مقایسه اندروید 12 و 13

مقایسه اندروید 13 با اندروید 12؛ مهم‌ترین تغییرات و بهبودها کدام‌اند؟

سیستم عامل اندروید 13 در مقایسه با اندروید 12 از ویژگی‌هایی کاربردی و بهبودهای قابل توجهی بهره می‌برد که در ادامه به هر یک آشنا می‌شویم.

گوگل در اوایل سال جاری، در خلال کنفرانس I/O، از اندروید 13 به طور رسمی رونمایی کرد. اکنون پس از گذشت چند ماه و آزمایش‌های گوناگون، این شرکت روز گذشته آخرین نسخه از سیستم‌عامل خود را به صورت عمومی منتشر کرد. این به‌روزرسانی در حال حاضر برای گوشی‌های هوشمند پیکسل 4 گوگل و بالاتر در دسترس است. سایر دستگاه‌های این پلتفرم نیز تا آخر امسال اندروید 13 را دریافت خواهند کرد.  اگرچه به‌روزرسانی جدید اندروید 13 در مقایسه با اندروید 12، تغییرات چندان بزرگی ندارد و بر اساس نسل پیشین توسعه یافته، اما چندین ویژگی و تغییرات جزئی جدید را به ارمغان آورده است.

مقایسه اندروید 13 با اندروید 12

به‌روزرسانی Material You

متریال you اندروید 13

گوگل با عرضه اندروید 12، از تم جدید خود به نام “Material You” رونمایی کرد. این رابط کاربری به کاربران اجازه می‌دهد تا گوشی هوشمند خود را با یک پالت رنگ سفارشی و ویجت‌های بازطراحی شده، شخصی‌سازی کنند. هم‌چنین می‌توان با انتخاب رنگ‌های تصویر پس‌زمینه، آنها را در سراسر سیستم اعمال کرد تا امکان سفارشی‌ کردن نمای سیستم‌عامل به حداکثر برسد.

گوگل در اندروید 13 موتور تم Material You را با بهبودهایی همراه کرده است. موتور انتخاب رنگ نه تنها بهتر از قبل عمل می‌کند، بلکه در صورتی‌که نمی‌خواهید از تم مبتنی بر والپیپر استفاده کنید، می‌توانید یک طرح رنگی از پیش تعیین شده را برای گوشی هوشمند خود نیز انتخاب کنید. علاوه بر این، آیکون‌های منطبق بر تم نیز دیگر محدود به برنامه‌های اختصاصی گوگل نیستند. در اندروید 13، می‌توانید رنگ‌های تم را روی نمادهای برنامه‌های دیگر نیز اعمال کنید.

برنامه‌ها اکنون تنها با اجازه کاربر، اقدام به ارسال اعلان‌ها می‌کنند

مجوز اعلان

در اندروید 12 و تمامی نسخه‌های پیشین، برنامه‌ها پس از نصب، اجازه ارسال اعلان‌ها را به‌طور پیش‌فرض دریافت می‌کردند. بنابراین اگر نمی‌خواهید اعلان‌هایی را از یک برنامه خاص دریافت کنید، باید این کار را به صورت دستی و از مسیر تنظیمات انجام دهید.

اما در اندروید 13، تمامی برنامه‌های نصب شده، پیش از ارسال اعلان‌ها به مجوز شما نیاز خواهند داشت. وقتی اپلیکیشن مورد نظر را باز می‌کنید، یک پاپ-آپ نمایش داده می‌شود که از شما می‌پرسد آیا می‌خواهید اعلان‌هایی را از آن برنامه خاص دریافت کنید یا خیر. سپس می‌توانید با قبول یا رد این درخواست، ارسال اعلان‌ها را مدیریت کرده و این فرآیند را به تجربه کاربری بسیار بهتری نسبت به اندروید 12 تبدیل کنید.

دستگاه‌های خانه هوشمند را بدون باز کردن قفل گوشی خود کنترل کنید

کنترل از قفل صفحه

با اینکه اندروید 12 دارای قابلیت‌ کنترل مستقیم دستگاه‌های خانه هوشمند شما از طریق صفحه قفل دستگاه است، اما در این نسخه از شما درخواست می‌شود تا قفل دستگاه خود را باز کنید، این امر باعث شده تا این فرآیند کندتر به نظر برسد. اکنون گوگل گزینه‌ای را در تنظیمات صفحه قفل اندروید 13 اضافه کرده که به شما اجازه می‌دهد بدون باز کردن قفل گوشی، لاک‌اسکرین را دور بزنید و برخی از وسایل خانه هوشمند را کنترل کنید.

اندازه صفحه‌نمایش و فونت را به‌طور یکپارچه تغییر دهید

تغییر فونت و اندازه نمایش

تا نسخه اندروید 12، صفحه تنظیمات نمایشگر دارای بخش‌های جداگانه‌ای برای تغییر اندازه نمایش و فونت بود. حالا در اندروید 13، گوگل این دو گزینه را با یکدیگر ترکیب کرده تا بتوانید اندازه متن و اندازه نمایش را مستقیما از طریق تنظیمات نمایش تغییر دهید.

نوار ناوبری بزرگ‌تر اندروید 13 در مقایسه با اندروید 12

نوار ناوبر اندروید 13

یک تغییر کوچک اما قابل توجه در اندروید 13، ابعاد بزرگ‌تر نوار ناوبری در مقایسه با اندروید 12 است. نوار ناوبری جدید، با وجود اینکه به نمونه iOS بی‌شباهت نیست، اما کاربرد بیش‌تری پیدا کرده و بهتر از نسل قبل به‌نظر می‌رسد.

روش جدید برای ورود به نمای تقسیم صفحه

حالت تقسیم صفحه ویژگی جدیدی نیست و از نسخه هفتم اندروید، به بخشی از این سیستم‌عامل تبدیل شده است. اکنون در آپدیت جدید اندروید 13، روشی جدید برای ایجاد نمای تقسیم صفحه طراحی شده است. علاوه بر فعال کردن امکان تقسیم صفحه در Recent Menu، اکنون می‌توانید به سادگی با لمس طولانی روی اعلان‌ها، آنها را بکشید تا وارد حالت تقسیم صفحه شوید.

بهینه‌سازی‌های بیش‌تر برای دستگاه‌هایی با نمایشگر بزرگ

اندروید 13 در تبلت

با عرضه اندروید 12، گوگل این نسخه را برای دستگاه‌های مجهز به صفحه‌نمایش بزرگ از جمله تبلت‌ها بهینه کرد. اندروید 13 نیز بر روی نسخه پیشین توسعه یافته و با تعدادی بهبود برای دستگاهی با نمایشگر بزرگ همراه است. اکنون می‌توانید برنامه‌ها را از نوار ابزار بکشید و رها کنید تا آنها را کنار یکدیگر باز کنید. حتی می‌توانید فایل‌ها را بین دو برنامه در حالت تقسیم صفحه کشیده و رها کنید.

گوگل به عنوان بخشی از برنامه‌های خود برای بهینه‌سازی نرم‌افزارهای اندرویدی جهت نمایش بهتر در صفحه‌نمایش بزرگ، عنوان کرده که بیش از 20 برنامه اختصاصی خود را به‌روز خواهد کرد و با توسعه‌دهندگان برنامه‌های شخص ثالث از جمله فیس‌بوک، زوم، تیک‌تاک و غیره نیز همکاری می‌کند. این شرکت هم‌چنین اضافه کرد که فروشگاه گوگل پلی، ابتدا برنامه‌های بهینه‌سازی شده برای تبلت‌ها را در اندروید 13 نمایش خواهد داد.

افزایش مجوزهای دسترسی به رسانه ایمن 

مجوز دسترسی به رسانه امن

به طور پیش‌فرض، اندروید 13 میزان دسترسی برنامه‌ها به داده‌های شخصی را محدود خواهد کرد. در این نسخه به جای دسترسی به تمام «فایل‌ها و رسانه‌های» ذخیره شده تلفن، مجوز دسترسی به رسانه به دو قسمت تقسیم شده است. اکنون یک برنامه به دو درخواست دسترسی مختلف شامل «عکس‌ها و ویدیوها» و «موسیقی و صدا» که اندروید 13 را در مقایسه با اندروید 12 ایمن‌تر می‌کند، نیاز دارد. به‌روزرسانی جدید هم‌چنین دارای یک Photo Picker جدید است که امکان دسترسی به عکس‌ها را به صورت اختصاصی فراهم می‌کند.

ثبات و پایداری بهتر اندروید 13 در مقایسه با اندروید 12

اندروید 13 در مقایسه با نسل پیشین، بسیار پایدارتر است. گوگل در جدیدترین نسخه سیستم‌عامل خود، بر روی قابلیت‌ استفاده عمومی، سرعت راه‌اندازی برنامه، انیمیشن‌ها و عملکرد کلی اندروید توجه و تمرکز فراوانی داشته است. حتی در هنگام استفاده از نسخه بتا اندروید 13، این نسخه عملکردی بسیار روان‌تر از نسخه پایدار اندروید 12 داشت.

اندروید 13 چه زمانی برای گوشی هوشمند شما عرضه خواهد شد؟

عرضه اندروید 13

گوگل از روز گذشته، انتشار اندروید 13 برای دستگاه‌های پیکسل خود را آغاز کرد. در مورد دستگاه‌های دیگر سازندگان نظیر سامسونگ، اوپو، وان‌پلاس، موتورولا، ریلمی، سونی، شیائومی و ایسوس نیز، این به‌روزرسانی احتمالا تا آخر سال جاری، برای گوشی‌های مختلف اندرویدی منتشر خواهد شد. در حالی‌که اندروید 13، حداقل روی کاغذ ارتقایی بزرگ به‌نظر نمی‌رسد، اما ویژگی‌های کاربردی جدید و بهبود پایداری این نسخه، نوید تجربه کاربری بهتری را در مقایسه با اندروید 12 می‌دهد.