عجیب ترین قایق های جهان

عجیب ترین قایق های جهان که تاکنون از وجود آن‌ها بی اطلاع بودید + ویدیو

قایق ها جذابیت‌های زیادی دارند و برای هدف‌های مختلفی ساخته شده‌اند. در ادامه شما را با عجیب ترین قایق های جهان آشنا می‌کنیم که احتمالا از وجود آنها بی‌خبرید.

قایق‌ ها تنها یک وسیله تفریحی برای گشت و گذار در آب‌های جهان نیستند، بلکه برای حمل و نقل و فرستادن محموله‌های مختلف نیز بسیار کاربرد دارند. به طور کلی تاریخچه قایق حتی به پیش از ظهور انسان مدرن باز می‌گردند و امروزه نیز در انواع مختلفی ساخته می‌شوند تا مناسب شخصیت‌های منحصر به فرد افراد باشند.

در واقع جوامع مختلف هرکدام قایق های خاصی را ساخته‌اند که ارتباط نزدیکی با جغرافیای آنها دارد و می‌توان به وضوح رد فرهنگ و دیگر شرایط مربوط به آن جامعه را در آنها مشاهده کرد. علاوه بر انواع زیاد قایق هایی که به صورت گسترده تولید می‌شوند، تعدادی قایق نیز وجود دارند که بسیار عجیب، متفاوت و منحصر به فرد به نظر می‌رسند.

نگاهی به ۱۱ مورد از عجیب ترین قایق های جهان

عجیب ترین قایق های جهان

طراحی قایق نه تنها به فرد کمک می‌کند تا چیزی جدید خلق کند، بلکه این فرصت را در اختیار وی قرار می‌دهد تا با بهره گرفتن از دانش روز بسیاری از مشکلات کنونی قایق‌های رایج را برطرف کند. همچنین طراحی قایق را می‌توان نمود بسیار خوبی از روحیه انسان دانست. این روزها حتی قایق‌ های برقی ارائه شده‌اند که برخی آنها را با خودروهای تسلا مقایسه می‌کنند. همچنین برخی قایق ها این قابلیت را دارند که به صورت خودکار تغییر شکل دهند.

سی شدو

از همان ابتدای پیدایش، قایق ها برای اهداف نظامی استفاده شده‌اند. این هدف ممکن است دفاع از یک قلمرو در برابر متجاوزان یا حرکت در دریا برای فتح سرزمینی دیگر باشد. از دوران باستان تاکنون، بزرگترین و عجیب ترین قایق های جهان همیشه در اختیار کشورهای بوده‌اند که نیروی دریایی قدرتمندی داشتند.

عجیب ترین قایق های جهان

در حال حاضر نیروی دریایی آمریکا که تاریخچه آن به بیش از ۲۰۰ سال می‌رسد، یکی از قوی‌ترین سازمان‌های دریایی جهان است و برخی از قوی‌ترین و عجیب ترین قایق های جهان را در اختیار دارد.  یکی از این قایق ها Sea Shadow یا همان شبح دریا است. این قایق به دوران جنگ سرد تعلق دارد و در ساخت آن از جنگنده پنهان‌کار بسیار موفق F-117 Nighthawk الگو گرفته شده است.

شرکت لاکهید مارتین از مواد خاصی برای جلوگیری از کشف شدن Nighthawk توسط رادارها استفاده کرده بود و این احتمال وجود داشت که بتوان از آنها برای پنهان ماندن از دید سونار نیز استفاده کرد. شرکت سازنده شبح دریا را به عنوان یک پروژه مخفی پیش برد و در نهایت نیز قایقی با ظاهری تهدید کننده و نسبتا ترسناک ارائه داد.

عجیب ترین قایق های جهان

سی شدو به قایق‌ های دو بدنه یا کاتامرن شباهت دارد و طراحی خاص آن نیز باعث شده که در دسته قایق های SWATH قرار گیرد. البته شرکت سازنده اعلام کرد که این طراحی باعث شده Sea Shadow نسبت به قایق های معمولی بسیار سریع‌تر و پایدارتر باشد. اگرچه این قایق پتانسیل زیادی داشت، اما تنها یک عدد از آن ساخته شد که آن هم در آزمایش‌های دریایی ناامید کننده بود.

خدمه اعلام کردند که این قایق رد بسیار عجیب و بزرگی از خود بر جا می‌گذارد. بعدها مشخص شد که دلیل این اتفاق نصب پیشرانه‌ها به صورت برعکس بوده‌اند. اگرچه لاکهید مارتین به سرعت این مشکل را برطرف کرد، اما سی شدو که یکی از عجیب ترین کشتی های جهان بود، دیگر هرگز رنگ دریا را ندید و در سال ۲۰۰۶ به طور کامل اوراق شد.

آداسترا

آداسترا را می‌توان هم در زمره عجیب ترین و هم جذاب ترین قایق های تفریحی جهان قرار داد. با گسترش ساخت و استقبال از قایق های تفریحی مجلل، برخی طراحی‌های جدید نیز به میدان آمدند تا شرکت‌های بزرگ و باسایقه را به چالش بکشند. آداسترا ۴۲.۶ متر طول دارد و می‌توان طراحی آن را ترکیبی از یک قایق تفریحی فوق‌العاده و یک فضاپیما دانست.

عجیب ترین قایق های جهان

آداسترا قایقی سه‌ بدنه با حداکثر برد ۱۰ هزار مایل دریایی (۱۸۵۲۰ کیلومتر) است. انرژی مورد نیاز این قایق توسط دو موتور غول پیکر Caterpillar C18 تامین می‌شود که هرکدام قادرند ۱۱۵۰ اسب بخار را در اختیار شما قرار دهند.

طراح این قایق در توضیح چرایی رسیدن این طرح منحصر به فرد برای آداسترا، از تلاش برای کاهش مقاومت در برابر آب صحبت کرد. ظاهرا طراحی سه بنده باریک سبب می‌شود که قایق با مقاومت بسیار کمتری در آب حرکت کند و موتورهای آن نیز بتوانند در برابر موج‌ها بسیار بهینه‌تر ظاهر شوند.

البته آداسترا تنها برای سرعت بالا ساخته نشده است و یک قایق تفریحی لوکس به حساب می‌آید. در ساخت بخش داخلی قایق هم از مواد درجه یک استفاده شده است. همچنین کیفیت مبلمان و وسایل داخل قایق به حدی بالاست که می‌توان آن را با بهترین هتل‌های جهان مقایسه کرد. از طرفی طراحی مدرن باعث می‌شود که حس خاص بودن این قایق در تمامی بخش‌ها حس شود.

عجیب ترین قایق های جهان

اگرچه آداسترا نسبت به سایر قایق های تفریحی کمی کوچک به نظر می‌رسد؛ اما سرعت، پایداری و راحتی آن باعث می‌شود که مسافران به هیچ وجه احساس کمبود نکنند. مسافران آداسترا قطعا گروهی کوچک، اما خوش‌شانس هستند.

قایق تفریحی بادبانی A

دیدن قایق های لاکچری بزرگ در برخی از جذاب‌ترین مقاصد گردشگری دنیا همچون موناکو یا جزایر ویرجین امری غیر عادی نیست. این قایق ها به واسطه موتورهای دیزلی بزرگ حرکت کرده و حجم فوق‌العاده زیادی سوخت مصرف می‌کنند. با در نظر گرفتن آنها، قایق تفریحی بادبانی A یکی از عجیب ترین قایق های جهان به حساب می‌آید. عجیب بودن این قایق در مرحله اول به نام بسیار کوتاهش مربوط می‌شود. پس از آن نیز ابعاد قایق سبب می‌شود که متفاوت جلوه کند.

عجیب ترین قایق های جهان

به طور کلی در عصر کنونی اکثر قایق‌های تفریحی ابعاد کوچک دارند. قایق های بادبانی از مدل‌های ۱.۲۱ متری دو بدنه آغاز می‌‌شوند و در برخی مدل‌ها فضای کافی برای خواب، سالنی کوچک و یک فضای مشترک عمومی هم دارند. هرچند که همه این قایق ها در برابر قایق تفریحی بادبانی A بسیار کوچک به نظر می‌رسند. A نه تنها بزرگترین قایق بادبانی جهان است، بلکه از نظر تکنولوژی‌های استفاده شده نیز نسبت به رقبای خود برتری دارد.

A که یکی از عجیب ترین قایق های جهان به حساب می‌آید، به ۵۴ خدمه نیاز دارد؛ اما نیاز نیست همه آنها در حالت آماده‌باش باشند. دلیل این موضوع نیز سیستم های کنترل الکترونیک آن هستند که به صورت خودکار نسبت به برافراشتن و تنظیم بادبان‌‌ها اقدام می‌کنند. جالب است بدانید که شرکت سازنده از فیبر کربن برای ساخت دکل‌های قایق استفاده کرده تا علاوه بر مقاومت بالا، وزن کمی داشته باشند.

عجیب ترین قایق های جهان

داستان شگفتی‌های این قایق فقط به ساخت و ابعاد آن محدود نمی‌شود. اگرچه صاحب قایق آن را با پرداخت تقریبا  ۸۰۰ میلیون دلار خریداری کرده است، اما به این زودی‌ نمی‌تواند از آن استفاده کند؛ زیرا مقامات آمریکایی در فروردین ماه سال جاری آن را به دلیل تحریم‌های بین‌‌المللی علیه نزدیکان دولت روسیه توقیف کردند.

قایق زیپی

وقتی صحبت از عجیب ترین قایق های جهان می‌شود، لزوما نباید با قایقی بزرگ، جنگی یا گران‌قیمت طرف باشیم. گاهی اوقات یک قایق ممکن است صرفا از روی کنجکاوی و تفریح ساخته شود و بعدها توجهات را به خود جلب کند. این مورد کاملا در مورد قایق زیپی یا همان Zipper Boat صدق می‌کند.

عجیب ترین قایق های جهان

این قایق در ابتدا به عنوان یک اثر هنری متحرک توسط هنرمندی ژاپنی به نام Yasuhiro Suzuki طراحی و در نهایت در سال ۲۰۱۰ به آب انداخته شد. همانطور که مشاهده می‌کنید نام این قایق کاملا با شکلش ارتباط دارد.

سوزوکی گفت که حرکت قایق ها روی آب الهام بخش او در طراحی Zipper Boat بوده‌اند؛ زیرا ردی که از خود باقی می‌گذارند به باز شدن زیپ لباس شباهت دارد. به همین خاطر وقتی Zipper Boat در آب‌های ژاپن حرکت می‌کند، اینگونه به نظر می‌رسد که انگار یک کله زیپ در حال باز کردن آب است. این قایق هنوز هم برای افراد مختلف جذاب است و حتی در فستیوال DESIGNART که در سال ۲۰۲۰ در توکیو برگزار شد، حضور داشت.

قایق Thunder Child II

برای افرادی که به دنبال یک قایق برای شرایط آب و هوایی آشفته و شدید هستند، Thunder Child بهترین گزینه است. تاندر چایلد که یکی از سریع ترین و عجیب ترین قایق های جهان به حساب می‌آید توسط Safehaven Marine ساخته شده است و می‌تواند در بدترین شرایط نیز به آب بزند.

تاندر چایلد II

تاندر چایلد II این توانایی را دارد که حتی در صورت وارونه شدن در موج یا طوفان، دوباره به حالت اولیه خود برگردد. شرکت سازنده این قایق را برای استفاده در نیروی دریایی یا سازمان‌های مجری قانون طراحی کرده است؛ اما می‌‌توان آن را برای استفاده شخصی یا تجاری نیز خریداری کرد. این قایق ۶ صندلی ضد شوک و ۴ صندلی ثابت دارد تا بتواند مجموعا ۱۰ نفر را در خود جا دهد. همچنین مکانی نیز برای خوابیدن خدمه تعبیه شده است.

عجیب ترین قایق های جهان

قایق Thunder Child II امکانات و ویژگی‌های متعددی دارد که از میان آنها می‌توان به تجهیزات ارتباطی الکترونیک، مکانیابی ماهواره‌ای، سونار، دوربین‌های حرارتی و چهار موتور دیزلی Caterpillar با قدرت ۶۵۰ اسب بخار (همگی سوپرشارژ و توربوشارژ) اشاره کرد. حداکثر سرعت این قایق ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت است و طوری طراحی شده که بتواند با کمترین مقاومت موج‌ها را کنار بزند.

با وجود همه اینها، توانایی برگشتن به حالت عادی جذاب ترین قابلیت این قایق محسوب می‌شود. اگرچه این قایق ایرلندی در زمره عجیب ترین قایق های جهان قرار دارد، اما برای خرید آن باید یک میلیون دلار هزینه کنید.

قایق های اردکی

در ادامه لیست عجیب ترین قایق های جهان به قایق های اردکی می‌رسیم. این قایق‌ ها که ریشه در جنگ جهانی دوم دارند، این روزها صرفا برای اهداف توریستی استفاده می‌شوند. اکثر قایق های اردکی امروزی نیز نسخه‌های بازسازی شده وسیله نقلیه آبی خاکی GM DUKW هستند.

عجیب ترین قایق های جهان

این قایق های عجیب امکان جابه‌جا کردن تجهیزات و نفرات را از ساحلی به ساحلی دیگر بدون نیاز به پهلو گرفتن فراهم می‌کردند. بر اساس Pontoonopedia، اولین بار از این وسایل نقلیه آبی خاکی در طول تهاجم متفقین به سیسیل استفاده شد و تا پایان جنگ جهانی دوم نیز مجموعا ۳ میلیون تن سرباز و تجهیزات را جابه‌جا کردند.

عجیب ترین قایق های جهان

اگرچه قایق‌ های اردکی هنوز به عنوان یکی از عجیب ترین قایق های جهان به حساب می‌آیند، اما دیگر گردشگران استقبال چندان زیادی از آنها نمی‌کنند. یکی از دلایل این عدم استقبال می‌تواند کشته شدن ۱۷ نفر در طول بازدید از مناطق تاریخی آمریکا با این قایق‌ ها باشد.

قایق‌ های Riverbus

اگرچه بوستون به داشتن قایق‌ های اردکی می‌بالد، اما هامبورگ در آلمان نیز به Riverbus مجهز شده است. گردشگرانی که به هامبورگ می‌آیند، می‌توانند برای دیدن مناطق دیدنی سوار یکی از عجیب ترین قایق های جهان یعنی MAN Hafencity Riverbus شوند.

ریورباس

Riverbus روی شاسی یک اتوبوس MAN ساخته شده تا بتواند رفاه اتوبوسی مدرن را برای افراد سوار بر قایق به ارمغان بیاورد. هامبورگ یک شهر بندری است که نزدیک اقیانوس ساخته شده و از طریق رود البه به دریا دسترسی دارد. به همین خاطر اکثر جاذبه‌های توریستی این شهر نزدیک آب هستند و یک اتوبوس آبی می‌تواند گزینه‌ای ایده‌آل برای بازدید باشد.

ریورباس

قایق Riverbus تاکنون به شدت مورد استقبال گردشگران قرار گرفته است. این قایق در هر بار می‌تواند تا ۳۶ مسافر را برای توری ۸۰ دقیقه‌ای از شهر با خود ببرد. سرعت ریورباس به حدود ۱۳ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

قایق Jet Capsule

جت کپسول یکی از جذاب ترین و عجیب ترین قایق های کوچک جهان است. اگرچه اکثر قایق های کوچک سر باز هستند، اما جت کپسول کاملا بسته است و طوری طراحی شده که انگار به آینده تعلق دارد. این قایق عجیب برای اولین بار در سال ۲۰۱۵ عرضه شد. در آن زمان جت کپسول شامل مدل‌هایی می‌شد که ظرفیت جا دادن ۷ نفر را داشتند، بخش پشتی قایق باز بود و یک قسمت آفتاب‌گیر کوچک نیز در بخش بالایی آن دیده می‌شد.

جت کپسول

هرچند که در نسل‌های بعدی به قایقی کاملا سرپوشیده تبدیل شد و حالا به به صندلی‌های خاصی برای جذب شوک موج‌ها مجهز شده است. مدل گران‌قیمت جت کپسول دارای تهویه مطبوع و توالت نیز هست که باعث می‌شود برای سفرهای طولانی‌تر مناسب باشد. نکته جالب اینکه جت کپسول از موتورهای دوگانه Yanmar بهره می‌برد که قادر هستند سرعت ۱۱۴ کیلومتر بر ساعت را به ارمغان بیاورند.

جت کپسول

در صورتی که به خرید Jet Capsule به عنوان یکی از عجیب ترین قایق های جهان علاقه دارید، باید ۲۸۵ هزار دلار پرداخت کنید.

قایق Quadrofoil

اگر اهل تفریح هستید، اما به جمع‌های بزرگ علاقه ندارید، Quadrofoil می‌تواند یک گزینه ایده‌آل برای شما باشد. Quadrofoil یکی از عجیب ترین قایق های جهان است و می‌توان آن را به ماشین‌های اسپرت تشبیه کرد. البته استفاده از واژه قایق برای Quadrofoil خیلی هم درست نیست؛ زیرا بالاتر از سطح آب و روی چهار باله خود حرکت می‌کند.

کوادروفویل

عدم تماس بدنه اصلی با سطح آب باعث می‌شود که میزان اصطکاک فوق‌العاده کاهش یابد و کوادروفویل با راحتی بیشتری حرکت کند. این قایق عجیب در سال ۲۰۱۴ با قیمت ۲۸ هزار دلار عرضه شد. شرکت سازنده از یک موتور برقی اختصاصی در کنار باتری‌های پیشرفته برای این قایق استفاده کرده است. در ادامه مشخصات کوادروفویل باید گفت که می‌تواند با سرعت حداکثر ۴۰ کیلومتر بر ساعت حرکت کند و برای شارژ کامل نیز به ۳ تا ۴ ساعت زمان نیاز دارد.

کوادروفویل

البته در طراحی این قایق توجه ویژه‌ای هم به بحث ارگونومی شده تا کوادروفویل بتواند حس خوبی را به سرنشین منتقل کند.

سی‌باب

اول از همه قبول داریم که قرار دادن Seabob در لیست عجیب ترین قایق های جهان درست نیست؛ زیرا از سی‌باب معمولا با عنوان اسکوتر دریایی یاد می‌شود. با اولین نگاه هم متوجه می‌شوید که بیشتر از اینکه با یک قایق طرف باشید، صرفا یک موتور شما را در آب هدایت می‌کند. با همه اینها، استفاده از Seabob می‌تواند همانند هر تفریح دریایی دیگری لذت‌بخش باشد و لحظات منحصر به فردی را برای شما رقم بزند.

سی‌باب

شرکت سازنده تاکید دارد که در محصول از باتری‌های قوی و سیستم E-Jet Power Drive قدرتمند استفاده شده است که می‌توانند در کنار هم تا یک ساعت شما را زیر آب همراهی کنند. استفاده از Seabob نیز نسبتا ساده و راحت است. سی‌باب دو دستگیره دارد که روی یکی از آنها یک تریگر دیده می‌شود.

سی‌باب

تنها کاری که باید بکنید، رفتن به آب، گرفتن دستگیره‌ها و کشیدن تریگر است. گشت و گذار در اقیانوس با استفاده از سی‌باب فوق‌العاده لذت‌بخش است و تنها نقطه ضعف آن را می‌توان برچسب قیمتی ۱۰ تا ۲۰ هزار دلاری دانست.

قایق های Kettuvallam

زندگی روی آب اتفاق جدیدی نیست؛ اما برخی افراد نمی‌دانند که قدمت این کار به چه سال قبل برمی‌گردد. در جنوبی‌ترین قسمت هند ایالتی به نام کرالا وجود دارد که فرهنگ منحصر به فرد آن به شکل عجیبی با آب عجین شده است. از آنجایی که این ایالت هم مرز با اقیانوس هند است و از مناظری زیبایی با جنگل‌های مانگرو بهره می‌برد،‌ برخی زندگی در میان آنها را به زندگی در خشکی ترجیح داده‌اند.

عجیب ترین قایق های جهان

همین هم باعث ساخت یکی از عجیب ترین قایق های جهان به نام Kettuvallam شده است. خانه‌های قایقی در بخش‌های مختلف هند دیده می‌شوند؛ اما Kettuvallam سابقه‌ای هزار ساله دارد و به همان سبک سنتی، بدون حتی یک پیچ یا میخ ساخته می‌شود.

عجیب ترین قایق های جهان

نسخه‌های مدرن این قایق تا ۳۰ متر طول دارند و داخل آنها با وسایل مجلل تزیین شده است. در بخش بیرونی نیز چوب بامبو استحکام لازم را فراهم می‌کند.

به نظر شما عجیب ترین قایق جهان کدام مورد است؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*