ارسال فضانوردان ایرانی به فضا با کمک روسیه

فضانوردان ایرانی با همکاری روسیه به فضا می‌روند؟

پس از پرتاب موفقیت آمیز ماهواره خیام توسط روسیه، قرار است فضانوردان ایرانی با کمک روس‌ها با فضا فرستاده شوند. جزئیات را در ادامه بخوانید.

پس از آشکار شدن همکاری ایران با روسیه برای پرتاب ماهواره خیام، هم‌اکنون رئیس سازمان فضایی کشور اعلام کرده طی یک برنامه ده ساله قصد داریم فضانوردان ایرانی را با کمک روس‌ها به فضا ارسال کنیم. البته خبر ارسال انسان به فضا با همکاری کشور روسیه تازه نیست و در دولت پیشین هم زمزمه‌های آن شنیده شده بود.

فضانوردان ایرانی با کمک روسیه به فضا می‌روند

به گفته حسن سالاریه، در حال حاضر سازمان فضایی برنامه مفصلی در حوزه زیست فضایی در دستور کار دارد که از برنامه امکان‌سنجی زیست فضا و مطالعات بیولوژیکی آغاز خواهد شد تا به مبحث اعزام انسان به فضا می‌رسد. سالاریه گفته است:

اعزام انسان به فضا به معنای قرار گرفتن در ایستگاه فضایی بین المللی یا سایر ایستگاه‌هایی که به تدریج ساخته می‌شود است و باید همراه با یک برنامه علمی مبتنی بر حوزه زیست فضا این برنامه را اجرایی کنیم. این‌طور نیست که فقط به دلیل این که یک انسان را فرستاده‌ایم و به همه اعلام کنیم، برنامه‌ریزی کنیم، بلکه این برنامه برای ما باید آورده‌ای داشته باشد.

ارسال فضانوردان ایرانی به فضا با کمک روسیه

به اعتقاد رئیس سازمان فضایی کشور، مهم‌ترین دستاوردی که این برنامه دارد توسعه زیست فضا خواهد بود. همچنین فضانوردی که به فضا می‌رود باید یک برنامه علمی را برای ما اجرا کند. فضانوردی که به ایستگاه بین المللی اعزام می‌شود باید به عنوان یک محقق عمل کند و با استفاده از ایستگاه فضایی، مطالعات ما در حوزه بیولوژیکی فضا را تکمیل نماید.

حسن سالاریه همچنین توضیح داده برای فرستادن انسان به فضا باید یک‌سری مقدمات از پیش فراهم شود که از قضا بسیار مفصل هستند. در حال حاضر به دنبال فراهم کردن مقدمات سفر فضانوردان ایرانی به مقصد ایستگاه بین المللی هستیم تا هر چه زودتر این اتفاق رخ دهد.

برنامه ارسال انسان به فضا، در حال حاضر در برنامه ۱۰ سال فضایی ما در حوزه زیست فضا گنجانده شده و سال به سال مشخص است که به چه هدفی باید برسیم؛ برای مثال امسال یک پرتاپ کپسول زیستی زیر مداری داریم و سال بعد نیز آزمایشگاه فضایی خواهیم داشت.

ارسال فضانوردان ایرانی به فضا با کمک روسیه

به گفته حسن سالاریه هم‌اکنون در حال مذاکره با روس‌ها برای ارسال انسان به فضا هستیم و قرار است یک دوره آموزشی مفصل آکادمیک در روسیه برگزار شود. در این دوره نحوه انتخاب بهترین فضانورد برای انجام مأموریت و مجموع آموزش‌هایی که باید به وی داده شود صحبت خواهد شد.