ریزش قیمت خودرو در بازار

ریزش قیمت خودرو در بازار به دنبال قوت گرفتن احتمال احیای برجام

ریزش قیمت خودرو در بازار نتیجه قوت گرفتن احیای برجام و مذاکرات است. اما آیا قیمت خودرو همچنان کاهشی خواهد بود؟ جزئیات را در ادامه بخوانید.

طی روزهای اخیر اخبار مثبت و خوشایندی از مذاکرات برجام منتشر شده است. احیای برجام به لحاظ اقتصادی آثار مثبتی به دنبال خواهد داشت و یکی از آنها اثرگذاری روی صنعت خودروسازی است. قیمت دلار همزمان با انتشار اخبار برجامی کاهش یافته و به تبع آن قیمت خودرو و دیگر کالاهای اساسی مردم ریزشی بوده است.

ریزش قیمت خودرو در بازار همچنان ادامه دارد

به نظر می‌رسد بازار خودرو همچون همیشه با انتشار اخبار مثبت از برجام و مذاکرات بی‌سرانجام ایران با کشورهای ذی‌نفع، نزولی شده و ریزش قیمت‌ها همچنان ادامه دارد. البته علاوه بر ریزش قیمت دلار در بازارهای سکه و طلا هم شاهد نزولی شدن روند صعودی چند وقت اخیر هستیم.

کارشناسان خودرو و فعالان صنعت خودروسازی معتقدند که طی ماه‌های اخیر در بازار خودرو تقاضا به شدت کاهش یافته و اغلب مشتریان منتظر احیای برجام و نتیجه مثبت آن هستند؛ اما با فرض احیای برجام، خودرو چقدر ارزان خواهد شد؟ پاسخ این سوال در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته و آمار دقیقی اعلام نشده است.

ریزش قیمت خودرو در بازار

زمزمه‌های بازار سکه و ارز و آینده خوشبینانه مذاکرات برجامی باعث شده خریداران دست از خرید بکشند و با دقت بازار آزاد را رصد کنند. آنها معتقدند که اگر برجام به نتیجه دلخواه ملت برسد دلار نزولی می‌شود و با کاهشی شدن بازار ارز، قیمت خودرو ارزان خواهد شد. به گفته رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی تهران، اگرچه بخش مهمی از جریان افت قیمت‌ها در بازار در واکنش به اخبار مذاکرات است، اما در این میان نمی‌توان جریان عرضه مناسب از سوی خودروسازان را در ریزش قیمت‌ها نادیده گرفت. سعید موتمنی گفته:

با دریافت سیگنال‌های مثبت از احتمال احیای برجام و در کنار آن کاهش نرخ ارز، شاهد افت قیمت خودرو در روزهای اخیر هستیم. در کنار کاهش قیمت دلار در روزهای اخیر، عرضه خودروسازان روند افزایشی به خود گرفته و همین جریان موجب حذف قرعه کشی برخی از خودروها و همچنین کاهش قیمت‌ها شده است.

به عقیده کارشناسان صنعت خودرو یکی از مهم‌ترین دلایل کاهش قیمت خودرو طی روزها و هفته‌های اخیر، تکمیل محصولات ناقص و عرضه آنها در بازار است. از طرفی قرعه کشی برخی از خودروها حذف شده و مشتریان می‌توانند با خیال راحت و بدون محدودیت اقدام به خرید کنند. به این ترتیب هم‌اکنون قیمت برخی از محصولات سایپا و ایران خودرو بین 5 تا 15 میلیون افت داشته است. رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران افزود:

در صورت احیای برجام و تأثیر روانی آن بر بازار خودرو شاهد شوک قیمتی شدیدی در بازار خودرو به ویژه خودروهای وارداتی خواهیم بود که این اتفاق در کنار تغییر جریان فروش و افزایش عرضه خودروسازان می‌تواند تأثیر چشمگیری در افت قیمت خودروهای داخلی نیز داشته باشد.

ریزش قیمت خودرو در بازار

به گفته موتمنی قیمت خودروهای چینی نیز کاهش یافته و برخی از آنها از 50 تا 100 میلیون تومان افت قیمت را تجربه کرده‌اند. به نظر می‌رسد که بازار خودرو به توافق و احیای برجام امیدوار هستند و نتیجه آن را از قبل پذیرفته‌اند. او در پایان صحبت‌های خود اضافه کرد:

افت تقاضا در بازار نشان می‌دهد که همه منتظرند تا ببینند سرنوشت مذاکرات چه خواهد شد. البته نیم نگاهی به موضوع واردات و طرح خودروهای اقتصادی و عرضه محصولات جدید به بازار نیز وجود دارد. تصور کلی این است که با اجرایی شدن واردات، قیمت نه فقط در بازار خودروهای خارجی کشور، بلکه در بازار داخلی‌ها نیز نزولی خواهد شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*