لامبورگینی

چرا لامبورگینی دیگر هرگز خودرویی با گیربکس دستی نخواهد ساخت؟

چرا علی‌رغم علاقه و استقبال اسپورت‌سواران، لامبورگینی استفاده از گیربکس دستی را در خودروهای خود متوقف کرده است؟

اغلب علاقه‌مندان خودروهای عضلانی به دلیل حس لذت‌بخشی که از تعویض دنده دریافت می‌کنند، گیربکس دستی را به نمونه اتوماتیک ترجیح می‌دهند. گیربکس دستی هم‌چنین به رانندگان، دقت و کنترل بهتری را بر نحوه ترکیب آن با شتاب خودرو ارائه می‌دهد. با این وجود، لامبورگینی، سازنده سوپراسپورت ایتالیایی، از ساخت خودروهای رودستر با گیربکس‌های دستی خودداری کرده و دیگر چنین گزینه‌ای را برای سفارش خریداران ارائه نمی‌کند.

در نتیجه، مدل‌های قدیمی لامبورگینی که دارای گیربکس‌ دستی هستند، احتمالا روزی به نسخه‌هایی محدود و کلکسیونی تبدیل خواهند شد. اما این تغییر سیاست تنها به خودروساز بزرگ ایتالیایی محدود نشده است، فراری نیز مدت‌هاست که گیربکس‌های دستی را کنار گذشته و آخرین مدل مجهز به این گزینه، فراری کالیفرنیا بود که تنها دو دستگاه از آن توسط این شرکت ساخته شد.

در میان محصولات لامبورگینی نیز، گالاردو آخرین خودروی این شرکت بود که دارای گزینه گیربکس دستی است. این سازنده ایتالیایی، اونتادور را تنها در نسخه گیربکس اتوماتیک روانه بازار کرد و با آغاز عرضه مدل هوراکان در سال 2014، تصمیم گرفت تا تنها بر روی خودروهایی با جعبه دنده خودکار تمرکز کند. با این وجود، به نظر می‌رسد که لامبورگینی خیلی زودتر از دیگر رقبا چنین تصمیمی گرفته بود. در سال 2011، مائوریزیو رگیانی، مدیر وقت تحقیق و توسعه غول ایتالیایی و مدیر ارشد فناوری کنونی این شرکت، عنوان کرد که خودروهای مجهز به گیربکس دستی، آینده‌ای در خط تولید لامبورگینی ندارند. اما چه چیزی باعث تغییر نگرش این خودروساز شد؟

تقاضا برای لامبورگینی با گیربکس دستی صفر است

لامبورگینی با گیربکس دستی

تا ژانویه 2014، تعداد بسیار کمی از مدل گالاردو با گیربکس دستی سفارش داده شد، در واقع به قدری کم که به نقل از مدیرعامل شرکت، استفان وینکلمن، تیم خودروساز باید مجددا با نمایندگی‌هایی که سفارش را دریافت کرده بودند، جهت اطمینان کامل درخواست مشتری را بازبینی می‌کردند.

علاوه بر عدم تقاضا برای خودروهای مجهز به گیربکس دستی، فناوری رانندگی پیشرفته لامبورگینی که با هوراکان آغاز شد، کنترل کامل خود را تضمین میکند و استفاده دستی از کلاچ به طور بالقوه می‌تواند باعث ناهماهنگی‌ با این سیستم شود. در سال 2016، رگیانی در مصاحبه‌ای با Road & Track گفت که درگیر کردن کلاچ، یک حفره در ارتباط بین آنچه که موتور قادر به ارائه آن بوده و نحوه واکنش خودرو به قدرت پیشرانه را ایجاد می‌کند.

مدیر اجرایی لامبورگینی هم‌چنین در خلال مصاحبه گفت که اگرچه تصمیم به کنار گذاشتن گیربکس دستی آسان نبود، اما سیستم‌های کنترل خودکار شاسی که در لامبوهای جدید اعمال شده، تنها با گیربکس‌های اتوماتیک سازگاری دارند. رگیانی اضافه کرد:

اگر می‌خواهید بر قدرت خودرو احاطه داشته باشید، کلاچ باید به جای مغز شما، تحت کنترل مغز خودرو باشد.

هوراکان و خودروهای جدیدتر این شرکت در درجه اول با حالت‌های مختلف رانندگی از جمله اسپورت، استرادا و کورسا عرضه می‌شوند. هر کدام از آنها، پارامترهای مختلف خودرو از جمله واکنش فرمان، سفتی کمک فنرها و شتاب را تنظیم می‌کنند. در این میان، گیربکس اتوماتیک آن‌را به طور قابل توجهی برای سیستم‌های پیچیده که در مدیریت این ویژگی و هماهنگی با عملکرد کلی خودرو مهم هستند، در دسترس و سازگار می‌کند. در مقابل، در اختیار قرار دادن کنترل دستی گیربکس به رانندگان موجب تداخل و مانع از تعویض به موقع دنده‌ها خواهد شد.

کابین لامبورگینی

برای افرادی که می‌خواهند دنده‌ها را به میل خود تعویض کنند، لامبورگینی نیز مانند اکثر سازندگان اسپورت، از پدال شیفتر در خودروهای خود استفاده می‌کند. به دلیل وجود تفاوت‌هایی کلیدی در نحوه کنترل تعویض دنده توسط کامپیوتر داخلی، طراحی پیشرانه و هماهنگی آن برای گیربکس دستی الزامی است. علاوه بر عملکرد، این تصمیم هم‌چنین بر نحوه پاسخ‌گویی خودرو به ضروریات ایمنی و هندلینگ نیز تاثیرگذار است. با توجه به تعداد ناچیز سفارش‌های برای گیربکس دستی، این یک سرمایه‌گذاری پرهزینه و بی‌فایده برای این شرکت خواهد بود.

در نهایت، عامل موثر دیگری که لامبورگینی را به حذف کامل گیربکس دستی سوق داده، استفاده از یک پیشرانه الکتریکی احتمالی در خودروهای آینده است. این شرکت قصد دارد از سال 2023، تمام مدل‌های خود را در یک نسخه هیبریدی عرضه کرده و تا پایان این دهه نیز یک مدل تمام الکتریکی را معرفی کند. این تصمیم باعث می‌شود تا خودروساز ایتالیایی تلاش خود را صرفا بر روی جعبه دنده اتوماتیک و الکترونیکی معطوف کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*