اختراع

مهم ترین اختراعات بشر و داستان جذاب آن‌ ها؛ از ترن هوایی برای دوری از گناه تا شیر کاکائو به عنوان دارو

در این مطلب به 10 مورد از مهم ترین اختراعات بشر که با اهدافی متفاوت با کارکرد امروزی ساخته و به مرور تغییر یا تکامل یافته است، می‌پردازیم.

اگر از دنبال‌کنندگان ویدیوهای ترفند روزانه (لایف هک) در یوتیوب باشید، می‌دانید که مردم دائما در حال یافتن راه‌هایی جالب و جدید برای انجام کارهای خود هستند. گاهی اوقات این بدین معناست که با استفاده از یک ابزار و راهکار به‌خصوص و تطبیق آن با اهداف جدید، می‌توان کارکرد آن‌را بهبود بخشید. این نوع ایده‌ از سابقه‌ای طولانی برخوردار بوده و گاهی مردم پس از اختراع یک وسیله برای کارکردی خاص، در می‌یابند که استفاده از آن برای اهدافی دیگر مناسب‌تر است. با در نظر گرفتن این موضوع، در ادامه به دلایل و داستان‌های جذاب و غیرمنتظره پشت پرده 10 مورد از مهم ترین اختراعات بشر می‌پردازیم.

مهم‌ ترین اختراعات بشر و داستان جذاب پشت پرده آنها

10- تهویه مطبوع، از مهم ترین اختراعات بشر، اما برای کمک به خشک کردن جوهر 

تهویه مطبوع

در روزهای گرم و طاقت‌فرسای تابستانی، همه ما به اهمیت و فایده دستگاه‌های تهویه مطبوع واقف هستیم. استفاده گسترده از این وسیله با کاهش جدی مرگ و میر ناشی از گرما در طول 60 سال گذشته مرتبط بوده است. تهویه مطبوع یک اختراع مهم و بااهمیت است که مردم بدون شک به ارزش آن پی برده‌اند. با این حال هدف اولیه از ساخت این دستگاه خنک‌کننده، صرفا سرعت بخشیدن به فرآیند خشک کردن جوهر بود.

طبق طرح اولیه ویلیس کریر در سال 1902، تهویه مطبوع قرار بود با هدف کنترل رطوبت در چاپخانه‌ای واقع در بروکلین نیویورک ساخته شود. از آنجا که گرما و رطوبت زیاد باعث پخش شدن جوهر و ایجاد لکه بر روی کاغذ می‌شد، سیستم خنک‌کننده کریر با کاهش دما، اجازه داد تا جوهر با سرعت بیش‌تری خشک و تثبیت شود. این ایده با استقبال صاحب مغازه همراه شد. کریر پس از مدتی متوجه شد که ایده بزرگی در ذهن دارد و آن‌را به فراتر از چاپخانه و خشک کردن جوهر تعمیم داد. اما اگر آن چاپخانه تاریخی وجود نداشت، شاید او هرگز توسعه ایده خود را ادامه نمی‌داد.

9- بازی Candy Land برای سرگرمی بچه‌های مبتلا به فلج اطفال اختراع شد

بازی کندی لند

کندی لند یکی از انواع بازی‌های رومیزی مانند Scrabble و Monopoly است که سابقه‌ای طولانی دارد. در حالی‌که این بازی به عنوان یک سرگرمی بی‌ضرر و جذاب برای بچه‌ها شمرده می‌شود، داستان واقعی پشت پرده آن بسیار غم‌انگیزتر از چیزی است که از رنگ‌های روشن و تم‌های شاد آن برداشت می‌کنیم. کندی لند در اصل برای کمک به حواس‌پرتی و سرگرم کردن کودکان مبتلا به فلج اطفال طراحی شده بود.

النور ابوت، مخترع این بازی محبوب که خود نیز به فلج اطفال مبتلا بود، به خوبی از انزوا و گوشه‌گیری بچه‌های مبتلا به این بیماری اطلاع داشت. این بازی در سال 1949 وارد بازار شد و ابوت تقریبا تمام حق امتیاز به‌دست آورده آن را به خرید لوازم مدرسه و سایز تجهیزات برای بچه‌های نیازمند اختصاص داد. تا به امروز بیش از 50 میلیون نسخه از این بازی به فروش رسیده است.

8- فوران عظیم آتشفشان 1815 منجر به ساخت دوچرخه شد

دوچرخه

گاهی اوقات برخی از اختراعات آنقدر باسابقه و بدیهی به‌نظر می‌رسند که شاید هرگز در مورد خلق آنها کنجکاو نشده باشیم. اما آیا تا به‌حال فکر کرده‌اید که ایده ساخت دوچرخه از کجا شکل گرفته است؟

برای درک مفهوم ساخت دوچرخه، باید به یک روز بسیار خاص در سال 1815 گریز بزنیم. در 15 جولای آن سال، کوه تامبورا در اندونزی فوران کرد. این رویداد پیامدهایی جهانی در پی داشت و به دلیل پخش شدن انبوهی از مواد آتش‌فشانی در جو و تغییرات دمایی، برخی سال 1816 را سالی بدون تابستان نامیدند، زیرا دمای جهانی تا 15 درجه سانتی‌گراد کاهش یافت.

در نتیجه این فوران آتش‌فشانی، بسیاری از محصولات زراعی نابود شدند و مردم در طول سال بدون تابستان، از گرسنگی و قحطی رنج بردند. این رویداد هم‌چنین تاثیر عمیقی بر اسب‌های اروپا داشت. در آن زمان اسب، وسیله اصلی حمل‌ونقل محسوب می‌شد. آنها نیز درگیر گرسنگی بودند و برخی دیگر نیز توسط صاحبانشان به ناچار خورده شدند. بارون کارل فون، با الهام از این واقعه، ماشینی برای حمل‌ونقل ابداع کرد که به عنوان پیش‌درآمد دوچرخه‌های بدون پدال مطرح شد. این وسیله توانست به عنوان جایگزینی برای اسب‌ها، با جابجایی افراد به اطراف، باعث جلوگیری از گرسنگی و یافتن غذا شود. طراحی و عملکرد این وسیله به مرور ارتقا یافت و به دوچرخه امروزی تبدیل شد. شاید اگر این فاجعه جهانی در کار نبود، بشر هرگز به فکر ساخت دوچرخه نمی‌افتاد.

7- پول، از مهم ترین اختراعات بشر که به عنوان راهی برای درک بدهی‌های مردم به کار گرفته شد

پول

همان‌طور که می‌دانید، پیش از ابداع پول، مردم به مبادله انواع کالا و خدمات می‌پرداختند که باعث ایجاد بدهی‌ شده بود. در واقع، پول اولین بار برای پیگیری و محاسبه بدهی اختراع شد. تاریخچه پول، دارای قدمتی بسیار طولانی بوده که تقریبا همتراز با شکل‌گیری جوامع است و دست‌کم به 40 هزار سال قبل برمی‌گردد. این ایده که پیش از اختراع پول، یک سیستم مبادله‌ای داشتیم از بعد انسان‌شناسی چندان دقیق نیست. با این فرض، یک پرورش‌دهنده طیور چگونه باید با فردی که نیاز به مرغ ندارد مبادله داشته باشد؟ بنابراین باید روش دیگری برای معامله وجود داشته باشد. با اینکه مردم‌شناسان هرگز نتوانستند سابقه‌ای تاریخی از جوامع مبادله‌ای کشف کنند، اما سیستم‌های پولی به طور مشخص همیشه بر اساس تعیین بدهی وجود داشته‌اند.

در اسناد قانونی کهن، همه‌چیز حتی اندام‌ و عضوی که در دعوا و جنگ از بین می‌رفتند نیز ارزش‌گذاری شده بودند. چیزهایی که گم می‌شدند یا آسیب می‌دیدند نیز این قاعده مستثنی نبودند. در واقع، پول به عنوان روشی ابداع شد تا آنچه را که باید به کسی بپردازید به روشی عادلانه و قابل درک محاسبه کنید. اگر 10 مرغ ارزش یک گاو را داشته باشد، این معامله مبادله‌ای معقول خواهد بود. اگر به جای آن، نقره داشته باشید و بدانید که ارزش هر نقره با یک مرغ برابری می‌کند نیز می‌توانید این مقدار را با یک گاو مبادله کنید.  بدین ترتیب، هیچ‌کس نمی‌تواند در مورد ارزش چیزی در یک معامله بحث کند، زیرا این اصل ثابت و شناخته شده بود.

6- ترن هوایی برای باز داشتن آمریکایی‌ها از گناه ابداع شد

ترن هوایی

ترن‌های هوایی، به عنوان وسایل ترسناکی که بسیار هیجان‌انگیز هستند، این روزها بیش از هر زمان دیگری سریع‌تر و پیچیده‌تر شده‌اند. با این حال، این وسایل با هدف ایجاد ترس اختراع نشده بودند و در واقع با هدفی کاملا عکس کارکرد فعلی ساخته شدند. لامارکوس آدنا تامپسون، مخترع ترن هوایی، قصد داشت مردم را در مسیری مستقیم و باریک و دور از وسوسه‌‌های گناه‌آلود مانند نوشیدن الکل و قمار حفظ کند.

در سال 1814، تامپسون به عنوان یک مسیحی معتقد ساکن ایندیانا، بر این باور بود که جهان به طور یکپارچه در مسیر قدم گذاشتن به جهنم است. او معتقد بود که فاحشه‌خانه‌ها گناه‌آمیز هستند و احساس کرد که برای انحراف مردم از این امیال، بهتر است تا سرگرمی‌ سالمی جایگزین شود. او پس از سفر به شهری که در آن معدن زغال سنگ وجود داشت، با الهام از ماشین‌های معدن، اقدام به ساخت یک ترن هوایی به نام “Switchback Gravity Railway” در جزیره کانی نیویورک کرد و تاریخ‌ساز شد.

5- ابداع وب‌کم، برای نظارت بر قهوه 

قهوه

این روزها، دوربین‌ها به لطف گوشی‌های هوشمند و لپ‌تاپ‌ها، تقریبا همه جا در دسترس هستند. با این حال، در روزگاری نه‌چندان دور، ایده استفاده از وب‌کم بسیار بدیع بود؛ به طوری که باید جداگانه خریداری و نصب می‌شد. اگرچه در آن برهه نیز چت تصویری به وسیله اینترنت امکان‌پذیر بود، اما هدف اصلی از اختراع وب‌کم هرگز این نبود.

در سال 1991، زمانی‌که اینترنت خانگی وجود نداشت؛ محققان آزمایشگاه کامپیوتر کمبریج از یک قهوه‌جوش استفاده می‌کردند که به سرعت خالی می‌شد. آنها در حالی‌که بوی قهوه‌ای دم کرده به مشام‌شان می‌خورد، در هنگام مراجعه به قهوه‌جوش با محفظه خالی روبرو می‌شدند. بنابراین یکی از محققان دوربینی را روی گلدان قرار داد و از کامپیوتر اختصاصی خود برای نظارت بر قهوه‌جوش استفاده کرد. بدین ترتیب اعضای آزمایشگاه می‌توانستند ببینند که آیا موجودی قهوه تمام شده یا خیر. بدین ترتیب بود که اولین وب‌کم تاریخ به عنوان یک سیستم نظارتی بر قهوه متولد شد!

4- آب‌نبات عصایی احتمالا برای ساکت کردن پسران گروه کر اختراع شده

آبنبات عصایی

تاریخچه آب‌نبات‌ها حتی پیچیده‌تر از نوارهای رنگی است که روی این خوراکی‌های محبوب می‌چرخند. با اینکه منشا واقعی آب‌نبات‌ها در هاله‌ای از ابهام است، اما چند داستان نسبتا محتمل در این باره وجود دارند. در یکی از آنها بیان شده که آب‌نبات‌های عصایی برای ساکت نگه داشتن پسران گروه کر و افزایش تمرکز آنها در کلیسا استفاده شده است.

آب‌نبات‌ها تاریخچه‌ای 300 ساله دارند و قدمت طولانی آنها یکی از دلایل مبهم بودن منشا آنها است. به نظر می‌رسد نمونه‌های اولیه آبنبات تنها از چوب قند ساخته شده بودند. گفته می‌شود که سرپرست گروه کر کلیسای کلن آلمان، در سال 1670 آبنبات‌ها را در اختیار بچه‌های گروه کر خود قرار می‌داد تا مانع از بی‌قراری و حواس‌پرتی آنها شود.

3- شیرکاکائو در اروپا به عنوان دارو رایج شد

شیرکاکائو

طبق آمارها، یک سوم آمریکایی‌ها گفته‌اند که اگر می‌توانستند، هر روز شیر کاکائو می‌نوشیدند. با این حال، تنها 6% این نوشیدنی را روزانه مصرف می‌کنند. اگرچه شیرکاکائو سالم‌ترین نوشیدنی جهان نیست، اما سابقه‌ای تاریخی در پشت آن قرار دارد و در ابتدا به عنوان یک دارو به جهانیان معرفی شده بود.

در سال 1687، هانس اسلون به جامائیکا سفر کرد و بیش از یک سال را در آنجا گذراند. او با نمونه‌برداری از گیاهان متعدد، درباره هر یک مطالبی را گردآوری کرد که از جمله آنها می‌توان به کاکائو اشاره کرد. گیاهی که برای بریتانیایی‌های آن زمان هنوز شناخته شده نبود. تجربه اولیه اسلون با تهیه دمنوشی حاوی آب و کاکائو، چندان دلپذیر نبود. اما پس از تغییراتی در ترکیبات و اضافه کردن شیر و شکر، نتیجه‌ای خوش‌طعم و دلچسب پدید آمد.

اسلون معجون جدید خود را در قالب دارو به بازار عرضه کرد که فروش آن تا سال 1980 تقریبا به همین این شکل ادامه یافت. اگرچه به نظر می‌رسد که اسلون مخترع اولیه شیرکاکائو نبوده و جامائیکایی‌ها پیش‌تر نیز از ترکیب شیر و کاکائو استفاده می‌کردند، اما او توانست این نوشیدنی را در اروپا رواج دهد و آن‌را با ادعای خواص دارویی به فروش رساند.

2- خط بریل، از مهم ترین اختراعات بشر، به سربازان اجازه می‌داد تا در تاریکی بخوانند

خط بریل

خط بریل زندگی نابینایان و کم‌بینایان را متحول کرد و به آنها این امکان را داد که دوباره بخوانند و به مطالعه و کسب تجربه در این زمینه بپردازند. با اینکه ابداع لوئیس، سزاوار تحسین‌های فراوانی است، اما او صرفا در این سیستم اصلاحاتی را به وجود آورد و اختراع اولیه آن از منظر فنی کار او نبود. ساخت اولین نسخه از خط بریل به چارلز باربیه، سرباز ارتش ناپلئون برمی‌گردد. سیستم تحریر شبانه باربیه به سربازان اجازه می‌داد تا در تاریکی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

باربیه یک سیستم شبکه‌ای ارائه کرد که سربازان می‌توانستند برای برقراری ارتباط آن را حفظ کنند. بخش‌هایی از آن، تعدادی حروف را نشان می‌داد که در صورت وجود یک نقطه برجسته در قسمت‌هایی از آن، خواننده متوجه می‌شد که نشان‌دهنده چه حرفی است. در نتیجه یک پیام کامل را می‌‌شد به این شکل مخابره کرد و دیگر نیازی به استفاده از نور مشعل نبود.

1- نوشیدنی کوکاکولا، به عنوان راهی برای درمان اعتیاد به مورفین

کوکاکولا 

داستان کوکاکولا که زمانی در ترکیبات این نوشابه از کوکائین استفاده می‌شد، کاملا شناخته شده است. شاید مردم در آن زمان نمی‌دانستند یا اهمیتی نمی‌دادند که نوشیدنی محبوبشان با کوکائین درست شده است یا خیر، از این گذشته این ماده برای سال‌ها به عنوان یک داروی رایج مطرح بود و در بسیاری از محصولات دیگر نیز از آن استفاده می‌شد. اما دلیل آن چه بود؟ کوکاکولا فراتر از نقش خود به عنوان یک نوشیدنی گازدار شیرین، با هدفی دارویی تولید شده بود و قرار بود تا به عنوان یکی از مهم ترین اختراعات بشر، به عنوان راهی برای ترک اعتیاد به مورفین به کار گرفته شود.

جان پمبرتون، پزشک مخترع کوکاکولا، خود از اعتیاد بسیار شدیدی به مرفین رنج می‌برد. پمبرتون در طول جنگ، سرباز ارتش کنفدراسیون بود و احتمالا جراحاتی را متحمل شده بود. او برای کنترل درد خود به مصرف مورفین روی آورد و خیلی زود متوجه اعتیاد خود به این دارو شد. بنابراین ترکیبی را در قالب نوشیدنی به وجود آورد که به ترک مورفین کمک کند. این معجون ترکیبی از شراب، کوکائین و دانه‌های کولا بود و با فروش آن ادعا کرد که می‌تواند هر چیزی را درمان کند. پس از آنکه ایالت آتلانتا در سال 1886 به سرزمینی گرم و خشک تبدیل شده بود، پمبرتون با حذف شراب، نوشیدنی جدید خود را با همان طعم کوکائین و این بار بدون الکل، عرضه کرد و آن را کوکاکولا نامید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*