نقش برجسته های المک، اولین تمدن آمریکایی

کشف نقش برجسته‌های باستانی فرمانرواهای اولمک، اولین تمدن آمریکایی در مکزیک

باستان‌شناسان نقش برجسته‌هایی از اولمک، اولین تمدن شناخته‌شده آمریکایی کشف کرده‌اند. این آثار باستانی آیین عجیب و غریبی را به تصویر می‌کشند.

اولمک قدیمی ترین تمدن شناخته‌شده آمریکای میانه به حساب می‌آید که همچنین به عنوان «فرهنگ مادر» این منطقه شناخته می‌شود. نام اولمک از کلمه‌ای در زبان ناهواتل گرفته شده که به معنای «مردم کائوچویی» است. باستان‌شناسان موسسه ملی انسان‌شناسی و تاریخ در مکزیک اخیراً دو نقش برجسته باستانی با تصویر فرمانروایان اولین تمدن آمریکایی را کشف کرده‌اند.

نقش برجسته های المک، اولین تمدن آمریکایی

باستان‌شناسان نقش برجسته‌های اولین تمدن آمریکایی را در بخش تنوسیک ایالت تاباسکوی مکزیک پیدا کرده‌اند. این اکتشافات جدید به اواخر دوره اولمک (900 تا 400 سال قبل از میلاد مسیح) طی دوره شکل‌گیری برمی‌گردند. این نقش برجسته‌ها از سنگ آهک ساخته شده‌اند و دارای قطر تقریبی 1.4 متری هستند. هر دو شمایل‌نگاری مشابهی دارند و یک صورت بزرگ مربعی با نوعی تاج به نام نیم‌تاج و علامت‌های مربوط به شکل جگوار را به تصویر می‌کشند. زیر چهره‌ها دو دست روی هم قرار دارند و در گوشه‌ها هم رد پا به چشم می‌خورد.

نقش برجسته های المک، اولین تمدن آمریکایی

بنا به تشخیص باستان‌شناسان، نقش برجسته‌های اولین تمدن آمریکایی از منطقه اوسوماسینتای میانه نشأت می‌گیرد که بین دهانه رود چاکاماکس تا اوسوماسینتا و دهانه رود سن پدرو واقع شده است. محققان بر اساس نقش برجسته‌های مشابهی که پیش‌تر در بالانسان و ویلاهرموسا کشف شده‌اند، معتقدند که این نقش برجسته‌های تازه فرمانروایان محلی را در حال اجرای آیین کونتورسیونیزم به تصویر می‌کشند. طی این آیین، افراد بدن خود را در حالتی قرار می‌دهند که با کاهش جریان خون و اکسیژن، مغز را به حالت خلسه‌مانندی می‌رساند.

به گفته تیم محققان، مردم مایا این سبک و سیاق اولمکی را برای محراب‌های مکان‌هایی نظیر کاراکول در بلیز به کار گرفتند؛ خصوصاً نقش برجسته‌های دایره‌ای کانتورسیونیست‌ها پس از اینکه دشت‌های ساحلی تاباسکو حدود 500 تا 300 سال قبل از میلاد مسیح دستخوش فرآیند «مایاسازی» شدند. این نقش برجسته‌ها به موزه پومونا منتقل خواهند شد. در این موزه یک نقش برجسته دیگر مربوط به اولین تمدن آمریکایی از اجیدو امیلیانو زاپاتا هم به نمایش گذاشته شده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*