دوربین سلفی زیر نمایشگر

دوربین زیر نمایشگر در حال حاضر، فقط پول دور ریختن است +‌ نمونه تصاویر

دوربین زیر نمایشگر هنوز با بلوغ فاصله زیادی دارد. ما دوربین درون صفحه گوشی ZTE را با یک گوشی ارزان قیمت قدیمی مقایسه کرده‌ایم که نتایج جالبی را رقم زده است!

ZTE اولین برندی بود که یک گوشی با دوربین سلفی زیر نمایشگر به نام Axon 20 5G را در سال ۲۰۲۰ عرضه کرد. نتایج اولین نسل این دوربین خیلی دلپذیر نبود، اما این کمپانی همچنان به توسعه فناوری دوربین زیر نمایشگر پایبند بود. برندهای دیگری هم به استفاده از این فناوری روی آوردند و نتایج مشابهی را کسب کردند. به طور مثال سامسونگ روی گوشی تاشو زد فولد ۳ از یک دوربین درون صفحه استفاده کرده بود که مجدداً آن را در زد فولد ۴ هم تکرار کرد.

زد تی ای اکنون سومین نسل دوربین درون صفحه خودش را با گوشی Axon 40 Ultra معرفی کرده که چند ماه پیش وارد بازارهای جهانی شده است. ولی متاسفانه همچنان این دوربین کیفیت قابل قبولی ندارد و نسبت به دوربین سلفی به کار رفته در گوشی‌های پرچمدار،‌ در رده پایین‌تری قرار می‌گیرد. این نابرابری خیلی هم تعجب‌آور نیست؛ چرا که هنوز هم فناوری دوربین‌های زیر صفحه با انواع مشکلات دست و پنجه نرم می‌کند.

دوربین سلفی زیر نمایشگر

گوشی ZTE Axon 40 Ultra

این دوربین از میان شکاف‌های کوچک بین پیکسل‌های نمایشگر برای گرفتن عکس استفاده می‌کند و پیکسل‌هایی که در جلوی آن قرار دارند، مسلم است که باعث می‌شوند نور زیادی به سنسور نرسد. در واقع نمایشگر قرار گرفته در بالای دوربین مشکلاتی از جمله انعکاس و لنز فلر را به وجود میاورد تا کیفیت تصاویر سلفی ثبت شده خیلی بالا نباشد.

دوربین‌های سلفی زیر نمایشگر نمی‌توانند با بهترین دوربین‌های سلفی رقابت کنند، اما با گوشی‌های اقتصادی چطور؟

سنسور دوربین زیر نمایشگر گوشی زد تی ای اکسون ۴۰ اولترا نمی‌تواند با دوربین سلفی دیگر گوشی‌های پرچمدار رقابت کند، اما عملکرد آن در مقایسه با یک گوشی اقتصادی چگونه است؟ به همین بهانه ما تصمیم گرفتیم در اینجا عکس‌های ثبت شده توسط دوربین این گوشی را در کنار عکس‌های گوشی پوکو F4 و اوپو A3 قرار دهیم. زد تی ای از یک دوربین سلفی ۱۶ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.0 در زیر قاب گوشی خودش استفاده کرده، در حالی که دوربین سلفی گوشی پوکو ۲۰ مگاپیکسلی f/2.45 و دوربین سلفی گوشی اوپو نیز ۸ مگاپیکسلی f/2.2 است.

مقایسه نمونه تصاویر دوربین سلفی زیر نمایشگر گوشی ZTE با دو گوشی دیگر

عکس عادی در روز

ساده‌ترین راه آزمایش یک دوربین سلفی، عکس گرفتن با آن در روز است. در نگاه اول دوربین زد تی ای عکس بهتری با سطح نویز کمتری گرفته است. با این حال دقت رنگ و سطح جزئیات دو دوربین دیگر بهتر است. البته در عکس گرفته شده با دوربین اوپو، نویز بیشتری در آسمان نسبت به دوربین سلفی زیر نمایشگر گوشی زد تی ای دیده می‌شود. به خاطر داشته باشید که این گوشی اقتصادی مربوط به ۴ سال پیش است!

حالا بد نیست کمی روی این تصاویر زوم کنیم و جزئیات این تصاویر را ببینیم. اینطور که از شواهد پیداست، دوربین سلفی گوشی میان‌رده پوکو F4 جزئیات بیشتری را نسبت به دوربین سلفی گوشی پرچمدار زد تی ای اکسون ۴۰ اولترا ثبت کرده است.

عکس با نور پس زمینه

نور پس زمینه یکی از چالش‌های مهم دوربین‌های سلفی سنتی در اولین روزهای ظهور آن‌ها بود، اما امروزه این دوربین‌ها عملکرد بسیار خوبی برای مهار نور اضافی و به نمایش گذاشتن چهره کاربر دارند. دوربین‌های سلفی مدرن از طریق در اولویت قرار دادن چهره نسبت به پس زمینه یا استفاده از تکنیک‌های HDR/ چند فریمی، می‌توانند به خوبی از پس این کار برآیند.

هرچند دوربین سلفی زیر نمایشگر گوشی ZTE عملکرد فاجعه‌آمیزی نداشته، اما رقبا عکس‌های بهتری گرفته‌اند. در واقع دوربین این گوشی به خوبی رنگ آبی آسمان و ابرها را در پشت سر سوژه به تصویر کشیده است، در حالی که دوربین پوکو فقط ابرها را ثبت کرده و دوربین اوپو حتی در ثبت ابرها نیز ناکام بوده و آسمانی کاملاً سفید رنگ را به تصویر می‌کشد. ولی در عین حال دوربین زد تی ای دچار لنز فلر شده و نورهای خورشید پشت سر، به روی صورت سوژه آمده‌اند.

عکس در محیط‌های تاریک

از آنجا که نمایشگر جلوی نور را می‌گیرد، بزرگ‌ترین چالش دوربین‌های زیر نمایشگر عکاسی در محیط‌های تاریک است. فقط کافیست به نمونه تصاویر ثبت شده در بالا مشاهده کنید تا متوجه منظور ما شوید.

این تصاویر در یک خودرو پارک شده در گاراژ منزل در طول روز گرفته شده است. بنابراین در محیط، تاریکیِ محض نبوده است. اما در عکسی که گوشی Axon ثبت کرده هیچ چیزی از چهره سوژه مشخص نیست.

البته در آن سمت عکس‌هایی که دوربین سلفی دو گوشی دیگر میان‌رده ثبت کرده‌اند هم ایده‌آل نیست. دوربین اوپو نویز بیشتری نسبت به دوربین پوکو دارد، در حالی که عکس ثبت شده توسط دوربین پوکو رنگ پوست انسان طبیعی‌تر به نظر می‌رسد. با این حال این دو به قدری مناسب هستند که بتوانید آن‌ها را برای یک دوست ارسال کنید. ولی در مورد دوربین گوشی زد تی ای چنین چیزی صدق نمی‌کند؛ چرا که هیچ چیزی دیده نمی‌شود.

عکس در محیط کاملاً تاریک

اما عملکرد این سه دوربین در یک محیط کاملاً تاریک چگونه است؟ اکثر دوربین‌های سلفی در چنین شرایطی کارآمد نیستند، مگر اینکه دوربین سلفی گوشی شما دارای حالت شب باشد. ولی متأسفانه گوشی اکسون ۴۰ اولترا فاقد حالت شب برای دوربین سلفی خودش است. بنابراین ما تصاویر ثبت شده توسط سه گوشی را با حالت استاندارد مقایسه می‌کنیم.

دوربین‌های سلفی بدون حالت شب مناسب، از شرایط خوبی در تاریکی مطلق برخوردار نیستند. اما سنسورهای درون صفحه حتی از آن‌ها هم بدتر هستند

نتایج ثبت شده با دوربین سه گوشی کاملاً غیرقابل استفاده است، ولی به وضوح می‌بینید که در بین این سه، دوربین زیر نمایشگر گوشی زد تی ای شرایط بدتری دارد. در تصاویر دو گوشی دیگر حداقل بخشی از ساختمان پشتی مشخص است. دوربین پوکو حتی آسمان و پشت بام ساختمان را هم از یکدیگر تفکیک کرده است و می‌توانید برخی از حروف روی تی‌شرت سوژه را به سختی ببینید.

استفاده از یک منبع نور برای عکاسی

تصاویر بالا نشان می‌دهد که عملکرد دوربین سلفی زیر نمایشگر ZTE Axon 40 Ultra در بسیاری از موارد نسبت به دو گوشی میان‌رده دیگر بدتر بوده است. اما قضیه به همینجا ختم نمی‌شود. اگر از یک منبع نور برای عکاسی با این دوربین استفاده کنیم اوضاع فرق خواهد کرد؟

همینطور که در عکس ثبت شده با گوشی پوکو F4 می‌بینید، وقتی به طرف آفتاب عکاسی کنید، لنز فلر پدیده تازه‌ای برای دوربین گوشی‌ها محسوب نمی‌شود. اما در تصویر ثبت شده با گوشی ZTE الگوهای قرمز و آبی رنگی سراسر بخش بالایی تصویر را پوشانده‌اند که مشابه آن را ندیده بودیم. شما می‌توانید حتی کمی جلوه شبه مانند را هم روی پنجره سمت چپ سوژه ببینید. عکسی که توسط این دوربین درون نمایشگر ثبت شده در دقت رنگ عملکرد خوبی نداشته و حتی نسبت به دوربین سلفی گوشی اقتصادی سال ۲۰۱۸ اوپو هم جزئیات کمتری را ثبت کرده است.

همه‌ی این مشکلات و مصنوعاتی که روی تصاویر ثبت شده با دوربین گوشی ZTE دیده می‌شود، به خاطر آن است که پیکسل‌های نمایشگر جلوی نفوذ نور به داخل سنسور را می‌گیرند. در زیر تصاویر دیگری را با این گوشی چه در روز و چه در شب می‌بینید که همچنان مصنوعات دست بردار عکس‌ها نیستند!

دوربین زیر نمایشگر هنوز با تکامل فاصله دارد

باید این نکته را تأیید کنیم که دوربین‌های زیر نمایشگر به همین زودی نمی‌توانند به سطح بهترین دوربین‌های سلفی بازار برسند. بنابراین حداقل انتظار کاربران این است که عملکرد آن‌ها دیگر از دوربین سلفی گوشی‌های اقتصادی چند سال پیش بازار بدتر نباشد. اکنون سه نسل از دوربین زیر صفحه ZTE گذشته و واضح است که هنوز هم نتوانسته توجه بازار را به خودش جلب کند.

دوربین سلفی زیر نمایشگر

هنوز هم دوربین سلفی گوشی Axon 40 Ultra بهترین راهکار زیر صفحه بازار است؛ بنابراین نمونه تصاویری که ما ثبت کرده‌ایم با هدف تخریب آن نبوده است. آن‌ها فقط نشان می‌دهند که توسعه دهندگان باید بین کیفیت تصاویر و پنهان کردن دوربین زیر نمایشگر توازن برقرار کنند تا این مشکلات به حداقل برسد.

ما امیدواریم که این فناوری تا سال ۲۰۲۳ پخته‌تر شود؛ هرچند خیلی هم نمی‌شود در مورد آن خوشبین بود.

 

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. دوربین سلفی کلًا اضافه است. بجاش میتوان در کنار دوربین پشتی یک صفحۀ پیش‌نمایش کوچک برای گرفتن سلفی گذاشت و از تمام مساحت نمایشگر اصلی کمال استفاده را نمود. و السلام