسخه خیابانی نخواهیم بود.

دیوید دیکر، بنیان‌گذار شرکت نیوزلندی Rodin Cars می‌گوید تنها محدودیت‌های واقعی که ما با آنها روبه‌رو هستیم، قوانین فیزیک هستند و ما حتی آنها را نیز به حد مطلق رسانده‌ایم. ما مشتاقانه منتظریم تا دیوانه‌وارترین تجربه رانندگی که تصور می‌شود را در پیست‌های سراسر جهان به ارمغان بیاوریم. بر اساس اعلام رودین کارز، هر خریداری می‌تواند جنبه‌های خاصی از اتومبیل مخصوص پیست خود را سفارشی‌سازی کند و خدماتی مانند آموزش راننده نیز توسط شرکت نیوزلندی ارائه خواهد شد.

گالری عکس های رودین اف زیرو

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*