5 مورد از جدیدترین آپشن های محصولات ایران خودرو

معرفی 5 مورد از جدیدترین آپشن های محصولات ایران خودرو

مشتریان امروزی تمایل زیادی به خودروهای آپشنال دارند. در این مطلب به معرفی 5 مورد از جدیدترین آپشن های محصولات ایران خودرو می‌پردازیم.

صنعت خودروسازی روز به روز در تلاش است تا از فناوری‌های تازه و مدرن در محصولات خود استفاده کند. خودروسازان از اضافه کردن امکانات رفاهی و آپشن‌های تازه به محصولات خود تنها یک هدف را دنبال می‌کنند و آن رضایت و رفاه بیشتر مشتریان است. خودرو وسیله‌ای برای حمل و نقل انسان و دیگر وسایل از نقطه‌ای به نقطه دیگر خواهد بود بنابراین باید امکاناتی برای آسایش و آرامش بیشتر سرنشینان خود داشته باشد.

تازه ترین امکانات رفاهی محصولات ایران خودرو

5 مورد از جدیدترین آپشن های محصولات ایران خودرو

به همین دلیل است که امروزه شرکت‌های خودروسازی بیش از هر چیز روی امکانات و تجهیزات رفاهی مانور می‌دهند، زیرا اهمیت بسیاری برای سرنشینان دارد. اگر قصد دارید خودرو بخرید و نمی‌دانید که کدام یک از گزینه‌های روی میز مجهز به امکانات رفاهی بیشتری است، این مقاله را از دست ندهید.

در مطلب زیر به معرفی پنج آپشن جدید در محصولات ایران خودرو می‌پردازیم و خودروهایی که مجهز به آن آپشن‌ها هستند را برایتان فهرست می‌کنیم تا بتوانید انتخاب سنجیده‌تری داشته باشید. علاقه‌مندان به خرید خودروهای پر آپشن و لوکس نباید این مقاله را از دست بدهند.

1. سانروف به عنوان آپشنی اضافی در خودروها

سانروف

به احتمال زیاد با واژه سانروف آشنا هستید و بارها آن را شنیده‌اید. این آپشن اضافی به صاحب خودرو اجازه می‌دهد تا سقف خودرو را باز و بسته کند و از آسمان آفتابی یا ابری نهایت لذت را ببرد. شاید تصور کنید سانروف روی رانندگی بهتر تأثیر خاصی نمی‌گذارد، ولی بد نیست بدانید که طرفداران بسیاری دارد. اصولا سانروف‌ها از نظر متریال ساخته شده سه نوع هستند:

  • پارچه‌ای
  • شیشه‌ای
  • از جنس بدنه خودرو

نزدیک به یک سوم از سقف خودرو را سانروف می‌پوشاند. در گذشته سانروف‌ها به صورت دستی باز و بسته می‌شدند، ولی خوشبختانه امروزه تنها با فشردن یک دکمه ساده و به صورت برقی باز یا بسته خواهند شد. یکی از مزایای داشتن سانروف، تماشای آسمان پر ستاره شب حین رانندگی است.

بد نیست بدانید سانروف شیشه‌ای از متریالی ساخته شده که هنگام رانندگی زیر نور خورشید، سرنشینان اذیت و آزار نشوند. مزایای بسیاری می‌توان برای سقف متحرک لیست کرد، اما با این وجود عده‌ای معتقدند که سانروف ویژگی مثبتی به حساب نمی‌آید. به هر حال هر کسی سلیقه‌ای دارد و باید به آن احترام گذاشت. از جمله خودروهایی که مجهز به آپشن سانروف یا سقف متحرک شده‌اند می‌توان به پژو 207، تارا و دنا پلاس اشاره کرد.

2. کروز کنترل راهی برای استراحت راننده

کروز کنترل

کروز کنترل که به اختصار ACC نامیده می‌شود (Adaptive Cruise Control) به عنوان آپشن بازدارنده و کاهنده سرعت عمل می‌کند. سامانه کروز کنترل یکی از محبوب‌ترین امکانات رفاهی برای رانندگان است. وقتی در جاده در حال رانندگی هستید، می‌توانید روی سرعت مشخصی دکمه کروز کنترل را فشار دهید تا بدون فشار آوردن به پدال گاز، در همان محدوده سرعت بمانید. اگر قصد دارید اطلاعات بیشتری درباره این آپشن کسب کنید می‌توانید مقاله کروز کنترل در خودرو چیست و عملکرد آن چگونه است را بخوانید.

در واقع مزیت این آپشن رفاهی این است که به راننده اجازه می‌دهد کمی به پای خود استراحت دهد. پیشرفته‌ترین نوع کروز کنترل، سیستم تطبیقی است. فناوری کروز کنترل تطبیقی بدین صورت عمل می‌کند که با کمک رادارهای خود، شرایط جاده و دیگر خودروها را اسکن کرده و سرعت خود را متناسب با وضع موجود هماهنگ می‌کند.

مسلما رانندگی با سیستم تطبیقی آسان‌تر از کروز کنترل معمولی است. برای مثال در سیستم قدیمی راننده باید با پدال ترمز، سرعت خود را تنظیم کند، اما در سیستم تطبیقی خودرو بسته به شرایط جاده و به صورت اتوماتیک تغییر خواهد کرد. در جاده‌های صاف و یکنواختی که خطر تصادف بسیار کم است، رانندگان می‌توانند از کروز کنترل استفاده کنند و بدین ترتیب به استراحت بپردازند.

اگر جزو رانندگان مبتدی و تازه‌کار هستید بهتر با این آپشن رفاهی کنار خواهید آمد و حتی بهترین خودروها برای افراد مبتدی، آنهایی هستند که مجهز به آپشن کروز کنترل خواهند بود. برخی از محصولات داخلی ایران خودرو همچون دنا، دنا پلاس، پژو 207، تارا، رانا و رانا پلاس، مجهز به سیستم ACC شده‌اند. اگر خودروی شما مجهز به این آپشن نیست می‌توانید با اندکی هزینه جانبی آن را نصب کنید.

3. دوربین و حسگر پارک و راحتی پارک کردن

سنسور و دوربین پارک

یکی از کاربردی‌ترین امکانات رفاهی برای خودروهای امروزی، سنسور پارک و دوربین عقب است. گاهی پیش می‌آید که برای پارک خودرو نیاز به راهنمایی شخص دومی داریم تا حادثه‌ای پیش نیاید. خوشبختانه با وجود سنسور پارک و دوربین نیازی به هیچکس نیست و دیگر برای رفتن به پارک و خروج از آن دردسری نخواهید داشت.

در خودروهای مجهز به این آپشن، دوربینی در قسمت عقبی وجود دارد که به ال سی دی خودرو متصل شده و قسمت انتهایی خودرو در این نمایشگر به نمایش در می‌آید. چهار دوربین در جلو، پشت و زیر دو آینه بغل نصب می‌شود تا بتوان به صورت 360 درجه محیط اطراف را تماشا کرد.

تصاویر گرفته شده توسط این چهار دوربین در کامپیوتر خودرو با یکدیگر ادغام می‌شوند و خروجی کار به بهترین شکل در اختیار راننده قرار می‌گیرد. همچنین سنسورهای پارک خودرو در عقب، جلو و طرفین خودرو تعبیه شده‌اند و به محض این که خودرو به جسم خارجی نزدیک شود و احتمال اصابت وجود داشته باشد، صدای بوق هشدار شنیده می‌شود.

در میان محصولات ایران خودرو تنها دو خودروی دنا پلاس و تارا اتوماتیک مجهز به سنسور پارک و دوربین عقب شده‌اند. البته این آپشن رفاهی در خودروهای تارا دنده‌ای و دنا معمولی وجود دارد، اما ناقص و پر از ایراد است. تنها در صورتی می‌توانید از این آپشن به طور کامل استفاده کنید که یک دوربین در قسمت عقب نصب کنید. خوشبختانه صاحبان تمام خودروهای داخلی می‌توانند با نصب نمایشگر و دوربین از این قابلیت بهره ببرند.

4. ردیاب برای جلوگیری از سرقت خودرو

ردیاب

از دیگر امکانات رفاهی و آپشن‌های کاربردی که در برخی از محصولات ایران خودرو وجود دارد، جی پی اس یا ردیاب است. این وسیله کوچک روی خودرو تعبیه می‌شود و به واسطه آن می‌توان موقعیت مکانی خودرو را تشخیص داد. به طور کلی ردیاب برای تشخیص موقعیت مکانی وسیله نقلیه و مسیریابی درست از ماهواره‌ها داده دریافت می‌کند.

GPS همواره بهترین مسیر ممکن را به رانندگان پیشنهاد می‌دهد و به کمک آن می‌توان از راه دور خودرو را خاموش کرد و درهای آن را باز و بسته نمود. یکی از مهم‌ترین جرائمی که روند رو به رشدی طی سال‌های اخیر داشته، سرقت خودرو است. سارقین به راحتی هر چه تمام و مثل آب خوردن خودروها را می‌دزدند.

اغلب رانندگان ایرانی پس از ترک خودروی خود در خیابان نگران دزدیده شدن وسیله نقلیه خود هستند. البته می‌توانند تمهیدات زیادی نظیر بستن قفل فرمان، قفل کاپوت و پدال را امتحان کنند، ولی با وجود همه این‌ها امکان سرقت خودرو به صفر نمی‌رسد. ردیاب باعث می‌شود ایمنی خودرو از این نظر به بالاترین حد ممکن برسد و با اتصال جی پی اس به تلفن همراه دیگر نگرانی از این بابت وجود نخواهد داشت.

از جمله خودروهایی که مجهز به ردیاب یا GPS هستند می‌توان به دنا، دنا پلاس، رانا، رانا پلاس و تارا اشاره کرد. البته این آپشن رفاهی نیاز به ارتقا و بهبود دارد.

5. استارت دکمه‌ای

استارت دکمه ای

جدیدترین آپشن های محصولات ایران خودرو

آخرین آپشن اضافی که در خودروهای امروزی وجود دارد، استارت دکمه‌ای و عدم استفاده از سوئیچ ماشین است. رانندگان می‌توانند بدون حرکت اضافی و تنها با فشردن این دکمه خودروی خود را روشن کنند. در فناوری استارت بدون کلیک راننده قادر است با کمک یک کارت هوشمند اقدام به باز و بسته کردن درب خودرو کند. برای استفاده از این آپشن باید دست خود را روی دکمه نگه دارید و همزمان پای خود را روی پدال گاز فشار دهید. این آپشن رفاهی جدیدا در خودروی تارا اتوماتیک یا دنده‌ای دیده شده است.

با آپشن‌های اضافی، ارزش افزوده خودرو بیشتر می‌شود

همان‌طور که می‌دانید هر چه تعداد امکانات رفاهی یا آپشن‌های خودرو بیشتر شود، قیمت محصول بیشتر خواهد شد. مردم این روزها ترجیح می‌دهند خودروی گران‌تر ولی با امکانات رفاهی بیشتر سوار شوند و به همین علت است که آپشن‌های اضافی مورد استقبال آنها قرار می‌گیرد.

امروزه امکانات رفاهی بی‌شماری وجود دارد که خودروسازان از آنها استفاده می‌کنند تا مشتریان حداکثر بهره‌برداری را از خودروی خود داشته باشند. برای مثال برخی از این آپشن‌ها شامل نمایشگر شیشه جلو، سامانه دید در شب، ماساژور صندلی، گرم کن غربیلک ماشین می‌شود.

البته تمام امکانات رفاهی و فناوری‌های نوین در کشور و صنعت خودروسازی ما وجود ندارد، ولی باید خودروسازان فکری به حال محصولات خود کنند و به تدریج آپشن‌های بیشتری روی تولیدات خود قرار دهند. برخی از آپشن‌هایی که در این مقاله معرفی شد را می‌توان پس از خرید خودرو نصب کرد.

نظر شما درباره 5 مورد از جدیدترین آپشن های محصولات ایران خودرو چیست؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

5 دیدگاه

  1. بابا یه کاری نکنید به خودروهای ما بخندند این آپش ها واسه ۱۰ سال پیش بود بیاییم همه با هم برای اینکه جهانیان به ما نخندن حداقل رو محصولات لوکسمون آپشن های به روز مثلآ جک تنظیم ارتفاع برقی از نوع پنوماتیک و حتی تکنولوژی بالاتر از پنوماتیک کروز تطبیقی هوشمند ماساژور صندلی های جلو گرم کن و به خصوص سرد کن تمام صندلی ها حسگر کمک به ماندن بین خطوط وامثالهم و اونایی که نام بردید بذاریم واسه ارزان ترین خودروهامون زیر ۳۰۰ میلیون بازار بابا الآن خودروها در جهان با سند ۲۰۲۳ با آپشن های باور نکردنی مثلآ دیگه جک تنظیم ارتفاع برقی داره رو خودروهای اقتصادی نصب میشه ایرانی استحقاق بهترینها را دارد خواهش میکنم آبی ها و نارنجی های جاده مخصوص

  2. متاسفانه ما خودروساز نیستیم و فقط مونتاژ ضعیف انجام میشه

  3. یا ابوالفضل ‘سال جهش تولید’ رو زدن رو پلاک🗿