خودرو سخت جان

ماشین هایی که مرگ ندارند؛ 8 خودرو سخت جان که همچنان در جاده ها می‌تازند

با 8 خودرو سخت جان که همچنان در جاده‌ها می‌تازند، آشنا شوید. در این لیست خودروسازان ژاپنی از جمله تویوتا و هوندا حضور پررنگی دارند.

به طور کلی هرچه سن خودرو افزایش پیدا می‌کند، مالکان نیز باید هزینه‌های نگهداری بیشتری را بپردازند. از این رو در کشورهایی چون آمریکا وقتی یک خودرو پا به سن می‌گذارد، با هزینه تعمیر موتور و گیربکس آن می‌توان یک مدل جدیدتر یا کم کارکرد آن خودرو را خریداری کرد. خودروهایی که امروزه تولید و به بازار عرضه می‌شوند، قادرند بدون نیاز به تعمیر اساسی موتور حدود 320 هزار کیلومتر را بپیماند که البته نحوه نگهداری از خودرو نیز بسیار حائز اهمیت است.

برای مثال اگر مالکان به شکل منظم روغن و سایر مایعات ضروری خودرو را تعویض نکنند، عمر مفید خودرو کاهش خواهد یافت. البته میزان دوام خودروها با یکدیگر متفاوت بوده و در این میان برخی از خودروها با دوام بسیار بالای خود توانستند لقب خودروهای سخت جان را از آن خود کنند. در همین راستا قصد داریم شما را با 8 خودرو سخت جان که همچنان در جاده‌ها می‌تازند، آشنا کنیم.

آشنایی با 8 خودرو سخت جان

تویوتا کمری 1992 به بعد

خودرو سخت جان

تویوتا توانسته با تولید محصولات باکیفیت و بادوام به برندی محبوب در بازار تبدیل شود. البته تویوتا کمری مدل 1992 باعث شد تا محصولات تویوتا به دوام بالا معروف شوند. این سدان ژاپنی با هزینه‌های نگهداری پایین، تعمیر و نگهداری آسان و همچنین با قابلیت اطمینان بالای خود توانست در لیست 8 خودرو سخت جان در جهان قرار بگیرد.

در حالی که بسیاری از کارشناسان عمر تویوتا کمری را 250 هزار کیلومتر می‌دانستند، اما این خودرو با کارکردهای 300 تا 500 هزار کیلومتری آنها را شگفت‌زده کرد. مالکان تویوتا کمری که به کارکردهای بیش از 500 هزار کیلومتر رسیدند اعلام کردند طی این مدت فقط روغن آن را به موقع تعویض کردند. هرچند تویوتا کمری خودروی پیشرفته‌ای نبود، اما با دوام بالای خود توانست فروش بسیار بالایی را تجربه کند.

هوندا آکورد 1989 به بعد

خودرو سخت جان

هوندا آکورد در نسل سوم خود همانند تویوتا کمری در دهه 90 میلادی به یکی از خودروهای محبوب بازارهای جهانی تبدیل شد. نسل‌های سوم و چهارم هوندا آکورد توانستند لقب خودرویی که هرگز نمی‌میرد را از آن خود کنند؛ چرا که مالکان آنها توانستند با این سدان ژاپنی به پیمایش بیش از 1.5 میلیون کیلومتری دست پیدا کنند.

یک هوندا آکورد مدل 1990 در سال 2011 میلادی توانست به کارکرد بیش از 1.6 میلیون کیلومتر دست پیدا کند؛ این در حالی است که مالک این سدان ژاپنی طی این سال‌ها فقط سرویس‌های دوره‌ای که هوندا توصیه کرده را انجام داده بود. گفتنی است هوندا به مالک این خودرو یک آکورد صفر کیلومتر را هدیه داد. علاوه بر این، مدتی قبل در سال 2019 نیز یک مالک آمریکایی آکورد مدل 2000 موفق شد به پیمایشی بیش از 1 میلیون مایل برسد.

کلیه مدل‌های قدیمی ولوو

خودرو سخت جان

خودروهای قدیمی ولوو که در دهه‌های ۷۰، ۸۰ و ابتدای دهه ۹۰ روانه بازار شدند توانستند لقب تانک‌های جان سخت را از آن خود کنند. تعداد زیادی از مدل‌های ولوو 240 استیشن از سوی والدین به دست فرزندان دانشجوی آنها رسیدند و حتی توانستند پس از پیمایش مسافت‌های بسیار زیادی توسط مالکان چهارم و پنجم خود نیز مورد استفاده قرار بگیرند.

ولوو P1800 مدل 1966 که به یک شهروند نیویورکی تعلق داشت در سپتامبر سال 2018 کارکرد 4.8 میلیون کیلومتر را به ثبت رساند و لقب جان‌سخت‌ترین محصول ولوو را از آن خود کرد. همچنین ولوو 245۵ GL مدل 1979  که از آن به عنوان یک خودرو شرکتی استفاده می‌شد نیز توانست مسافت بیش از 2.5 میلیون کیلومتر را بپیماید.

فولکس واگن بیتل تیپ یک 1950 تا 1979

خودرو سخت جان

فولکس واگن بیتل تا چندین سال بدون تغییر تولید و به بازار عرضه شد. این خودرو در سال 1950 میلادی برای نخستین بار به بازار آمریکا راه پیدا کرد و در سال 1979 میلادی نیز عرضه آن در این بازار متوقف شد. هرچند این خودرو اکنون در قالب یک خودرو کلاسیک شناخته می‌شود، اما کماکان مدل‌های دهه‌های 60 و 70 این خودرو بدون آسیب‌دیدگی بدنه در جاده‌ها تردد می‌کنند.

در واقع فولکس واگن بیتل به دلیل نگهداری بسیار آسان خود توانست در بازارهای جهانی به محبوبیت بسیار چشمگیری دست پیدا کند. موتور هوای خنک این خودرو جزو مهم‌ترین ویژگی‌های آن محسوب می‌شود؛ چرا که برای این خودرو هیچ سیستم خنک‌کننده با آبی در نظر گرفته نشده بود. همچنین هم‌اکنون نیز دسترسی به قطعات یدکی آن بسیار آسان است و مالکان می‌توانند آن را گاراژ خانه خود تعمیر کنند.

مرسدس بنز 240D و 300D مدل 1975 به بعد

خودرو سخت جان

لقب بادوام‌ترین محصولات تاریخ مرسدس بنز به E کلاس نسل W123 می‌رسد. مدل‌های دیزلی این خودرو بسیار با دوام هستند. این مدل‌ها به موتور دیزلی ساده‌ای مجهز شدند که بدون سرویس یا تعمیر اساسی می‌توان با آنها بیش از 800 هزار کیلومتر را طی کرد. یک مدل از این خودرو که به یک راننده تاکسی یونانی تعلق دارد توانست رکورد پیمایش بیش از 4.5 میلیون کیلومتر را به ثبت برساند.

فورد کراون ویکتوریا

Ford Crown Victoria

در لیست 8 خودرو سخت جان به فورد کراون ویکتوریا می‌رسیم. این خودرو از لحاظ دوام حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. البته نسخه‌های پلیس و تاکسی این خودرو نیز تولید شدند که از قطعات ارتقا پیدا کرده‌ای چون سیستم تعلیق و خنک‌کننده روغن بهره می‌برند، اما مالکان معمولی این خودرو به چنین قطعاتی نیازی ندارند و این خودرو بدون چنین قطعاتی نیز کاملا بادوام است.

در واقع تمام نسخه‌های این خودرو به یک گیربکس فوق‌العاده با دوام، شاسی مستقل شبیه خودروهای پیکاپ، اکسل عقب صلب و موتور V8 قدرتمند مجهز شدند. فورد تولید کراون ویکتوریا را در سال 2011 متوقف کرد، اما همچنان می‌توان در بازار مدل‌های کارکرده آن را پیدا کرد. در واقع تا دو دهه آینده نیز همچنان این خودرو را در خیابان‌ها خواهید دید.

به طور کلی فورد کراون ویکتوریا یکی از قابل‌ اعتمادترین خودروهای تاریخ آمریکا به شمار می‌رود؛ به گونه‌ای که یک ناشر آمریکایی با این خودرو توانست بیش از 750 هزار کیلومتر را بپیماید و پس از آن کتابی را با نام «ماشینی که نتوانستم آن را از پا در بیاورم» را بنویسید.

جیپ چروکی ایکس جی 1987 تا 2001

Jeep Cherokee XJ

جیپ چروکی XJ نخستین بار در سال 1984 میلادی روانه بازار شد، اما جیپ در سال 1987 برای آن موتور 6 سیلندر خطی را در نظر گرفت که دوام آن به میزان چشمگیری افزایش پیدا کرد. هرچند نسخه‌های کارکرده فعلی این خودرو دارای کابینی کثیف، پنجره‌های خراب و رادیویی نویزدار هستند، اما همچنان بدون مشکل می‌توانند تردد کنند. با وجود این که این خودرو فاقد شاسی مستقل بوده، اما از توانایی‌های آفرودی مناسبی بهره می‌برد.

8. شورولت/ ژئو پریزم 1889 تا 1997

Geo Prizm

کامیون‌های جنرال موتورز به بادوام بودن معروف هستند، اما ماشین‌های این خودروساز نتوانستند از لحاظ دوام در سطح کامیون‌های این شرکت قرار بگیرند. ژئو یکی از زیرمجموعه‌های جنرال موتورز بود که در عمر کوتاه خود خودرو پریزم را به بازار عرضه کرد.

این خودرو بر اساس تویوتا اسپرینتر (نسخه اسپرت تویوتا کرولا) در کالیفرنیا به عنوان بخشی از جوینت ونچر تویوتا- جنرال موتورز با نام NUMMI به تعداد 8 میلیون دستگاه تولید و به بازار عرضه شد. ژئو پریزم که با برند شورولت نیز روانه بازار شد دوام بالایی داشت و توانست در لیست 8 خودرو سخت جان در جهان قرار بگیرد. در حال حاضر نیز این خودرو در جاده‌های آمریکا همچنان در حال تردد است.