قارچ زامبی

عکس قارچ زامبی، واقعا شبیه به مرده خوارها است!

عکس قارچ زامبی نمایی وحشتناک از بی‌رحمی در طبیعت را نشان می‌دهد. این عکس روایتگر یک شکنجه طولانی است که با فرماندهی مغز طعمه آغاز می‌شود.

یک قارچ کنترل‌کننده ذهن که اراده حشرات را از آنها می‌گیرد توسط دوربین یک عکاس شکار شده است. در این تصویر قارچ زامبی از بدن قربانی خود بیرون زده است. قارچ اشاره شده از آن جهت اینگونه نام گرفته که وقتی از بدن حشره بیرون می‌زند، آن را شبیه مرده‌خوارها در فیلم‌‌های تخیلی می‌کند.

عکسی از قارچ زامبی که یادآور فیلم‌های دنیای علمی تخیلی است

این عکس جذاب، برنده مسابقه عکاسی BMC Ecology & Evolution امسال شد. این مسابقه دو سال است که نحوه ارتباطات دنیای حیوانات و گیاهان را به شیوه‌ای خاص به نمایش می‌گذارد. عکس قارچ زامبی به ما یادآور می‌شود روابط در طبیعت همیشه دوستانه نیست. گاهی اوقات، این روابط طوری است که یک گونه تمام زندگی گونه دیگر را می‌مکد.

قارچ زامبی

انگلی که در تصویر بالا می‌بینید در گروه قارچ زامبی قرار دارد و نام علمی آن Opiocordyceps unilateralis است.  این انگل همچنین با نام فرمانده مغز مورچه‌ها نیز شناخته می‌شود. هنگامی که هاگ‌های این انگل در داخل بدن یک مورچه نجار تجمع می‌کنند، قارچ تبدیل به یک عروسک گردان می‌شود. این زامبی بی‌رحم حشره را همچون یک عروسک وادار می‌کند تا در هر نقطه‌ای از برگ درخت که او می‌گوید، ثابت بماند.

انگل پس از اینکه در بدن میزبان خود مقیم شد، بدن حشره را از درون به بیرون می‌خورد. هنگامی هم که غذای خود را تمام کرد، بازوهای قارچی خود را از بدن میزبان به بیرون می‌فرستند تا هاگ‌های بیشتری را در محیط بپراکند.

مورچه‌ها تنها موجوداتی نیستند که طعمه قارچ زامبی می‌شوند. برنده مسابقه عکاسی BMC نشان می‌دهد که چگونه یک مگس به این قارچ مبتلا شده است.

مورچه

مرحله آخر توسط عکاسی به نام Roberto Garcia-Roa در منطقه حفاظت شده ملی تامبوپاتا در پرو ثبت شده است. او می‌گوید:

این عکس یک پیروزی را به تصویر می‌کشد که در طی هزاران سال تکامل شکل گرفته است. هاگ‌های قارچ زامبی به اسکلت بیرونی و مغز مگس نفوذ کرده و میزبان را مجبور می‌کند تا به مکانی مهاجرت کند که برای رسد قارچ مساعدتر است. پس از آن بازوهای قارچ از بدن مگس به بیرون فوران می‌کند و برای آلوده کردن قربانیان بیشتر به بیرون پرتاب خواهند شد.

بخش اعظم زندگی قارچ زامبی دور از دید انسان است؛ بنابراین وقتی که در مرحله آخر از بدن میزبان خود بیرون می‌زند، برای ما سخت است که آن را نادیده بگیریم. یکی از اعضای هیئت مدیره BMC به نام Christy Anna Hiplsey این عکس برنده را علمی-تخیلی خواند. او عکس را اینگونه توصیف می‌کند:

این عکس زندگی و مرگ را به طور همزمان نشان می‌دهد؛ زیرا مرگ مگس به قارچ زندگی می‌بخشد. مانند ققنوسی که از خاکستر برمی‌خیزد… البته با چاشنی جادوی کمتر.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*