مقایسه کنسول های دستی با گوشی ها

مقایسه کنسول های دستی با گوشی ها؛ کدام گزینه بهتری برای بازی کردن است؟

اگر به دنبال خرید یک دستگاه مخصوص بازی کردن هستید، ما در اینجا با مقایسه کنسول های دستی با گوشی ها به شما در انتخاب کمک می‌کنیم.

اگر یک گیمر حرفه‌ای هستید یا می‌خواهید در همه جا و همه حال بازی کنید، در ابتدا باید به دنبال یک کنسول بازی دستی مثل استیم Deck یا نینتندو Switch باشید. با این حال گوشی‌های هوشمند هم در حال تبدیل شدن به گزینه‌ی قابل اعتمادی در گیمینگ موبایل هستند. عناوین بسیار خوبی برای اندروید و آی او اس عرضه شده و لوازم جانبی مخصوص بازی متعددی هم طراحی و عرضه شده که تجربه داشتن یک کنسول بازی را به شما می‌دهند. شما همچنین می‌توانید یک گوشی مخصوص بازی را تهیه کنید.

اما اگر در انتخاب بین کنسول های دستی با گوشی ها گیر کرده‌اید، ما با مقایسه این دو با یکدیگر به شما در انتخاب بهتر کمک خواهیم کرد. برای انتخاب بهتر، ۶ سوال مهم وجود دارد که باید به آن‌ها پاسخ دهید.

۱. آیا بازی‌های خاصی روی یک پلتفرم را اجرا می‌کنید؟

عناوین کنسول استیم دک

اگر به دنبال اجرای عناوین خاصی هستید، شما باید یک کنسول را انتخاب کنید. به طور مثال نینتندو سوییچ دارای عناوین انحصاری مختلف و فرانچایزهایی مثل Kirby ،Animal Crossing و Pokémon است. اگر هم می‌خواهید به کتابخانه بازی‌های استیم دسترسی داشته باشید، شما می‌توانید کنسول بازی دستی Steam Deck را تهیه کرده و بازی‌های کامپیوتری را در هر کجا که باشید اجرا کنید. این کنسول قابلیت‌های منحصر به فرد دیگری مثل همگام ماندن بین کنسول و کامپیوتر را هم ارائه می‌کند.

با این حال گوشی‌های اندرویدی و آی او اسی هم دارای کتابخانه ارزشمندی از بازی‌ها هستند. شما همچنین می‌توانید بازی‌های موبایلی را آسوده‌تر اجرا کنید و در چند دستگاه به صورت همگام شده به آن‌ها دسترسی پیدا کنید. علاوه بر این بسیاری از توسعه‌دهندگان بازی‌ها عناوین کامپیوتری خودشان را روی گوشی‌های هوشمند نیز پورت کرده‌اند تا کاربران آسوده‌تر بتوانند آن‌ها را اجرا کنند. شما می‌توانید عناوین محبوبی در کنسول‌ها و کامپیوترها مثل Call of Duty ،Apex Legends و Diablo را در پلی استور گوگل و اپ استور اپل پیدا کنید.

۲. با یک بار شارژ چقدر می‌توانم بازی کنم؟

شارژدهی موبایل

عمر باتری در گوشی‌ها و کنسول‌های بازی دستی به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد. به طور مثال نینتندو سوییچ می‌تواند بین ۴ و نیم ساعت تا ۹ ساعت شارژدهی داشته باشد، در حالی که شارژدهی استیم دک بین ۲ تا ۸ ساعت است.

اما در آن سمت عمر باتری گوشی‌های هوشمند خیلی چشم‌گیرتر است. وقتی آیفون ۱۳ پرو مکس و آیفون ۱۲ پرو مکس را بررسی می‌کنیم، به امکان پخش ۲۲ ساعته بدون توقف ویدیو برمی‌خوریم. البته وقتی بحث بازی کردن به مطرح می‌شود، این شارژدهی به نصف می‌رسد.

اما در اینجا تفاوت بزرگی در مقایسه کنسول های دستی با گوشی های هوشمند وجود دارد و آن، پشتیبانی گوشی‌ها با فناوری شارژ سریع است. کنسول Steam Deck از شارژ سریع پشتیبانی نمی‌کند، در حالی که می‌توانید نینتندو سوییچ را حداکثر با ۳۰ وات شارژ کنید. سرعت شارژ در گوشی‌های هوشمند متفاوت است، اما معمولاً سرعت آن‌ها به بیشتر از ۴۰ وات رسیده که به معنای سریع‌تر شارژ شدن باتری آن‌ها است.

۳. آیا قابلیت حمل آسان برای شما مهم است؟

مقایسه کنسول های دستی با گوشی ها

مقایسه کنسول های دستی با گوشی ها

گوشی‌های هوشمند در بحث قابلیت حمل، نسبت به کنسول‌های دستی بازی برتری دارند. زیرا آن‌ها برای قرار گرفتن در داخل جیب طراحی شده‌اند، در حالی که کنسول‌های دستی را باید داخل کوله پشتی خود بگذارید. علاوه بر این، کنسول‌های بازی دستی فقط برای گیمینگ ساخته شده‌اند. هرچند شما می‌توانید با برخی از آن‌ها مثل استیم دک، در اینترنت وبگردی کنید و فیلم هم ببینید، اما از پس وظایف خاص دیگری بر نمی‌آیند.

در آن سمت گوشی هوشمند شما، یک دستگاه همه کاره برای شما است. علاوه بر بازی کردن، شما می‌توانید از گوشی خود برای مسیریابی در سفر، عکاسی و فیلمبرداری، برقراری تماس و غیره هم استفاده کنید. بنابراین هر زمانی که وقت خالی داشتید، می‌توانید گوشی‌تان را از داخل جیبتان درآورده و کمی بازی کنید.

۴. آیا با دکمه‌های مجازی روی صفحه راحت هستید؟

کنترل لمسی گوشی ها

البته که گوشی‌های هوشمند نمی‌توانند در کنترلر، یک کنسول دستی را شکست دهند. بی‌شک همیشه برای بازیکنان حرفه‌ای، دکمه‌های فیزیکی و جوی استیک گزینه بهتری نسبت به نمایشگرهای لمسی هستند. علتش این است که شما می‌توانید با فشار دادن دکمه‌های فیزیکی روی کنسول بازی دستی خود، احساس بازخورد طبیعی را دریافت کنید. همچنین دکمه‌های روی شانه و پشتی دسته‌ها نیز به شما امکانات بیشتری را برای هرچه لذت‌بخش‌تر بازی کردن ارائه می‌کنند.

اما اگر می‌خواهید با گوشی خود بازی کنید، باید از دکمه‌های لمسی روی صفحه استفاده کنید. این نه تنها باعث می‌شود بخشی از صفحه با انگشت‌های صفحه گرفته شود، بلکه شما فقط می‌توانید در این صورت به صورت همزمان دو دکمه را فشار دهید. البته برخی از گوشی‌های گیمینگ دکمه‌های روی شانه‌ای و قابلیت‌های اضافه‌تر را برای تجربه بازی کردن بهتر ارائه می‌کنند، اما این مدل‌ها کمیاب و گران هستند.

مگر اینکه بخواهید یک دسته بازی مخصوص گیمینگ نظیر Razer Kishi V2 را تهیه کنید که شما را مجبور می‌کند یک وسیله جانبی را برای گوشی خود همیشه حمل کنید.

۵. چقدر می‌توانید هزینه کنید؟

مقایسه کنسول های دستی با گوشی ها

اگر گوشی هوشمند فعلی شما مناسب است و به ارتقا بین یک گوشی پرچمدار یا خرید یک کنسول دستی بازی فکر می‌کنید، این را باید بدانید که کنسول دستی خیلی ارزان‌تر از گوشی‌های پرچمدار است.

به طور مثال شما می‌توانید نسخه پایه نینتندو سوییچ و استیم دک را با قیمت ۲۹۹ و ۳۹۹ دلار بخرید. نسخه ۲۵۶ گیگ استیم دک ۵۲۹ دلار و نسخه ۵۱۲ گیگ آن هم ۶۴۹ دلار است. اما یکی از مشکلات بزرگ آن‌ها به خصوص استیم دک، در دسترس نبودن راحت آن‌ها است.

در آن سمت گوشی‌های هوشمند به راحتی در بازار در دسترس هستند، ولی اگر بهترین عملکرد گیمینگ را می‌خواهید، باید هزینه بیشتری کنید. به طور مثال آیفون ۱۳ پرو مکس و گلکسی اس ۲۲ اولترا سامسونگ با قیمت ۱،۰۰۰ دلاری عرضه می‌شوند. شما همچنین می‌توانید گوشی‌های مخصوص گیمینگ نظیر بلک شارک ۵ پرو، رد مجیک ۷ اس پرو و ایسوس راگ فون ۶ پرو را نیز با قیمتی بین ۶۹۹ تا ۱،۱۰۰ دلار تهیه کنید.

۶. آیا نیاز است که یک دستگاه گیمینگ همیشه همراه شما باشد؟

دسته بازی مخصوص گوشی

اگر به دنبال خرید یک دستگاه گیمینگ پرتابل برای بازی‌های خاصی هستید، شما می‌توانید یکی از کنسول‌های بازی دستی مثل نینتندو سوییچ یا استیم دک را تهیه کنید. اما اگر بازی خاصی مدنظرتان نیست و می‌خواهید عناوین موبایل را تجربه کنید، گوشی هوشمند هم پاسخگوی نیاز شما است.

برای آنکه تجربه بازی کردن شما با گوشی بهتر هم شود می‌توانید یک دستگاه پرچمدار به همراه یک دسته مخصوص بازی برای موبایل تهیه کنید یا آنکه به خرید گوشی‌های گیمینگ که مناسب بازی کردن طولانی مدت هستند را تهیه کنید. با توجه به سیستم‌های خنک کننده پیشرفته گوشی‌های گیمینگ، آن‌ها بدون هرگونه مشکلی در دمای داخلی، به شما امکان ساعت‌ها بازی کردن را ارائه می‌کنند.

اما اگر دو سالی هست که از گوشی خود استفاده می‌کنید و به فکر ارتقا آن به یک مدل پرچمدار فقط برای بازی کردن هستید، بهتر است که به فکر خرید یک کنسول دستی باشید. البته توجه داشته باشید اکثر گوشی‌سازهای امروزی با گسترش پشتیبانی نرم افزاری از گوشی‌های خود، به کاربران اجازه می‌دهد برای مدت طولانی‌تری از دیوایس خود استفاده کنند.

بهترین انتخاب، دستگاهی است که مناسب سبک زندگی شما باشد

همه چیز به نیازهای شما و سبک زندگی‌تان باز می‌گردد. هر دو گزینه مزایا و معایبی دارند و باید ببینید کدام یک از آن‌ها برای شما مهم است.

اگر تجربه گیمینگ ایده‌آلی را می‌خواهید ولی نیازی به یک گوشی هوشمند پرچمدار ندارید، شما می‌توانید در کنار یک گوشی میان‌رده اندرویدی، یک کنسول بازی دستی نینتندو سوییچ یا استیم دک را تهیه کنید. اما اگر همیشه در سفر هستید و نمی‌خواهید برای خرید یک دستگاه دیگر هزینه کنید و انرژی بگذارید، یک گوشی هوشمند پرچمدار یا گوشی مخصوص بازی، بهترین انتخاب برای شما است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*