قیمت خودرو

بوی خوش توافق؛ آیا قیمت خودرو کاهش پیدا می‌کند؟

خبرها از موافقت مشروط ایران با متن پیشنهادی اتحادیه اروپا حکایت دارد. از این رو آیا قیمت خودرو در صورت احیای برجام در بازار ایران کاهش پیدا خواهد کرد؟

ایران اخیرا به صورت رسمی پاسخ کتبی خود را به متن پیشنهادی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تحویل داد و خبرها نیز از موافقت مشروط ایران با این متن حکایت دارند، اما تاکنون نتیجه مذاکرات هسته‌ای به شکل کامل مشخص نشده و نمی‌توان قاطعانه در خصوص نتیجه آن نظر داد. در همین راستا قصد داریم سناریوهای مختلف برجامی و تاثیر نتیجه مذاکرات وین روی بازار و قیمت ماشین را بررسی کنیم.

تاثیر سناریوهای مختلف برجامی روی قیمت خودرو

سناریوی توافق و کاهش قیمت خودرو

در سناریوی اول به تاثیر بازار خودرو پس از توافق در مذاکرات و احیای برجام خواهیم پرداخت.

در همین رابطه امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو عنوان کرد در حال حاضر بازار خودرو همانند 6 ماه گذشته در حالت رکود قرار دارد. از این رو با مثبت بودن نتیجه مذاکرات، قیمت دلار نیز به شکل موقتی کاهش خواهد یافت. این کاهش نرخ ارز باعث کاهش قیمت 30 تا 40 درصدی خودروهای خارجی خواهد شد. قیمت خودروهای داخلی نیز اندکی کاهش پیدا خواهد کرد، اما چشمگیر نخواهد بود.

قیمت خودرو

این کارشناس صنعت خودرو در ادامه گفته‌های خود بیان کرد با احیای برجام شاهد تغییرات بزرگ و ناگهانی نخواهیم بود. هرچند پس از اعلام نتایج مذاکرات یک شوک روانی به بازار وارد خواهد شد، اما این شرایط در ابتدا به شکل موقتی بوده و ادامه‌دار بودن روند معاملات و رونق اقتصادی به کیفیت توافق بستگی خواهد داشت.

سناریوی عدم توافق 

شکست قطعی مذاکرات و عدم توافق به عنوان یکی دیگر از سناریوهای برجامی محسوب می‌شود که روی بازار و قیمت خودرو تاثیر خواهد گذاشت.

کاکایی در خصوص این سناریو بیان کرد اگر برجام به صورت قطعی به نتیجه نرسد، بازار نابسامان شده و بار دیگر قیمت‌ها روند افزایشی پیدا خواهند کرد. وی افزود بسیاری از برنامه‌های دولت برای افزایش تولید در کشور به نتیجه مذاکرات و قیمت دلار گره خورده است و اگر نتیجه برجام منفی شود، وضعیت بازارها نیز تغییر پیدا خواهد کرد.

قیمت خودرو

این کارشناس صنعت خودرو تاکید کرد شکست مذاکرات و افزایش قیمت دلار باعث افزایش تقاضا برای سرمایه‌گذاری در صنعت خودرو خواهد شد. در واقع وجود تورم در کشور باعث افزایش تقاضا برای خرید خودرو با هدف سرمایه‌گذاری خواهد شد و این موضوع به اقتصاد کشور آسیب خواهد زد.

سناریوی تداوم شرایط فعلی و افزایش قیمت

یکی دیگر از سناریوهای برجامی ادامه روند فعلی یا بلاتکلیفی است.

کاکایی با اعلام این که ادامه روند عادی مذاکرات با احتمال بالای شکست می‌تواند اندکی به بازار رونق بخشد گفت در حال حاضر بسیاری از مردم منتظر نتیجه مذاکرات هستند و به همین دلیل در بازار با رکود و توقف خرید و فروش مواجه شدیم. از این رو ادامه روند فعلی صرف نظر از تاثیر آن روی قیمت خودرو، باعث افزایش خرید و فروش خواهد شد.

این کارشناس صنعت خودرو در پایان خاطرنشان کرد تدوام این روند تا پایان سال 1401 باعث تورم حدود 40 تا 50 درصدی خواهد شد. از این رو قیمت خودروهای معمولی نیز تا پایان سال افزایش پیدا خواهد کرد، اما مشخص نیست در آن زمان برای خرید خودرو تقاضایی وجود خواهد داشت یا خیر.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*