ابر زمین

ناسا: یک ابر زمین جدید با پشتیبانی از حیات را پیدا کرده‌ایم

به تازگی دانشمندان ناسا موفق شدند ابر زمین جدیدی را در نزدیکی سیاره خودمان پیدا کنند که می‌تواند حاوی آب مایع و حتی میزبان حیات باشد.

دانشمندان ابر زمینی را کشف کرده‌اند که چهار برابر جرم سیاره ماست و برای تکمیل یک سال کامل، فقط به 10.8 روز نیاز دارد.

به گفته آژانس فضایی آمریکا (ناسا)، این سیاره فراخورشیدی با نام «راس 508 بی» با استفاده از تکنیک جدید رصد فروسرخ کشف شده است و در فاصله 37 سال نوری از ما قرار دارد. طبق اطلاعیه ناسا، این ابر زمین «در منطقه قابل سکونت ستاره خود جلو و عقب می‌رود» و به دور یک ستاره کوتوله‌ی قرمز به نام «راس 508» می‌چرخد؛ درست مانند زمین ما که به دور خورشید می‌چرخد.

به گفته رسانه Space، نزدیکی این ابر زمین به سیاره ما به این معنی است که دانشمندان امکان انجام تحقیقات جوی بر روی آن را دارند. موضوعی که می‌تواند به یکی از سوالات مهم نجوم پاسخ دهد: آیا حیات در اطراف ستارگان کم جرم وجود دارد یا خیر؟

ستاره شناسان ژاپنی برای اولین بار در اوایل سال جاری، این ابر زمین را  مشاهده کردند. طبق تحقیقات، این سیاره فراخورشیدی در فاصله‌ای به دور ستاره‌اش می‌چرخد ​​که دمای مناسبی برای تشکیل آب در سطح آن ایجاد می‌کند. این نشان می‌دهد که Ross 508 b منطقه قابل سکونت ستاره است.

بیشتر بخوانید: تصویر جدید تلسکوپ فضایی هابل از سحابی شکارچی، شما را در رنگ‌ها می‌کند

محققان با استفاده از تلسکوپ سوبارو رصدخانه ملی نجوم ژاپن (NAOJ) در هاوایی، این سیاره را در نزدیکی یک ستاره کم نور مشاهده کردند. از آنجایی که این ستاره از نظر اندازه، کوچکتر از خورشید است، سیاره راس 508 بی در هر 10.8 روز به دور آن می‌چرخد. علاوه بر این، ستاره راس 508 به طور قابل توجهی کم نور است. بنابراین ابر زمین مذکور، 1.4 برابر تابش خورشیدی بیشتری را نسبت به زمین تجربه می‌کند.

طبق این مطالعه، راس 508 جرمی حدود 18 درصد خورشید ما دارد که آن را به کم‌نور ترین و کوچکترین ستاره با سیاره‌ای در حال گردش تبدیل می‌کند.

این ستاره با استفاده از روش «سرعت شعاعی» کشف شده است. این تکنیک که برای مکان یابی سیارات فراخورشیدی استفاده می‌شود، در یافتن جهان‌های غول پیکر، موثرتر است. مانند سیارات گازی که در فاصله‌ای بسیار نزدیک به ستاره خود می‌چرخند. بدیهی است که این سیارات به خاطر دمای بالا، فاقد آب مایع هستند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

6 دیدگاه

  1. ظاهرا جهودها برای به گند کشیدن اونجا هم برنامه چیدن

  2. مطالب جالبی بود . عکس نداشت

  3. سلام مطالب جالبی بود. عکس یا ویدئو هم منتشر می‌کردید بهتر می شد

  4. عجب شغل شریفی دارین شما