جک K7 دیگنیتی

مقایسه جک K7 با دیگنیتی ؛ مشخصات فنی، آپشن ها، ایمنی و ارزش بازار

جک K7 و دیگنیتی به عنوان دو شاسی بلند جدید و محبوب بازار ایران محسوب می‌شوند. در ادامه جزئیات طراحی، مشخصات فنی، ارزش بازار، امکانات رفاهی و ایمنی این خودروها را بررسی خواهیم کرد.

جک K7 و دیگنیتی به عنوان دو شاسی بلند جدید بازار ایران از ظاهری جذاب و اسپرت بهره می‌برنند و به همین دلیل توانستند نگاه بسیاری از مشتریان جوان را به خود جلب کنند. دیگنیتی در واقع نسخه ایرانیزه شده دانگ فنگ ix5 محسوب می‌شود که دانگ فنگ آن را در سال 2018 روانه بازار کرد. این شاسی بلند در سال 1400 توسط بهمن موتور با نام دیگنیتی در تیپ پرایم روانه بازار ایران شد و با ظاهر جذاب و اسپرت خود توانست آمار فروش بالایی را به ثبت برساند.

همچنین بهمن موتور در ابتدای سال 1401 از تیپ پرستیز این خودرو نیز پرده برداشت که قرار است طی ماه‌های آینده روانه بازار شود. جک K7 نیز نسخه ایرانیزه شده Sehol X7 بوده که شرکت کرمان موتور آن را با نام KMC K7 در سال 1400 به بازار عرضه کرد. این خودرو نیز با ظاهر اسپرت و جذاب خود توانست بسیاری از نگاه‌ها را به خود جلب کند. در ادامه جزئیات طراحی، مشخصات فنی، ارزش بازار، امکانات رفاهی و ایمنی این خودروها را با یکدیگر مقایسه خواهیم کرد.

مقایسه جک K7 با دیگنیتی

بخش طراحی

جک K7

جک K7 و دیگنیتی از لحاظ طراحی بیرونی با یکدیگر رقابت بسیار شدیدی دارند. در نمای جلوی جک K7 شاهد جلوپنجره بزرگ و فرورفته به همراه چراغ‌های دو قسمتی در اطراف آن هستیم که ترکیب آنها نمای به‌روزتر و خشن‌تری را نسبت به دیگنیتی به وجود آورده است.

البته دیگنیتی در نمای جانبی با استایل کوپه مانند خود به همراه شیب سقف و خطوط به‌روزتر نسبت به جک K7 جذاب‌تر به نظر می‌رسد و توانسته از رقیب خود سبقت بگیرد.

دیگنیتی پرایم

در بخش نمای عقب نیز جک K7 به کمک خروجی‌های چهارگانه اگزوز و چراغ‌های متصل به هم نسبت به دیگنیتی به‌روزتر است، اما دیگنیتی در این بخش نیز با شیب تند شیشه عقب و چراغ‌هایی با طراحی جذاب موفق‌تر از جک K7 ظاهر شده است.

جک K7

در بخش طراحی داخلی نیز شاهد رقابت تنگاتنگی میان جک K7 و دیگنیتی هستیم. البته در این بخش جک K7 کمی موفق‌تر ظاهر شده است.

جک K7

جک K7

در واقع محصول کرمان موتور با دسته دنده الکترونیکی، نمایشگر به شکل تبلت و پشت‌آمپر دیجیتالی نسبت به دیگنیتی به‌روزتر به نظر می‌رسد.

دیگنیتی پرایم

دیگنیتی پرایم

هرچند داشبورد دیگنیتی نیز در وضعیت مناسبی قرار دارد و می‌تواند به خوبی به نیاز مشتریان خود پاسخ دهد، اما به طور کلی طراحی کابین جک K7 در این بخش نمره قبولی را دریافت می‌کند.

امکانات رفاهی

دیگنیتی پرایم

دیگنیتی پرایم

از آنجایی که جک K7 و دیگنیتی در یک بازه قیمتی قرار دارند، از لحاظ سطح آپشن نیز به یکدیگر نزدیک هستند. از امکانات مشترک این دو شاسی بلند جدید بازار ایران می‌توان به فرمان سه حالته، تهویه مطبوع اتوماتیک، سنسور فشار باد لاستیک، گرم‌کن صندلی‌های جلو، دی‌لایت، مالتی‌مدیا با مانیتور لمسی، سنسور نور، دوربین 360 درجه، تنظیم برقی صندلی‌های جلو، ترمز پارک برقی با اتوهلد، در صندوق بار برقی، کروز کنترل، سقف پانوراما و استارت بدون کلید اشاره کرد.

جک K7

جک K7

البته جک K7 کرمان موتور با امکانات بیشتری مثل آینه وسط الکتروکرومیک، سنسور پا برای در صندوق بار، پشت‌آمپر دیجیتالی، ماساژور و حافظه صندلی راننده، سردکن صندلی‌های جلو، سیستم صوتی اینفینیتی با 10 بلندگو و تهویه مطبوع دو کاناله در بخش امکانات رفاهی نسبت به دیگنیتی خودروی پرآپشن‌تری محسوب می‌شود. دیگنیتی نیز از دوربین ثبت وقایع و سنسور باران بهره می‌برد که این دو آپشن در جک K7 وجود ندارند.

امکانات ایمنی

جک K7 و دیگنیتی در بخش امکانات ایمنی نیز به یکدیگر نزدیک هستند. از امکانات ایمنی مشترک میان این دو شاسی بلند می‌توان به چهار کیسه هوا، کنترل شرکت حرکت در سربالایی، کنترل کشش، کنترل پایداری الکترونیکی و ترمز کمکی اشاره کرد. البته تاکنون هیچ گزارشی از تست تصادف این دو خودرو منتشر نشده و به همین دلیل نمی‌توان آنها را از لحاظ وضعیت ایمنی با یکدیگر به صورت دقیق مقایسه کرد.

جدول تجهیزات ایمنی جک K7 و دیگنیتی

تجهیزاتدیگنیتی پرایمجک K7
تجهیزات ایمنی و حفاظتیکنترل شروع حرکت در سربالایی، کنترل سرعت در شیبکنترل شروع حرکت در سربالایی، کنترل سرعت در شیب
کیسه هواراننده و سرنشین جلو، جانبی سرنشینان جلو (در مجموع 4 عدد)راننده و سرنشین جلو، جانبی سرنشینان جلو (در مجموع 4 عدد)
سیستم ترمز و پایداریترمز ضد قفل، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، کنترل پایداری الکترونیکی، کنترل کششترمز ضد قفل، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، کنترل پایداری الکترونیکی، کنترل کشش

مشخصات فنی

جک K7

جک K7 به یک موتور 1.5 لیتری مجهز شده که می‌تواند قدرتی برابر با 161 اسب بخار و گشتاور 251 نیوتن‌متر را تولید کند. یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک دو کلاچه DCT نیز وظیفه انتقال قدرت از پیشرانه به چرخ‌های جلو را بر عهده دارد. این شاسی بلند کرمان موتور ظرف مدت 10.5 ثانیه از صفر به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست پیدا می‌کند و به ازای هر 100 کیلومتر نیز مصرف سوختی برابر با 8.6 لیتر را به همراه دارد.

دیگنیتی پرایم

دیگنیتی پرایم نیز از یک موتور 1.5 لیتری توربو بهره می‌برد که می‌تواند قدرتی برابر با 148 اسب بخار و گشتاور 220 نیوتن‌متر را به تولید برساند. یک گیربکس CVT نیز قدرت تولیدی از پیشرانه را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. این خودرو به ازای هر 100 کیلومتر مصرف سوخت 7.3 لیتری را به همراه دارد و ظرف مدت 13 ثانیه نیز از صفر به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

دیگنیتی پرایم

این دو شاسی بلند جدید بازار ایران در بخش تجربه رانندگی از لحاظ فضای کابین و صندوق بار در سطح مناسبی قرار دارند و در مسافرت‌های خانوادگی می‌توانند به خوبی به نیاز سرنشینان پاسخ دهند. البته کی ام سی K7 در این بخش نسبت به دیگنیتی در سطح بهتری قرار دارد. از لحاظ کیفیت سواری نیز جک K7 موفق‌تر عمل کرده و سیستم تعلیق این خودرو نسبت به سیستم تعلیق دیگنیتی کوبش‌های کمتری را به کابین وارد خواهد کرد.

جک K7

دیگنیتی و جک K7 از یک پیشرانه مشابه بهره می‌برند، از این رو تفاوت میان شتاب آنها به عملکرد گیربکس‌های این دو خودرو مربوط می‌شود. دیگنیتی به دلیل ماهیت گیربکس‌های CVT در شروع حرکت عملکرد کندی خواهد داشت، اما این کندی مدت کوتاهی پس از حرکت کمتر شده و شتاب ثانویه خودرو در سطح مناسبی قرار خواهد گرفت. در طرف مقابل گیربکس دو کلاچه جک K7 از شتاب اولیه مناسبی بهره می‌برد، اما در دورهای بالاتر شتاب آن کاهش پیدا می‌کند.

دیگنیتی پرایم

به طور کلی از لحاظ شتاب کی ام سی کی 7 نسبت به دیگنیتی برتری دارد. در طرف مقابل هرچند سواری نسبتا خشک دیگنیتی آزاردهنده خواهد بود، اما این تعلیق خشک باعث ارائه هندلینگ بهتری نسبت به جک K7 و حتی رقبای کره‌ای دست دوم در بازار ایران خواهد شد. در ادامه جدول مشخصات فنی این دو شاسی بلند را مشاهده می‌کنید:

جدول مقایسه مشخصات فنی

مدل خودرودیگنیتی پرایمجک K7
نوع موتور4 سیلندر توربو شارژر با آرایش خطی سیلندرها4 سیلندر توربو شارژر با آرایش خطی سیلندرها
حجم پیشرانه1498 سی‌سی1499 سی‌سی
حداکثر قدرت148 اسب بخار161 اسب بخار
حداکثر گشتاور220 نیوتن‌متر251 نیوتن‌متر
نوع گیربکساتوماتیک ضریب متغیر (CVT) با قابلیت تیپ‌ترونیک 6 سرعته مجازی و  حالت‌های اسپرت و برفی6 سرعته اتوماتیک دو کلاچه (DCT) با قابلیت تیپ‌ترونیک و حالت اسپرت
مصرف سوخت7.3 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر8.6 لیتر به بازار هر 100 کیلومتر
شتاب 0 تا 100 کیلومتر بر ساعت13 ثانیه10.5 ثانیه
حداکثر سرعت180 کیلومتر بر ساعت160 کیلومتر بر ساعت

شرایط بازار جک K7 و دیگنیتی

دیگنیتی پرایم

دیگنیتی پرایم

جک K7 و دیگنیتی به عنوان شاسی بلندهای محبوب بازار ایران محسوب می‌شوند و به همین دلیل بازار خرید و فروش آنها نیز در سطح مناسبی قرار دارد. البته دیگنیتی به دلیل تیراژ تولید بالاتر و همچنین ظاهر متفاوت خود نسبت به جک کی 7 توانسته در جایگاه بهتری در بازار قرار بگیرد. در طرف مقابل نیز با توجه به این که میان قیمت بازار و کارخانه شاسی بلند کرمان موتور اختلاف کمی وجود دارد، مشتریان راحت‌تر می‌توانند نسخه صفر کیلومتر آن را خریداری کنند.

جک K7

جک K7

این دو شاسی بلند چینی بازار ایران از لحاظ خدمات پس از فروش و تامین قطعات در سطح یکسانی قرار دارند. البته قیمت قطعات یدکی آنها بالا بوده و مشتریان پیش از خرید باید به این موضوع توجه داشته باشند.

جمع‌بندی

در مجموع اگر خواهان خرید یک شاسی بلند خانوادگی با امکانات بیشتر و توانایی‌های حرکتی بهتر هستید، جک K7 گزینه مناسب‌تری برایتان خواهد بود. همچنین اگر ظاهر جذاب و اسپرت بیشتر از مشخصات فنی و آپشن برایتان حائز اهمیت است، به سراغ دیگنیتی بروید.