سنگ نوشته قدیمی

کشف سنگ نوشته های قدیمی که حاوی یک پیام وحشتناک هستند

خشکسالی شدید و کاهش سطح آب رودخانه‌های اروپا، باعث آشکار شدن سنگ نوشته های قدیمی با پیام‌هایی وحشتناک خطاب به آیندگان شده است.

خشکسالی شدید سبب کوچک شدن رودخانه‌های سراسر اروپا شده و باعث شده تا سنگ نوشته های قدیمی که قرن‌ها پیش تراش خورده‌اند، دوباره آشکار شوند و به نسل‌های آینده پیامی هشدارآمیز را درباره روزهای سخت پیش‌رو بدهند.

به گزارش Miami Herald، مردم محلی می‌گویند این تخته‌سنگ‌های چندصد ساله که به «سنگ‌های گرسنگی» معروف هستند، هفته گذشته با خشک شدن رودخانه‌های اروپا به دلیل خشکسالی، دوباره ظاهر شدند. یکی از این سنگ‌ها در سواحل رودخانه البه قرار دارد که از جمهوری چک آغاز و از آلمان می‌گذرد.

قدمت این سنگ نوشته قدیمی به سال 1616 برمی‌گردد و بر روی آن هشداری به زبان آلمانی حک شده که بر اساس ترجمه گوگل، حاوی پیام «اگر مرا دیدی، پس گریه کن» است. در طول مطالعه‌ای طی سال 2013، تیمی از محققان اهل چک نوشتند که این سنگ نوشته ها با سال‌های مشقت‌بار و حروف اول نویسندگان گم شده در تاریخ، تراشیده شده‌اند و افزودند که کتیبه‌های اصلی درباره عواقب خشکسالی هشدار می‌دهند.

سنگ نوشته

محققان در ادامه نوشتند:

این مطلب بیان‌گر آن است که خشکسالی نتایجی فاجعه‌آمیز نظیر محصول بد، کمبود غذا، قیمت‌های بالا و گرسنگی را برای مردم فقیر به ارمغان آورده است. پیش از سال 1900، خشکسالی‌هایی از سال‌های 1417، 1616، 1707، 1746، 1790، 1800، 1811، 1830، 1842، 1868، 1892 و 1893 بر روی سنگ‌ها به یادگار حک و نوشته شده است.

به گزارش NPR، این پدیده‌ها که «نمادهای هیدرولوژیکی» نامیده می‌شوند، آخرین بار در طول خشکسالی سال 2018 ظاهر شده بودند. به گفته آندریا تورتی، محقق ارشد مرکز تحقیقات مشترک کمیسیون اروپا، خشکسالی کنونی اروپا احتمالا بدترین خشکسالی 500 سال اخیر است..

تورتی در یک کنفرانس خبری در 9 اوت گفت که هیچ رویداد دیگری در 500 سال گذشته، شبیه خشکسالی 2018 نبوده است، با این حال او فکر می‌کند که امسال وضع حتی بدتر است.

وی افزود:

وضعیت خشکسالی، ریسک بالایی را به همراه دارد که طی سه ماه آینده ادامه خواهد یافت.

بخش بزرگی از مطالعات، خشکسالی‌های مکرر و شدید را به تغییرات آب و هوایی نسبت می‌دهند. افزایش دمای کره زمین باعث تغییر در میزان بارش و افزایش تبخیر شده است.

سنگ نوشته رودخانه

بر اساس گزارش رصدخانه خشکسالی اروپا، 47 درصد از این قاره در شرایط هشدار خشکسالی قرار دارند که به معنای کمبود رطوبت در خاک است. 17 درصد دیگر نیز در حالت آماده باش و هشدار هستند. این سنگ نوشته های قدیمی تنها یادگار پنهانی نیستند که در رودخانه‌های اروپا پدیدار شده‌اند. کاهش سطح آب به دلیل تغییرات اقلیمی در رودخانه پو ایتالیا نیز انبوهی از گنجینه‌های باستان‌شناسی را آشکار کرده است.

کشتی غرق شده‌ای از نوع بارج که متعلق به دوران جنگ جهانی دوم بوده، در ماه ژوئن پس از اینکه بزرگ‌ترین رودخانه ایتالیا در بدترین خشکسالی اخیر خود طی 70 سال گذشته، به سطح پایینی رسید، دوباره ظاهر شد. اخیرا در ماه جولای نیز خشکسالی رودخانه ایتالیایی باعث کشف یک بمب 1000 پوندی از جنگ جهانی دوم شده بود.

یک مقام محلی در گفتگو با رویترز گفت:

این بمب توسط ماهی‌گیران در سواحل رودخانه پو به دلیل کاهش سطح آب ناشی از خشکسالی کشف شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*